Åssen mat liker du? (side 2)

Jeg kan tenke meg at vis de skal sleike seg veg nedover norskekysten, helt ned til Bergen å smaker de sikkert litt av hvert ;D Hi hi hi
Inaktiv bruker
hehehe. Elsker bacalao jeg, en av de beste fiskeretene^^ Raspeballer (kumler) er også kjempegodt, men kanskje litt rart for de som ikke har prøvd det.. men torsketunger har jeg aldri smakt, og har ingen planer om det heller :P
Jeg ser at Donald kaller en viss rett for "komler". Denne retten er fra vestlandet, og "kjært barn har mange navn"

Jeg og brødrene mine er bokstavelig talt flasket opp med dette, men hjemme hos oss har vi alltid kalt det for "raspeballer" Mamma er fra Vestlandet, nærmere bestemt Sogn og Fjordane (Nordfjordeid). Der heter det raspeballer. Vi er vokst opp med raspeballer og vestlandsdialekt hjemme.

En gang i måneden ca samles vi her hos meg, 3 brødre, moren vår og en fetter. Da har vi stort kalas og mesker oss med raspeballer og tilbehør. Det er ikke mange "utenforstående" som liker det, men mannen min er et unntak. Han spiser det.

Inviterte en venninne en gang for å spise med oss, og hun ble helt grønnblek i fjeset da hun satte tenna i det.... stakkars jente, vi lo så vi nesten ramlet av stolen, mens hun gjorde sitt beste for å ikke brekke seg i andres påsyn *humre*
Inaktiv bruker
mona o
Jeg ser at Donald kaller en viss rett for "komler". Denne retten er fra vestlandet, og "kjært barn har mange navn":-) Jeg og brødrene mine er bokstavelig talt flasket opp med dette, men hjemme hos oss har vi alltid kalt det for "raspeballer":-) Mamma er fra Vestlandet, nærmere bestemt Sogn og Fjordane (Nordfjordeid). Der heter det raspeballer. Vi er vokst opp med raspeballer og vestlandsdialekt hjemme. En gang i måneden ca samles vi her hos meg, 3 brødre, moren vår og en fetter. Da har vi stort kalas og mesker oss med raspeballer og tilbehør. Det er ikke mange "utenforstående" som liker det, men mannen min er et unntak. Han spiser det. Inviterte en venninne en gang for å spise med oss, og hun ble helt grønnblek i fjeset da hun satte tenna i det.... stakkars jente, vi lo så vi nesten ramlet av stolen, mens hun gjorde sitt beste for å ikke brekke seg i andres påsyn:-) *humre*

hehe akkurat er det med vår familie også, vi kaller det raspeballer, og spiser det av og til når vi samles, mormoren min fra Møre og Romsdal som lager dem, men for det meste er det bare familien som liker det, men pappa elsker det også, selvom han ikke vokste opp med det
Jeg liker pasta, taco/naco/nacho, kylling og pannekaker!
Er ikke noe sånn godteri frik på grunn av migrene...
Inaktiv bruker
Professor Holm
Jeg liker pasta, taco/naco/nacho, kylling og pannekaker! Er ikke noe sånn godteri frik på grunn av migrene...

Enig i det med pannekaker, glad jeg ikke har migrene da, for kunne ikke klart meg uten søtsaker ihvertfall ikke sjokolade og kake, men forstår deg da
Hva med Fjordland? ;)
Jeg ser for meg at de mest travle akvaristene passer godt inn i en Fjordland-reklame ;P
Har liksom ikke noe tid til overs, alltid...
Man tar en ferdiggrilla kylling ut fra kjøleskapet og putter den i mikroen. 4-5 min på full guffe. Så spiser du den, gjerne med en boks øl til. :o) Og - jeg spiser den med kniv og gaffel.
Boknafisk.
Fiskepudding i tykk hvit saus.
Stekt sei.
Laks i alle varianter, men ikke rå.
Nacos.
Taco.
(Hjemmelaget) Grønnsakssuppe.

(Hjemmelaget) Karamellpudding.
Sjokolademousse.

mvh
Inaktiv bruker
TomLewis
Man tar en ferdiggrilla kylling ut fra kjøleskapet og putter den i mikroen. 4-5 min på full guffe. Så spiser du den, gjerne med en boks øl til. :o) Og - jeg spiser den med kniv og gaffel.

hehehehe grilla kylling er kjempegodt! Eller kyllingvinger
hjemmelaget mat
Vel mitt favorit er kokt hestekjøtt med sterk karrysaus og ris.....Ohh de er så godt.

Ellers Islansk hjemmelaget met dersom de er jo noe jeg nesten alldrey får.

HATER MAT AV RESTAURANTER........( spiser det 4-6 ganger i uka og de er så kjedeligt
Raspabaill ble enkelt etter at Stangeland Mølle kom med en fantastisk raspabaillblanding som kalles Raspeballmjøl. Bare å tilsette vann. Har funnet den på Rimi og Coop, og den er faktisk bedre enn mine hjemmelagde. Og så mye mindre jobb! Anbefales til alle raspabaillelskere! Nå er det baill minst et par-tre ganger i måneden i stedet for et par ganger i året her i huset.

Bortsett fra tradisjonsmat fra Vestlandet (er fra Sunnmøre/Strilaland) er jeg glad i indisk, meksikansk og japansk mat. Og kjøtt, en biff som er lett svidd utenpå og renner av blod må man bare ha en gang i blant. Grillmat er heller ikke å forakte. For ikke å glemme middelhavsmaten, oliven, hvitt brød, god olivenolje, soltørkede tomater, syltede hvitløk og Iberiaskinke! Og mat fra det tradisjonelle franske kjøkkenet. Eller det såkalte nouvelle cuisine. Nei, det finnes jaggu mye godt rundtomkring!
Islensk
Vel mitt favorit er kokt hestekjøtt med sterk karrysaus og ris.....Ohh de er så godt.

Veldig positivt at hest kan brukes til noe selv etter at traktoren er oppfunnet.
Jeg har hatt hester både mellom beina og mellom tennene (ikke samtidig). Personlig så synes jeg det er best å ha en hest mellom beina... Mye mer action!
Svin og okse, derimot... ;D
Havengel
Raspabaill ble enkelt etter at Stangeland Mølle kom med en fantastisk raspabaillblanding som kalles Raspeballmjøl. Bare å tilsette vann. Har funnet den på Rimi og Coop, og den er faktisk bedre enn mine hjemmelagde. Og så mye mindre jobb! Anbefales til alle raspabaillelskere! Nå er det baill minst et par-tre ganger i måneden i stedet for et par ganger i året her i huset.

Stangeland Mølle holder til noen steinkast fra barndomsheimen min. Og de funker bra de komlene der, som vi kaller dem. Men jeg må ha fullt tilbehør, baconterninger i smør, kålrabistappe, saltkjøtt og muligens pølser også, eller vossakorv som det vel skal være Nam nam.

Det er mye god mat, mye bra mexikansk, italiensk og asiatisk. Samt våre juleretter her hjemme som ribbe og pinnekjøtt.
Mellom bena
Aggi
Jeg har hatt hester både mellom beina og mellom tennene (ikke samtidig). Personlig så synes jeg det er best å ha en hest mellom beina... Mye mer action! Svin og okse, derimot... ;D

De er jo ikke og nekte for at det er jo deiligt og.

Litt mer action da men da foretrekker jeg jo heller en Kawasaki ninja som vibrer i mellom bena og hesten i munnen så jeg kan eta hann.
Donald
[QUOTE=Islensk]Vel mitt favorit er kokt hestekjøtt med sterk karrysaus og ris.....Ohh de er så godt.

Veldig positivt at hest kan brukes til noe selv etter at traktoren er oppfunnet.

veldig bra sakt rart ingen ble sure på innlegget ditt hehe.

men jeg synes mammas torsk er god mmmmmm. og hvertfall den gode sausen ved siden av, hadde vel aldri likt fisk hadde jeg ikke smakt suasen hater egentlig fisk. untatt torsk med mammas hjemmelagde saus.

enig med benedicte må ha sjokolade og søtsaker hadde ikke levd uten.

etter å ha lest all den gode maten ble jeg faktisk litt sulten.
Kveldens 5 retter's
fiskeren
[QUOTE=Donald][QUOTE=Islensk]Vel mitt favorit er kokt hestekjøtt med sterk karrysaus og ris.....Ohh de er så godt.

veldig bra sakt rart ingen ble sure på innlegget ditt hehe.

men jeg synes mammas torsk er god mmmmmm. og hvertfall den gode sausen ved siden av, hadde vel aldri likt fisk hadde jeg ikke smakt suasen hater egentlig fisk. untatt torsk med mammas hjemmelagde saus.

enig med benedicte må ha sjokolade og søtsaker hadde ikke levd uten.

etter å ha lest all den gode maten ble jeg faktisk litt sulten.

Jå heldig vis. Men jeg har hatt indrefilet av hest på kveldens 5 retter hos meg og folk har vært svært overraska i og smake det.
Og flest alle har vært overraska over hva go smak de er av hesten
Inaktiv bruker
jeg har smakt elgekjøtt, og det er nok det nærmeste jeg noen gang kommer å spise hest (eller er de to dyrene egentlig i slekt? :S) :P Går over til vegetarianer om en liten stund, må bare vokse ut først, men kjøtt er ikke så viktig egentlig, ingenting av matvarene jeg liker kjempegodt er kjøtt uansett...
Synes hester har for mye personlighet til å spise dem selv, men andre må jo få gjøre som dem vil. For meg blir det litt for likt det å spise en hund :P
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap