Deilig mat for mennesker :) Post dine oppskrifter! (side 2)

Noen som har oppskrift på hvordan man lager vårrull?
ÅH, nå blei jeg sulten å :o)
nei nå må jeg på kjøkkenet mitt og lage noe slags mat ble sulten:P
Nå som jeg trodde du skulle gi meg oppskrift på vårrull Stian :o)
Sitter her å glor, å tenkte "jippi, er det mulig at noen har det så fort"? Men neida, bon apetitt :o)
Eh, jeg søkte litt på nettet, så fant jeg en oppskrift på Vårrull med Orientsalami, men vet ikke om den kan brukes?:p

Odd Espen...
Vårruller med Hoi sin-saus

Jeg har forsåvidt ikke smakt vårrull i det hele tatt!:p

Odd Espen...
Grandiosa og... Vel, Grandiosa.
Indisk kyllingsuppe (2 porsjoner)
Dette er noe av det beste jeg vet om! God, litt sterk smak - veldig godt med f.eks focaccia brød ved siden av. Er enkel å lage, tar ikke så lang tid. Appelsinen som skal tilsettes på slutten, er et must! Den hever smaken så det blir "prikken over i'en"

300 g kyllingfillet
1 ss olje
1/2 løk
5 dl hønsebuljong
1 dl lettmelk
1/4 purre
1 gulrot
1 ts karri (anbefaler å ta mer i!)
1 ss mango chutney
1 ts maisemamel
2 ss kaldt vann
1 appelsin
salt og pepper

- Kyllingfillet i strimler og stek i olje.
-Gulrot i strimler, løk i båter og purre i ringer.
-Kok buljong og melk. Rør inn mango chutney, karri og tilsett grønnsakene.
-Rør maisennamel ut i kaldt vann, tilsett i tynn stråle mens du rører. Kok suppen i 5 min.
-Tilsett ferdigstekte kyllingbiter og la det trekke til det blir gjennomvarmt. Smak til med saften av presset appelsin, salt og pepper.

Nam, nam, nam, nam
Vårruller!
Lene E
Noen som har oppskrift på hvordan man lager vårrull? ÅH, nå blei jeg sulten å :o)

Dette trenger du:
(4 porsjoner)

12 tørkede risflak
olje til fritering
½ kg lammedeig
½ løk
1 stilk stangselleri
1 gulrot
2 vårløk
3 ss koriander
1 ts malt ingefær
¼ ts muskat
½ ts pepper
1 ss karry
1 ts chilipulver
1 ss presset sitron
1 ss sesamolje
1 ts salt
1 eggeplomme

Slik gjør du:
Finhakk løk, stangselleri, gulrot, vårløk og koriander. Bland godt sammen med lammedeig og de øvrige ingrediensene, foruten eggeplommen. La lammedeigen trekke smak i cirka ½ time i romtemperatur, eller lengere på et kaldt sted.

Dypp risflakene i varmt vann, legg de på et vått kjøkkenhåndkle.

Legg to skjeer av fyllet diagonalt på hvert risflak. Brett begge kantene over blandingen og fold over. Sørg for at blandingen ikke kommer ut. Lim igjen bretten med litt eggeplomme. Varm olje i en wok eller kjele til oljen holder en temperatur på 180 ° C. Legg en og en vårrull forsiktig i den varme oljen. Stek rullene i cirka 4 minutter til de er gylne. Ta opp rullene med hullsleiv eller en klype, og la dem renne av på et papirhåndkle.

Risflak får man tak i på de fleste store dagligvareforretninger. Det går også an å erstatte risflakene med filoflak.

Chili og peanøttdipp
2 båter hvitløk
1 rød chili
50 g peanøtter
3 ss sukker
½ dl eddik
1 dl vann
2 ss fiskesaus
1 ss chilisaus

Bland alle ingrediensene til chili og peanøttdippen. Rør til sukkeret er oppløst.

Dypp de sprø vårrullene i dippen, og spis med fingrene.

Oppskrift fra Opplysningskontoret for kjøtt
Det er så masse deilig her, så jeg tenkte det var på tide å søke opp denne tråden. Jeg har fått diagnose glutenintoleranse siden sist jeg skrev her, og det kan jeg love dere ikke er gøy! ;(
Kan ikke spise vanlig brød, og må holde meg unna hvetemel.

Det er altså så vanskelig å bake med glutenfritt mel! Det blir enten for tørt eller for seigt, og så er det steindyrt å kjøpe ferdigbakt glutenfritt brød i butikken.

Jeg ble litt desperat etter noe godt i kveld, så jeg smelta litt hvitløk-smør, og helte dette over noe hermetisk mais. Gafla i meg hele boksen... :S
I morgen stinker jeg ;D
youghert marinert kylling file
kjøp en boks youghert naturell og kylling file(gjærne svensk hehe) ta opp kylling dagen i forveien og mariner i youghert la dette stå til neste dag tilsett ønsket krydder og inn i ovnen med det på aca 200 g i 20 min. maken til mør kylling skal en smake lenge etter=)
yoghurtmarinert fisk +
hos en indisk venn av oss lærte vi denne retten, som kan varieres mye.
ta en ovnsform og pansle så vidt med olje. legg i fiskefilet. (hvilken som helst) hakk løk, +kvitløk om du liker det. legg på litt grønnsaker du liker (en pose om du har det travelt). Dryss med litt salt - tilsett mer på tallerkenen om det trengst. Dette dekkes med naturell yoghurt som har fått innrørt fish masala (gul krydderblanding, kjøpes i innvandrerbutikker, bruk evt karry om du ikke får tak i) Mengden vil variere etter hvor godt krydret du liker maten, masala kan variere i stryke også. Vi bruker 1 teskjei når vi lager til 2 personer.
Steik i ovn på ca 200 grader i mellom 30 og 60 minutter etter porsjonstørrelse.

- en liten kommentar til tom- yum- kung-oppskifta eller andre thai-retter. Får du ikke tak i sitronblader eller lemongrass, prøv sitronmelisse. den kan du kjøpe i potte og ha stående hjemme.
Til deg som mente det ville bli rester og derfor ikke ville prøve: lag mindre porsjon, kutt scampi, ha i reker fra boks. Det er bare nesten like godt, men det ligner litt, og du trenger ikke lage mer enn du bruker i et måltid. Resten av rekene i boksen bruker du i en salat eller bare på brødskiva.

-salaten Aggi beskrev tidlig i tråden kan også lages med mindre kalorier. Bytt ut majones og lettrømme med 1% kesam eller naturell yoghurt. Det er også godt. Om du bytter pastaen med strimlete grønnsaker (salat, avhengt agurk, squash, nepe, reddik, ...) får den også lavere kaloriinnhold, men den blir og litt mindre holdbar, så du bør ikke lage mer enn du bruker samme dag og dagen etter. En variant er å bytte ut tunfisken med reker - om du f.eks har noe igjen fra tom-yum-kung suppa.

god appetitt!
Marinert kyllingfilet, pomfrites og bearnaise saus
Dette trenger du:
Kyllingfilet
Marinade (Vi bruker den vanlige, Allround)
Pomfrites
Saus

Del opp kyllingfileten i sånn passe store biter, hell marinade i en pose/bolle og putt kyllingen i posen og la de ligge i 10-20 min.

Stek kyllingen, og hell marinaden og kyllingen over i en stekepanne som du putter i ovnen i 15 min.

Bearnaise sausen lager du etter oppskrift. Det samme gjør du med pomes frites.

Marinert laks og pasta

Dette trenger du
Laksefilet
En slags pasta
Marinade (Allround)

Putt fisken og marinaden i en pose og la det ligge i 15-30 min. Smør en stekepanne med margarin og hell fisken og marinaden og sett det i ovnen i 15-20 min. Hvis du vil ha saus/kraft kan man blande ut litt marinade med vann og putte oppi en ekstra smørkladd

Vet om flere...
ååå ingen som har flere asiatiske retter?
somtam gung
En enkel thai-rett:
reke- og papayasalat:
1 papaya er nok til 4 personer,bruk ellers pr person:
100 g reker (kokte, uten skall) , 1 vårløk , 1/2 frisk rød chili uten frø, 1/4 ts fiskesaus, 1/4 ss olje (f.eks oliven, ekstra virgin), saft fra 1/4 lime, 1/4 ts palmesukker (eller brunt sukker).
Noen salatblader.

fjern papayafrø, skjær i tynne skiver, rør sammen med rekene.
Kutt og bland vårløk og chili, bland med fiskesaus, olje, limesaft, sukker.

Legg salatblader i en bolle, dander papaya og reker, hell dressingen over, server.

Alloy? (thai for godt)
Inaktiv bruker
min faqvoritt
varm panne
putt i bacon
4 egg
og vips---egg og bacon
nam nam
Røkt chilli fra chile
Jeg er blitt hekta på en røkt chilli som er kjøpt i Chile. Noen som vet om den er å skaffe i norge? Den heter noe sånt som: Aji mercen -Riktig stavet?

Denne brukes som bordkrydder. Blir den kokt, så forsvinner røykesmaken. Veldig god i salater og dressinger, og til å strø på alle slags middagsretter som mangler smak (f.eks grandiosa.. ;P).

Paprika-varianten av dette krydderet heter forresten pimento. Røkt paprika, altså. Noen som vet om pimento kan skaffes i Norge?
Aggi
Jeg er blitt hekta på en røkt chilli som er kjøpt i Chile. Noen som vet om den er å skaffe i norge? Den heter noe sånt som: [I]Aji mercen[/I] [B]-Riktig stavet?[/B] Denne brukes som bordkrydder. Blir den kokt, så forsvinner røykesmaken. Veldig god i salater og dressinger, og til å strø på alle slags middagsretter som mangler smak (f.eks grandiosa.. ;P).

Den riktige stavemåten er Aji merquen. Setter stor pris på om noen vet om den er å få tak i her i Norge.
Har mulighet til å bestille fra utenlandske nettsider, men det blir jammen DYRT.
fin oppskrift:

4 pers:
4 kyllingfileer
400-500gr kantareller
400-500gr champignon
liten kartong med kremfløte (3dl elns)
1 ts mel.
2-4 fedd med hvitløk
400-500gr med pasta

Begynn å kok opp vannet til pastaen.

Stek kyllingen i en gryte med litt margarin, stek det slik at kjøttet bare får litt farge på seg. Hell kjøttet i en skål.

Ta så all soppen og stek dem slik at mesteparten av vannet forsvinner, ta tilbake så kjøttet, salt deretter blandingen.

Hell pastaen i det kokende vannet.

Tilsett 4/5 av fløten i blandingen av kjøtt og sopp. Bland så 1/5 av fløten med 1 ts med hvetemel i et glass., bland det skikkelig godt, unngå klumper, tilsett så hvetemelet og restende kremfløten.

Ta og fin-fin-fin hakk hvitløken, ikke bruk hvitløkspresse, men skjær hvitløken så godt du kan i tynne skiver, tilsett så denne hvitløken.

La det hele småkoke frem til pastaen er ferdig.

Når pastaen er ferdig kan du velge om du skal blande alt sammen, eller servere hver for seg selv. Personlig syns jeg det er best å blande alt på en gang, da får pastaen trukket smaken fra kjøtt og sopp blandingen. Obs obs, ikke hell ut all vannet fra pastaen, la litt ca 1 dl være igjen, for pastaen vil trekke tiol seg vannet, hadde du tatt all vannet vekk, så ville ikke kjøtt og sopp blandingen være noe god, da pastaen hadde trukket all kremfløten.
Inaktiv bruker
hmm, hver gang jeg er hos muttern kjøper vi speribs elelr hvordan det skriver, det er en genial matrett, grisete, godt krydret, sprøtt, litt kjøtt på hvert beil, å driiiit godt

skal ta å ringe stefaren min, han har oppskrift på biffgryte, så skal jeg nok få skrivd opp det her, for biffgryte er alle tiders, for han krydrer det godt
Lett og kalorifattig??
Jeg er i prosessen med å gå ned noen kg så jeg lurte på om noen av dere har oppskrifter på deilige, lette og sunne retter man kan lage. Har gått litt i stå så tar imot oppskrifter med stor glede.

Mvh Linda
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap