Blå Tigerreke (side 2)

Bildene er fine

Jeg legger dem inn i basen.
Hei,

Ok, det var bra å høre, Hårvard. Ganske interessant å lese om teknisk utstyret ditt på wirbellose.net for å ta så fine bilder av rekene. Men du må prøve å skrive tysk da

En liten oppdatering: Eg har sett den første blå tiger-yngel i går, yeah! Den pitteliten var langt vekk fra å være blå, han vår brun, men oyene var gule, det var lett å se. Ganske stilig egentlig. Eg har hørt at blå fargen utvikler seg generell seinare. Blir spennende kor mange yngel skjuler seg i javamosen. I tillegg er det nå fire ho som bære egg.

Blå tigerreker oppfører seg ganske aktiv i akvariet. I alle fall noen individer (sikker hanner). Andere (hunner) gjøyme seg store deler av dagen og kommer bare ut, når det er foringstid. Sammenligner med rødkrystall er blå tiger ikkje så "kranglete" men det kan også sammenhenge med lavere tetthet i karet med blå tiger.

Det ser sån ut at formeringen har kommet i gang no. Det var jo uforventa fort.

Micha
Hei Michael
Gratulere med rekeyngel.
Hvis det skulle vise seg at du med tiden skulle få mange, og du kunne tenke deg å selge noen, så kunne jeg godt tenke meg å kjøpe.

Jeg har et 28 liters kar med planter, som ville passet perfekt til Blå tigere.
Hei Rose,

høres bra ut. Hvis alt går bra kan vi sikker snakke om det når sommeren (??? Skal jo komme i år, eller ikke?) er over.

Kanskje eg har innreddet akvarierom på den tiden også. Har kjøpt meg porsareol med 12 akvarier a 74l, som venter i kjellaren. Men ser ut som et stort prosjekt og med lite tid tviler eg litt at eg greie det. Men hvis det lykkes, kunne det altså være at eg har pløtselig stor behov for planter. Så kanskje vi kan snakke om byttehandel?
Høres ut som en kjempeide det der ja

Planter blir det alltid overskudd av. Krysser fingre for at mange småreker som overlever, og gleder meg til høsten.

Herregud så nydelig den reka på det siste bildet var!
Dersom det skulle bli et veldig overskudd av dem tar jeg GJERNE noen av dem fra deg! eneste er jo å få de ned hit.. men de var så flotte at jeg nesten kunne vordert å kjøre meg en tur for dem...

Gratulerer så mye med yngel!
Takk, Takk,

men, men, man skal vel ikke feire før seieren...

det er kanskje min tur nå med rekeproblemer. Fikk en halvdøde rekedame i går od i dag ei til, som hadde egg.

Disse to var veldig svak og låg på siden og visste lite reaksjon, så eg har tatt de ut og har sagt farvel. Vil ikke riskere at de andre spiser på døde (syke?) reker.

Eg er veldig usikker kva kan være grunnen. Alternativer er forgifting, pga. plantedød (riccia, jernchlorose), mangel på noe (spesiell hunner er truffet og her de med egg) eller skallskifteproblem. Generell virker miljø i akvariet ikke så stabil som de andre som eg har med CRS.

Vannparameter: Konduktivitet: 145µS/cm, pH 7,6, NO3: 0mg/l. Fe, NO2 og PO4 har eg ikke målt, men pga ingen gjødseltilføring sikker også 0.

Eg har skifter vann i går (50%) og fjerner døde planter. Kanskje eg skifter vann i morgon igjen og tilsette vann fra en annen akvariet, som er stabil.

Litt vanskelig å takle det, men eg visste vel at det blir en utfordring.

Noen ideer?

Micha
Å, det var synd, Michael!

Da jeg mistet Røde krystallreker i starten, var det alltid hunnreker med egg under buken. Hver gang! Det så for meg ut til å være noe som spesielt plaget gravide hunnreker. Hannene greide seg bra, det var alltid hunner med egg.

Hva kan det være som gjør at spesielt hunnreker med snart klekkeferdige egg dør? Er det noen teorier ute og går på tyske forum, Michael? Du nevnte noe om evt mangel i fòret...?
mona o
Hva kan det være som gjør at spesielt hunnreker med snart klekkeferdige egg dør?

Kan ikke grunnen være så enkel at de er hunner med snart klekkeferdige egg?
Dette er nok en påkjenning for dem, slik at de blir svakere/mer sensitive.
Eg er enig at graviditeten er sikker en belastning og en vanskeligare periode i rekenes liv. Men det kan ikke være grunnen at de dør (føryngelen klekker).

Når eg nevnte mangel, tenkte eg på mineraler eller spesielle plantestoffer. Egentlig er det 100% fantasi eller følelse og ingen kunnskap. Men ideer må man jo ha. Altså har eg tilført litt ekstra mineraler (minerlamix som er brukt i koi-oppdrett) og noen forskjellige løv. Løv har eg gløymt før, korfor det?

Det som er også annerledes er at utgangen av filteret (DIY hjørnefilteret med blåsvamp) er litt lavere, så at bevegelse på overflaten er litt lite + overflatehinne. Eg vet at det er mulighet for oksygenmangel, men tror ikke på det helt.

I dag ser det ok ut. Har ikke funnet noen døde og aktiviteten er brukbar, men ikke helt topp. Det er fortsatt fire eller fem hunner med egg.
Hvordan går det med de blå tigerrekene nå da? Bare velstand og masse yngel håper jeg! Skulle gjerne hatt noen av dem engang
Det er en skuffelse! Til slutten har eg tatt ut 6 blå tigerreker som var igjen av 20stk og flyttet de på et anna akvariet. Eg var helt i sjokk, fordi eg tenkte det skal minst være 10stk.
Og per i dag er det i alle fall 3 som er fortsatt i livet, men det er ikke lett å ser de i ett 220l plantekar med CO2. Og oppsettet er ikke helt optimalt for tigerrekene heller. PH ligger for lavt med 6,4 og konduktivitet rundt 150µS/cm. De to Hanner har mistet en del av den fine blåfargen, som de hadde med høgare pH (7,5) og hardere vann. Men, men det viktigaste var å velge et kar som var skikkelig innkjørt og sannsynsligvis uten giftstoffer og derfor valgte eg dette karet. Eneste hunn som er igjen er stappfull med egg siden 2-3veker, men eg får dårlig magefølelse pga historien som ligger bak meg nå.

I akvariet eg hadde rekene først har eg settet inn 10 CRS, som ser også ikkje helt frisk ut og eg tviler på at det er fortsatt 10stk. Så det er forhåpentligvis sånn at det var en feil inn i akvariet (bunnsubstrat, røtter, svampfilter). Eg planlegger å hive hele innredning fra dette akvariet og begynner på nytt.

Eg har ikke gitt opp med blå tigerrekene, sjølv om eg kanskje skulle gjære det. En sjanse til må eg ha og eg skal kjøpe inn nye i oktober ved neste tysklandsreise.
Man skal aldri gi opp håpet! I dag såg eg tre fin små krabater med gule auger og litt blåfarge på kroppen. Og de var ikke så små heller at eg er sikker de er allerede to, tre veker gammel. Eg har jo absolutt ikke regner med det lenger men nå ser framtiden for blå tigerreker hos meg litt meir positiv ut.

Så konklusjonen er at det var faktisk noe med akvariet som var feil i begynnelsen og årsak for døde reker.
Det var da gode nyheter Stå på!
så bra det lysner litt. ser ut som morsomme reker å holde.
En liten oppdattering om blå tigerrekene mine: hadde en lite folketeling og kvalitetsvurdering i går. Pga veldig tett beplanting og størrelsen av karet (220l hjørnekar) var eg litt usikker.

Eg har ikke sett så mange yngel og derfor var foringen minimalt. Da var eg litt overasker når ca. 50stk voksne individer har dukket opp og spiste den spesialmaten som eg har lagt ut for tellinga.

Dessverre er det bare ca. 10-15stk som har en mørkeblå farge. Resten er lysere eller har en brunaktig farge. Men alle har gule øyer. Spooky!

Det er altså tid å sortere ut nå.
Ser jo ut fra bilde 3 som at det ikke er alt for lenge til også flere småtasser vokser seg store

En av dine sterke kvaliteter Michael, er å få i alle fall meg til å få lyst på ennå flere reke-kar\ arter
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap