- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 2)
Tropheus Bilder (side 2)
VibsiNei da var det ikke red cheeks,men de svarte med tegninger med rødt og blått som var helt syyykt fine :) hvor mange har du?
T. sp. red Livua ja, de er vanvittig fine, har alltid vært min desiderte favoritt. Får og få tak i den gruppen jeg har nå, som er for liten (15 stk ) , måtte jeg dra til københavn. Skal utvide gruppa i oktober da jeg skal få en sending fra tanganyikasjøen via danmark. Det er mulig jeg kan få tak i noen til deg også hvis du er intressert!
Postet 26.05.07 kl 20:14
Postet 28.05.07 kl 15:16
Postet 03.07.07 kl 18:03
Endret: 03.07.07 kl 18:06
Postet 03.07.07 kl 23:01
Postet 01.09.07 kl 00:02
Postet 10.09.07 kl 12:40
Det var deg som var hos roger og henta ilangiene ja Har sett fiskene dine flere ganger, og er helt enig med deg; Meget pen fisk.
For vel bidra med og holde denne tråden opp jeg også..
Mitt innbygde lufubu akvarie..
En fin blanding av vf og f1 lufubu.
Blir aldri lei livuaene mine, her er et par av en av Rogers gamle værstinger. Hun lever nå for seg selv fram til jeg får en større gruppe.. Hun er den hissigste fisken jeg noensinne har sett.. Stor er hun også, vil tippe at hun begynner og nærme seg 15 cm..
For vel bidra med og holde denne tråden opp jeg også..
Mitt innbygde lufubu akvarie..
En fin blanding av vf og f1 lufubu.
Blir aldri lei livuaene mine, her er et par av en av Rogers gamle værstinger. Hun lever nå for seg selv fram til jeg får en større gruppe.. Hun er den hissigste fisken jeg noensinne har sett.. Stor er hun også, vil tippe at hun begynner og nærme seg 15 cm..
Postet 10.09.07 kl 13:22
De Lufubu,ene var utrolig fine.
Jeg har dem på "lista mi" som mulige kandidater til det neste karet mitt som settes opp i disse dager.
Er disse tilgjengelige i, skal vi si skandinavia, og åssen ligger de i pris sånn ca for fisk med litt grei størrelse ?
Må legge til at jeg ikke har sett disse "live" men de er vel enda finere da.
Mvh Stig J.
Jeg har dem på "lista mi" som mulige kandidater til det neste karet mitt som settes opp i disse dager.
Er disse tilgjengelige i, skal vi si skandinavia, og åssen ligger de i pris sånn ca for fisk med litt grei størrelse ?
Må legge til at jeg ikke har sett disse "live" men de er vel enda finere da.
Mvh Stig J.
Postet 11.09.07 kl 20:42
Hei Kristian
Tropheus står på listen min. Har kjørt et 325L kar i noe uker. Du bruker Argonite sand for PH buffering. Er det et slags kalksand? Må du ha kalkstein i tillegg? Jeg har bruk kalksand i min. De er hel hvite som din. Jeg ser også at du har fått masse grønne alger på stein. La du karene står direkte ved sollys eller! For jeg lurer litt på om jeg skal gjøre det. Hilsen fra en Tropheusvenn.
Postet 11.09.07 kl 21:22
Hei stigger!
Lufubuene er en typisk tropheus som varierer veldig i kvalitet. Noen har mye blått i seg, men andre, sånn som mine, har mye rødt og lilla. Lufubu-varianten er en av de tropheus variantene som får minst kull. Jeg kjøpt mine i svergie, og måtte vente i over et halvt år før jeg fikk kjøpt de. Jeg falt helt får akkurat den gruppen jeg kjøpte av da en av hannene vant en fotokonkurranse på ciklid.se får et års tid tilbake. Helt tilfeldig viste det seg at vi (meg og han som hadde den gruppen) hadde en felles venn, så da var det bare og sette seg på vente liste! Du må gjerne komme til meg og se dem, hvis du vil! Det er veldig langt mellom lufubuer med den kvaliteten. Prismessig så ligger de som de fleste andre tropheuser(Norske priser gidder jeg ikke ta med her engang!) Odlet mellom 80-120 kr stk (4-6 cm). Viltfanget rundt 300kr stk. Hvis du er ute etter akkurat lufubu, skal jeg til tyskland og bli med på en åpning av en av de største,hvis ikke den største malawi-tanganyika importøren i nordeuropa. Jeg reiser til helgen, og får det jeg handler levert i sverige uken etter. Så hvis du er ute etter en knallgruppe med tropheuser kan du jo slå til nå. Bare ring meg på 45202043 så kan vi slå av en prat! Stocklisten til den importøren jeg skal til finner du på under stockliste-tanga.
Godt og se at flere intresserer seg for verdens mest spennenede fisk!
Mvh,
Kristian
Lufubuene er en typisk tropheus som varierer veldig i kvalitet. Noen har mye blått i seg, men andre, sånn som mine, har mye rødt og lilla. Lufubu-varianten er en av de tropheus variantene som får minst kull. Jeg kjøpt mine i svergie, og måtte vente i over et halvt år før jeg fikk kjøpt de. Jeg falt helt får akkurat den gruppen jeg kjøpte av da en av hannene vant en fotokonkurranse på ciklid.se får et års tid tilbake. Helt tilfeldig viste det seg at vi (meg og han som hadde den gruppen) hadde en felles venn, så da var det bare og sette seg på vente liste! Du må gjerne komme til meg og se dem, hvis du vil! Det er veldig langt mellom lufubuer med den kvaliteten. Prismessig så ligger de som de fleste andre tropheuser(Norske priser gidder jeg ikke ta med her engang!) Odlet mellom 80-120 kr stk (4-6 cm). Viltfanget rundt 300kr stk. Hvis du er ute etter akkurat lufubu, skal jeg til tyskland og bli med på en åpning av en av de største,hvis ikke den største malawi-tanganyika importøren i nordeuropa. Jeg reiser til helgen, og får det jeg handler levert i sverige uken etter. Så hvis du er ute etter en knallgruppe med tropheuser kan du jo slå til nå. Bare ring meg på 45202043 så kan vi slå av en prat! Stocklisten til den importøren jeg skal til finner du på under stockliste-tanga.
Godt og se at flere intresserer seg for verdens mest spennenede fisk!
Mvh,
Kristian
Postet 12.09.07 kl 17:12
badatTropheus står på listen min. Har kjørt et 325L kar i noe uker. Du bruker Argonite sand for PH buffering. Er det et slags kalksand? Må du ha kalkstein i tillegg? Jeg har bruk kalksand i min. De er hel hvite som din. Jeg ser også at du har fått masse grønne alger på stein. La du karene står direkte ved sollys eller! For jeg lurer litt på om jeg skal gjøre det. Hilsen fra en Tropheusvenn.
Hei Badat!
Det kan sammenlignes med kalkesand ja, men holder bufferkapasiteten sine mye lengere en kalkesand, som mister noe av funksjonen sin over tid. Ellers er det ganske så likt! Så kalkesand er et fornuftig valg! I det karet som jeg har vist bilde av her, er det halogenbelysning på 150w. Det gjør meget godt for algeveksten, men jeg må vaske alger på glasset hver 4 dag, så det er ikke bare positivt! Det jeg har funnet ut av som hjelper veldig hvis man vil ha godt med alger, er som du sier, sette stenene i en eller flere bøtter under sollys noen dager. Da får du satt igang algeveksten. Et lite triks jeg har lært meg er og knuse litt flakfor mellom to fingere og "mate" algene med dette. Bare tilsetter flakforstøvet vannet. Det er vel ikke bevist om dette fungerer, men jeg har hvertfall tro på det og jeg har godt med alger i alle karene mine, også de med t8 belysning!
Hvis du også er ute etter tropheus, ta deg en titt på den siden jeg nevnte i stad, og pling på telefon 45202043!
Postet 12.09.07 kl 17:33
Flott levert Kristian!
Da er jeg hel tryggt på sanden som jeg har brukt. Skal bare teste vannverdiene før jeg går til anskaffelse av fisk. Jeg har tenkt litt på det med alger, noe i den retning du tipser. Men det med maten kom jeg ikke på selv. Men kan bekrefte lignede resultat i det ene karet mitt. Slet med grønnalger en hel uke før jeg fant ut at det var overskudd av maten og 6 stk. 58W T8 som har sørget for grønnt vann. Jeg skal studere listen til siden du nevnte. Du har kanskje et forslag til et 325L? Det er ikke umulig at jeg hiver meg på bestillingen med deg. Da får vi kanskje kvantumsrabatt! Men du sa noe om henting i Sverige som jeg ikke er hel med? Du har kanskje en grunn.
Postet 12.09.07 kl 18:06
Endret: 12.09.07 kl 18:10
badatDa er jeg hel tryggt på sanden som jeg har brukt. Skal bare teste vannverdiene før jeg går til anskaffelse av fisk. Jeg har tenkt litt på det med alger, noe i den retning du tipser. Men det med maten kom jeg ikke på selv. Men kan bekrefte lignede resultat i det ene karet mitt. Slet med grønnalger en hel uke før jeg fant ut at det var overskudd av maten og 6 stk. 58W T8 som har sørget for grønnt vann. Jeg skal studere listen til siden du nevnte. Du har kanskje et forslag til et 325L? Det er ikke umulig at jeg hiver meg på bestillingen med deg. Da får vi kanskje kvantumsrabatt! Men du sa noe om henting i Sverige som jeg ikke er hel med? Du har kanskje en grunn.
Vannverdiene er lurt og teste først, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har testet verdiene i noen av mine kar det siste året. Det som er med tropheuser, er at har du dårlig vann, ser fisken rett og slett dårlig ut. Farger ikke godt og du merker det på dem med en gang.. Jeg ville også satt ut et par "test" fisk først. Plutselig har sanden dratt med seg noe dritt el. Selvom det tilhører skjeldenhetene!
I et 325l kar ville jeg hatt et sted mellom 25-35 fisk. Er det den første tropheus gruppe du anskaffer deg, ville jeg kjøpt oppdretts\sjøoppdrets fisk.
Disse er som regel i 4-6 cm store. Noen tropheus varianter farger ut tidligere enn andre. Som du skrev tidligere ville du ha noen som det var litt størrelse på. Jeg henter fisken i svergie, men du må stå klar i oslo når de kommer, for jeg har ikke noen ledige akvarier etter den turen!
Han svenske oppdretteren som jeg henter fiskene hos har duboisi maswa, kasakalawe, moliro, kiriza og bemba(pemba,orange moorii.. kjært barn, mange navn ) De skal være fra 5-6 cm. Da har de begynt og farge ut godt. Det blir den rimligste løsningen da sjøoppdrett (fisk som er drettet i anlegg ved tanganyikasjøen) ligger opp mot 130-150 kr stk. F1 fisken fra svergie er rimligere, og tåler nok litt fler feiltrinn.
Postet 12.09.07 kl 19:44
Postet 12.09.07 kl 20:02
325L
Ja, jeg liker karet godt. Ikke så veldig flott men funksjonelt og bra for en rimelig penge. Jeg fikser det meste selv, for det er jo det som er menning med hobbyen. Det er første gang jeg prøver meg på Tropheus, ja. Du har ikke en gruppe som du vil bytte ut? Jeg synes alle Tropheus er pene hvis de har riktig farge, størrelse og fasong.
Postet 12.09.07 kl 20:37
badatJa, jeg liker karet godt. Ikke så veldig flott men funksjonelt og bra for en rimelig penge. Jeg fikser det meste selv, for det er jo det som er menning med hobbyen. Det er første gang jeg prøver meg på Tropheus, ja. Du har ikke en gruppe som du vil bytte ut? Jeg synes alle Tropheus er pene hvis de har riktig farge, størrelse og fasong.
Jeg har egentlig ikke det, men skal tenke på det til jeg kommer hjem fra jobb. Det eneste kunne ha vært Livuaene mine. De måtte jeg til københavn for og hente. En liten gruppe på 13 hunner og en hann. Fungerer faktisk veldig godt, tross størrelsen på gruppa. Er ei som går og med unger akkurat nå. Du ser bilder av de i denne tråden.. Men som sagt, må tenke på det litt.. Er tilbake på nett om en liten time, så da kan vi jo evt. snakke nærmere om det..
Postet 12.09.07 kl 21:38
Hei Kristian.
Det var jo en glimrende mulighet for innkjøp av nye Tropheus,er, men det kommer litt for tidlig på meg.
Det nye karet jeg skal sette opp er ikke klart for fisk på en stund enda.
Måtte levere tilbake karet jeg fikk levert pga. en skade på ene kortveggen, så da tar det enda en uke før det i det heletatt blir fylt med vann.
Men vilken butikk/leverandør i Sverige er det dere på østlandet pleier å kjøpe Tropheuser fra ? Har du en link eller noe lignende til disse, sånn i tilfelle jeg tar meg en "Harry" tur utpå høsten.
Mvh Stig J.
Det var jo en glimrende mulighet for innkjøp av nye Tropheus,er, men det kommer litt for tidlig på meg.
Det nye karet jeg skal sette opp er ikke klart for fisk på en stund enda.
Måtte levere tilbake karet jeg fikk levert pga. en skade på ene kortveggen, så da tar det enda en uke før det i det heletatt blir fylt med vann.
Men vilken butikk/leverandør i Sverige er det dere på østlandet pleier å kjøpe Tropheuser fra ? Har du en link eller noe lignende til disse, sånn i tilfelle jeg tar meg en "Harry" tur utpå høsten.
Mvh Stig J.
Postet 13.09.07 kl 15:26
Postet 13.09.07 kl 16:58
stiggerEt spørsmål til som jeg glemte, denne Argonite sanden, hvor kan den kjøpes ? Har den et annet navn som den går under, kan feks. ikke finne den i noen nettbutikker. Den hørtes jo grei ut om den holder bufferen lenger. Stig J.
Carib Sea er produsenten av den sanden jeg bruker. Det finnes flere produsenter, men om disse er så lett og få tak i, vet jeg ikke..
Dyrego kjeden har tatt inn Carib sea nå. Sanden er dyr, men verdt pengene. Ca 350 kr pr sekk, og du trenger to-tre sekker til 50x150cm akvarieflate..
Her finner du en oversikt over de forskjellige typene Carib Sea har..
Jeg burker Fiji Pink, Bahamas Oolite, African Cichlid Mix Sahara Sand og Grand Bahamas Biome i mine kar..
Postet 17.09.07 kl 10:39
Hei kristian ;)
Ser du kanskje kan hjelpe meg å skaffe tropheus? Er veldig interessert i en spesiell type som jeg aldri har sett til salgs. Lupota heter den...kan du sjekke om den kan skaffes??
Postet 18.09.07 kl 23:09