Discus, innvollsorm og Flubenol (side 2)

Innvollsorm har ofte en eggsyklus på ca 14 dager. Selv om det står at en behandling er nok, så ville jeg behandlet 14 dager etter startet kur.
Hvis du har hyppige vannbytter under kuren, så kan vel dette også ha noe å si? (Nevner dette sidendet er discus det er snakk om)...

Men er fisken hardt angrepet, så tror jeg også at den vil får problemer i forhold til sår i tarmene etc.... Tåler diskus saltbehandling? Tror jammen jeg ville gitt dem det hvis de tåler det...

OBS: Jeg leste på flubenol sine sider at frossenfór som f.eks mygglarver kan inneholde parasitt-egg som tåler frost, og at de derfor anbefaler behandling regelmessig. Jeg er iallefall ikke fristet til å gi mine fisker frossenfór etter at jeg leste dette. :-S
Hæh? Av og til er discus vanskelig å skjønne seg på. Jeg har forsøkt å fore dem med mygglarver om og om igjen, men neida, det ville de ikke smake på. Men, nå nettopp, tok jeg, i min fortvilelse, en liten bit hjemmelaget rekemiks og putta oppi. Det ville de spise! Det vil si: to av dem vil ha det. Men, Kongen (størstemann), har lagt beslag på maten, og jager aggressivt bort alle som forsøker å nærme seg maten. Og han er aggressiv! Men, tror du han vil spise selv, da? Å nei! Han vil bare sørge for da de 2 som vil spise ikke får nærme seg. Han har ikke en gang smakt på maten. Discus er rare...
Nå er jeg offisielt dritt lei av disse parasittene! For tror dere discusene ville fortsette å spise? Å nei, da. Det var den ene gangen, og så var det slutt igjen. Så her trenger jeg råd av en discusekspert:
Bør jeg sette i gang medisinering med noe annet enn Flubenol? Det ser ut til bare å fungere litt.
Hva i **** skal jeg gjøre for å få disse fiskene til å ta mat til seg. Ikke vil de ha mygglarver og ikke vil de ha noe annet heller. Grrr!
Minstemann begynner å se skral ut, så jeg frykter at jeg mister han/henne.
Det merkelige er at ingen av dem er mørke i fargen, slik som den stakkaren som døde for meg var. Men de driter fortsatt "silikon", og i går kom det noe ut av en av dem som lignet (jeg sier ikke at det er) en silikonbæsj full av egg. Det var direkte motbydelig! Urrrk!
Det blir unektelig litt opp og ned og fram og tilbake, dette. Det veksler jo så fort med disse fiskene mine. Nå er jeg for første gang siden jeg kom tilbake fra ferie at discusene har utav seg noe annet enn silikon. Så det betyr at det faktisk har gått litt mat igjennom systemet. Det er riktignok bare en av fiskene som nå bæsjer, men den har til gjengjeld en bæsjestripe som jeg lang til discus å være. Nå er jo jeg malloman, og vant med laaaaange bæsjestriper, særlig fra plecoen min, og sammenlignet med det, er ikke bæsjestripen så fryktelig imponerende. Men jeg har vel knapt nok sett noe som ligner på bæsjestripe hos discusene før de ble syke, og nå henger det striper ut av dem nesten hele tiden. I skrivende stund ser jeg faktisk at to av fiskene spiser også (det er de som har spist etter at jeg forsøkte med rekemiksen min). De er snåle, disse fiskene. Mygglarver var altså ingen suksess (noe de tidligere var ville etter). Men den maten de bruker å få, den var altså det som skulle til. Så vet jeg at mors hjemlaga mat altså er best Men det er altså fortsatt kun to som spiser. Heldigvis er en av dem en av de vakreste fiskene (jeg har to favoritter etter at Lillefjerten døde). Men to fisker som spiser, er bedre enn ingen
Planen nå blir: en runde med Prazi - jeg har fortsatt 2 fisker som ikke vil bli friske, og jeg tror de fortsatt har ganske mye guffe innabords. Men, hipp hurra: det er ihvertfall framgang å spore (igjen ).

Hehehe! De to som spiser, har virkelig fortstått det nå. De småspiser av matrestene fra foringa hele tiden. Ikke i turbofart, men jevnt og trutt og nesten uten pauser. Deilig å se for mor! Jeg vet de trenger det så sårt, for å bygge opp igjen litt motstandskraft. Det er forresten tydelig at han allerede har bygd opp litt mer krefter, for nå lar han sitt dårlige humør (de har vært mer grinete nå mens de er syke. Vanligvis er det bare litt småkiving) gå utover en av de ikke-spisende. Han jager han rundt i akvariet for full guffe, bare fordi han er sur!

Vel, hva tenker discusekspertene. Skal jeg fortsette å se det an, eller skal jeg bare kjøre på med en runde Prazi?
Andre parasitter også?
Æsj! Den ene av de discusene som spiser (den største av dem) har et annet symptom som jeg ikke har sett der tidligere. Den har noen slags rykninger, eller evt. forsøker den å riste seg - jeg er ikke 100% sikker på om det er bevisst eller ikke. Det er mest i hoderegionen, men av og til også på kroppen. Kan det være noen andre parasitter inne i bildet her? Noe på slimhinnene eller i gjellene (nei, det er ikke noe spesielt som får meg til å tenke at det er noe i gjellene). Ettersom dette er den fisken som nå tar til seg mest næring, burde da denne fisken være den som har best immunforsvar, og så langt er det kun denne fisken som gjør dette. Den er forresten usannsynlig grinete i forhold til hva den bruker å være, så det er nok et eller annet som plager den (som om det skulle være noen tvil om akkurat det i disse dager...). Er det noen som kan identifisere hva dette kan være? Skal jeg sette igang med Prazi på dem, eller? Jeg har så langt kjørt to runder med Flubenol på dem, men det var ikke så veldig sterk blanding første gangen. Prazi har de så langt ikke fått av meg, heller ikke tidligere.
Nå så jeg faktisk den andre fisken som spiser også har disse rykningene/skjelvingene/krampene/ristingen - eller hva det nå er!

Forsøk på forklaring tas imot med takk!
Ser det nesten ut som hikke?
Jeg har en sverddragerhoe, som har holdt på med hikke. Trolig siden den ble smittet av innvollsorm. Jeg vet at noen parsitter kan angripe sentralnervesystemet, og antar at det er noe sånt som står på spill....
Oppførselen er faktisk sjeldnere og sjeldnere nå etter behandling, så jeg håper det forsvinner helt. Hun har iallefall normal adferd ellers. Ivrig i matfatet, og aktiv ellers.

Her ble det mye frem og tilbake samt armer og bein.

Det første man må gjøre er å bevare roen. Det neste man gjør er å innføre et stramt vannbytteregime samtidig som man klarer å holde stabile vannverdier.

Man bytter 20% daglig. Vannet mellomlagres natten over med en luftpumpe gående for å skape sirkulasjon slik at klor bli luftet ut.

Temperaturen legges på 29 eller 30 grader. Foring foretas med små mengder slik at rester ikke blir liggende på bunnen og forurenser.

Så ser man det hele an i en ukes tid. I denne perioden observerer man fisken for å avgjøre med størst mulig grad av sikkerhet hva som er problemet.

Her er det atferd som skal gi pekepinn på problem.

- Puster fisken med begge gjellene
- Klemmer den brystfinnen mot kroppen
- Hvordan er fargene
- Klør den seg mot innredningen
- Rister hele fisken for deretter fyke rundt i karret i rykk og napp
- Avføring
- Skiller den ut sekret som flyter rindt i vannet (ser ut som en støvsky)
- Discus med innvollsorm kan ha det med å hoste. Når den hoster følger det med noe som ligner på en støvsky.

Ser at du har benyttet Flubenol-15. Det er meget viktig at du ikke underdoserer med denne da dette kan resultere at du skaper resistente parasitter. Flubenol-15 kan med fordel doseres rikelig da det skal mye til for å overdosere.

Ofte er det slik at discusen fikser problemet selv bare man legger forholdene godt nok tilrette. Det er meget vanskelig å stille fjerndiagnose og da er det viktig at opplysningene er så nøyaktig som mulig.

Jeg legger svarene mine med fet tekst inni sitatet her:
Geir Kristiansen
Man bytter 20% daglig. [B]Jeg bytter faktisk mer enn 20%[/B] Vannet mellomlagres natten over med en luftpumpe gående for å skape sirkulasjon slik at klor bli luftet ut.[B] Det er ikke klor i vannet her. Det har jeg testet både grundig og vel :-D[/B] Temperaturen legges på 29 eller 30 grader. [B]Tempen ligger alltid på 29 - 30 grader i dette akvariet.[/B] Foring foretas med små mengder slik at rester ikke blir liggende på bunnen og forurenser. [B]Ok, der slurver jeg. Så lenge de ikke har vært interessert i å spise, har jeg foret minimalt. Ingen vits i å dumpe nedi massevis av mat jeg vet ikke blir rørt. Så jeg har vært forsiktig. Men nå spiser ihvertfall to av dem, og da har jeg foret mye mer. Dessuten kan jeg ikke fiske det ut med en gang. De er nemlig så trege til å spise ennå at de bruker tiden for å få det i seg. For øvrig er det overfiltrering i det akvariet, og det hjelper veldig på :-)[/B] [B]Når det gjelder flere av symptomene under her, så studerte jeg fiskene meget nøye tidligere i dag (da jeg skrev det forrige innlegget), og jeg tittet spesielt etter om de klemmer finner, pustefrekvens, etter farge, etter avføring og om de klødde seg mot noe.[/B] - Puster fisken med begge gjellene [B]Ja[/B] - Klemmer den brystfinnen mot kroppen [B]Nei[/B] - Hvordan er fargene [B]De var skikkelig mørke da jeg kom hjem fra ferie. Nå er det kun den minste som er mørk lenger, men den tviler jeg også på kommer til å komme seg igjennom dette. Den ser skikkelig skral ut, og er den eneste som overhodet ikke har forsøkt å smake på en eneste bit etter at jeg kom hjem fra ferien.[/B] - Klør den seg mot innredningen [B]Jeg har så langt ikke sett dem gjøre d[/B]et - Rister hele fisken for deretter fyke rundt i karret i rykk og napp [B]Fisken rister. Den eneste fykingen er særdeles bevisst, og er bare full jaging av en annen fisk. Ellers er de ganske trege i bevegelsene (tregere enn normalt, men heldigvis mye bedre enn da jeg kom hjem).[/B] - Avføring [B]Silikonavføring. Det greier de ikke å bli kvitt, dessverre. Det har variert en del i forhold til medisineringen, men akkurat nå tyter det ut av dem igjen. Det kommer i remser, og henger konstant ut av dem. Vel, nesten konstant ihvertfall. 3 av fiskene har kun dette hvite ekle, en har nå iblandet bittelitt brunt (som nok kommer av at den har spist litt), og en har ei skikkelig bæsjestripe, med bare antydning til dette ekle hvite. [/B] - Skiller den ut sekret som flyter rindt i vannet (ser ut som en støvsky) [B]Nei[/B] - Discus med innvollsorm kan ha det med å hoste. Når den hoster følger det med noe som ligner på en støvsky. [B]Nei, jeg har ikke sett dem hoste[/B]

Dette med ristingen har jeg ikke observert før i dag, og jeg har så langt bare sett det på de to fiskene som har begynt å spise. Av en eller annen grunn aller mest på den fisken som spiser mest, og bare en gang på den som spiser minst. Jeg skjønner bare ikke helt logikken i det. Ristingen er som sagt mest konsentrert rundt hodet, og det ser sånn halvbevisst ut. Jeg vet rett og slett ikke om det er en refleks av en eller annen grunn, eller om det er et forsøk på å riste av seg noe som klør. Det ser faktisk skikkelig ekkelt ut, og er ganske så skremmende. I tillegg er de altså også mer irritable enn de normalt er.

Panikk jeg? Neeei. Ikke i det hele tatt... bare bittelitt... Ok da, jeg må bare innrømme det: jeg har mest lyst til å hyle hjeeeelp! Jeg er livredd for å miste dem, og jeg har jo faktisk mistet en (og mister nok en til, tror jeg).

Det ble litt voldsom bruk av fet tekst, dette, men det var rett og slett den enkleste måten å svare på.
Et skikkelig idiotspørsmål jeg ikke har tort å spørre tidligere (OK, det er et skikkelig blondinespørsmål). Regnes brystfinnene for å være de lange finneremsene på undersiden (det som er et par), eller de på siden. Ja, det er skikkelig pinlig å måtte spørre om det... Men jeg har faktisk lurt på det drittlenge, og aldri tort å vise min uvitenhet.
Dyrehagen
[B] Det er ikke klor i vannet her. Det har jeg testet både grundig og vel :-D[/B]

Så vi har ikke klr her i Askim altså? Håper dette ordner seg, Dyrehagen!
Dyrehagen
Regnes brystfinnene for å være de lange finneremsene på undersiden (det som er et par),

Nei, det er ventralfinnene. De kalles også pelvicfinnene

Dyrehagen
eller de på siden. Ja, det er skikkelig pinlig å måtte spørre om det... Men jeg har faktisk lurt på det drittlenge, og aldri tort å vise min uvitenhet.

Dette er pectoralfinnene

Jeg vet at det er stressende når discusene virker skikkelig syke, men det å bevare roen og etablere stabile forhold er meget viktig for å få de på rett kjøl.

Det at dere ikke har klor i vannet synes rart etter at EU direktivet om rensing av alt drikkevann har slått inn. Selv her i Tromsø renses vannet og tilføres klor før det sendes ut. Ta en sjekk med det lokale vannverk(hvis du ikke allerede har gjort det)

Her har du en link til diskus anatomi

Dyrehagen
Regnes brystfinnene for å være de lange finneremsene på undersiden (det som er et par), eller de på siden.

Vet ikke om du synes det har noe for seg, men jeg synes det er kjekt og nyttig å ha bilder som disse.

Her er 3 bilder med navn på alle finnene. Bare kopier det øverste om du vil (det har jeg laget selv), så lærer du fort navnene utenat.

På tegningen av laksen er finnenes navn på engelsk.

På det nederste er teksten er på spansk, men finnenavnene ligner de engelskspråklige.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nåh, da har jeg kikka på riktige finner, ihvertfall. Det var som jeg trodde

Geir Kristiansen
Det at dere ikke har klor i vannet synes rart etter at EU direktivet om rensing av alt drikkevann har slått inn. Selv her i Tromsø renses vannet og tilføres klor før det sendes ut. Ta en sjekk med det lokale vannverk(hvis du ikke allerede har gjort det)

Jeg har testet med dråpetester x antall ganger, så jeg stoler på det. Jeg har aldri fått antydning til utslag engang. Og, ja testen er faktisk ikke så veldig gammel heller. Den er ikke gått ut på dato.
Jeg trodde man var i ferd med å gå vekk fra klor i vannet, jeg?
Den som trodde at discusene mine nå var friske, må tro om igjen. 3 av dem er i fin form, 2 ikke. De tre som er i fin form, oppfører seg nå som før de ble syke, og mor gleder seg. Men, så var det de to siste, da. De spiser ikke. Den ene ser ganske grei ut, så der er ikke krisa så stor. Men minstemann er nå skrekkelig syk. Han ser rett og slett elendig ut. Og ikke spiser han heller. Han er mørk i fargen, veldig mager og han står stille, inneklemt bak vanninntaket til pumpa. Jeg er stygt redd han er redningsløst fortapt, men jeg vil ikke gi helt opp heller. Noen råd til hva jeg skal gjøre med disse to? Jeg har kjørt en ny runde med Flubenol, og da kom det hvitt gørr utav den sykeste av dem igjen.

Jeg kan tilføye at jeg nå har fått i hus 325-literen discusene skal overta, så jeg har mulighet til å skille dem (har to pumper i karet de går i i dag, så jeg har to godt innkjørte pumper, slik at de kan få hver sin. Vil det være lurt å skille de friske fra de syke en periode, slik at de syke også får sjansen til å ta til seg mat? Slik det er nå, har de ingen sjanse for mat, pga. at de som er friske og raske grådig legger beslag på alt (selv om de nødvendigvis ikke spiser opp). På den annen side må det jo bli stress for dem å bli skilt fra flokken også?

Noen som har råd til hva jeg skal gjøre?
I hvilken styrke behandler du med? Mulig de trenger en superdose? Husk at det er mulig å dosere opp mot 10x normal dose. (ville lagt litt under det, for sikkerhetsskyld)
Aggi
I hvilken styrke behandler du med? Mulig de trenger en superdose? Husk at det er mulig å dosere opp mot 10x normal dose. (ville lagt litt under det, for sikkerhetsskyld)

Som Aggi sier så er det meget viktig at det ikke underdoseres med Flubenol. Underdosering vil kunne medføre restistente ormer/parasitter og da er løpet kjørt. Jeg legger an til minimum dobbel dose når jeg benytter Flubenol.

Man kommer til et punkt der man bør vurdere om man ikke skal slenge inn håndkleet og gjøre det som er rett for fisken. Det virker på meg som at dette løpet er kjørt og vidre behandling av denne bare forlenger plagene for fisken uten at man klarer å snu utkommet.
Ingen underdosering her. Jeg har brukt 4-5 ganger normal dose. Men jeg kan jo kjøre på med en 10 x dose, for å ha prøvd det.

Jeg tror nok løpet er kjørt for denne fisken, ja. Problemet er bare hva vil skje da med nestemann? Nestemann våger nemlig ikke å nærme seg maten (og nå er han jo syk i tillegg). Jeg regner med at denne da vil bli neste mobbeoffer. Når (ikke hvis) minstemann dør, har jeg kun 4 igjen, og jeg har jo selv opplevd at det var i minste laget. Og jeg har ikke råd til 2 nye akkurat nå. Og jeg har ikke lyst til å slippe noen nye oppi der det er allerede syk fisk. Og hvis den siste syke også skulle dø, er det bare 3...

De skal ihvertfall få litt bedre plass nå da Jeg gleder meg ordentlig til å gi dem den plassen de fortjener. Jeg gruer meg bare til å sette i gang selve flyttingen. Å flytte den eksterne pumpa er noe herk, fordi den er litt vanskelig å få i gang igjen. Sist strevde jeg lenge. Den greia for å pumpe med når man starter er nemlig vekke. Jeg kjøpte en ny en, men den finner jeg ikke igjen! Jeg mistenker sterkt at den lille rakkaren i avataren min har minst en labb med i spillet... Men nå sporet jeg visst av her.

Men hva med den andre syke? Selv om jeg gir opp minstemann, vil jeg ikke gi opp denne. Da den var på bedringens vei en periode (etter en runde Flubenol), så viste den faktisk interesse for maten. Men så fikk han/hun bank av Kongen, og dermed slutta den å spise helt. Det var derfor jeg tenkte på å skille dem en periode, slik at de kanskje tør å ta en matbit innimellom.
Jeg gir ikke helt opp denne ennå. Minstemann døde natten etter flyttingen til 325-literen, og det var ikke akkurat uventet. Jeg visste det ville bli tøft for den å flytte. Så da har jeg altså 4 discus igjen. Den siste "syke" vil fortsatt ikke spise. De andre tre er friske som aldri før. Skikkelig spreke og smågretne mot hverandre, akkurat som de skal være. Er det mat i akvariet, så spiser de, uavbrutt. Men så er det sistemann, da. Jeg er ganske sikker på at alle parasitter er ute av fiskene, og at det ikke er sykdom som er problemet. Jeg tror heller at fordøyelsessystemet har skrudd seg av, ettersom fisken faktisk ikke har spist siden Påske! Er det noe som helst håp om å kunne narre denne fisken til å begynne å spise igjen? Den er fortsatt oppegående nok til at den greier å jage den minste fisken hvis den blir for nærgående. Faktisk særlig hvis det er mat i nærheten. Den spiser ikke, men passer på maten, så det instinktet har ihvertfall ikke forsvunnet. Ellers så står den stort sett bak inntaket til pumpa. Den er blitt ganske gul i fargen i forhold til den andre fisken i denne fargevarianten (purple royal). At den ikke har det bra er tydelig. Er det håp for denne i det hele tatt? Finnes det noen måte jeg kan narre mat i den på? Jeg har forsøkt med nyklekt artemia. Men i 325 liter vann, blir det jo som en dråpe i havet. Dessuten holder jo fisken til bed inntaket til pumpa, så enhver mikroorganisme vil jo bli sugd inn der. Dessuten føles det veldig rart å skulle fore såpass stor fisk med noe så vanvittig smått!
Kan vel ikke bidra med så alt for mye her, men kan fortelle at den ene av mine siste to diskus (som sikkert blir solgt snart), hadde en slik sultefase den også.
Tok ikke til seg synlig føde på mellom 6 og 8 uker.
På tross av dette, ble den ikke spesielt mager.

Etterhvert ble han såpass svekket, at også denne står og trykker i ett hjørne. Den frustrerte frua, tåler ikke synet av han, og han får sin kvote med grisebank, både morgen og kveld.
Det var forøvrig hun som knerta den forrige hanen også, så dette er en dame med trykk i.

Men, så plutselig en dag i forrige uke, begynte mister`n sjøl å nærme seg når det ble servert føde i karet.
Jeg var snar om å gå fra 2x fôring om dagen (25% oksehjerte, 60% granulat, 15% røde mygg) til 5x fôring med røde mygg. Han spiste da en og annen, og jeg ante håp for en fisk jeg egentig hadde sett på som døende.
Etterhvert gikk jeg mer og mer over på oksehjerte, og nå eter karen som før. Alt går ned på høykant - bare jeg håndmater han...

Det må være ett syn å se når jeg mater denne karen, en neve nedi karet for å holde fruen på litt avstand, og en for å mate denne karen i noen minutter :p

Så ja, det kan være håp, selv om det kan se ut som det henger i en tynn tråd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap