Levendefor sesong etterhvert? (side 2)

Var en tur i Førrestjønna i Tysvær i dag etter levendefôr. Bra med hoppekreps. Flott fôr til yngeloppfôring!

Kan vel nevne at mine litt større fisker elsker alt av flyvende insekter som jeg kan gi dem, øyenstikkere og alt som har brodd gies ikke av naturlige årsaker

Men klegg,brems,diverse fluer får de meske seg i. Og noe av det enkleste er når jeg ser en diger sverm med store mygg, da er det frem med håven og vifte litt rundt.

Apollo haiene og de afrikanske sommerfuglfiskene mine er de som nyter best ut av dette da det inngår i deres naturlige diet. Trivselen synes ved at de blir helt vill og farger ut veldig bra
En tur og noen håvdrag i "Vangen" i Haugesund i dag resulterte i svært lite. Bare litt cyclops ble med hjem i spannet. Stort sett en bomtur.
En tur i Førrestjønna i Tysvær i formiddag gav bra fangst! Godt med store dafnier.

Vel hjemme silte jeg fangsten gjennom en finmasket akvariehåv. Dette vannet tilførte jeg karet med danioyngel. Satser på at det finnes masse smått levendefôr, infusorier m.m. i det sølevannet

Bilde 1 viser fangsten fra i dag.
Bilde 2 og 3 viser karet med danioyngel.
Inaktiv bruker
Ta dere en tur til HafslundParken i Sarpsborg/Østfold.

der finner du mange dammer med levendefor i. (bla røde mygglarver )

Mossakvarieklubb var der for ikke så lenge siden
Jeg var en tur i "Vangen" i ettermiddag med håven. Ikke rare matbiten for fiskene mine, men litt småkryp er med. Iskaldt i vannet da, så nå står bøtta med innhold for akklimatisering.
Du valgte jo "rette" dagen også da var 3 kalde når jeg tøffet på fisketur i formiddag. Dårlig fangst på meg også, en skrubbe.
Var lördag vid Hafslunds huvudgård i særp och fångade levande foder !
Det var is på ytan och minus 7 grader men det stoppar inte om man verkligen vill ha påsk godis till sina fiskar!

Det var ca 1 cm tjock is så det gick ganska bra att få bort såpass mycket att
det gick att köra lite med håven!
Det blåste små spik och var kallt om händerna när man tömde håven.

Men belöning fick man när man kom hem till sina fiskar med fångsten!
Det var ganska mycket vitamygglarver och cyclops
kan man ikke få med sykdom ved å bruke levendefor utenfra ?
juvel
kan man ikke få med sykdom ved å bruke levendefor utenfra ?

Joda, det er en sjanse man må være villig å ta, spesielt hvis man henter fôret fra vann og dammer der det går fisk. Tryggere i fiskeløse vann/dammer.
Det er vanvittige mengder levendefôr i Førrestjønna i Tysvær for tiden. Dag Fjeldstad tipset meg om dette her om dagen og jeg har nettopp vært innom der og dratt 3-4 håvdrag. Når man kjenner tyngden av levendefôret i håven, ja da snakker vi mengder!

Vannet ser helt grått ut når man står på land og kikker ned i det, men det er ikke humus eller annet som skitner det til, men store mengder med dafnier hovedsakelig.

Det er så store mengder at man faktisk kan fange til nedfrysing for vinteren. Da har man et glimrende frossenfôr. Ypperlig oppfôring bl.a.
Hm.. Muligens litt off-topic, men ettersom det ikke er lov til å fore med levende for, bør vel alt som omhandler det her på akvaforum skrapes ? Artikler, foruminnlegg osv. Eller er det lov å fange det for så å sørge for at det ikke lever når fiskene fores ?
Det er nok forskjell på badende turister og små krepsdyr
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap