Peru 07 (side 2)
Postet 03.05.07 kl 23:33
Endret: 03.05.07 kl 23:34
Tusen takk for utfyllende svar.
Jørn
Fra nederste del av Rio Nanay og oppover:
Flere varianter av A. cf. eunotus, kanskje A. sp. ”Schwarzbrust/Black-breast/Rote”, A. sp. ”Nanay”(Melgar), A. cacatuoides, A. sp. “Black-chin“, A. atahualpa, A. cf. atahualpa (med striper i halen), A. huascar, A. bitaeniata, A. agassizii (både blå, blå & rød, og røde fargevarianter), og kanskje A. eremnopyge og A. sp. “Masken /Apache”. A. sp. “Winkelfleck”(den lyse varianten) er heller ikke usannsynlig.
Jeg er ikke sikker på hvor langt opp Rio Clara ligger, men fører den sortevann og ligger ovenfor landsbyen Torpedo, kan du også finne A.nijsseni-gruppe – fisker som A. martini, A. pantalone, A. sp. „Zwilling/Twin”, og kanskje A. sp. “Oregon”.
Jørn
Fra nederste del av Rio Nanay og oppover:
Flere varianter av A. cf. eunotus, kanskje A. sp. ”Schwarzbrust/Black-breast/Rote”, A. sp. ”Nanay”(Melgar), A. cacatuoides, A. sp. “Black-chin“, A. atahualpa, A. cf. atahualpa (med striper i halen), A. huascar, A. bitaeniata, A. agassizii (både blå, blå & rød, og røde fargevarianter), og kanskje A. eremnopyge og A. sp. “Masken /Apache”. A. sp. “Winkelfleck”(den lyse varianten) er heller ikke usannsynlig.
Jeg er ikke sikker på hvor langt opp Rio Clara ligger, men fører den sortevann og ligger ovenfor landsbyen Torpedo, kan du også finne A.nijsseni-gruppe – fisker som A. martini, A. pantalone, A. sp. „Zwilling/Twin”, og kanskje A. sp. “Oregon”.
Postet 03.05.07 kl 23:37
Endret: 03.05.07 kl 23:39
Postet 03.05.07 kl 23:51
Postet 06.05.07 kl 11:28
Fiskeredskap/teknikker
Vi brukte mye et langt finmaset garn.Ca 15 m langt og 1,8m høyt. Dette var utrolig tungt å dra og krvde mange.Det ble derfor bare brukt når vi var mange.Til gjengjeld var det meget efektivt.Vi fikk mye forsjellig i dette garnet.Hville du ha Corrys måtte vi vere meget nøye med at garnet var nedat bunnen hele tiden.Da fulgte også grenmallene med.
Foto:H+T
Jørn
Foto:H+T
Jørn
Postet 06.05.07 kl 12:40
Postet 06.05.07 kl 12:47
Postet 06.05.07 kl 13:09
Fiskeredskap/teknikker
Den andre måten vi brukte smågarna på,var i bekkene hvor vi løftet stokkene opp i garnet og så renset de for maller før vi løftet stokken ut igjen.Dette var litt tidkrevende,men veldig morsomt.
Smågarnet ble også i noen tilfeller drat som det store.
Hennegangen har jeg lyst til å prøve ruser og vil gjerne høre fra andre som har erfaring med dette.
F:H
Jørn
Smågarnet ble også i noen tilfeller drat som det store.
Hennegangen har jeg lyst til å prøve ruser og vil gjerne høre fra andre som har erfaring med dette.
F:H
Jørn
Postet 06.05.07 kl 13:27
Postet 06.05.07 kl 15:59
Postet 06.05.07 kl 17:26
Postet 07.05.07 kl 17:03
Postet 07.05.07 kl 17:53
Postet 08.05.07 kl 01:14
Postet 09.05.07 kl 10:50
Fiskeredskap/teknikker
HOV.
Det redskapet vi brukte mest var hov.Vi hadde med oss flere typer,men ingen av de var spesilt gode.De var for små og spinkle og gikk lett i stykker.Spesielt når du dro hoven gjennom bunnsupstratet. Fiskrenes hover var kraftigere og mye bedre.Vill prøve og lage noe lignende eller tilsvarende.
Det var flere teknikker ettersom hva man fisket.Apistoene gjemte seg i bunnløvet.Så da dro vi hoven gjennom løvet og vippet hoven opp.Så var det å pelle ut løvet.En måtte passe på for apistoene var ofte klistret til løve.
Corrys.Her måtte man legge hoven over fisken på bunn(spesielt langneser) og derefter skjelve med hoven. Fisken blir da redd og svømer opp i hoven og du kan vippe hoven opp.
Ser Thor med garn og HOV + en putt til fisk.
Ronny leter etter Apistos.
Alfredo leter etter maller.
Foto:H + R
Jørn
Det redskapet vi brukte mest var hov.Vi hadde med oss flere typer,men ingen av de var spesilt gode.De var for små og spinkle og gikk lett i stykker.Spesielt når du dro hoven gjennom bunnsupstratet. Fiskrenes hover var kraftigere og mye bedre.Vill prøve og lage noe lignende eller tilsvarende.
Det var flere teknikker ettersom hva man fisket.Apistoene gjemte seg i bunnløvet.Så da dro vi hoven gjennom løvet og vippet hoven opp.Så var det å pelle ut løvet.En måtte passe på for apistoene var ofte klistret til løve.
Corrys.Her måtte man legge hoven over fisken på bunn(spesielt langneser) og derefter skjelve med hoven. Fisken blir da redd og svømer opp i hoven og du kan vippe hoven opp.
Ser Thor med garn og HOV + en putt til fisk.
Ronny leter etter Apistos.
Alfredo leter etter maller.
Foto:H + R
Jørn
Postet 09.05.07 kl 11:19
Hva heter disse?
Jørn KåsaFra Nanay. F:Henrik Jørn. PS:Håper noen kan hjelpe meg.
Ingen som vet?
Postet 10.05.07 kl 13:17
Endret: 10.05.07 kl 13:20
Postet 11.05.07 kl 09:30
Fiskeredskap/teknikker
Hendene.
Maller pellet vi veldig mye med hendene.Det gjalt å finne stokker som lå rett under vann og var fulle av huler.Der hjemte mallene seg.De sprer ut bukfinnene så de "låser" seg fast.Du må lirke de ut.Mange har pigger på kroppen så du blir sårfingra etter vert,men det er det vert. Dette er noe av det morsomste jeg vet om.
F:T+R+H
Jørn
Maller pellet vi veldig mye med hendene.Det gjalt å finne stokker som lå rett under vann og var fulle av huler.Der hjemte mallene seg.De sprer ut bukfinnene så de "låser" seg fast.Du må lirke de ut.Mange har pigger på kroppen så du blir sårfingra etter vert,men det er det vert. Dette er noe av det morsomste jeg vet om.
F:T+R+H
Jørn
Postet 12.05.07 kl 00:47
Endret: 12.05.07 kl 00:48
Postet 12.05.07 kl 01:00
Endret: 12.05.07 kl 01:01
Inaktiv bruker
Hvor mange fisker tar dere med hjem etter en slik tur? Og hvordan er det med frakt osv?
Postet 12.05.07 kl 02:40