Har hentet røtter fra naturen, kan jeg bruke de? (side 2)

Cassandra
Hei Da har jeg kommet hjem fra hytten med en halv søppelsekk med røtter : D Disse har ligget i en fjære helt ved kanten, de var helt grå'e / hvite når jeg fant de. Ikke råttene, og harde er de. De er også uten bark. Tipper de har ligget der i ca 15-20 år, vet ikke hvordan tre de kommer i fra dessverre. Jeg var fant de på lørdag da fikk de ligge ute å sole seg, på kvelden fikk de seg en dusj med regn. På søndag fant jeg en liten elv hvor de fikk ligge å skylle seg i en dag. Nå er de kommet hjem og skal spyles med hageslangen. Disse kommer jo til å flyte som en fjær, så har tenk å begrave de med stein eller noe. Men så spørsmålet : Kan jeg ha disse i akvariumet? Mvh Cassandra Ps: Legger til noen bilder: )

Jeg hentet røtter ifra ei myr. Renset dem sikkert ikke godt nok og nå har jeg strevd med sopp i akvariet mitt i 3 mnd. Og må starte hele akvariet på nytt. Dette var sikkert et engangs tilfelle, men nå vet du det ihvertfall.
Huff da : (...
Jeg har mine røtter i akvariumet, men ingen sopp å se da : D

Lykke til vidre !

Mvh Cassandra
saltet ligger lenge
saltet ligger utrulig lenge i røttene dine..

eks: fant et gammelt stokk-anker.. snakket med sjøfartsmuseet, og det måtte ligge i ferskvann i ca 3-5 mnd FØR jeg kunne behandle det med div så det ikke smuldret opp.. dette på grun av at saltet som ligger i gjernet bruker LLAAANNG tid på og forsvinne..

sånn til sammenligning; Ankeret er av stål, og suger lite, eller omtrent ikke noe vann i det hele tatt... Tre-roten vil derimot SUGE til seg en masse masse vann! og egentlig bruke mye mye lenger tid på og bli "rein"!

er nybegynner med akvarie, men fått vite at saltvann skal ikke opp i karet...

sånn liten info.. hehe
Hei
Okei, men nå har de røtterne jeg hentet vært i akvariumet i 2 mnd og enda ingen ting som har skjedd.
Så da tenker jeg meg at det går fint : )
Men takker for tipset !

Mvh Cassandra
Har selv flere akvariumer med røtter jeg har hentet i naturen(en salig blanding av kjøpte og ikke kjøpte røtter), og har ikke merket noe negativt ved disse røttene eller karrene de er i. Har selv både hentet røtter ved sjøen, og andre røtter som ikke evt. har salt i seg-og som sagt ikke merket noe negativt.
Røtter som ikke har sunket når jeg legger de i karret har jeg løst ved å legge steiner oppå de en stund(uker, mnd). Har heller ikke kokt alle sammen, men bare vasket de og hatt de i karret-har sett på noen røtter da at det kommer masse "dyr/innsekter"ut av disse-og da går macrobrachium assamensis "klorekene"helt bannanas og spiser og koser seg helt vilt. Har ikke fått noe sykdom i karret av det.
Bruker ofte karr med den reke typen til å "avluse"div saker og ting som skal vidre til karr med dyrere ekslusivere fisker(ihvertfall for meg), for disse rekene etter alt.
Så fortsett å bruke røtter fra naturen du, sparer deg for masse penger.
Røtter som du finner i naturen vil etter en tid begynne å råtne i akvariet ditt. Røttet du kjøper er behandlet slik at de ikke råtner. Jeg prøvde med selvplukkede røtter for noen år siden og vannet ble orange etter et par uker. Uansett hvor mange ganger jeg skiftet vann, så forble det orange. Det farget til og med glasset. Selv etter fullt vannskifte og ny oppstart uten å putte i rota, er glasset svakt orange.
Andie
Røtter som du finner i naturen vil etter en tid begynne å råtne i akvariet ditt. Røttet du kjøper er behandlet slik at de ikke råtner. Jeg prøvde med selvplukkede røtter for noen år siden og vannet ble orange etter et par uker. Uansett hvor mange ganger jeg skiftet vann, så forble det orange. Det farget til og med glasset. Selv etter fullt vannskifte og ny oppstart uten å putte i rota, er glasset svakt orange.

Røttene du kjøper er vel ikke behandlet med noe? De er bare røtter av et hardfør treslag som ikke råtner like fort som nordiske trær..
Det kommer nok litt an på typen røtter. Noen er harde i veden og kan fungere i akvariet. Bøke- og eikerøtter inneholder garvesyre og kan også brukes. Ser også at enkelte med hell har brukt einerøtter i karene. Selv har jeg røtter fra et prydtre, blodrips, i asia-karet mitt. Er du usikker på om røttene egner seg så er det kanskje like greit å kjøpe de i butikk. Vær obs på at også butikk-kjøpte røtter kan gi farge i vannet.
Røtter er røtter.

Noen typer er for myke og råtner raskt opp, og noen kan inneholde giftstoffer, men de aller fleste er helt flotte å bruke. Enten de kommer fra naturen her hjemme eller naturen i et annet land.

Dersom man finner røtter som har ligget lenge i vann uten å råtne, er det nesten alltid prima vare.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap