Slamkrypere er lovlig i Norge, ja. Det er fordi de ikke ER amfibier, men de lever et amfibisk liv (50% vann, 50 % land). Disse får du kjøpt i de fleste dyrebutikker som har akvarium eller kan ta på bestilling.
De er ikke utstillt nei, fordi de er så spesielle og sikkert ikke så mange som kan nok om de til at de kan ha i butikken.
De kan spise det meste insekter, og ellers kan man fôre de med frossenfôr (mygglarver, oksehjerte...).
Med tolmodighet kan man få de håndtamme.
Jeg skal ha slamkrypere, først bare en fordi jeg får den først. Og på landdelen skal jeg ha bambusplanter som fåes kjøpt på Plantasjen og muligens andre blomsterbutikker. Skal du ha disse plantene på landdelen (kan være over vann og helt under vann) er det kanskje lurt å ha den "koppen" på slik at den hele tiden får vann (passe på at plastkoppen har vann, den plastkoppen som du får med når du kjøper planta).
Ellers kan anubias funke som brakkvannsplante. Jeg kommer sikkert til å kjøpe noen falske planter også, bare for å pynte litt oppi der
Man bør ha en rot i akvariet som går fra vannet og opp på land. Og andre gjemmesteder, steiner osv.
Det er bare å søke enten her eller i google så finner man svar på det meste. Jeg har enda ikke erfaring, men får det nok etter hvert Da skriver jeg kanskje litt mer her