Kampfisk og dyreplageri ?? (side 2)

Ja,har vært å sett på de i den butikken jeg også..... ser stusslig ut....
Jeg lette egentlig etter noe helt annet på Google, da jeg fant en side som vekket minnet om denne gamle tråden.

I denne artikkelen vises noen bilder en turist tok på sin vei gjennom India, der han stoppet og fotograferte i små, lokale "akvariebutikker" og small-time-business oppdrettet av akvariefisk på landsbygda.
Jeg gjør spesielt oppmerksom på dette bildet som viser hvordan de drev kampfisk-oppdrettet.... Jepp, det er en kampfisk i de drikkeglassene

Det er ingenting å gjøre ved, men likevel tragisk å se på. Dette er ofte fattige mennesker som bare forsøker å livnære seg selv og sin familie med akvariefisk som levebrød. Vi kan godt bli opprørte eller forsøke oss med å si at de er "slemme folk"... men det har nok blitt sagt om det norske folk også, f.eks. da vi drev hvalfangsten på det verste på sytti-tallet eller noe deromkring. Det var vel folk som hadde det som levebrød en gang i tiden også rundt om.




Jeg skjønner jo egentlig at kampfisker får små beholdere i dyrebutikker, siden de ikke kan holdes sammen og det er ikke økonomisk forsvarlig å skulle gi alle eget kar. Så har man butikkene som gir dem 0.5-1 liters glasbeholdere (som av og til er filtrerte), og de som kun gir dem 2 dl i et drikkebeger. Jeg liker å kjøpe mine fra førstnevnte...

Vet at tråden er gammel, men kan ikke tro noen av kommentarene tidligere i tråden. 'Den ligger bare i ro uansett' eller 'den trives best bak pumpa'. Ingen av mine ligger i ro, og den eneste som har gjemt seg bak pumpa er i et kar der det var for sterk strøm, og det fikset jeg, og da var det full fart rundt i hele karet.

Det er godt kjent blant de som driver med kampfiskoppdrett i stor skala (i vestlige land) at hvis kampfisken gjemmer seg eller ligger i ro i et hjørne, er det noe i karet som ikke stemmer, og det er ikke stor størrelse som er problemet. Det kan være for lite planter, for mye planter, mangel på gjemmesteder, fiskene den bor sammen med, sykdom, dårlige vannverdier etc etc.

Skyter inn et lite innspill her med et sitat fra denne siden. (Fant ikke den siden jeg egentlig tenkte på i farten men står noe av det samme her) Sitat: "Hannbettaen tar et revir, i villtilstand er det ca. 80- 120 cm. Tambettaen har ca. 60-80 cm. Dette reviret holder bettaen seg stort sett hele sit liv, normalt opp til 3 år. Livet hans består i en enkelt ting å lage skumrede, og håpe at en hunnbetta kommer inn på hans område for å sette i gang en lek.
Hunnene har ikke, så vidt meg bekjent, egne revir, de streifer rundt for å finne en hann med rede, og når det er gjort parrer de seg, og hunnen forsvinner fra dette revir. Når hannen har fått en hunn på besøk, blir den ekstremt aggressiv, og leken kan også være, ja jeg vil si den er meget hardhendt, og det ender stort sett alltid opp med finneskader. Kommer det andre artsfrender, hunner som hanner, blir de jaget bort umiddelbart, og så lenge det er egg og yngel i rede, er enhver Betta en fiende.
Når yngelen er frittsvømmende må de klare seg selv og de forlater reviret for ikke å bli mat for hannen.
Dette er i grove trekk Bettaens liv i naturen, og er viktig for oss når vi planlegger å innrede et Betta kar."
Jeg liker de som vil etterlikne naturlige forhold for fisken. Tror nok kampfisken kan trives i ganske små akvarier, men til en viss grense. Så er det dette med å klare å holde gode vannverdier i små beholdere da.
Enig med Mvjnz her: Forstår at butikkene holder kampfiskene i små beholdere for seg selv, men synes det burde være en minstegrense der og. Fiskene kan jo risikere å måtte bo der en stund før de blir solgt, så da kan de vel få litttt mer plass enn en kopp? Ikke mye som skal til. Og helst stille de litt lenger fra hverandre/ha et skille mellom, så de ikke blir så stresset av å se på nabohannen hele tiden.
Mener at boller og Norgesglass glass ikke er egnet som akvarie.

Alt under 30 liter er lite brukbart for en kampfisk ?





Når yngelen er frittsvømmende må de klare seg selv og de forlater reviret for ikke å bli mat for hannen.


Jeg leste noe helt annet nylig:

The fry will leave the nest in their search for food as soon as they become free-swimming, but the male will continue to try to keep them in the general vicinity of the nest site, usually by swimming around and collecting them in his mouth, and then releasing them back into the nest. Based on my spawning techniques that involve leaving the father with the fry long-term, I believe that wild betta fry probably stay under their father's protection in his own territory until they are too large to be eaten by other bettas. As soon as the fry have abandoned the nest, the male will again begin courting new females. Once he has a new spawn to look after he will stop trying to retrieve and tend his previous offspring.


A Look Inside the Bubblenest
Var sånn det fungerte hos meg iallefal, hannen (og hunnen) passet rede og yngel sammen og la nye egg når yngelen fra redet begynte søke ut. Yngelen gikk med foreldrene til de var ca 1cm store (da jeg fant ut at de spiste alle andre yngel som passet i munnen)
Dette parret gikk som eneste fisk i en 85l.
When spawning is complete the female will retreat from the nest, but will usually stay in the general vicinity for some time. The male will display typical post-spawn behavior of patrolling his perimeters and attacking intruders, but in the vast expanse of a betta's natural habitat it is fairly easy for the female to avoid these attacks. Further study is required on the subject of why the female remains, but it has been theorized that she stays within range of the nest site in the event that, if something happens to the male or he abandons the nest, she may provide parental care for the eggs and fry. It is also interesting to note that, although the male will chase his mate if he finds her in his vicinity, he shows far less aggression to her than he does to other females, and to males.

Dette er kanskje grunnen til at det gikk så bra ;D


Det er stress, som du sikkert kan tenke deg så driver ikke en betta med slik adferd i naturen, dette er pga. speilet i glasset og ikke så lett å gjøre noe med desverre. Fisken din ser ant. en annen Betta hanne og da fyker den frem og tilbake. Derfor hadde jeg alle hannen mine i matt plast, men det kan vi jo ikke ha for da ser vi den ikke (Det er veldig mange fiskearter som stresser i et akvarie, ikke bare Betta'n, desverre)

Minner meg litt om når vi mennesker skal være "snille" og så kjøper man et løpehjul til hamsteren, som da får god anledning til å stresse.

Svein

Dersom det er snakk om vanlig akvarie glass vil ikke fisken se speilbildet, hadde du stukket hodet nedi og sett ville ikke du fått den effekten som når du ser inn i akvariet. Så med mindre det er snakk om ett akvarie med speil som glass(da kunne ikke du sett inn) vil ikke kampfisken se seg selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap