Frank Angell
Sorry Gry, men dette var neppe artemia som fartet på egenhånd. Om eggene har skall eller ikke, spiller ingen rolle for hvordan en klekker disse.
Saltvann (gjerne ramsalt sådann) er eneste tingen som gjelder for artemia. I alle fall etter det jeg vet :p
For de som er interessert; [URLBLOCK1] er en side med grei info om klekking og avskalling av artemia i mengder vi kan drømme langt og lenge om :0
Har du ett kveiteoppdrett, eller annet oppdrettsanlegg i nærheten, kan det godt hende at du får kjøpt deg både egg og klekkede egg, for en billig penge ;)
Det er faktisk ikke noe hokus-pokus å avskalle eggene selv. Har gjort det selv, og det fungerte helt fint. Mye mindre avansert enn man får inntrykk av gjennom kveitemanualen.
Sakser fra ett innlegg jeg laget for en tid tilbake fra ett annet forum:
Skriver slik jeg har testet det her. Dere får tilpasse etter eget behov og volum:
- Ta å fyll på en halvliter med vanlig springvann i en klekkebeholder for artemia.
- Ta to toppede t-skjeer med artemiaegg, og hell oppi.
- La dette stå under kraftig lufting en god stund. Gjerne inntil en time.
- Sil deretter av alt vannet. Bruk en artemiasil.
- Skrap eggene ut av silen, og ta dem tilbake i klekkeren.
- Tilsett ca. 1/2 liter helt standard klorin.
- Sett på kraftig lufting, under godt lys.
- NB! Følg godt med, og ikke gå ifra dette nå!!
- Så fort blandingen skifter farge til oransje, akkurat samme fargen som når de er klekket. Dette kan visstnok ta fra 1-5 minutter. Hos meg tok det vel ett par minutter, men jeg tok ikke tiden.
- Når blandingen har skiftet farge, heller du dette gjennom en artemiasil igjen. Pass på at du gjorde den ren først, slik at du ikke får masse egg fra tidligere med i denne blandingen.
- Skyll eggene godt under kaldt rendende springvann, helt til all klorlukten er borte.
- La vannet renne av eggene, og ta dem over i f.eks. ett tomt og rengjort syltetøyglass.
- Eggene er nå klare til klekking på helt vanlig måte. Men kan også oppbevares i kjøleskap, visstnok inntil en uke.
Her er en youtubevideo som viser opplegget:
"http://www.youtube.com/watch?v=njmiRcJ7G3s&feature=player_embedded"
Fordelen skal vistnok bl.a. være:
- Mer næringsrik artemia, da de bevarer en større del av plommesekken.
- Artemiaene blir mindre i størrelse.
- Mindre fare for forurensing, da eggene blir vasket og sterilisert.
- Mindre fare for at yngel skal sette egg og eggeskal fast i fordøyelsessystemet.