CO2-gassanlegget er satt i gang, mye spørsmål melder seg (side 2)

Geir Kristiansen
Det viker litt merkelig på meg at det følger med en passsiv reaktor til dette settet. Det normale er en aktiv reaktor slik at man må ha en pumpe koblet på for å drive den.


Men hva er vitsen med spiralen inne i denne reaktoren, dersom det ikke er meningen Co2-boblene skal stige oppover i den? Jeg har sjekket bruksanvisningen om igjen flere ganger nå, og det står ikke et pip om noen pumpe tilkobling eller noe slikt. På tegningen av diff.reaktoren i bruksanvisningen (med piler og tall overalt som peker på og oppgir hva de ulike delene er for noe) så mangler det faktisk den "tuten" på toppen. Tegningen har bare selve Co2-slangen ned igjennom toppen, og ingen "liten tut" er tegnet inn...
Men, jeg tror bruksanvisningsheftet er gammelt papirtrykk, mens diff.reaktoren jeg har er en ny og forbedret modell. Ihvertfall hvis jeg skal tro det jeg finner hos JBLs nettsider, der info selvsagt er mer oppdatert enn i et papirhefte.

Sjekket nettopp JBLs nettsider, og dette står om reaktoren (uthevet det vi snakker om her):
------------
"New from JBL:
the CO2 high diffusion reactor with 240 new flow slits

The JBL vario-reactor has undergone a decisive improvement:

the addition of 24 micro-flow slits to each one of the ten reactor modules, ensuring optimum water flow. This means that the CO2 reactor does not need to be placed where the water has strong currents, nor does it require a separate pump to run. Tests conducted by the JBL Research and Development Department have shown the following:
it does not matter whether the new JBL high-diffusion reactor is actively provided with current from a pump or is located in a completely current-free zone of the aquarium – the CO2 enrichment of the water remains the same.

This has been made possible thanks to the new micro-flow slits, which virtually create their own reactor current. As the CO2 bubble rises it does not push the carbon dioxide-enriched water ahead of it, as normal, causing a considerable reduction in the solubility of the CO2 gases remaining, but rather is provided with fresh aquarium water every 4 mm through the micro-flow slits, which can absorb far more CO2. This means that the new JBL reactor is far more effective than all previous models.

The collection chamber at the upper end of the new JBL reactor has also been modified. In the event that CO2 bubbles have not completely dissolved on their way through the reactor, they collect in the upper collection chamber. Here the carbon dioxide has time to diffuse in the water. It is well known that gases dissolved in the water diffuse into CO2, with the result that a gas mixture forms in the collection chamber instead of pure CO2. If the volume of gas bubbles exceeds a set amount, they can escape upwards through a special air outlet.

The advantages of the JBL Reactor vario at a glance:

No separate pump required for operation.
240 flow slits provide loss-free CO2 enrichment of the aquarium water and therefore lush plant growth. Due to the micro-flow slits, the reactor can be placed in any position in the aquarium.
A separate bubble-counter is not required, as the rising CO2-bubbles can be easily and accurately counted in the reactor itself.
The reactor can be dismantled into 10 modules, making it easy to clean when necessary (to clean the module, simply place in JBL Power Clean for 12 hours).
With about 100 cm diffusion length, the reactor is suitable for approx. 200 litres aquarium water. For larger aquariums of up to 1000 litres, the reactor can be extended with additional modules (each with 50 cm additional diffusion length) within only a few minutes"

-------------

Jeg tror dette gir meg svar på mine egne spørsmål Hehe!
Kan ikke si jeg fant denne infoen i går kveld da jeg lette etter det, men fant det iallefall nå heldigvis. Da lar jeg det bare være som det er. For det står jo "If the volume of gas bubbles exceeds a set amount, they can escape upwards through a special air outlet", og det må bety at det er dette den tuppen på toppen er til...? Noen som er enige i den tolkningen?

Holder forøvrig på å øke kH i dag, doserer litt om gangen til jeg kommer til 4.

Få kh opp til 4, da ser du om du får ph ned på 6.6-6,7. Hvis ikke så gi den 3 bobler pr sek. Hvis reaktoren gulper så skru på mer moduler. Hvis reaktoren ikke klarer det så lag en som virker av en liten sirkulasjonpumpe og en slamsuger eller annet plastrør/boks o.l 5-6 ml pakket bikarbonatpulver pr 100l bør øke kh med ca 4.
mona o
Holder forøvrig på å øke kH i dag, doserer litt om gangen til jeg kommer til 4.


Du har jo ikke fisk i karret så det er bare å hive i bikarbonat til kH er fire.

Du har helt klart en passiv reaktor DDD.
Geir Kristiansen
Du har jo ikke fisk i karret så det er bare å hive i bikarbonat til kH er fire. Du har helt klart en passiv reaktor :-DDDD.


Jeg tenkte jeg skulle lære meg doseringen av kH+ pulveret nå da Det var iallefall intensjonen...
Tok en halv teskje i slengen og så hva som skjedde med kh-verdien, ventet et par timer og tok så litt mer osv.

KH er på fire nå, forresten. Men det dumme er at jeg kom ut av tellingen mht antall skjeer kH+...*host*

Er temmelig gretten nå forresten. Det fulgte med en såkalt "Permanent Co2-test" til å innstallere nedi akvariet...den idiotiske oppfinnelsen funker jo ikke. Det skal være luft inne i den, som en dykkerklokke, sammen med 1.5 ml vann og 2 dråper reagens. Men pga trykket fra luften så spretter jo lokket av når man putter den under vann! Første gangen røk jo alt ut i akvariet (reagens) fordi lokket spratt av, så jeg har prøvd å få lokket til å sitte mens jeg senker den i en bøtte. Nope! Trykket får lokket til å sprette av, hver gang. Grrr! Jeg trykker det på med fingrene, og det spretter rett av igjen.

Jeg blir så utrolig irritert når ting ikke fungerer som de er ment å gjøre!

[External Image]
Strips eller strikk rundt boksen???
Eller en "fin" mail til produsenten;0)

Har hørt at de ikke er å stole på, så ikke fortvil så mye;0)
Hei Michael
Det står på esken til JBL Easy2-settet at det er for akvarier opptil 250 liter.

I tillegg fant jeg info på nettet at hvis man kjøper tilleggsmoduler og forlenger diff.reaktoren, så øker det med ca 100 -175 liter ekstra. Dvs i tillegg til de 250 literne som står på esken. (klønete formulert av meg, men håper den var forståelig?)
Kort sagt; jeg har et sett med moduler så jeg kan utvide reaktoren. Vil det hjelpe? Da blir den mye lenger enn den er nå, og boblene får lenger tid i spiralen under vann, ikke sant?

Michael Niesar
Det kan være at denne reaktor vil ikke klare å tilsette nok CO2 i en 250l kar.
Hei Mona. Den permanenttesten din ser ikke ut som mine JBL. Mine løsner ikke. Men det hindrer de ikke i å bli knallgul i løpet av tre fire dager, så de bor i skuffen De har skrevet ca 1000 sider om slike på APC og liknende steder, de kalles "Drop Checkers" der.
Både nanometeret ditt og den saken der ser forskjellig ut fra de jeg har sett fra JBL. Er de nyere eller eldre utgaver?.

Har forresten mistet væsken fra den der i akvariet med fisk i flere ganger uten at det har gjort noe.
Kjetil L
Hei Mona. Den permanenttesten din ser ikke ut som mine JBL. Mine løsner ikke. Men det hindrer de ikke i å bli knallgul i løpet av tre fire dager, så de bor i skuffen :)


Aha... nyttige er de, altså
Vel, min havner vel der i skuffen den også, den var ikke videre dekorativ å se på i akvariet heller... Den må jo sitte et godt synlig sted for å kunne leses av.
Fikk den forresten til å sitte til slutt, ved å fukte gummipakningen. Da satt lokket på under vann, så nå står den under vann i akvariet.
Ville bare teste den, og iflg. skalaen på klistremerket har jeg nå pH på 6.6 - 6.8, og en kH på 4. KH-verdien sjekket jeg med dråpetest i går, og det stemmer med 4.
Hvor mye Co2 har jeg da? I mg pr liter altså?

Kjetil L
Både nanometeret ditt og den saken der ser forskjellig ut fra de jeg har sett fra JBL. Er de nyere eller eldre utgaver?

Det vet jeg ikke. Bestilt nå i år. Og om man skal dømme ut i fra tekst og bilder på JBL's nettsider, så er de modellene jeg har de nyeste (står masse om forbedrede modeller osv).

Hva er forresten et nanometer?
Her har du en kalkulator til å regne ut co2, og andre ting til beplantede kar;0)

Ved ph 6.6 er co2 på 30ppm (mye)
Ved ph 6.7 er co2 på 24ppm (ok)
Ved ph 6.8 er co2 på 19ppm (ok)
(Kh på 4)
Takk for linken
30 ppm i et fiskeløst kar er vel ikke krise håper jeg? Eller er det å be om algetrøbbel?

Dessverre er jeg forferdelig til å kalibrere ting, så jeg har utsatt å ta i bruk min nye digitale ph-penn...Men, jeg sjekket pH på nytt med JBL dråpetest nå, og fargekartet deres er gradert langt bedre enn Tetra sine tester.
Utifra det jeg kan se, er nok pH nærmere 6.8 enn 6.6.

Sjekket også kH på nytt, og den vippet mellom 3 og 4. Hev oppi litt mer bikarbonat så tipper den forhåpentligvis opp til 4 eller mellom 4 og 5.

Så, hvis jeg VET pH og kH, så er den dumme "Permanete Co2-testen" helt bortkastet å ha der? Og pH vil jeg jo vite kontinuerlig via displayet på den automatiske ph-controlleren når jeg får montert opp den. Alt jeg da trenger å passe på og vite verdien på, er kH ikke sant? Da ser jeg av en tabell jeg like gjerne kan klistre på veggen eller på akvarieskapet hva Co2-verdien er, istedenfor den dumme CO2-testdingsen nede i akvariet, hvis jeg har forstått tingene litt rett...?

TiE
[URLBLOCK1] har du en kalkulator til å regne ut co2, og andre ting til beplantede kar;0) Ved ph 6.6 er co2 på 30ppm (mye) Ved ph 6.7 er co2 på 24ppm (ok) Ved ph 6.8 er co2 på 19ppm (ok) (Kh på 4)
Er absolutt ikke noe ekspert, men du har rett.
Med kontrolleren, kan du hele tiden lese av ph, å vet du kh da...
Så er det bare å ta en titt på veggen, for der har du hengt en tabell.0)
Tror du bare kan ta det med ro Mona,
føler meg rimelig sikker på at du fixer dette også:0)
Permanent co2 sjekk er vell liten vits med Ph Controller Mona?. Jeg synes den lille dingsen er bortkastet penger, jeg skjøpte min og den var der i karet par måneder før jeg demonterte den, synes det var mye styr med den. Den sjekke kontrollen som er klistret utsiden i karet er der fortsatt, muligens jeg gjør et forsøk igjen for en nærmere små sjekk i blant.
Forresten er det samme JBL typen som Kjetil har.

30ppm er ikke gærent med fisk, magiske " hard core" plante kar sies er rundt 30-35ppm med co2. Dette er en grense som du har algene i kontroll under co2 tilførsel.

På diverse Amerikanske plante forumer som når da brukere har problemer med div. alger får det oftest svar med å skjøre opp co2`en til denne grensen.

Lykke til Mona, neste du må gjøre er innkjøp av 6kg flaske, denne plastikk dingsen holder ikke mange ukene tipper jeg.

Mvh
Lars N
Jeg får ikke de permanentestene til å fungene pålitelig. Mulig at jeg har littt for lav ph for de. Så hos JBL, regulatoren/nanometeret for engangsflasker er litt forskjellig fra det for vanlige flasker. Kh 4 ph 6.8 er greit. Kh4 ph 6.6 vil heller ikke ta livet av fisken din. Tester med samme JBL testen, den er fin. I det største av mine viser ph 6.6 og kh 4 hvis jeg måler med dobbel mengde vann med 0.5 intervall. Du kan ta en test til hvis du vil. Ta en halvliter akvarievann, rist det skikkelig og la det stå og gasse ut et døgn eller så og mål ph i det da. PH skal da bli ca ph 1.0 høyere hvis du har 30ppm. Du har jo en controller men en manuell sjekk skader neppe. Men jeg tror rundt 20pp holder fint, de siste 10ppm bruker en god del mer gass. Hver boble pr sek bruker ca 0.3 kg co2 i måneden hvis det går kontinuerlig.
Takk for svar til både Lars og Kjetil
Setter utrolig stor pris på svar fra dere som har holdt på med plantekar og Co2 en stund Det er skikkelig fomlete å ikke være sikker på noe, så jeg setter veldig pris på at noen orker å forbarme seg over meg å svare på mine utallige, gnålete spørsmål! (du ble advart for lenge siden Kjetil L., husker du det?

Lars; jeg hadde nok ikke kjøpt den permanente Co2-testen separat. Den fulgte med i dette settet, men det var jeg ikke klar over før jeg åpnet esken Ph-controlleren ble kjøpt fordi jeg skal slippe å fikse og trikse noe særlig selv, ja, så med den trenger jeg kun å holde orden på kH.

Ang. hurtighet på plantevekst:
Plantene ble satt i karet den 12. mai, Co2-gassen satt i gang 18.mai.
Jeg så meg ut et merke på bakgrunnen da jeg satte i gang Co2-gassen, rett bak bunten med Ludwigia repens 'rubin'.
Jeg tuller ikke, men den ene stilken som jeg tok utgangspunkt i, ser ut til å ha vokst 1.5 cm ca forbi merket på bakgrunnen! Dette er tredje dag med Co2 tilførsel.
Er det mulig?? Er det bare jeg som ser feil?

Bør jeg tilsette litt gH+ i et plantekar? Eller avhenger det av gjødningen man bruker?
Jeg har gh på null i springen, så jeg bruker samme mengde Noraq gh+ som jeg bruker bikarbonat. Da får jeg også gh på 4. Noraq skal være 80/20 kalsium/magnesium som gjerne anbefales. Det vokser en god del fortere med co2 ja, bli ikke overasket om enkelte stilkplanter vokser en fingerlengde på en uke.
CO2-gass og temperatur
Har det noe å si hvilken temperatur man har gassflasken stående i? Jeg mener ikke glovarmt eller noe slikt, men i et lukket skap stiger jo temperaturen en del over romtemperatur pga filteret som står og durer i vei.

Har jobbet en del år i Norges største oljeselskap, og selv om gass ikke akkurat var mitt felt, så vet jeg jo at gass utvider seg i varme...
Men det er ikke noe fare ved å la gassflasken som er i drift stå i kanskje 30 C (har ikke målt tempen i skapet, men kjenner at det er varmere der enn i rommet)?

Tenker også på at sommervarmen står fremfor oss, så jeg bare lurte...
Det er ikke før temperaturen begynner å stige over 50 grader at det blir noen fare med flasken.
Hva slags ekstra lys bør jeg velge??
Jeg har 3 x 30 watt T8 rør i mitt Akvastabil effectlight armatur til 250 literen. Fra før har jeg et par Arcadia innstallasjonssett liggende for T5 rør (39 w og 24 w). Men siden det er en annen produsent, er de ikke tilpasset armaturet til Akvastabil.

Nå har Akvastabil egne sett for ettermontering av mer lys, parabolsett kaller de det, for både i T5 og T8. Det var standard 2 rør i mitt, jeg ettermonterte et 30 w rør til. Da er det fullt innover i armaturet, så neste må bli "utover".

Nå som jeg driver og grubler på hvordan jeg skal skvise inn et rør til for mer lys i mitt nye plantekar, ser jeg at hvis jeg vil bruke Arcadia-settene så MÅ jeg borre og skru i alu.lysarmaturet mitt for å feste det... det har jeg liten lyst til i grunn. Det blir på en måte "ødelagt".

Men nå ser jeg at det faktisk er et "spor" i vippeluken foran i karet. Det ser helt likt ut som det som finnes bakover i armaturet, det som jeg bare skjøv på plass det ekstra parabolsettet i. Det passer perfekt om man kjøper Akvastabils parabolsett skulle jeg tro? Da slipper jeg vel boring da?

Vedlegger et bilde av dette sporet i vippeluken foran for å vise hvordan det ser ut.
Er det andre som er enige i at dette ser ut som noe som er ment som skinnespor for montering av ekstra lys? Sporet går i hele lukens lengde (og den er like lang som akvariet, slik Effectlight serien er).

Og holder det med et 30 w T8 rør til, så det totalt blir 4 x 30 w T8?
Eller burde jeg velge Akvastabil T5 parabolsett? Men går det, å montere ett T5 rør i et armatur som egentlig er for T8? (jeg mener, sporene i armaturet er vel likt for begge typer?)
[External Image]
Slik kan du montere Arcadia i Akvastabil. En 5mm syrefast skrue med senkehode er dyttet inn fra siden med hodet i sporet i skinnen i lokket. Ikke noe borring. lysrøret blir med opp når lokket åpnes. Jeg hadde først T-8 montert på denne måten med ledningen trukket under siden av armaturet og ut bak. Det gikk bra i over to år før det ble tretthetsbrudd innvendig i ledningen der den ble bøyd når lokket åpnes. Så det er sikkert lurt å prøve å legge ledningen på en måte hvor den ikke knekkes for mye. Når jeg satte inn dyrere T-5 der senere så laget jeg ett lite hakk i sidekanten på lokket og la ledningen ut der forsterket gjennom en plastslange. da følger ledningen lokket, men blir synlig. Det ligger et bilde av t-5 røret i luka på 530 literen min i medlemsakvariene, men jeg finner visst ikke det bildet på pc min her.
Jeg har forresten samme monteringen av Arcadia ett hakk lenger bak, i samme sporet i den faste delen av armaturet. Jeg skrudde det ikke fra hverandre engang, bare freste et hakk i enden av skinna og dyttet skruehodet inn der og skjøv den inn mot midten. Der er det ikke noe bøying av ledningen, så det er kanskje bedre å sette t-5 en der og en t-8 i den mer utsatte posisjonen i luka. T- 8 settene er jo veldig billige. Og T-5 helt klin inn mot frontglasset er noe grønnalgene på ruta liker.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap