Flere fisker har dødd de siste dagene, alle vannverdier OK! (side 2)
Ja, Harald her er mye forskjelig hjelp å få, jeg har skumlest tråden din og også din forrige som ble rent vitenskapelig for meg
Du har en forgiftning i ditt akvariet, og jeg tror du nå kan droppe for en stund vitenskapen for å gå over til godt akvariearbeid, og det er desverre ganske enkelt (for de som ønsker å gjøre dette vanskelig)
Det å medisinere nå er bare tull, du har alt for mange forskjellige symptomer som bare viser at fisken din har blitt svekket og det slår ut på forskjellige sykdommer. Det blir ganske meningsløst å drive med en medisinering når akvariet ditt er ute av balanse eller har tippet over) Nå er det helg, så du burde få en ordning på dette dersom du følger disse punktene (frivillig selvsagt, men du har ikke så mye å tape kanskje)
1 Skyll filteret ditt veldig godt i lunkent vann, fjern kull dersom du har det nå Dersom filteret ditt lukter vondt eller av eple er det noe galt.
2. Skift 40-50 liter 3 ganger om dagen (bruk kaldt vann, ikke vann fra varmtvannsbeholderen) Hvis du har muligheten så ville jeg ha luftet vannet et par timer pga. eventuelt klor i vannet.
3 Sett temperaturen opp til 28 grader, dette gjør at fisken får det lettere med sine organer. (du kan enkelt sammenlikne med det samme som å tilføre oksygen på et menneske som har problemer med å puste)
4 La lyset fungerer som vanlig!
5 .Dersom du har tilgang til torv, legg i et par gode never i filteret ditt (bruk strømpe) Din ph er over 7 og det gjør ingenting at du kommer ned mot 7 og 6.5 er ikke farlig det heller. Dessuten avgir torven stoffer som "isolerer" bla. negative bakterier, metaller osv.
6 Hold deg LANGT unna all fòring nå, ikke start før pinsa er over (tidligst)
Du bør ikke ha noe som fremmer en forråtnelse
7 Hold din fiskebestand på det nivået du har nå, ikke kjøp nye på en god stund.
Dette er det røkterarbeidet jeg hadde gjort, og jeg tror at det vil gå an å redde restene hos deg, men 100% sikkert er det selvfølgelig ikke, men det enkle er oftest det beste innen denne hobbyen.
Lykke til
PS. Jeg går utifra at du ikke har noe i akvariet ditt som avgir giftstoffer
Svein
Du har en forgiftning i ditt akvariet, og jeg tror du nå kan droppe for en stund vitenskapen for å gå over til godt akvariearbeid, og det er desverre ganske enkelt (for de som ønsker å gjøre dette vanskelig)
Det å medisinere nå er bare tull, du har alt for mange forskjellige symptomer som bare viser at fisken din har blitt svekket og det slår ut på forskjellige sykdommer. Det blir ganske meningsløst å drive med en medisinering når akvariet ditt er ute av balanse eller har tippet over) Nå er det helg, så du burde få en ordning på dette dersom du følger disse punktene (frivillig selvsagt, men du har ikke så mye å tape kanskje)
1 Skyll filteret ditt veldig godt i lunkent vann, fjern kull dersom du har det nå Dersom filteret ditt lukter vondt eller av eple er det noe galt.
2. Skift 40-50 liter 3 ganger om dagen (bruk kaldt vann, ikke vann fra varmtvannsbeholderen) Hvis du har muligheten så ville jeg ha luftet vannet et par timer pga. eventuelt klor i vannet.
3 Sett temperaturen opp til 28 grader, dette gjør at fisken får det lettere med sine organer. (du kan enkelt sammenlikne med det samme som å tilføre oksygen på et menneske som har problemer med å puste)
4 La lyset fungerer som vanlig!
5 .Dersom du har tilgang til torv, legg i et par gode never i filteret ditt (bruk strømpe) Din ph er over 7 og det gjør ingenting at du kommer ned mot 7 og 6.5 er ikke farlig det heller. Dessuten avgir torven stoffer som "isolerer" bla. negative bakterier, metaller osv.
6 Hold deg LANGT unna all fòring nå, ikke start før pinsa er over (tidligst)
Du bør ikke ha noe som fremmer en forråtnelse
7 Hold din fiskebestand på det nivået du har nå, ikke kjøp nye på en god stund.
Dette er det røkterarbeidet jeg hadde gjort, og jeg tror at det vil gå an å redde restene hos deg, men 100% sikkert er det selvfølgelig ikke, men det enkle er oftest det beste innen denne hobbyen.
Lykke til
PS. Jeg går utifra at du ikke har noe i akvariet ditt som avgir giftstoffer
Svein
Postet 25.05.07 kl 15:51
Endret: 25.05.07 kl 15:54
Ja her var det kommet en del råd, takk for det!
Jeg skal på (kort) pinseferie og har akkurat skiftet 50% vann, samme som i går kveld. eSHa medisinene stoppet jeg med etter 3 døgn da de ikke viste noen effekt. Bruker nå kun kullfiltrering, kullsvampen ble satt i etter at medisinering var ferdig og 50% vann byttet, tilsatt aquasafe.
Filtersvampene lukter helt OK (svakt jordaktig).
Kjører med kraftigere pumpe, 1500 l/t vs. 1000 l/t som standard, og luftestein.
Har ikke slått av lyset da symptomene på evnt. oodonium var såpass vage og jeg har følt behovet for observasjon såpass sterkt.
Skulle det dukke opp flere lik så vil jeg ringe Majorstua eller Bislett, takk for tipset Mona.
Lar akvariet gå uten lys og for i pinsa.
P.S. Ingen nye lik eller skrantende fisk i dag
Jeg skal på (kort) pinseferie og har akkurat skiftet 50% vann, samme som i går kveld. eSHa medisinene stoppet jeg med etter 3 døgn da de ikke viste noen effekt. Bruker nå kun kullfiltrering, kullsvampen ble satt i etter at medisinering var ferdig og 50% vann byttet, tilsatt aquasafe.
Filtersvampene lukter helt OK (svakt jordaktig).
Kjører med kraftigere pumpe, 1500 l/t vs. 1000 l/t som standard, og luftestein.
Har ikke slått av lyset da symptomene på evnt. oodonium var såpass vage og jeg har følt behovet for observasjon såpass sterkt.
Skulle det dukke opp flere lik så vil jeg ringe Majorstua eller Bislett, takk for tipset Mona.
Lar akvariet gå uten lys og for i pinsa.
P.S. Ingen nye lik eller skrantende fisk i dag
Postet 25.05.07 kl 16:18
Endret: 25.05.07 kl 16:19
Vedr. lysbruk, som du sikkert vet så har plantene en meget god funksjon på miljøet når lyset er på, de produserer oksygen og de forbruker nitrater ol.
Det å slå av lyset over lengre tid når du har et akvarie som ikke funker, og setter plantene dine i en "hvilefunksjon" er ikke bra.
Man ser ofte at når noe er galt med et akvarie, så får man dødsfall ofte om natten når lyset er av og plantene egentlig bare forbruker o2, enkelt fortalt.
Spørs om du har "råd" til et slikt eksperiment.
Svein
Det å slå av lyset over lengre tid når du har et akvarie som ikke funker, og setter plantene dine i en "hvilefunksjon" er ikke bra.
Man ser ofte at når noe er galt med et akvarie, så får man dødsfall ofte om natten når lyset er av og plantene egentlig bare forbruker o2, enkelt fortalt.
Spørs om du har "råd" til et slikt eksperiment.
Svein
Postet 25.05.07 kl 16:28
Jeg må si at jeg misliker sterkt utviklingen i karet ditt, Harald. For meg blir det flere og flere indikasjoner på at her er det en eller flere grupper av bakterier som har fått overtaket.
Spesielt denne coryen, som ellers er en ganske robust fisk, viser såpass kraftige tegn på innvendig infeksjon, at jeg selv hadde vurdert helt andre ting enn å bare la dette skure å gå.
Svein kommer med en del gode råd, blandt annet hyppige små vannbytter, men dette er selvsagt værre om en kjører medisin i vannet.
Jeg ville imidlertid ikke rørt filteret, svake fisker som dine vil garantert ha negativ effekt om det oppstår nitritt i vannet.
Jeg ville heller ikke rørt tempen, om denne skal justeres, sett den ned.
Økt temp = økt celledeling på bakterier, og større sjangs for at fiskene ikke greier å overvinne dette.
Sørg også for høy metting med O2 i vannet, det hjelper allerede godt med kraftigere sirkulasjon enn normalt.
Når det gjelder behandling, mener jeg at du står ovenfor 2 valg:
1. La det stå som det er, se om ting gir seg av seg selv. Gi evt flytende vitaminer, dette kan ha + effekt.
2. Medisiner med medisin som har kjent effekt for infeksjoner inne i fisken, f.eks Sera Bactopur Direct. Husk at denne knerter filterbakterier i stor stil, så de kan du med fordel selv knerte før behandlingen starter.
Spesielt denne coryen, som ellers er en ganske robust fisk, viser såpass kraftige tegn på innvendig infeksjon, at jeg selv hadde vurdert helt andre ting enn å bare la dette skure å gå.
Svein kommer med en del gode råd, blandt annet hyppige små vannbytter, men dette er selvsagt værre om en kjører medisin i vannet.
Jeg ville imidlertid ikke rørt filteret, svake fisker som dine vil garantert ha negativ effekt om det oppstår nitritt i vannet.
Jeg ville heller ikke rørt tempen, om denne skal justeres, sett den ned.
Økt temp = økt celledeling på bakterier, og større sjangs for at fiskene ikke greier å overvinne dette.
Sørg også for høy metting med O2 i vannet, det hjelper allerede godt med kraftigere sirkulasjon enn normalt.
Når det gjelder behandling, mener jeg at du står ovenfor 2 valg:
1. La det stå som det er, se om ting gir seg av seg selv. Gi evt flytende vitaminer, dette kan ha + effekt.
2. Medisiner med medisin som har kjent effekt for infeksjoner inne i fisken, f.eks Sera Bactopur Direct. Husk at denne knerter filterbakterier i stor stil, så de kan du med fordel selv knerte før behandlingen starter.
Postet 25.05.07 kl 16:58
Frank AngellJeg må si at jeg misliker sterkt utviklingen i karet ditt, Harald. For meg blir det flere og flere indikasjoner på at her er det en eller flere grupper av bakterier som har fått overtaket. Spesielt denne coryen, som ellers er en ganske robust fisk, viser såpass kraftige tegn på innvendig infeksjon, at jeg selv hadde vurdert helt andre ting enn å bare la dette skure å gå. Svein kommer med en del gode råd, blandt annet hyppige små vannbytter, men dette er selvsagt værre om en kjører medisin i vannet. Jeg ville imidlertid ikke rørt filteret, svake fisker som dine vil garantert ha negativ effekt om det oppstår nitritt i vannet. Jeg ville heller ikke rørt tempen, om denne skal justeres, sett den ned. Økt temp = økt celledeling på bakterier, og større sjangs for at fiskene ikke greier å overvinne dette. Sørg også for høy metting med O2 i vannet, det hjelper allerede godt med kraftigere sirkulasjon enn normalt. Når det gjelder behandling, mener jeg at du står ovenfor 2 valg: 1. La det stå som det er, se om ting gir seg av seg selv. Gi evt flytende vitaminer, dette kan ha + effekt. 2. Medisiner med medisin som har kjent effekt for infeksjoner inne i fisken, f.eks Sera Bactopur Direct. Husk at denne knerter filterbakterier i stor stil, så de kan du med fordel selv knerte før behandlingen starter.
Det var det jeg var redd for, og jeg ser at du har kommet med råd tidligere, og jeg beklager å si det, men jeg vet ikke om du helt makter å tolke din egen teori, men ok, dette er ditt forum, men jeg har som sagt fult denne tråden og en tidligere relatert til innkjøring, og jeg må bare beklage at det har blitt så mye problemer som det har blitt for denne akvaristen.
Ferskvann er utrolig enkelt når man kan det, og dette skulle ha vært en enkel sak å løse, men men
Svein
Postet 25.05.07 kl 17:10
Jeg hadde satt pris på om du utdypet litt mer om dette du sier, at jeg ikke makter å tolke min egen teori.
Jeg skal ikke på noen måte blåse meg opp, men dette er ikke første gang jeg føler at du forsøker å drite meg ut, Svein, uten verken hell i forsøket, eller noen begrunnelse.
Om du vil utrede dine noe suspekte påstander, tar vi dette på e-post. Tråden her skal ikke brukes til våre eventuelle stridigheter.
Og ja, jeg er ikke ufeilbar, det er ikke en kjeft på dette forumet\ andre forum\ bøker etc
Jeg gir råd etter beste evne, etter egen etterhvert bred nok erfaring osv.
Hva den enkelte akvarist velger å høre på, er jo helt frivillig.
Jeg skal ikke på noen måte blåse meg opp, men dette er ikke første gang jeg føler at du forsøker å drite meg ut, Svein, uten verken hell i forsøket, eller noen begrunnelse.
Om du vil utrede dine noe suspekte påstander, tar vi dette på e-post. Tråden her skal ikke brukes til våre eventuelle stridigheter.
Og ja, jeg er ikke ufeilbar, det er ikke en kjeft på dette forumet\ andre forum\ bøker etc
Jeg gir råd etter beste evne, etter egen etterhvert bred nok erfaring osv.
Hva den enkelte akvarist velger å høre på, er jo helt frivillig.
Postet 25.05.07 kl 17:24
Nei Frank, dette behøver vi ikke ta på mail, dette er ikke noe personlig, jeg er bare rett og slett uenig med dine akvaristiske teorier.
Jeg var vel den første som forsøkte å sette opp en smørbrødliste for han, slik jeg har gjort for mange akvarister i 30 år, resultat? nei det tror jeg ikke jeg vil si i all beskjedenhet.
Når det gjelder ferskvann så behøver man ikke å tenke så vanskelig for å lykkes i slike tilfeller som dette med en sakte massedød.
En ting jeg er enig i, akvaristen må få lov til å velge selv, selv om jeg akkurat i dette tilfelle gjerne skulle likt å ha vært en diktator
Akvaristisk uenighet må man så absolutt få lov til å ha, men føler du en slik uenighet som utdritning, da beklager jeg, men da synest jeg du må vurdere din rolle for hvis du mener alle skal være enig med deg, tja., da er jeg redd for at du i fremtiden vil få det tungt
Hvis du har behov for å snakke med meg, så kan du bare ringe meg
Beklager en liten avsporing Harald, men ditt tilfelle engasjerer, så nå er det opp til deg, jeg skal følge spent med fortsettelsen, og jeg håper virkelig at dette går seg til )
Svein
Jeg var vel den første som forsøkte å sette opp en smørbrødliste for han, slik jeg har gjort for mange akvarister i 30 år, resultat? nei det tror jeg ikke jeg vil si i all beskjedenhet.
Når det gjelder ferskvann så behøver man ikke å tenke så vanskelig for å lykkes i slike tilfeller som dette med en sakte massedød.
En ting jeg er enig i, akvaristen må få lov til å velge selv, selv om jeg akkurat i dette tilfelle gjerne skulle likt å ha vært en diktator
Akvaristisk uenighet må man så absolutt få lov til å ha, men føler du en slik uenighet som utdritning, da beklager jeg, men da synest jeg du må vurdere din rolle for hvis du mener alle skal være enig med deg, tja., da er jeg redd for at du i fremtiden vil få det tungt
Hvis du har behov for å snakke med meg, så kan du bare ringe meg
Beklager en liten avsporing Harald, men ditt tilfelle engasjerer, så nå er det opp til deg, jeg skal følge spent med fortsettelsen, og jeg håper virkelig at dette går seg til )
Svein
Postet 25.05.07 kl 18:37
Postet 25.05.07 kl 18:46
GryHvorfor anbefaler du at han renser filteret godt? Er du uenig i den gjengse oppfatning av at her er det bakterier som er viktige for nedbrytningen av avfallsstoffer, eller mener du at en eventuell nitritt da heller må slås ned med hyppige vannbytter når det oppstår?
Langtifra Gry Hvis du hadde sett mine utvendige bøtter hadde du ant. fått sjokk; en ting er at jeg fjerner masse av den orginale filtermaterialet, jeg bytter det ut med en tilpasset blåmatte, så har jeg litt kjeramikkuler i bunn, og så har jeg litt filtervatt, som også etterhvert blir et bra biologisk filter.
og så har jeg alltid en strømpe med torv i, torv er mitt yndlingsmedium som jeg alltid ønsker å ha til mine akvarier.
Jeg renser vel disse filterene 1 gang i året, da skyller jeg materialet pent.
Det vi snakker om nå, er et akvarium som har tippet over, og da har jeg stor erfaring med at filteret kan være en av årsakene, og da hjelper det ekstremt godt å skylle filtermaterialet som en av løsningene, jfr. smørbrødlista mi
Svein
Postet 25.05.07 kl 21:42
Endret: 25.05.07 kl 21:42
Postet 25.05.07 kl 21:59
Svein AntonsenJeg var vel den første som forsøkte å sette opp en smørbrødliste for han, slik jeg har gjort for mange akvarister i 30 år, resultat? nei det tror jeg ikke jeg vil si i all beskjedenhet.
I ditt første innlegg i tråden, innlegg nr 21, la jeg merke til at du utelot det sedvanlige du pleier å skrive. Nemlig å påpeke det du skriver i sitatet jeg har tatt med ovenfor. Jeg synes det var så merkelig at du utelot dette, for du pleier alltid å sørge for at den opplysningen kommer med. Særlig til de relativt nye.
Så jeg kikket innom tråden igjen senere i kveld, nå, og se der ja, da var det kommet på plass...
Postet 25.05.07 kl 22:33
mona o[QUOTE=Svein Antonsen]Jeg var vel den første som forsøkte å sette opp en smørbrødliste for han, slik jeg har gjort for mange akvarister i 30 år, resultat? nei det tror jeg ikke jeg vil si i all beskjedenhet.
I ditt første innlegg i tråden, innlegg nr 21, la jeg merke til at du utelot det sedvanlige du pleier å skrive. Nemlig å påpeke det du skriver i sitatet jeg har tatt med ovenfor. Jeg synes det var så merkelig at du utelot dette, for du pleier alltid å sørge for at den opplysningen kommer med. Særlig til de relativt nye.
Så jeg kikket innom tråden igjen senere i kveld, nå, og se der ja, da var det kommet på plass...
) Jeg har alltid beundret deg fra ditt første innlegg på akvarieforum og frem til i dag, at du så direkte uten noen for for utenomsnakk greier ¨å trekke ut hovedessensen i en tråd )
Bra
Svein
Postet 25.05.07 kl 23:01
Svein Antonsen:-)) Jeg har alltid beundret deg fra ditt første innlegg på akva[B]rie[/B]forum og frem til i dag, at du så direkte uten noen for for utenomsnakk greier ¨å trekke ut hovedessensen i en tråd :-)) Bra :-) Svein
Nå sperrer jeg opp mine uskyldige, Bambi-brune øyne og spør:
hva eeeeer det du mener?
Postet 25.05.07 kl 23:23
Clash Of The Titans?
Føles nesten litt "ekkelt" å ta opp denne tråden igjen etter det som har utspunnet seg i de tidligere inleggene i pinsen, men her er i hvert fall en liten oppdatering på "ståda":
Reiste som sagt bort i pinsa, men fikk "barnevakt" og det er byttet 50% vann hver dag, tilsatt aquasafe.
Lyset har gått som vanlig på tidsur, 10 timer pr. dag.
1 død cory (c003) på lørdag, ingen ytre tegn på sykdom.
Gjenlevende fisk hvirker spreke, apistoer og sommerfugler i lek.
Har ikke villet røre filteret da jeg ikke har eller kommer til å ha anledning til flere vannbytter pr. dag for å kompensere for manglende nitrifikasjonsbakterier.
Har holdt temperaturen stabil, 24,5 - 26 grader, høyere temp er jo med på å drive ut O2 fra vannet + evnt. øker bakterievekst, noe jeg erfarte ved første hvitprikkutbrudd.
Det har nå gått 2 døgn uten nye dødsfall.
Første foring (lett) nå i kveld (mandag).
Planlegger å fortsette med 50% vannbytter i noen dager til.
Reiste som sagt bort i pinsa, men fikk "barnevakt" og det er byttet 50% vann hver dag, tilsatt aquasafe.
Lyset har gått som vanlig på tidsur, 10 timer pr. dag.
1 død cory (c003) på lørdag, ingen ytre tegn på sykdom.
Gjenlevende fisk hvirker spreke, apistoer og sommerfugler i lek.
Har ikke villet røre filteret da jeg ikke har eller kommer til å ha anledning til flere vannbytter pr. dag for å kompensere for manglende nitrifikasjonsbakterier.
Har holdt temperaturen stabil, 24,5 - 26 grader, høyere temp er jo med på å drive ut O2 fra vannet + evnt. øker bakterievekst, noe jeg erfarte ved første hvitprikkutbrudd.
Det har nå gått 2 døgn uten nye dødsfall.
Første foring (lett) nå i kveld (mandag).
Planlegger å fortsette med 50% vannbytter i noen dager til.
Postet 28.05.07 kl 20:15
Desperate times calls for desperate measures...
Observerte i morges (tirsdag) at flere av fiskene klødde seg (dverggurami, apisto og tetraer), men ingen andre ytre tegn.
Har vært på arbeidsreise rundt på Østlandet i dag og har fått tid til å diskutere dette tilfellet med folk i flere anerkjente akvariesjapper. De var samstemte i at å begynne å klusse med flilteret var no-no. En teori som kom opp var at jeg hadde fått noen gjenstridige parasitter som ikke helt lot seg knekke med eSHa-mixen og at behandlig med hud-parasittmedisin fra annen leverandør/fabrikat/sammensetning kunne være en ide. Kjøpte Waterlife Protozin i en annen forretning som har kun gode erfaringer med denne.
Vel hjemme i kveld fant jeg en C. sp. C003 som sang på siste verset og senere døde. Byttet igjen 50%, fjernet kullfilter og startet Protozin behandlig.
Apistoene leker fremdeles...
Har vært på arbeidsreise rundt på Østlandet i dag og har fått tid til å diskutere dette tilfellet med folk i flere anerkjente akvariesjapper. De var samstemte i at å begynne å klusse med flilteret var no-no. En teori som kom opp var at jeg hadde fått noen gjenstridige parasitter som ikke helt lot seg knekke med eSHa-mixen og at behandlig med hud-parasittmedisin fra annen leverandør/fabrikat/sammensetning kunne være en ide. Kjøpte Waterlife Protozin i en annen forretning som har kun gode erfaringer med denne.
Vel hjemme i kveld fant jeg en C. sp. C003 som sang på siste verset og senere døde. Byttet igjen 50%, fjernet kullfilter og startet Protozin behandlig.
Apistoene leker fremdeles...
Postet 30.05.07 kl 00:52
Hmm jeg så bilde av de cory`ene dine. Mine Miraclestes Occidentalis sliter også med noe rart. Blant annet så er den blodfargen mellom skjellene der. Jeg behandler de nå med litt kraftigere dosering i en kombi kur med esha exit og esha 2000 samt jeg har gjort et vannbytte på 40% først. I tillegg får de kosemat og de får mat litt oftere,dette startet jeg med da jeg så de var døden nær men nå ser det ut som om de sakte men sikkert kommer seg (dag 3 i dag).
Kanskje noe av dette kunne hjelpe for deg?
Skjønt jeg ville ha bekreftet dette med Frank og gjengen før du forsøker noe i ditt kar siden det som fungerer i mitt kar med mine arter ikke nødvendigvis fungerer i ditt men noen av ideene kan kanskje hjelpe.
Kanskje noe av dette kunne hjelpe for deg?
Skjønt jeg ville ha bekreftet dette med Frank og gjengen før du forsøker noe i ditt kar siden det som fungerer i mitt kar med mine arter ikke nødvendigvis fungerer i ditt men noen av ideene kan kanskje hjelpe.
Postet 30.05.07 kl 02:06
Det er virkelig frustrerende med slike tilfeller der man ikke greier å finne hverken årsak eller kur. Å se dem droppe en etter en over tid er absolutt ikke noe hyggelig, og jeg må si jeg beundrer deg for at du står på, Harald! Fra første stund i akvariehobbyen har du lest og lært og virkelig gått inn for å lære
Jeg bare skyter et skudd i blinde her; har du testet for ammoniakk? Hvis ja, så er vel det alternativet ute av bildet.
Men har du gitt opp medisinering (etter trollmannrådet lenger opp i tråden...), eller er du villig til å gi et siste forsøk med en spesiell type medisin?
Jeg har så lyst å hjelpe deg, synes så synd på deg
Så forslaget mitt går ut på at du prøver en skikkelig parasittmedisin kalt Flubenol 15, anbefalt av eksperter. Jeg vet du har dårlig tid, fiskene dør som fluer, så derfor er det greit å kunne få tak i det på dagen og ikke måtte vente på postgang fra England. Men om du er villig til å ta turen ut hit jeg bor (25 min. med bil sør for Oslo), skal du få kjøpe litt Flubenol 15 av meg. Dette er bare å få kjøpt i England. Det skal være uhyre effektivt, og har kurert alle mine fisk jeg har forsøkt det på (Coryer som klødde osv)
Jeg er usikker på hvor mye jeg har igjen, men jeg tror nok det skal være tilstrekkelig til ditt kar. Dette produktet er det store lovord om på det britiske Corydorasworld, der en del av det jeg vil kalle verdens beste Corydoras-eksperter ferdes. Derfor kjøpte jeg det, og jeg ble ikke skuffet Ingen andre på Corydorasworld har negative erfaringer med det, absolutt alle tilbakemeldinger viser at det virker mot parasitter.
Og det er et stort pluss til; det ødelegger ikke filterbakteriekulturen
Jeg bare skyter et skudd i blinde her; har du testet for ammoniakk? Hvis ja, så er vel det alternativet ute av bildet.
Men har du gitt opp medisinering (etter trollmannrådet lenger opp i tråden...), eller er du villig til å gi et siste forsøk med en spesiell type medisin?
Jeg har så lyst å hjelpe deg, synes så synd på deg
Så forslaget mitt går ut på at du prøver en skikkelig parasittmedisin kalt Flubenol 15, anbefalt av eksperter. Jeg vet du har dårlig tid, fiskene dør som fluer, så derfor er det greit å kunne få tak i det på dagen og ikke måtte vente på postgang fra England. Men om du er villig til å ta turen ut hit jeg bor (25 min. med bil sør for Oslo), skal du få kjøpe litt Flubenol 15 av meg. Dette er bare å få kjøpt i England. Det skal være uhyre effektivt, og har kurert alle mine fisk jeg har forsøkt det på (Coryer som klødde osv)
Jeg er usikker på hvor mye jeg har igjen, men jeg tror nok det skal være tilstrekkelig til ditt kar. Dette produktet er det store lovord om på det britiske Corydorasworld, der en del av det jeg vil kalle verdens beste Corydoras-eksperter ferdes. Derfor kjøpte jeg det, og jeg ble ikke skuffet Ingen andre på Corydorasworld har negative erfaringer med det, absolutt alle tilbakemeldinger viser at det virker mot parasitter.
Og det er et stort pluss til; det ødelegger ikke filterbakteriekulturen
Postet 30.05.07 kl 03:44
Endret: 30.05.07 kl 03:46
jeg bor på lindeberg 10 min fra oslo sentrum. mine fisk har også dratt til de evige jakt sjøer.
mine vinkel tetraer på 30 stk døde i løpet av to dager også corydoras elegans. de andre fiskene ser fine ut. ph 7.0 no3 (ammoniak)0.
no2(nitrit)0. har ikke sjekket mer tenkte det var de testene som var verdt å sjekke. vet at de fiskene er ganske så sarte å tåler ikke all verden.
bytter vann en gang i uka ca 30 %. tenkte kansje det var noe med spring vannet. dødsfallene skjedde etter siste vann bytte som var på søndag.
mine vinkel tetraer på 30 stk døde i løpet av to dager også corydoras elegans. de andre fiskene ser fine ut. ph 7.0 no3 (ammoniak)0.
no2(nitrit)0. har ikke sjekket mer tenkte det var de testene som var verdt å sjekke. vet at de fiskene er ganske så sarte å tåler ikke all verden.
bytter vann en gang i uka ca 30 %. tenkte kansje det var noe med spring vannet. dødsfallene skjedde etter siste vann bytte som var på søndag.
Postet 30.05.07 kl 07:11
Har ikke lest alle innleggene men naboen min opplevde at mesteparten av fiskene hans døde. Alt var ok ang vannverdier og annet her og.
Ved en tilfeldighet oppdaget han at varmekolben var løpt løpsk og at vannet var varmt. Store temperaturforandringer i vannet. Alr ordnet seg når han kjøpte ny varmekolbe.
Ved en tilfeldighet oppdaget han at varmekolben var løpt løpsk og at vannet var varmt. Store temperaturforandringer i vannet. Alr ordnet seg når han kjøpte ny varmekolbe.
Postet 30.05.07 kl 08:12
mona oJeg bare skyter et skudd i blinde her; har du testet for ammoniakk? Hvis ja, så er vel det alternativet ute av bildet.
Ja, amoniakk har jeg testet for jevnlig (alltid 0), sammen med nitritt, nitrat, PH, GH og KH.
mona oMen har du gitt opp medisinering (etter trollmannrådet lenger opp i tråden...), eller er du villig til å gi et siste forsøk med en spesiell type medisin?
Nei, grunnen til at jeg stoppet med eSHa komboen var at den ikke viste noen effekt. Startet i går kveld med annen type hvitprikk/parasitt-medisin som et "skudd i blinde".
mona oJeg har så lyst å hjelpe deg, synes så synd på deg:-) Så forslaget mitt går ut på at du prøver en [I]skikkelig[/I] parasittmedisin kalt Flubenol 15, [i]anbefalt av eksperter[/i]. Jeg vet du har dårlig tid, fiskene dør som fluer, så derfor er det greit å kunne få tak i det på dagen og ikke måtte vente på postgang fra England. Men om du er villig til å ta turen ut hit jeg bor (25 min. med bil sør for Oslo), skal du få kjøpe litt
Du er bare så altfor snill Mona! Send meg en mail i løpet av dagen med kontaktinfo (tlf. og adresse) så snakkes vi i ettermiddag. Turen fra Hauketo til Ski er unnagjort på "no time"
På forhånd takk!
PS. Til dere andre: Takk til dere også. Temperaturen har forøvrig vært stabil mellom 24,5 og 26 grader hele tiden.
Postet 30.05.07 kl 10:15