- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Noen med roser i hagen her? (side 2)
Noen med roser i hagen her? (side 2)
Lillekrapylet (=bikkja) har sannsynligvis greid å ta livet av morelltreet mitt Hun har, i stor fart, dratt båndet hun står i ute, rundt stammen av treet. Og dere vet vel hva som skjer hvis man fjerner barken i en ring rundt treet? Jeg håpet at "sporet" rundt treet ikke var dypt nok, men nå ser det ut til at treet har begynt å visne.
Takk og pris at det ikke er epletreet! Det kosta meg skjorta og litt til å få tak i det. Treet var ikke så dyrt. Men å få det tilsendt fra Sogn til Østfold, det var dyrt, det. Transporten kosta dobbelt så mye som selve treet! Men sånn må det nesten bli, når det ikke er mulig å få tak i akkurat den eplesorten i hagebutikk på østlandet (eller i fruktdisken hos dagligvaren). Jeg måtte ringe en planteskole i Sogndal, for å få det jeg ville ha. Det er straffen for å være halvt vestlending, og derfor kresen når det gjelder epler ;-D
Ellers så har jeg styret med å lage steinbed, jeg. Det er en stund igjen til det blir ferdig, selv om det ikke er så stort. Men du verden så fornøyd jeg er med det. Kanskje jeg greier å somle meg til å få tatt bilder av det også etterhvert.
Takk og pris at det ikke er epletreet! Det kosta meg skjorta og litt til å få tak i det. Treet var ikke så dyrt. Men å få det tilsendt fra Sogn til Østfold, det var dyrt, det. Transporten kosta dobbelt så mye som selve treet! Men sånn må det nesten bli, når det ikke er mulig å få tak i akkurat den eplesorten i hagebutikk på østlandet (eller i fruktdisken hos dagligvaren). Jeg måtte ringe en planteskole i Sogndal, for å få det jeg ville ha. Det er straffen for å være halvt vestlending, og derfor kresen når det gjelder epler ;-D
Ellers så har jeg styret med å lage steinbed, jeg. Det er en stund igjen til det blir ferdig, selv om det ikke er så stort. Men du verden så fornøyd jeg er med det. Kanskje jeg greier å somle meg til å få tatt bilder av det også etterhvert.
Postet 09.06.07 kl 22:23
snegleplage?
har/ har hatt snegleplage i hagen, de hersens udyra har gumla i seg massevis av småplanter jeg har dyrka fram fra frø. Gikk og plukka morgen og kveld, putta i salt i en boks for å kverke dem. La aldri døde snegler ligge igjen i hagen, det er det samme som å invitere slekta på besøk. Bruker nå Ferramol mot snegler, det kan brukes i økologisk hagebruk, inneholder jern og fosfat, får sneglene til å miste appetitten, krølle seg sammen under jorda og sovne inn. Det er tydelig forskjell i hagen etter at jeg strødde ut Ferramol. Kjøpte det på et ordinært hagesenter.
Legger ved bilde av en peon i hagen som nettopp har begynt å blomstre.
Legger ved bilde av en peon i hagen som nettopp har begynt å blomstre.
Postet 09.06.07 kl 23:56
Ble inspirert av tråden din her, Mona. Og ville bare få anbefale en rose til deg, det er "Leander" en Austin rose, med herdighet 5. Den er super engelsk( veldig fylt) det står den skal dufte av bringebær etc mener jeg å huske, rosa aprikos farge, og bare helt SKJØNN!!!! Var litt redd frosten hadde tatt mine to i vinter, men de kommer nå. Har til og med blomster knopper, gleder meg til blomstring! Jeg er veldig svak for engelske roser, særlig Austin rosene, de er så vakre.
Tips; roser skal plantes dypt, podingen må være minimum 10 cm under jorda, vanne masse første sommeren(akvarievann er jo ypperlig, en del fin gratis gjødsel...) slik at røttene er langt nede i jorden før vinteren. Kan godt hende du visste det allerede, men en god ting kan ikke sies for ofte.
And whats that revolting garlic smell...ett annet Baldrick utsagn.
Kos deg i hagen
Tips; roser skal plantes dypt, podingen må være minimum 10 cm under jorda, vanne masse første sommeren(akvarievann er jo ypperlig, en del fin gratis gjødsel...) slik at røttene er langt nede i jorden før vinteren. Kan godt hende du visste det allerede, men en god ting kan ikke sies for ofte.
And whats that revolting garlic smell...ett annet Baldrick utsagn.
Kos deg i hagen
Postet 10.06.07 kl 00:37
HedgeBle inspirert av tråden din her, Mona. Og ville bare få anbefale en rose til deg, det er "Leander" en Austin rose, med herdighet 5. Den er super engelsk( veldig fylt) det står den skal dufte av bringebær etc mener jeg å huske, rosa aprikos farge, og bare helt SKJØNN!!!! Var litt redd frosten hadde tatt mine to i vinter, men de kommer nå. Har til og med blomster knopper, gleder meg til blomstring! Jeg er veldig svak for engelske roser, særlig Austin rosene, de er så vakre.
Ah... der traff du meg midt i hjerterota! Bilder av Austin-roser.. jeg har ærlig og redelig knabbet dem på internett og lagret i min private mappe på pc'en for å kunne kose meg med synet
Og nettopp 'Leander' havnet i denne mappen, for den er så utrolig vakker!
Den MÅ jeg ha!
Har du noen anelse om hvor vanlig eller uvanlig den er i handelen?
Kan man f.eks. spasere inn på en planteskole eller gartneri og bare be dem bestille den sorten om de ikke har?
I vinter, mens jeg ventet på at hagesesongen skulle begynne, satt jeg og bestilte meg en haug med hage- og rosebøker Jeg er fast bestemt på å bli flink til rosedyrking! Jeg elsker roser, og særlig de typene som kalles "engelske roser".
Ble litt motløs når svigermor fortalte at hun til slutt kuttet ut roser helt i sin hage, siden de "alltid var syke"...
Håper jeg er heldigere!
HedgeTips; roser skal plantes dypt, podingen må være minimum 10 cm under jorda, vanne masse første sommeren(akvarievann er jo ypperlig, en del fin gratis gjødsel...) slik at røttene er langt nede i jorden før vinteren. Kan godt hende du visste det allerede, men en god ting kan ikke sies for ofte.
Joda jeg har lest det og vet det i teorien, men sliter litt med logikken i det (fersking på roser som jeg er). He-he!
Men det var bra du sa, for da kan jeg spørre
Jeg satt akkurat i dag og studerte de to rosene som venter på planting. De står i potter på kanten av bedet. Jeg (uerfaren med roser) synes det virker så rart at en blomst eller plante skal dyttes sååå langt ned i jorda? At den ikke råtner, liksom? Men du sier "podingen", da menes den litt knudrete klumpen som er noen cm over jorda nå? Ingen grener under dette punktet, men rett ovenfor vokser grenene på selve busken ut.
Men jeg skal passe på å få dem godt ned i jorda.
Leste et tips om å hive på godt med kompost rundt rosene og tett inntil stilken sent på høsten, for det beskytter mot frost. Stemmer det?
Postet 10.06.07 kl 04:13
Rosene mine blomstrer:-)
Jeg er sprekkferdig av stolthet Mine første roser har begynt å blomstre!
De to små rosebuskene jeg kjøpte på forsommeren har slått seg godt til i jorda, og jeg kjente jeg fikk sommerfugler i magen da den ene klasen med knopper etter den andre poppet frem. De siste dagene har jeg vært borte og sjekket dem flere ganger om dagen... og i går begynt den aller første roseknoppen å åpne seg, midt i regnværet
Dette er en klaserose (blir ca 80-90 cm høy bare) og sorten heter 'Bonica'.
Den var kommet litt lenger i dag med åpningen av knoppen, og slik så den ut i duskregnet i formiddag
De to små rosebuskene jeg kjøpte på forsommeren har slått seg godt til i jorda, og jeg kjente jeg fikk sommerfugler i magen da den ene klasen med knopper etter den andre poppet frem. De siste dagene har jeg vært borte og sjekket dem flere ganger om dagen... og i går begynt den aller første roseknoppen å åpne seg, midt i regnværet
Dette er en klaserose (blir ca 80-90 cm høy bare) og sorten heter 'Bonica'.
Den var kommet litt lenger i dag med åpningen av knoppen, og slik så den ut i duskregnet i formiddag
Postet 06.07.07 kl 00:52
Endret: 06.07.07 kl 00:53
Postet 06.07.07 kl 10:42
En ny rose:-)
Jeg har kjøpt meg flere roser i sommer
Den ene sorten kjøpte to stykker av, for det var kjærlighet ved første øyekast (eller første sniff) for den dufter heeeerlig! De blomster nå så flott i hagen.
Dette er en buskrose, og sorten heter
'La Paloma'.
PS! For de som ikke vet det, så er "paloma" det spanske ordet for due.
La Paloma betyr altså "Duen".
Åh som jeg elsker roser!
At jeg endelig har fått hage er en mangeårig drøm som er blitt virkelighet. Har alltid drømt om en rosehage!
Den ene sorten kjøpte to stykker av, for det var kjærlighet ved første øyekast (eller første sniff) for den dufter heeeerlig! De blomster nå så flott i hagen.
Dette er en buskrose, og sorten heter
'La Paloma'.
PS! For de som ikke vet det, så er "paloma" det spanske ordet for due.
La Paloma betyr altså "Duen".
Åh som jeg elsker roser!
At jeg endelig har fått hage er en mangeårig drøm som er blitt virkelighet. Har alltid drømt om en rosehage!
Postet 16.07.07 kl 02:24
Endret: 16.07.07 kl 02:26
To roser fra min hage :-)
Denne rosen dufter noe helt utrolig herlig
Rosesorten heter 'Louise Odier', og er en av mine favoritter
(men rosefavoritter har jeg mange av
Den neste rosen er en stilkrose. Den heter 'Chicago Peace'.
Skjøre skapninger, jeg må dekke dem godt før vinteren. Håper jeg får noen av dem til å overleve en norsk vinter. Jeg har tre stk av denne, for den er så utrolig vakker med utslått blomst. Den på bildet har akkurat åpnet en knopp i dag, og fargeforvandlingen er utrolig. Når den er åpnet helt, ser fargen annerledes ut. Her er den skarp rosa og litt gul. Bilde av helt utslått rose kommer om et par dager hvis været holder.
Forvandlingen er helt magisk, fargen er så man blir helt forelsket
Rosesorten heter 'Louise Odier', og er en av mine favoritter
(men rosefavoritter har jeg mange av
Den neste rosen er en stilkrose. Den heter 'Chicago Peace'.
Skjøre skapninger, jeg må dekke dem godt før vinteren. Håper jeg får noen av dem til å overleve en norsk vinter. Jeg har tre stk av denne, for den er så utrolig vakker med utslått blomst. Den på bildet har akkurat åpnet en knopp i dag, og fargeforvandlingen er utrolig. Når den er åpnet helt, ser fargen annerledes ut. Her er den skarp rosa og litt gul. Bilde av helt utslått rose kommer om et par dager hvis været holder.
Forvandlingen er helt magisk, fargen er så man blir helt forelsket
Postet 28.07.07 kl 16:05
Endret: 28.07.07 kl 16:09