Sumatrakar med hjemmesnekra bakgrunn og rot (side 2)

Litt for geometriske linjer, liker det litt mer oppbrutt:
Sett på litt ovenfra og ned med et vurderende blikk:
Kjempe flott, og for en fin hule da!
Dette ble kjempefint! God inspirasjon.
Dette ble utrolig flott, morsomt at vi jobber parallelt med to liknende prosjekter! -Du ligger jo litt foran i løypa, så da kan jeg snike til meg dine erfaringer og kanskje unngå noen nybegynnerfeil

Gleder meg til flere bilder når tåka legger seg og ikke minst når beboerne flytter inn!
Nå har karet fått gått noen dager, og algene har begynt å føle seg hjemme. Steinene har fått et fint grunnlag, men det er foreløpig bare grønnalger på dem. Korken farget av en del, så jeg har byttet vann noen ganger for å få nok lys til algene, ca halvparten fra et akvarie med algevekst. Tilfører også flytende plantenæring og jern. Måtte fjerne mosen da den var en stor algemagnet, ingen vits i å la den stå i og bli ødelagt når den kan gjøre nytte andre steder. Har til nå notert penselalger, grønnalger, BGA, trådalger og brunalger. God erfaring ved seinere oppstart av akvarier. Nå skal det få stå og godgjøre seg i tre uker og håper alt er dekket av alger innen den tid. Så skal jeg sette i reker og en stor bunt hornblad for å fjerne mesteparten av algene, og da vil både steiner, kork og bakgrunn ha fått en fin, naturlig patina. Regner med å beplante og sette i første fisker i slutten av august, så dette er ikke et prosjekt hvor jeg kan være utålmodig.

Er ikke helt fornøyd med rotdelen til venstre, så er blir det nok forandringer. Sanden er også litt for lys, så jeg blander nok i annen sand for å mørkne den så den står i stil med bakgrunnen, evt. suger den opp og bytter den.

Pumpa ble et sjenerende element, så jeg skal handle inn den minste Eheim Ecco utvendige pumpa.
veldig pent
hei , jeg har sånn någenlunde prøvd å laga en bakgrunn , med isopor å varmluftspistol . resultatet mit blei veldig dårlig å jeg gidde opp etter en dag pga det dårlige resultatet .
hvilken type isopor brukte du ?
hva er en pennegassbrenner ?

gi meg alle råd du har , posetivt eller negativt .
spør deg siden din bakgrunn var vanvitig pen og likte alt med den
kan du vise noe bilder av karet med fisk oppi jeg er spent på hvordan det blit

dette er karet jeg skal lage bakgrunn i , 90 liter , skal ha venzuela biotop med aequidens pulcher i (dårlig bilde)

mvh Emil
Brukte isopor som fulgte med en IKEA-hylle. Rundt 2 cm tykk med store porer. Tegna først linjene og konturer, og skar deretter ut konturene med en meget skarp kniv. Pennegassbrenneren fant jeg på Biltema, med denne er det mulig å lage nokså skarpe og fine konturer, man kan nærmest tegne i isoporen. Dette er en brenner med tynn flamme som brukes til lodding. Skulle jeg hatt rundere konturer, ville jeg kun brukt denne. Fant også ut at det er forskjellig plastisitet på silikonmerkene, noen er mer tyktflytende enn andre og derved vanskeligere å jobbe med.

Karet står nå og godgjør seg mens jeg ferierer, skal muligens beplante når jeg kommer hjem avhengig av hvor mye algene har satt seg. Fisk kommer nok ikke i før om tidligst et par uker, regner med å være ferdig i slutten av august.

Tror råd nr en er å ikke være utålmodig. Bløt bakgrunnen når du tror du er ferdig, og se på resultatet. Er du ikke fornøyd, jobb mere!

Neste bakgrunn blir nok en stein/isoporbakgrunn til en 54l med sneglehuslekere til høsten. Den blir nok enda bedre.

Havengel
Brukte isopor som fulgte med en IKEA-hylle. :D Rundt 2 cm tykk med store porer. Tegna først linjene og konturer, og skar deretter ut konturene med en meget skarp kniv. Pennegassbrenneren fant jeg på Biltema, med denne er det mulig å lage nokså skarpe og fine konturer, man kan nærmest tegne i isoporen. Dette er en brenner med tynn flamme som brukes til lodding. Skulle jeg hatt rundere konturer, ville jeg kun brukt denne. Fant også ut at det er forskjellig plastisitet på silikonmerkene, noen er mer tyktflytende enn andre og derved vanskeligere å jobbe med. Karet står nå og godgjør seg mens jeg ferierer, skal muligens beplante når jeg kommer hjem avhengig av hvor mye algene har satt seg. Fisk kommer nok ikke i før om tidligst et par uker, regner med å være ferdig i slutten av august. Tror råd nr en er å ikke være utålmodig. Bløt bakgrunnen når du tror du er ferdig, og se på resultatet. Er du ikke fornøyd, jobb mere! :) Neste bakgrunn blir nok en stein/isoporbakgrunn til en 54l med sneglehuslekere til høsten. Den blir nok enda bedre. :D
takker har begynt på en ny bakgrunn , denne ser mye bederre ut en den forige takker for rådene
mvh Emil
En liten oppdatering, dessverre uten bilder da karet er stuffa fullt av hornblad og limnobium sessiflora for tida:

Da jeg kom hjem fra ferie, var resultatet ikke som jeg håpet på. Bakgrunn, rot og steiner var dekket av slimete blågrønnalger. De lot seg heldigvis fjerne med lett børsting, men karet ser ikke så anløpt ut som jeg håpet på.

Har fiksa rota så den ser bedre ut, det var ikke så vanskelig da delene kan tas ut for justering. Skruene ble forsenket i korken og plugget igjen med små korkbiter. Grov rådasand ble fylt på for å gi sanden mer tekstur. Karet er nå fylt med planter som ble luket ut etter ferien fra de andre karene, disse vil ta næringsoverskuddet og dempe algeveksten.

Har lett rundt i mange akvariumsjapper, men cryptocyrnearter og mose er vanskelig å oppdrive. Må nok bestille det jeg skal ha.

Forløpig plan for ferdig bemannet kar er slutten av august.
coolt , du må ta å legge ut noe picz av karet må få se hvordan det ble/blir
mvh Emil
I går var akvariet såpass algefritt at jeg tok ut hornbladen og sessilifloraen. Har såvidt begynt med beplantningen, cryptocyrne parva er bestilt. Dette er den eneste cryptocyrnen jeg vet finnes i bekkene på Sumatra ut fra diverse forskningsartikler jeg har bladd meg gjennom, ellers er det fint lite info som er til hjelp for å lage en biotop derfra. Blir nok som vanlig et kompromiss mellom det estetiske og det korrekte.

Blir nok et blikkfang på kjøkkenet dette her når det kommer mer grønt i. Har fått vanvittige mengder med hoppekreps i karet, men disse forvinner fort når de første fiskene kommer i til uka.

Artig å se forskjellen på dagens resultat og det første oppsettet i karet.

kjeeempe digg ;) blir missunelig :D
det blei bra dette , legger det til som et av favorittkara mine blant medlemsakvariene
hvilken fisk skulle du ha i karet ?? du må gi enda en oppdatering på karet når de kommer

plages åsså med å finne konkrete svar på hva som finnes i biotopene :S
Er stort sett fornøyd med beplantningen nå, men mer mose må i! Er ikke helt fornøyd med den pokkers javamosen heller, synes den blir for grov. Vanskelig å få tak i noe annet er det også. Ser for meg nedklipping både titt og ofte for å få tett vekst på rota og steinene. En del av bakgrunnen blir også dekket med mose, og denne er bare å feste på isoporbakgrunnen med knappenåler til den har grodd fast. Skulle gjerne hatt masse grønnalger som dotter i karet, men det er vel vanskelig å få til og lite kompatibelt med plantene.

Satte i de første fiskene forrige lørdag, en rolig introduksjon i karet med 3 kuhliiål og 6 små kileflekkrasbora. 2 av kileflekkrasboraene tok kvelden dagen etter, men resten ser ut til å ha akklimatisert seg bra. Kuhliiålene storkoser seg da det er nok av gjemmesteder i karet. De fant tilogmed noen jeg ikke hadde regnet med var der.

I dag kom det i 6 små fembåndsbarber innkjøpt på Akvariemagasinet, flotte fisk med mye farger og tydelig markerte bånd. I alt blir besetningen i karet 6-8 kuhliiål, 12 kileflekkrasbora og 6 fembåndsbarber. Denne kombinasjonen funker bra da alle trives innenfor samme temperatur og vannkvalitet, og alle er såpass temperaturtolerante at de skal takle sommertempen på kjøkkenet som er oppi 28-29 grader til tider. I tillegg liker de litt sortvannsekstrakt i karet, noe som passer bra da jeg syntes sanden blei for lys. De går også i forskjellige vannlag og skaper liv i hele karet; kuliene på bunn, barbene i nedre halvdel og nær bunnen, og kileflekkene i øvre halvdel av karet.

Utvendig pumpe, Tetra EX600, er bestilt hos Aquamanias, og jeg får endelig kvitta meg med den innvendige pumpa når den er innkjørt. Så får jeg se om jeg klarer å gjemme strålerøra så de ikke sjenerer.

Skal se om jeg ikke får tatt noen bra bilder i helga.
kjeempe digg blir jo sykt mye bedere når du får en utvendig pumpe da ser det så mye merre naturlig ...
hvilken sortvasn ekstrakt bruker du ? tetra tormin ?

få en bilde oppdate åsså ;D;D;D er gira på å se masse av karet ditt
I dette karet bruker jeg Aqua Medic Amazon fra Webzoo. Ikke så kraftig sortvannseffekt som Torfexen jeg bruker i Amazonaskaret.
digg , hvordan blir vannet egentli ? har du noen before - after bilder ?
jeg har bestilt tetra tormin , fikk intryk av at det senker fargen
Det blir brunt. Omtrent som når man har i nye røtter. Torfex har større partikler og bryter lyset på en annen måte. Har ikkke hørt gode ting om Tormin. Inneholder visstnok formaldehyd.
Havengel
Det blir brunt. :) Omtrent som når man har i nye røtter. Torfex har større partikler og bryter lyset på en annen måte. Har ikkke hørt gode ting om Tormin. Inneholder visstnok formaldehyd.

hva gjør formaldehlyd ? ? ? :S
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap