Hva må man ha til en dam? (side 2)

Selvfølgelig går det ann å finne billigere løsninger. Det går med det meste det vettu. Mindre UVc-lys (evt sløyfe det, selv om det ikke er noe lurt) Det går ann å lage ei filterbøtte selv av f.eks en 30 liters vindunk. fylle den med bioballer og blåfilter og sette inløpsslangen gjennom lokket og lime på et utløp nede. Ei hjemmelaget filtertønne kan virke like så godt det altså. Men uansett bør du ha ei pumpe med litt futt i synes jeg. Kansje denne Her er et rimeligere UVC-lys
Men de tetrapond-greiene så så greie ut, og lett å ha med å gjøre. Men finer ut av det etterhvert.

Finnes det en oppskrift på den DIY filtertønna?
Tetrapond er fine filtre. Ingen tvil om det. Hvis du skal lage et, kan du jo gjøre følgende: Ta en stor bøtte/vindunk med lokk på ca 30 liter. Lag et hull nede på den og tre inn en slangebit Knip den igjen på innersiden og lag mange hull på ca 8 mm i den. (ellers følger bioballene med vannstrømmen) Hvis en følger slangemål fra Tetrapond skal slangen være ca 32 mm i innvendig diameter. Det samme gjør du oppe på siden av bøtta. Her brukes 22 mm. Det er viktig at utløpsdiameter er en del større enn innsuget, ellers vil tønna bli overfylt. Tett igjen rundt slangene med akvariesilicon. Fyll halve bøtta med bioballer og skjær til en blåfilermatte på 15 - 10 cm oppå der igjen. Jeg ville brukt den grove typen. Trenger ikke lages mere avansert enn det. Har laget en liten tegning av åssen jeg mener. -->

Hvis du skal kjøpe en slik vindunk, koster den sikkert 50-100 kr. Siliconen omtrent det samme. Bioballer og blåfilter koster også litt. Er ikke sikkert det er all verden å spare på det. Jeg ville nok ha kostet på meg en Tetrapond hadde jeg vært deg.
Ja, men da kan vi jo like godt kjøpe en tetrapond da?=D Tak for at du gadd å lage vanskelig tegning, og forklare hvordan det gjøres Pettern!=D Skal ha det i hode hvis det blir en annengang!=D

Men kan vi sløyfe Oase Bitron 18C? Så hvis det ikke blir bra, så kan vi kjøpe seinere? :p Men jeg vil jo ha klart vann... Og da må vi nesten ha den... Jah, jeg spør mamma èn gang til! =D

Odd Espen...
*bumper* denne litt jeg...=D

Men har dere noe bilige løsninger på detta her?:p Pappa ville ikke kjøpe dette...

Følger det med slanger og alt man trenger til disse pumpene/filterene? Eller er det noe man må kjøpe i tillegg? Eventuelt hva slags str?

Er det en nettbutikk man kan kjøpe de i som det ikke tar så lang tid før man får de? Var litt lenge å vente i 14-30dager!=o Er det noen butikker i Arendal/risør, eller i nærheten der som selger sånt? Har lyst å få dammen ferdig før vintern!
Jeg kan ingenting om hagedam, men har lyst til å ha selv i framtiden. Å da skal jeg iallefall lage selv. Har tilgang på pumper, som rørlegger

Denne pumpen fra biltema. Og vindunk filter løsning. Så har du en start. Så vil vel mor å far kjøpe til Uvlys når vannet er grønt. :P


Må lage et pumpehus til den pumpen, den er luftkjølt, tror ikke den er beregnet for alt av vær å vind.. :/
Åja, så ikke at du hadde svart jeg, espen...:p

Men nå har vi kjøpt et filter på plantasjen. Det ser veldig greit ut, men vi har ikke fått starta det enda, da slangene ikke fulgte med alikavel, sånn som butikkmannen sa. Men mamma skal kanskje ut å kjøpe i morra.

Det er en bioforce 4500 +UV, så jeg trur den funker! Noen som har prøvd denne, og som har noen tilbakemeldinger om den?=D I den pakken fulgte det og med en Titan 3000, som leger vannfallet...
Inaktiv bruker
Det er samme pumpe og filter som jeg har i dammen min Jeg er veldig fornøyd og har helt klart vann. Denne pumpa og filteret har gått hos meg siden 2001 uten problemer. Husk bare å ta det inn før frosten kommer. Lykke til videre med dammen din
Skriv inn noen spesifikasjoner og pris da
Altid fint å få med seg hva som finnes, og hva det koster, og hvor bra det er
Boiforce 4500 + UV er et filter for dammer opp til 4500liter, og det følger med pumpe til vannfall. Du kan velge størelse på slanger selv, og da også strømningshastigheten.
Filteret består av 3svamper og store plastringer. Vannet går først gjennom svampene, så plastringene, og deretter opp til uv-lyset som fjerner grønt vann.

Dette kostet 2400kr, uten slanger som mamma skal kjøpe i dag.

Vi regner med å få filteret i gang i kveld, eller i morgen, hvis været funker.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap