Hva er dette? (side 2)

Lucky1
Denne butikken er medlem i tropehage kjeden, plantene var ikke merket på noen som helst måte.

Jeg har hørt mange gode historier om Tropehagens leverandører. Det skjer tydeligvis at dem får noe litt annet enn det dem bestiller innimellom.

Jeg har flere ganger vært nede i butikken her i Bergen og hjulpet dem med å idenftifisere ukjent fisk som har kommet med diverse leveranser. Alt fra paradiskfisk til Sewellia lineolata har kommet feilmerket eller umerket. Og gjerne uten at butikken har bestilt dem.

Nå nylig ble det plutselig tilbud på Discus, etter butikken bestilte fem stk for en kunde, og fikk ti ganger så mange ..

Jeg foreslår at du tar med deg den suspekte planten til butikken, og forteller at du har mistanke om at det ikke er en plante som hører til under vann. Jeg skulle tro at butikken gledelig bytter den med noe annet.
Liz H
Det finnes også andre leverandører av akvarieplanter enn Tropica - ikke alle har merking av plantene sine.....

Det er den grunn til at Tropica har den posisjonen de har. I USA er det ikke tilgang til Tropica planter pga at importregelverket ikke godtar steinullpottene, og de er misunnelige på oss som har de.
Jeg var omtrent 14 år gammel da jeg kjøpte denne planten selv. Valgte den fordi den var pen.... Det er desverre ingen akvarieplante.

Så vidt jeg kan se er det kun Tropica som merker artene de selger skikkelig. Denne gode praksisen har gitt dem et stort fortrinn.

Det finnes enormt mange arter med fisk som er aktuelle i hobbyen. Det er foreløpig langt mer oversiktlig med planter. Det er røffli bare 200-300 arter som er aktuelle for den vanlige akvarist. Disse er inndelt i noen ganske få underfamilier. Å få en noenlunde oversikt over det hele er ikke vanskelig.

Å kjøpe landplanter i akvariebutikk er det mange som har gjort. Det er kjedelig, men man lærer. I en ideell verden ville man fått beskjed om slikt i butikken, men la oss være litt realistiske... Dette er ikke almennkunnskap for alle dyrebutikkansatte.
Men dere... I Sverige må minst en av de ansatte i en zoo-forretning må ha zoo-skolen (tror det er en 3årig skole).
Jeg mener det skulle vært slik her på berget også, det tror jeg hadde gjort seg.
Mye som ville gjort seg, vet du
Kjenner ikke til at det finnes noen lignende utdanning her til lands, det nærmeste blir dyrepleier, og det er langt fra det som er behøvelig.

Er du sikker på at dette er ett lovfestet krav for å drive dyrebutikk over grensa?
Jeg er ikke kjent med ordningen i Sverige, men ser for meg at de kan ha noe tilsvarende våre fagbrev, altså noe på nivå med videregående skole?

Vi har jo litt varierende praksis med slike krav innenfor ulike yrkesgrupper i Norge. Det hadde jo ikke vært en uting om det ble stilt noe kompetansekrav til butikker som driver med kjøp og salg av levende dyr.

Frank Angell
Er du sikker på at dette er ett lovfestet krav for å drive dyrebutikk over grensa?

Ja jeg er rimelig sikker på det. Ei venninne som har tenkt å flytte over grensa og begynne i en zoo-forretning som fortalte meg det. Men hun fikk ikke jobben pga at det var andre med dette "fagbrevet" som gikk foran henne.
Det er nok veldig mange ekte akvarieplanter som selges som i realiteten aldri har en sjanse til å klare seg i de akvariene de ender opp i. Jeg tipper rundt halvparten kanskje av sortimentet ikke har nubbesjans i et standard ut av esken akvarium på grunn av lyskrav m.m. For eksempel Lilaeopsis brasiliensis. Denne pleier det å være veldig mye av i butikkene, mye mer enn av stueplanter. Hvor mange av de pottene som selges ender opp i en fin plen som fungerer på lang sikt?. Finn et akvarie med en etablert plen av den blant medlemsakvariene.
Kjetil L
Det er nok veldig mange ekte akvarieplanter som selges som i realiteten aldri har en sjanse til å klare seg i de akvariene de ender opp i. Jeg tipper rundt halvparten kanskje av sortimentet ikke har nubbesjans i et standard ut av esken akvarium på grunn av lyskrav m.m. For eksempel Lilaeopsis brasiliensis. Denne pleier det å være veldig mye av i butikkene, mye mer enn av stueplanter. Hvor mange av de pottene som selges ender opp i en fin plen som fungerer på lang sikt?. Finn et akvarie med en etablert plen av den blant medlemsakvariene.

Hehe - godt poeng
Tja .. plen og plen. Lilaeopsis brasiliensis har da spredd seg til hele fronten av 110-literen med bare 3 x 18w, men den gror ikke direkte tett. Gjerne 2-3 cm mellom bladene som stikker opp, men den lever da
Den har holdt seg lenge i karet mitt, men noen plen planlegger den nok ikke å bli.
Flott. Jeg synes denne er blant de verste, mye verre enn f.eks glosso. Overvannsformbladene dør bestandig og får alger og den gror så sakte nye. Jeg så en proff anbefalte å klippe av alle overvannsbladene etter at den var plantet. Den er veldig ofte å se i butikkene her, antakelig den forgrunnsplanten en ser mest av. Den ser jo veldig fin ut i pottene. Det er også veldig sjelden en ser akvarier i konkurranser som bruker denne.
Oppdatering
I går var jeg innom butikken der jeg kjøpte plantene, og lurte på hvorfor de i det
hele tatt solgte denne planten som akvarieplante. Jeg fikk til svar at ifølge leverandøren(Imazo), var
Dracaena sanderiana en akvarieplante og skulle trives under vann. Sånn var det med den saken liksom.

Jeg nevnte at jeg hadde en tråd gående på Akvaforum, der fler av medlemene hadde kunnskap om
denne planten og at de mente at dette ikke var en egnet akvarieplante. Hun sa at hun skulle ta
kontakt med leverandøren for å få en avklaring på dette.

Desverre tror jeg at kunnskapen om planter hos mange dyrebutikker er minimal. Jeg personlig syntes
at en burde kunne stille krav om at butikken iallefall burde ha en person med litt mer enn gjennomsnittlig
kunnskap om forhold rundt fisk, planter og evt. vannkvalitet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap