Lovte å hente gratis fisk, no show; Hvor useriøs går det an å bli? (side 2)
biXenSelv om det er frustrerende synes jeg det blir feil å legge det ut her. Sånt må man ta med personen i min mening, men hvis det er gjort med dårlig respons så vel...
Det var i hvert fall god terapi for meg .
Kan forresten fortelle at jeg fikk en hyggelig melding fra "nr 2" i natt med takk for en hyggelig akvarieprat og beskjed om at fiskene var vel framme i karet og lovnad om å passe godt på dem. Det er slik det skal gjøres .
Postet 22.06.07 kl 11:11
Endret: 22.06.07 kl 11:12
Harald KrystadP.S. Jeg tror du skal se bort i fra teorien om at bestemoren hans døde, til det var mailene for mye pyntet med smilies.
Haha, jeg ler meg i hjel
Er helt enig med deg selvfølgelig og synes ikke det er feil å legge det ut her. Uten å overdrive kan jeg si at dette har skjedd meg HVER gang jeg har annonsert noe som "gis bort". Virker som at folk sier JA bare siden det er gratis, for å deretter "gi faen" i i å hente siden andre ting dukker opp / de vil slappe av foran tv'en. Folk har rett og slett ikke respekt for andre menneskers tid.
Jobber også med IT, og har ofte hatt småtteri / gammelt utstyr som jeg ikke vil ta betalt for så lenge folk henter (så slipper jeg å bruke tid på å kjøre det bort / lagre det). Jeg kaster det heller på dynga nå enn å prøve å gi bort fungerende utstyr som er verdt under 200-300kr. Litt verre med fisk selvfølgelig...
Postet 22.06.07 kl 11:19
Endret: 22.06.07 kl 11:26
Jeg er helt og holdent enig med Harald. Jeg hadde blitt skikkelig irritert!
Har man en avtale, så sier man i fra om man må bryte den! Man lar ikke bare være. Det viser total mangel på respekt for andre menneskers tid. Og det er en egenskap som jeg finner fullstendig forkastelig og usmakelig.
Samme hva som skjer, så sier jeg i fra om jeg ikke kan holde det som er lovet!
Det er slikt som gjør at jeg ikke gidder å annonsere særlig ofte for gi bort eller veldig billige ting. Det blir for mye jobb og mas, ofte fra folk som presterer å si at jeg skal reise rundt og levere til dem, ting de får gratis....
En avtale er en avtale!
Har man en avtale, så sier man i fra om man må bryte den! Man lar ikke bare være. Det viser total mangel på respekt for andre menneskers tid. Og det er en egenskap som jeg finner fullstendig forkastelig og usmakelig.
Samme hva som skjer, så sier jeg i fra om jeg ikke kan holde det som er lovet!
Det er slikt som gjør at jeg ikke gidder å annonsere særlig ofte for gi bort eller veldig billige ting. Det blir for mye jobb og mas, ofte fra folk som presterer å si at jeg skal reise rundt og levere til dem, ting de får gratis....
En avtale er en avtale!
Postet 22.06.07 kl 11:35
Synes det er helt forkastelig at folk gir faen på den måten. Håper virkelig at "nr 1" leser denne tråden og føler seg truffet. Slike mennesker irriterer noe helt vannvittig. Man bruker ikke opp tida til andre folk. Det er liksom vanlig folkeskikk. Det er dessverre litt for mange "nr 1-typer" ute og går.
Postet 22.06.07 kl 12:03
KampfiskenKesol: Ikke gjør deg vanskelig. Måten Harald reagerer på er fult ut forståelig! Avtaler er til for å holdes.
Gjør meg ikke vanskelig, er bare uenig.
Reaksjonen kan jeg til nød forstå (likevell om jeg syns den er alt for krass og veldig slem), hva det hjelper å legge det ut her kan jeg absolutt ikke forstå.
Postet 22.06.07 kl 13:27
Kesol[QUOTE=Kampfisken]Kesol: Ikke gjør deg vanskelig. Måten Harald reagerer på er fult ut forståelig! Avtaler er til for å holdes.
Reaksjonen kan jeg til nød forstå (likevell om jeg syns den er alt for krass og veldig slem), hva det hjelper å legge det ut her kan jeg absolutt ikke forstå.
Det kunne ikke falle deg inn at det faktisk er meningen at folk skal se det da? og kansje tenke seg om 2 ganger før de gjør akkurat slike ting.
Postet 22.06.07 kl 13:37
Postet 22.06.07 kl 13:40
Kesol[QUOTE=Kampfisken]Kesol: Ikke gjør deg vanskelig. Måten Harald reagerer på er fult ut forståelig! Avtaler er til for å holdes.
Hvordan kan du være uenig når "nr1" to dager på rad sier at han skal ha fiskene. Men ikke bryr seg om hva Harald skriver i mailene til han. Dette er en kvalm arroganse jeg missliker sterkt. De fleste av oss har ett par minutter å avse for å ringe en liten samtale. Slik at man kan bli ferdig med saken.
Har prøvd en gang å ordne en kjøp/salg-situasjon kun over sms og mail. Det endte i en hel haug med missforståelser og uenighet.
Derfor: Blir du bedt om å oppgi telefonnummer; Gjør det!!
Jeg vil for alltid kreve telefonisk kontakt i slike situasjoner for fremtiden!
Og jeg kan ikke på noe vis se at Haralds oppførsell her kan beskrives som slem. Slemt hadde det vært om han hadde oppgitt "nr1"'s navn og nick. Men dette er han for seriøs til å være. Har jeg forstått Harald rett, vil "nr1" for alltid være anonym for hans del.
Kanskje "nr1" er seriøs nok til å stå frem på denne tråden og forklare hvorfor han gjorde som han gjorde. Viss det er slik at noen av hans nærmeste ble alvorlig syk eller har gått bort. Skal jeg personlig beklage min reaksjon i denne tråden.
Synes det er synd å lese at flere velger å kaste noe som andre kan ha bruk for, pga slike snyltere.
Postet 22.06.07 kl 13:51
Postet 22.06.07 kl 13:52
Jeg tror ikke kjøperen mente det som kvalm arroganse. For min del er arroganse noe man hjør med overlegg, og jeg har faktisk mer tro på folk enn som så.
Tror neppe det blir noe kult for kjøperen å finne ut hva han blir tatt for i denne tråden. Tror til og med han blir litt lei seg, og da er det egentlig litt slemt.
Og, eh, man er ikke en snylter om man ikke tar noe gratis. :p
Tror neppe det blir noe kult for kjøperen å finne ut hva han blir tatt for i denne tråden. Tror til og med han blir litt lei seg, og da er det egentlig litt slemt.
Og, eh, man er ikke en snylter om man ikke tar noe gratis. :p
Postet 22.06.07 kl 13:59
Postet 22.06.07 kl 14:05
Postet 22.06.07 kl 14:08
Postet 22.06.07 kl 14:12
Postet 22.06.07 kl 14:24
Postet 22.06.07 kl 14:28
Et av formålene med å starte denne tråden (bortsett fra egen-terapi ) var å påpeke noe som jeg ser som en økende tendens i samfunnet generelt, nemlig å være seg selv nærmest. Kanskje kunne det jeg skrev, og den påfølgende "debatten" virke som en tankevekker for noen?
Om "være seg selv nærmest" oppførselen i dette tilfelle skyldtes tankeløshet, bevisst handling eller pur f, skal jeg la være usagt. Særlig seriøst er det i hvert fall ikke. Uansett årsak så er virkningen på de som oppførselen rammer like frustrerende, i dette tilfellet meg og de som stod i kø.
Et par andre eksempler på "være seg selv nærmest" som jeg har opplevd i det siste:
På vei til hjemmehavn med båten forrige helg oppdaget vi en båt med påhenger som var gått bensintom. De hadde ligget og drevet en god stund, men folk bare suste forbi (det er stor trafikk i Mossesundet). De hadde gått tom fordi deres nærmeste marina var utsolgt på bensin og hadde tatt sjansen på å kjøre mot Kambo marina. Vi fikk slepetau ombord og tauet dem inn mot bensinbrygga i Kambo. Fra babord kommer en som tydeligvis skal ha bensin, ignorerer vikeplikten, både styrbordregelen og plikten til å holde unna for slep/dårlig manøvreringsdyktighet, og freser inn mot brygga. Jeg anroper vedkommende og gjør oppmerksom på den bensintomme båten jeg må få inn til brygga. Han bare fnyser og sier at de kan vel legge til der og peker på en trang åpning mellom to andre båter som liggger ved brygga lenger ute. Selv fortøyer han uten en mine ved bensinpumpene. Med god hjelp fra andre folk på brygga gikk dette tross alt bra til slutt.
Senere samme dag dro jeg innom vår lokale bensinstasjon for å bruke den utendørs selvvasken, skulle bare bruke høytrykkspyleren for å fjerne måkeskitt. Det er kun én plass der, og på denne stod det allerede en bil. Stilte meg på venteplass, men begynte etter en stund å stusse, da det ikke skjedde noe rundt den parkerte bilen. Gikk nærmere og så at en mann satt inni bilen og tok seg en røyk. Jeg spurte om jeg kunne bruke plassen som snarest, men nei, han skulle straks sette i gang vasking. Etter en stund gikk han ut av bilen og inn på stasjonen, sikkert for å kjøpe poletter tenkte jeg. Da han kom ut hadde han kjøpt seg en iskrem og satte seg på gressbakken bortenfor for å spise denne. Jeg lot måkeskitt være måkeskitt og dro hjem.
Om "være seg selv nærmest" oppførselen i dette tilfelle skyldtes tankeløshet, bevisst handling eller pur f, skal jeg la være usagt. Særlig seriøst er det i hvert fall ikke. Uansett årsak så er virkningen på de som oppførselen rammer like frustrerende, i dette tilfellet meg og de som stod i kø.
Et par andre eksempler på "være seg selv nærmest" som jeg har opplevd i det siste:
På vei til hjemmehavn med båten forrige helg oppdaget vi en båt med påhenger som var gått bensintom. De hadde ligget og drevet en god stund, men folk bare suste forbi (det er stor trafikk i Mossesundet). De hadde gått tom fordi deres nærmeste marina var utsolgt på bensin og hadde tatt sjansen på å kjøre mot Kambo marina. Vi fikk slepetau ombord og tauet dem inn mot bensinbrygga i Kambo. Fra babord kommer en som tydeligvis skal ha bensin, ignorerer vikeplikten, både styrbordregelen og plikten til å holde unna for slep/dårlig manøvreringsdyktighet, og freser inn mot brygga. Jeg anroper vedkommende og gjør oppmerksom på den bensintomme båten jeg må få inn til brygga. Han bare fnyser og sier at de kan vel legge til der og peker på en trang åpning mellom to andre båter som liggger ved brygga lenger ute. Selv fortøyer han uten en mine ved bensinpumpene. Med god hjelp fra andre folk på brygga gikk dette tross alt bra til slutt.
Senere samme dag dro jeg innom vår lokale bensinstasjon for å bruke den utendørs selvvasken, skulle bare bruke høytrykkspyleren for å fjerne måkeskitt. Det er kun én plass der, og på denne stod det allerede en bil. Stilte meg på venteplass, men begynte etter en stund å stusse, da det ikke skjedde noe rundt den parkerte bilen. Gikk nærmere og så at en mann satt inni bilen og tok seg en røyk. Jeg spurte om jeg kunne bruke plassen som snarest, men nei, han skulle straks sette i gang vasking. Etter en stund gikk han ut av bilen og inn på stasjonen, sikkert for å kjøpe poletter tenkte jeg. Da han kom ut hadde han kjøpt seg en iskrem og satte seg på gressbakken bortenfor for å spise denne. Jeg lot måkeskitt være måkeskitt og dro hjem.
Postet 22.06.07 kl 15:01
Endret: 22.06.07 kl 15:02
Harald KrystadSenere samme dag dro jeg innom vår lokale bensinstasjon for å bruke den utendørs selvvasken, skulle bare bruke høytrykkspyleren for å fjerne måkeskitt. Det er kun én plass der, og på denne stod det allerede en bil. Stilte meg på venteplass, men begynte etter en stund å stusse, da det ikke skjedde noe rundt den parkerte bilen. Gikk nærmere og så at en mann satt inni bilen og tok seg en røyk. Jeg spurte om jeg kunne bruke plassen som snarest, men nei, han skulle straks sette i gang vasking. Etter en stund gikk han ut av bilen og inn på stasjonen, sikkert for å kjøpe poletter tenkte jeg. Da han kom ut hadde han kjøpt seg en iskrem og satte seg på gressbakken bortenfor for å spise denne. Jeg lot måkeskitt være måkeskitt og dro hjem.
Det der hadde jeg ikke gidda. Pryl :P Men det er litt forskjell om han hadde latt den stå etter vask. For man vil la de verste dråpene tørke før man kjører ut i sola om det er fint vær ellers er jo bilen like stygg igjen. Men før vask er det jo bare helt lavmål. Men jeg har vel et menneskesyn som gjør at jeg heller tar ordentlige folk som overraskelser istedet for å tro at alle er sånn som folk bør være :P
Postet 22.06.07 kl 15:10
Får en følelse av at "kongen på haugen" trenden virkelig har slått til. Heldigvis er dette en trend jeg ser lite til her nord, men den kommer nok hit også.
Tror jeg hadde klikka tulling om noen oppførte seg slik i nærheten av meg. For makan til "her kommer jeg, og jeg gir fan i deg" mentalitet er det lenge siden jeg har hørt om
Får trøste meg med at ikke har jeg båt, og høytrykkspyler, det holder jeg meg med selv
Beundrer dere som greier å holde hodet kaldt i slike situasjoner. For stort mer provokativ adferd enn dette skal en vel måtte leite etter
Tror jeg hadde klikka tulling om noen oppførte seg slik i nærheten av meg. For makan til "her kommer jeg, og jeg gir fan i deg" mentalitet er det lenge siden jeg har hørt om
Får trøste meg med at ikke har jeg båt, og høytrykkspyler, det holder jeg meg med selv
Beundrer dere som greier å holde hodet kaldt i slike situasjoner. For stort mer provokativ adferd enn dette skal en vel måtte leite etter
Postet 22.06.07 kl 15:12
Postet 22.06.07 kl 15:25
Tror dessverre at dette er et Oslo-fenomen. Mulig jeg bare har hatt flaks, men hver gang jeg er "på landet" eller i andre byer opplever jeg at folk er betydelig mer hyggelige og tar hensyn til andre rundt seg enn her i Oslo. Samme gjelder service i butikker, høflighet i trafikken/offentlig transport osv. Det er tilnærmet ikke-eksisterende her i Oslo
Postet 22.06.07 kl 16:14
Endret: 22.06.07 kl 16:15