Bør sanden ha samme farge som bakgrunnen? (side 2)

Flott bakgrunn! Minner meg en god del om slike mudbank-bakgrunner. Dette forumet huser tydeligvis mange flinke folk.
Tusen takk for skryt!

Kristian: Det er en elvebredd jeg har forsøkt å etterlikne. I et av de tidligere innleggene har jeg linket til en bakgrunn en her på forumet har i sitt akvarie. Jeg syntes den var så flott at den er utgangspunktet for inspirasjon til den jeg har laget
rart at jeg bumpet innom denne tråden nå! for bare ett kvarter siden kom jeg hjem fra en liten elveekspedisjon i en innløpselv til Årungen(Ås, Akershus). Bakgrunnen du har laget ligner på en prikk sandbankene i en gammel meandersving jeg stod og studerte. Gjennomført bakgrunn. Var forøvrig nede i elva for å lete etter røtter og stubber som jeg skal bruke i akvariet mitt til høsten
KJEMPETRÅD nå fikk jeg 100 ideer
helt utrolig tøff bakgrunn 10 ganger bedre en disse man får kjøpt

jeg tenker på å lage en bakgrunn for maller i en 530 liter, kanskje 4 plater isopor skåret til, og masse mallehuler i pvc rør skult inn i bakgrunnen

gjærne med ett overheng og greiner som henger ned,... nei nå må jeg på leting etter isopor
Den flotteste hjemmelagde bakgrunnen jeg har sett! Bravo!

Akkurat slik stil jeg liker, den var virkelig fin!

Det oser elvebredd i jungelen lang vei Lov at du følger opp med bilder av karet når den er ferdig montert og det er beplantet!

Du fortjener medalje for denne bakgrunnen, den var virkelig flott.
*Rødme rødme* TUSEN TUSEN takk for skryten! Det gjør det jo enda gøyere å holde på!

Jeg ante jo ikke hvordan resultatet ville bli, har aldri laget noe sånt før...
Det er vel noe i ordtaket at nød lærer naken kvinne å spinne... De bakgrunnene man kjøper er jo så dyre at jeg ikke tør SE på de en gang! Skulle det bli noen bakgrunn på meg fikk jeg nok lage den selv, ja.

Men nå har jeg en anelse om at jeg må oppgradere alle karene etter hvert... De andre vil jo se kjedelige ut i forhold...

Veldig morro, og ikke veldig vanskelig, -men for et rot det blir! Skulle tatt et bilde før jeg ryddet opp i kveld, det så ikke ut her! Jeg er jo alene hjemme (samboeren er på Hovefestivalen) så da er hele huset arbeidsplass (les: stuegulv, kjøkkenbenk, tørker grus i komfyren etc.)

Statiske isoporkuler og sand sprer seg på mystisk vis over alt. Mistenker at det fester seg i pelsen på mine firbeinte venner som liker å se meg jobbe.

Eddiedahl: 530-liter ja, det blir MYE silikon Kan sikkert bli kjemoeflott, og isopor er jo lett å forme til som man vil. Den andre bakgrunnen jeg holder på med har jeg laget masse huler i. Den blir nok ferdig i morgen.

Mona O:Jeg lover å fortsette å legge inn bilder til jeg er ferdig. Sikkert ikke så lenge til, begynner å blir utålmodig etter å se det endelige resultatet nå!

Dette blir jo bare bedre og bedre
Hva har du tenkt å ha i karet med elvebakgrunn?
Tenker du å ha sterkere strømninger enn vanlig?
Akkurat nå er jeg jammen ikke helt sikker på hva som skal bo der. Får en del nye fisk i midten av måneden og noen av de blir det nok.

Akkurat nå tenker jeg kanskje det blir en gruppe C. panda jeg får da, og en gruppe Xiphophorus clemenciae. Men det kan ende opp med å bli noe helt annet også... Hadde vært koselig med apistogramma oppi også, men kanskje karet er litt lite til det...

Hvis alt går etter planen får jeg en del forskjellig fisk: Girardinus falcatus, Poecilia caucana, C.panda, A.eunotus, A.borelli og X.clemenciae.

Vet ikke enda om det bare blir nye fisk eller om det blir litt omrokkering i de andre karene også. Og hva som skal bo i den siste 80-literen jeg lager hulebakgrunnen til aner jeg ikke enda...

Blir glad for forslag til sammensetninger! De fleste fiskene mine er fra Sør-Amerika så det er mange mulige matcher her



Nå er bakgrunnen silikonert fast til akvariet. Hvor lenge bør jeg la silikonen herde før jeg kan fylle vann i karet?

Begynner å bli veldig utålmodig nå...
turnips
Nå er bakgrunnen silikonert fast til akvariet. Hvor lenge bør jeg la silikonen herde før jeg kan fylle vann i karet? Begynner å bli veldig utålmodig nå...

Det kommer litt an på hvor tjukt lag silikon du la på. Men når jeg silikonerer fast bakgrunner, venter jeg vanligvis minst ett døgn (24 timer) før jeg prøvefyller med vann. Jeg pleier også å tømme karet igjen en gang, for å skylle ut rusk og eventuell "silikon-smak" på vannet Så innreder jeg og fyller det opp igjen med det vannet som skal være der når fiskene settes i.

Jo tjukkere lag silikon, jo lenger herdetid.
Jeg festet bakgrunnen i dag morges så da bør det vel gå fint å prøvefylle i morgen kveld, i alle fall... Gleder meg!

Nå funderer jeg veldig på hva slags planter jeg skal ha i. Har mye forskjellig å ta av i de andre karene (mye jeg ikke har funnet navnet på enda også).

Hadde kanskje vært fint å ikke hatt så vanvittig mye planter i dette karet, siden jeg ikke har en stygg bakvegg å skjule for en gangs skyld?
Kjempesprek bakgrunn. Du har virkelig gjort deg flid med denne. Vil allikevel komme med et lite råd med tanke på innbyggere i dette karet. Slike bakgrunner er ikke godt egnet hvis man har maller ombord i karet, og da mener jeg "sugemaller". Disse vil etterhvert ha tygd såpass på bakgrunnen at du vil ha store hvite flekker over bakgrunnen. Da er en avhengig av å legge et lag med epoxy til slutt. Men til annen fisk HELT KNALL!
turnips
Hadde kanskje vært fint å ikke hatt så vanvittig mye planter i dette karet, siden jeg ikke har en stygg bakvegg å skjule for en gangs skyld?


Enig Du kan jo holde plantene strengt til sidene av karet? F.eks. helt ved høyre kortvegg og helt ved venstre kortvegg? Så holdes det åpent i midten? Du bør absolutt passe på at de dekorative røttene du limte på bakgrunnen får lov å synes De må du ikke gjemme vekk.

PS! Jeg har også silikonert inn en bakgrunn og venter på at det skal tørke så jeg kan fylle karet i morgen Men min var "latmannsvarianten" da, ferdigkjøpt Juwel Rock.
Pettern: Tusen takk for komplimentene og bra at du nevnte det med maller! Selv om jeg ikke hadde tenkt å ha noen oppi nå med en gang hadde det sikkert dumpet en innom en vakker dag...

Lurer på om det samme gjelder levendefødere? De liker jo å spise alger, og etter hvert som det vokser litt av hvert på bakgrunnen vil de kanskje nappe av småstein?

Mona: Ja, planter på sidene er en løsning jeg også har tenkt på. Også leter jeg etter noen lave dekorative noen. Lurer på om jeg har sett en i et av dine kar jeg liker veldig godt? Bladene likner på bladene til hydrocotyle leucocephala, men planten er veldig lav. Var og kikket etter den i butikkene her i Bergen i dag, men fant den ikke... Var egentlig ingen andre planter som falt i smak heller, så jeg får se hva jeg bruker av det jeg allerede har...

Har en del små aubias til overs også, og lurer på om jeg skal plante noen i sprekkene i bakgrunnen, eller om den skal være helt "plain"?

Maaange alternativer som melder seg!


Biotop eller ikke?

...Tenke tenke...

Har en nydelig rød lotus jeg har lyst til å ha oppi etter hvert, så da går det nok kanskje mot at jeg bare setter sammen de plantene jeg liker best, uten å tenke på hvor de kommer fra, selv om fiskene jo kommer til å være fra Sør-Amerika.

Har fått opp karet i stuen nå, forresten, og det ser veldig flott ut! (Ikke sand eller vann i enda).

Har ikke kameraet her nå, så det får bli bilder senere.

Har akkurat funnet ut at pumpa jeg skulle bruke her er ødelagt, satte den i en jordet kontakt og ga naboen støt da han tok i kranen i kjelleren... Så da blir det vel å kjøpe en ny... Ikke det jeg hadde tenkt å bruke penger på akkurat nå, men...
Inaktiv bruker
sanden bør ha en blandig av mørk og lys farge. Fisken kan bli sky av for lys sand......har jeg hørt
Flotte bakgrunner Har ikke fulgt alt for godt med i tråden tidligere, men ser at jeg blir pokka nødt til det nå

Tips: For å hindre at endene av bakgrunnen vises, og virker skjemmende;
Mal med sort akrylmaling på utsiden av glasset, akkurat der bakgrunnen blir. Snappet opp tipset fra Back to Nature sin side
Tips 2: Om en har en bakgrunn med bruntone, kan man enkelt trykke torvfibre i det våte siliconet, for å hindre at ting vises
Superfin Bakgrunn !! : D
Gleder meg til du kommer med bilder av resultatet når det er helt ferdig : )
Lykke til vidre!

Cassandra
Etter å ha fylt vann i akvariet ble jeg litt skuffet over at sanden på bakgrunnen ikke dekket helt. Jeg var nok litt for slapp med å dytte sanden ned i silikonen enklete steder. Der har det bare lagt seg et tynt lag med helt fin sand, og denne ser nesten gjennomsiktig ut. Får håpe alger dekker litt til der etter hvert.

Bortsett fra dette er veldig fornøyd med bakgrunnen!

Skal ta bilder i kveld, nå var det helt umulig å få representable bilder pgav. lyset.

Siden jeg kastet eheim-pumpen jeg har brukt i dette karet, måtte jeg jo skaffe en ny. Tenkte først å kjøpe en eheim aquaball, men endte opp med å lage min egen pumpe!

Kuttet til og silikonerte sammen et passende pumpehus av det enorme innvendige pumpemerakkelset som var festet inne i dette akvariet da jeg kjøpte det. Bruker pumpen som kom med juwel-180-literen min så jeg får masse fin gjennomstrømming i karet.

Irriterer meg litt at jeg ikke tenkte på å bygge pumpen inn i bakgrunnen, men dette får bli nest beste alternativ. Stort og godt filter, mye strøm, og for å prøve å gjøre pumpen litt utynlig dekket jeg den med samme grus som bakgrunnen (se bilde).

Har testet den i karet, den er helt lydløs og gir perfekt med strøm
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap