- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hva skal man stole på? Digital ph-penn eller dråpetest? (side 2)
Hva skal man stole på? Digital ph-penn eller dråpetest? (side 2)
Jeg kjenner til combo-pennen, vurderte den fordi den var vantett - før jeg til slutt valgte pHep, pga prisen. Syntes en tusenlapp var nok.
I dag får du Combo til tusenlappen og den nye vantette 0.01 pH versjonen til 750. hrmf
Som du ser i bruksanvisninger står det at man skal ha noen dråper med lagringsoppløsning eller pH7 i korken, og at korken alltid skal være fuktig. Oppdaget ikke det med pH7 før nylig, så tidligere har jeg bare hatt litt noen dråper vann i korken. Den oppfører seg faktisk også noe bedre etter å ha vært nylig i kontakt med pH7 væske, det vil si like etter kalibrering - enten jeg faktisk justerte på noe eller ikke. (Combo har vel automatisk kalibrering?)
Men siden jeg har måtte kalibrere annenhver dag så er jeg nå tom for denslags, så jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet til Posten kommer med mer. Bestilte 230 ml flasker med Hanna sine egne produkter denne gangen (var ikke ille pris heller, sammenlignet med IKG), så det skulle holde til en del utprøving.
I dag får du Combo til tusenlappen og den nye vantette 0.01 pH versjonen til 750. hrmf
Som du ser i bruksanvisninger står det at man skal ha noen dråper med lagringsoppløsning eller pH7 i korken, og at korken alltid skal være fuktig. Oppdaget ikke det med pH7 før nylig, så tidligere har jeg bare hatt litt noen dråper vann i korken. Den oppfører seg faktisk også noe bedre etter å ha vært nylig i kontakt med pH7 væske, det vil si like etter kalibrering - enten jeg faktisk justerte på noe eller ikke. (Combo har vel automatisk kalibrering?)
Men siden jeg har måtte kalibrere annenhver dag så er jeg nå tom for denslags, så jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet til Posten kommer med mer. Bestilte 230 ml flasker med Hanna sine egne produkter denne gangen (var ikke ille pris heller, sammenlignet med IKG), så det skulle holde til en del utprøving.
Postet 30.06.07 kl 03:12
Endret: 30.06.07 kl 03:13
Kan det rett å slett være at den er sensitiv for lite hardet i vannet, Mona? Det er jo flere som påstår at ved lav Gh, måler ikke pennene riktig verdi.
Dette er noe jeg aldri har vektlagt spesielt mye, da det høres litt småsøkt ut, og fremkommer i alle fall ikke i de datablader jeg har finlest
Siden vi først snakker om Hanna Combo, får jeg lov til å spørre hvilken modell det er du har? Sikler selv stygt etter en HI-98129 (identisk med 98130, men med annen skalering på TDS)
Hvor handlet du din, og pris ? Jeg syntes 1460 rett fra Hanna (inkl frakt) er maks hva denne er verdt, ønsker den selsagt mer enn gjerne billigere :p
Dette er noe jeg aldri har vektlagt spesielt mye, da det høres litt småsøkt ut, og fremkommer i alle fall ikke i de datablader jeg har finlest
Siden vi først snakker om Hanna Combo, får jeg lov til å spørre hvilken modell det er du har? Sikler selv stygt etter en HI-98129 (identisk med 98130, men med annen skalering på TDS)
Hvor handlet du din, og pris ? Jeg syntes 1460 rett fra Hanna (inkl frakt) er maks hva denne er verdt, ønsker den selsagt mer enn gjerne billigere :p
Postet 30.06.07 kl 10:10
Frank AngellSiden vi først snakker om Hanna Combo, får jeg lov til å spørre hvilken modell det er du har?
Jeg har Hanna HI 98130
Frank AngellHvor handlet du din, og pris :)? Jeg syntes 1460 rett fra Hanna (inkl frakt) er maks hva denne er verdt, ønsker den selsagt mer enn gjerne billigere :p
Jeg kjøpte min i den tyske nettbutikken Schneiderbanger, etter å ha surfet en del rundt på nettet og lett etter
a) god pris på den
b) en nettbutikk jeg synes så seriøs, sikker og skikkelig ut
Schneiderbanger var ryddig og ordentlig, og de sendte meg til og med en email og spurte om jeg var sikker på at jeg ville ha den eller den kalibreringsvæsken til min penn. Det viste seg at jeg hadde valgt feil på den ene flasken, så de foreslo en annen som ville gi riktig og mer eksakt kalibrering Pennen suste avgårde i posten etter bare et par dager (jeg fikk email fra dem om at nå var den sendt)
Alt i alt gikk det lynraskt, kjempeservice.
Pris i Euro i denne nettbutikken var 125 Euro. Trekker vi fra tysk moms på 19% blir det 101,25 Euro. Kursen da jeg shoppet var 8,10.
Ukens valutakurser finner du her (Tollvesenets satser er det tollpost opererer fra!) Dagens kurs er 8,08.
Jeg betalte altså 820 kr for min, etter at tysk moms er trukket fra (19%) men før norsk moms og frakt er lagt til. Frakten på en slik liten sak er imidlertid minimal.
820 kr + 25% norsk moms = 1025 norske kroner (pluss litt frakt og et gebyr til tollpost)
Postet 30.06.07 kl 12:41
Endret: 30.06.07 kl 12:41
Fortsatt noen kroner rimeligere enn Hanna sin nettbutikk i Norge, altså. (1040 + mva og frakt). Og mindre enn jeg betalte for den rimeligere pHep utgaven.
Er det lenge siden du kjøpte den? Prisene raste jo her for ikke så lenge siden. pHep droppet fra 790 til 390 (fortsatt eks mva).
Jeg har forresten ikke fått overveldende respons fra Hanna. Bestilte en del greier på mandag og har ikke hørt noe mer siden. Sendte en purremail i går, så får vi se om det skjer noe mer over helga.
Er det lenge siden du kjøpte den? Prisene raste jo her for ikke så lenge siden. pHep droppet fra 790 til 390 (fortsatt eks mva).
Jeg har forresten ikke fått overveldende respons fra Hanna. Bestilte en del greier på mandag og har ikke hørt noe mer siden. Sendte en purremail i går, så får vi se om det skjer noe mer over helga.
Postet 30.06.07 kl 13:05
Endret: 30.06.07 kl 13:08
Postet 30.06.07 kl 13:56
Postet 30.06.07 kl 14:47
Jeg endte opp med å kjøpe en ekstra penn i dag. Handlet den fra Trans Instruments som du var så fornøyd med her for at par år siden, Mona. Med litt pruting fikk jeg den til 550 i en lokal butikk.
Burde jo ikke være nødvendig å drive å måle med to instrumenter, men nå håper jeg at jeg i allefall skal bli komfortable med ett av dem. Nå mangler det jo bare at alle tre testene viser forskjellige resultater med ulike avvik fra gang til gang
Burde jo ikke være nødvendig å drive å måle med to instrumenter, men nå håper jeg at jeg i allefall skal bli komfortable med ett av dem. Nå mangler det jo bare at alle tre testene viser forskjellige resultater med ulike avvik fra gang til gang
Postet 30.06.07 kl 17:11
devNå mangler det jo bare at alle tre testene viser forskjellige resultater med ulike avvik fra gang til gang :)
He-he! Nettopp Jeg hadde nok hatt håret strittende til alle kanter etter en slik målerunde!
Idag har jeg sjauet skikkelig på akvarierommet, rensket opp og byttet vann på mange akvarier, fjernet andemat i timesvis, ryddet ellers i rommet... Og gjett hva som dukket opp i akvarierotet mitt i dag.. enda en ny ph-penn! Der var den ja.. det var det jeg trodde, at jeg hadde kjøpt en ny da den forrige gikk i gulvet for siste gang. Men jeg kunne ikke finne den, og antok at jeg hadde drømt det hele og bestilte da denne Hanna Combo pennen.
Denne som dukket opp i dag er en rimeligere variant som f.eks. ikke har automatisk kompensering for temperatur ved ph-målinger. Det står "The PHep family" utenpå esken, og det er en rød Hanna penn.
Så nå skal jeg kalibrere en penn til, og se om jeg ikke blir litt smågal og frustrert her etterpå, når jeg har testet vann med to penner *knis*
Postet 30.06.07 kl 17:30
Endret: 30.06.07 kl 17:31
Frank AngellTakker, Mona :) Litt overraskende at en underleverandør kan levere såpass mye billigere, men verden er engang litt underlig :)
Denne Hanna Combo-pennen var svindyr i Norge da jeg kjøpte min fra Tyskland, for bare noen få mnd siden.
Da jeg kjøpte min sparte jeg mange, mange hundrelapper! Den kostet nemlig da langt over 2000 kr, enten 2400 eller 2800 kr (husker ikke helt). Men nå har det vært et prisras på dem åpenbart, for AquariusZoo i Sandefjord har nå faktisk halvert prisen! Helt utrolig! Er det Hanna som har satt ned sine priser eller?
Postet 30.06.07 kl 17:36
Endret: 30.06.07 kl 17:37
mona oDenne som dukket opp i dag er en rimeligere variant som f.eks. ikke har automatisk kompensering for temperatur ved ph-målinger. Det står "The PHep family" utenpå esken, og det er en rød Hanna penn.
Det er den samme som jeg har, den mellomste pHep pennen, med to punkts kalibrering og ingen temperatursensor. Spiller liten rolle for oss som holder oss mellom 20 og 30 grader, forresten.
Er det Hanna som har satt ned sine priser eller?
Det stemmer. Fikk nesten sjokk når jeg gikk inn her for en stund siden og skulle gentlig se etter kalibreringsvæske. Prisen fra Hanna til forbruker er nå 490 for pHep, 750 for pH 0,01 og 1040 for combo pennene (eks. mva). Dette burde duke for enda lavere priser hos forhandlerene. Jeg betalte 995,- eller deromkring, for min pHep mens den fortsatt kostet ca tusenlappen pluss mva hos Hanna. Altså et par hundrelapper billigere hos vanlig forhandler.
Postet 30.06.07 kl 18:18
Fant forresten en interessant tråd her her
Noen har gått litt grundig til verks og testa akkurat denne combo pennen.
Har også lest en del ellers på nettet og funnet at pHep (etter sigende) kan bli unøyaktig i veldig mykt vann. Noen snakker om ledningsevne
Noen har gått litt grundig til verks og testa akkurat denne combo pennen.
Har også lest en del ellers på nettet og funnet at pHep (etter sigende) kan bli unøyaktig i veldig mykt vann. Noen snakker om ledningsevne
Postet 30.06.07 kl 18:28
Endret: 30.06.07 kl 18:37
Det var vel det jeg var inne på tidligere Tror ikke comboen skal påvirkes av dette, siden den har en egen måledel for TDS (ledeevne i en annen skala, rett å slett.)devHar også lest en del ellers på nettet og funnet at pHep (etter sigende) kan bli unøyaktig i veldig mykt vann. Noen snakker om ledningsevne
Den tiden jeg har sett på denne Comboen hos Hanna, har prisen vært lik. At den er billigere hos underleverandør, gjør neppe til at alt for mange handler direkte
Er filler`n så glad denne tråden kom opp, skulle til å bestille tidligere i uka, men en eller annen magefølelse ba meg om å stoppe. Sparer fort noen gruker på akkurat den følelsen
Postet 30.06.07 kl 18:54
Nå har jeg tatt runden min, og her er resultatene (noen måte å lage tabeller på i dette forumet?)
I rekkefølgen (ønsket verdi) - JBL 6,0-7,6 - Hanna pHep - TI eco-pal
Yngel (7,2): 7,2 - 7,8 - 7,8
Levendeføderene (7,2): 7,6 - 7,9 - 8,0
Asia (6,8): 6,9 - 7,4 - 7,4
Søramerika (6,8): 7,0 - 7,4 - 7,4
Ikke akurat verdier man tør å basere CO2 utregninger på, men de elektroniske instrumentene er i det minste nokså enige om at JBL dråpetest viser litt for lite. Om dette faktisk stemmer er et åpent spørsmål.
Tilsetning av GH+ i målevannet fra de myke karene (GH 0-1) hadde absolutt ingen effekt på Trans Instrument pennen, men Hanna var tilbøyelig til å vise 0,1 - 0,2 mindre etter tilsetning.
I rekkefølgen (ønsket verdi) - JBL 6,0-7,6 - Hanna pHep - TI eco-pal
Yngel (7,2): 7,2 - 7,8 - 7,8
Levendeføderene (7,2): 7,6 - 7,9 - 8,0
Asia (6,8): 6,9 - 7,4 - 7,4
Søramerika (6,8): 7,0 - 7,4 - 7,4
Ikke akurat verdier man tør å basere CO2 utregninger på, men de elektroniske instrumentene er i det minste nokså enige om at JBL dråpetest viser litt for lite. Om dette faktisk stemmer er et åpent spørsmål.
Tilsetning av GH+ i målevannet fra de myke karene (GH 0-1) hadde absolutt ingen effekt på Trans Instrument pennen, men Hanna var tilbøyelig til å vise 0,1 - 0,2 mindre etter tilsetning.
Postet 30.06.07 kl 19:27
Endret: 30.06.07 kl 19:28
Med så identiske verdier målt elektronisk, ville jeg satset på at dette er den reele verdien.
Om ikke huet spiller meg ett puss (har gjort det før, gjør det garantert igjen) er dråpene en alkoholforbindelse. Jeg vil tro at om en får en del fordamping av denne, vil det hele bli litt feil. Det er derfor jeg oppbevarer mine i kjøpeskapet (der finner en mer til katt og fisk enn til meg )
Om ikke huet spiller meg ett puss (har gjort det før, gjør det garantert igjen) er dråpene en alkoholforbindelse. Jeg vil tro at om en får en del fordamping av denne, vil det hele bli litt feil. Det er derfor jeg oppbevarer mine i kjøpeskapet (der finner en mer til katt og fisk enn til meg )
Postet 30.06.07 kl 19:39
devI rekkefølgen (ønsket verdi) - JBL 6,0-7,6 - Hanna pHep - TI eco-pal Yngel (7,2): 7,2 - 7,8 - 7,8 Levendeføderene (7,2): 7,6 - 7,9 - 8,0 Asia (6,8): 6,9 - 7,4 - 7,4 Søramerika (6,8): 7,0 - 7,4 - 7,4
Dette var interessant! Det ser ut til at de to pennene er enige, mens dråpetesten sier noe annet...
Hm. Ser ut til at jeg må ta samme testrunde her; to med to ulike penner og en med JBL dråpetest - men det får bli i morgen Jeg har sjauet så fælt der inne på akvarierommet i dag at nå er jeg sliten. Lenge siden jeg har tatt et så kraftig skippertak, gitt!
Påvirkes ph-penner av Co2, forresten ? Noen grunn til å tro at pennen reagerer og viser feil verdi ved måling i et plantekar med Co2-gasstilsetning?
Postet 30.06.07 kl 20:55
Dette var interessant! Det ser ut til at de to pennene er enige, mens dråpetesten sier noe annet...
Ja, det var ganske så enige. Hanna pennen fikk heller ingen illebefinnende i løpet av runden, men den har stått med en skvett ph7 buffer i korken siden i går.
Påvirkes ph-penner av Co2, forresten ? Noen grunn til å tro at pennen reagerer og viser feil verdi ved måling i et plantekar med Co2-gasstilsetning?
Ja, det regner jeg da med. CO2 er en syre, og oppløst CO2 påvirker pH-verdien i karet. Bobler med CO2 i vannet som måles vil nok kunne skape ustabile målinger.
Jeg kjører forresten CO2 tilskud i alle karene untatt 38-literene med yngel.
Postet 30.06.07 kl 21:30
Endret: 30.06.07 kl 21:37
Men da blir jo CO2 nivået temmelig merkelig?
Kom til å tenke på noe. Jeg kjører jo CO2 tilskudd i disse karene, så pH kan umulig være 7,4 eller høyere. Karet med levendefødere har Carbo Plus, og denne er litt rar med pH, men i allefall ikke de to andre.
KH på 4 og pH på 7,4 er jo bare 5 ppm med CO2. Nivået kan jo umulig være så lavt? Jeg mener å huske at 5 ppm er normalt uten CO2 tilskudd og jeg tilsetter jo en del CO2 her (Nutrafin sett med DIY sats). Da er vel dråpetesten mer sannsyling som indikerer 6,9 (15 ppm) og 7,0 (12 ppm), eller?
edit>
Jeg kan kanskje teste dette ved å la noe akvarievann stå over natten, eventuelt med en brusesten med luft. Dersom CO2 virkelig er bare 5 ppm burde vel pH være uforandret, mens dersom CO2 er 15 ppm vil den synke til 4-5 ppm og få pH til å øke med ca 0,5?
KH på 4 og pH på 7,4 er jo bare 5 ppm med CO2. Nivået kan jo umulig være så lavt? Jeg mener å huske at 5 ppm er normalt uten CO2 tilskudd og jeg tilsetter jo en del CO2 her (Nutrafin sett med DIY sats). Da er vel dråpetesten mer sannsyling som indikerer 6,9 (15 ppm) og 7,0 (12 ppm), eller?
edit>
Jeg kan kanskje teste dette ved å la noe akvarievann stå over natten, eventuelt med en brusesten med luft. Dersom CO2 virkelig er bare 5 ppm burde vel pH være uforandret, mens dersom CO2 er 15 ppm vil den synke til 4-5 ppm og få pH til å øke med ca 0,5?
Postet 02.07.07 kl 00:28
Endret: 02.07.07 kl 00:36
Teorien er nå testet.
Ved nærmere ettersyn fant jeg at luftet vann bare skal ha 0.5 mg/l oppløst CO2 (ref thekrib.com)
Etter 15 minutter med lufting viste alle testene 0,5 høyere verdi (vel, JBL testen nådde taket sitt og viste bare 0,4 ekstra). Dermed burde det være trygt å anta at vannet hadde ca 6 mg/l co2 før lufting, 0,5 ppm etter lufting, og at instrumentene viste korrekt pH.
KH: 5
før lufting: 7,2 - 7,6 - 7,6
etter lufting: 7,6 - 8,1 - 8,1
Hanna instrumentet fikk nytt illebefinnende mot slutten av testingen, og viser nå utelukkende verdier over 9,5 Kanskje det kommer fukt oppi elektronikken eller noe?
Ved nærmere ettersyn fant jeg at luftet vann bare skal ha 0.5 mg/l oppløst CO2 (ref thekrib.com)
Etter 15 minutter med lufting viste alle testene 0,5 høyere verdi (vel, JBL testen nådde taket sitt og viste bare 0,4 ekstra). Dermed burde det være trygt å anta at vannet hadde ca 6 mg/l co2 før lufting, 0,5 ppm etter lufting, og at instrumentene viste korrekt pH.
KH: 5
før lufting: 7,2 - 7,6 - 7,6
etter lufting: 7,6 - 8,1 - 8,1
Hanna instrumentet fikk nytt illebefinnende mot slutten av testingen, og viser nå utelukkende verdier over 9,5 Kanskje det kommer fukt oppi elektronikken eller noe?
Postet 02.07.07 kl 02:08
Endret: 02.07.07 kl 02:25
På den annen side økte jeg CO2 tilskuddet på 110 literen i går kveld. Reduserte tilsynelatende pH fra 7,7 til 7,4. Og tok livet av halvparten av fisken i løpet av morgentimene.
Ufattelig trist, og helt uforståelig. Selv om dråpetesten skulle være riktig reduserte jeg pH fra 7,2 til minimum 6,8. Med KH på 5 skulle dette ikke gi mer enn 20-25 mg/l - fortsatt helt ufarlig for fisken.
Dette må nesten ha med Carbo Plus apparatet å gjøre, men tenkte likevel jeg skulle nevne det.
Ufattelig trist, og helt uforståelig. Selv om dråpetesten skulle være riktig reduserte jeg pH fra 7,2 til minimum 6,8. Med KH på 5 skulle dette ikke gi mer enn 20-25 mg/l - fortsatt helt ufarlig for fisken.
Dette må nesten ha med Carbo Plus apparatet å gjøre, men tenkte likevel jeg skulle nevne det.
Postet 02.07.07 kl 12:33
Postet 02.07.07 kl 12:48