Red Parrot ( papegøyefisk) (side 2)

Papegøyefisken er en relativt dyr fisk, det er riktig, ihvertfall et par-tre hundre kroner pr fisk.
Det betyr at sjansene er store for at de som kjøper den også har ressurser til å ta seg godt av fisken.
Det er verre med de billige tetraene og guppyene som er så billige at de kan tenkes å bli kjøpt utelukkende på impuls av mennesker som kanskje ikke har tenkt igjennom ansvaret det medfører å ta seg av et levende dyr.
Inaktiv bruker
vegar haugerud
fortsatt ikke enig i å selge hybrider... for det er voldtekt av naturens fisker, som har brukt flere milioner år på å utvikle seg, så må vitenskapsmenn gjøre dette på under uka??xD


jeg må si en ting jeg her ikke noe problemer med Papegøyefisken jeg synes di faktisk er søte men sne slørhaler med utstøene øyer og uten rygfine liker jeg ikke =
Ja, ja, vi har forskjellige meninger, men uansett hva folk sier så har IKKE seriøse akvarister papegøyefisk i karene sine.

Orker ikke krangle eller diskutere dette med deg da du tydeligvis ikke ser at fisken ikke er et vellykket ekspriment. Og siden jeg ikke kan fatte at du seriøst mener det du sier.

Det er nok ingen vits i å prøve å argumentere mot denne personen. Dette er helt tydelig en som bare liker å provosere.

Det er ikke mulig å argumentere FOR fisk som er så deformert at de enten har problemer med å spise normalt, eller svømme normalt - eller (skrekk og gru) begge deler.

Hadde en slik fisk vært så "vellykket og harmonisk" hadde nemlig naturen selv kommet på den "brilliante" idé å lage en slik fisk selv!

Mennesker som, selv etter å ha lest om slike fisk, fortsatt synes at dette er flotte saker kan man ikke gjøre noe med. Om de er bare ute etter lettvint provokasjon, er blinde, eller rett og slett mindre intelligente skal ikke jeg si så mye om.

Uansett kan nok resten av oss bare snu ryggen til, og finne på noe annet. Vi sover tross alt godt om natten med god samvittighet, vel vitende om at de fisk vi har er slik naturen har ment de skal være, de har de beste forhold vi kan gi dem, friske og sunne.

Det må være ille å legge seg om natten, vel vitende om at alt man har gjort er å støtte en av de mest kyniske og spekulative delene av akvariehobbyen - den delen som lager fisk ene og alene for pengenes skyld.

Det er heldigvis ikke slikt den seriøse akvarist ønsker å forbindes med.
Hvis dere hadde sett mine papegøyefisk, knalloransje, finnene utspilt som på en vital og opplagt påfugl, svømmende livlig og energisk rundt i 660 literen min, da kanskje dere ville vært enig i at naturen virkelig har forsømt seg som ikke har klart å kommet på dette vidunderet selv!!
De er faktisk de raskeste svømmerne i karet, de graver under røtter, åler seg frem som lekne katter. Nei, her er det ikke snakk om en eneste defekt.
Ja, med mindre man av uforståelige årsaker ikke liker det artige utseendet da. Kanskje dette i realiteten for noen av dere bare er blitt en prinsippsak der dyret ikke står i fokus likevel?
Et ord Josef: Nei!!

Og forresten, hvis disse fiskene er så flotte, hvor er bildene???

Uansett hvor mye du argumenterer for disse fiskene så er fakta det samme: De er hybrider. De er menneskelagde fisker som er laget kun for penger.
Og jeg hadde ikke brukt 300 kroner på en hybrid. Never.

Go for it ElinH. Kunne ikke vært mer enig om jeg hadde sagt det selv.
Jeg veit at dette har blitt diskutert en del ganger her inne.. Jeg veit ikke helt om det er sammenheng mellom denne diskusjonen og det at du har registrert deg i dag men.. Jeg tenker vel som så at det er fint at noen kan gi de fiskene som allerede er skapt et tilnærmet godt liv, men samtidig så oppfordrer man jo da til fremtidig salg av disse fiskene..
Men jeg skal ikke blande meg mere inn i denne diskusjonene da jeg har registrert at det er noen få som argumenterer sterkt for denne likt som mange argumenterer sterkt imot.
Mvh Asle
Det er riktig at jeg registrerte meg idag. Og det er riktig at jeg ikke har bilder av papegøyene mine. Jeg har ikke kamera engang.
Men alt dette er vel kanskje ikke fiskene sin skyld?

Min anbefaling står derfor ved lag: Er du en erfaren akvarist som har styrt unna disse fiskene pga misunnelse på velstående kreative vitenskapsmenn, ut av prinsipp eller andre misforståelser, så kjøp denne fisken og se selv;
300 kroner for en slik artig beauty, det er absolutt vel verdt pengene!!

Og nok en gang; kom gjerne med tips slik at vi kan videreforedle disse krabatene!
Hehehe.. jeg begynner å se greiene her nå. Du er registrert idag og tydelig ute etter bråk så du har nok verken fisk eller akvarie.
Ingen med mer enn 1 hjernecelle ville legge inn anbefalinger om å kjøpe denne fisken.
Hahaha.. vi er noen lettlurte akvarister vi folkens..hehehe..

Keep it comming sier nå jeg..ler meg skakk her jeg sitter...
vi hadde en liten stund tenkt på og kjøpe noen av disse fisken til vårt akvarium. søkte litt her på af og fant jo rimelig fort ut at dette greiene /misfostrene skulle ikke inn i huset vårt. og det var uten diskusjon engang og.

naturen her laget sine egne papegøye fisker/parrot fish faktisk så finnes det flere typer slik fisk minst 2 i saltvann (parrot fish og denne )

mens da denne er orginalen.

så hvorfor skal man da tukkle med naturen når det allerede finnes da?

greit at forskere "tukler" med naturen om det har en mening med det feks til evt medisinsk bruk ol men og tukkle med noe for morro skyld og da antagligvis kun for og tjene penger på det skjønner jeg overhode ikke.

for og si det rett ut fisken er fin langt i fra ,men langt i fra fin når man ser den på nært hold.. og når man da finner den i flere farger som her da er det det ikke annet en for og tjene penger at noen forskere har sitter og kjedet ræven av seg og fant på at de skulle finne fram eksperiment sakene sine og lage en ny fisk som er stygg og til de grader mislykket som den ble. stakkars fisk rett og slett.

Josef K: Du har tydligvis ikke skjønt poenget med riktig hold av fisker siden du faktisk støtter "dyremishandling"!! Er du klar over at papegøyefisken er fremavlet på noen grusomme måter i mine øyne?

Hva gjør at du er så fasinert av denne fisken?

Det er vel og greit at noen få av papegøyefiskene ser ok ut, men skjønner ikke helt tankegangen til dere som syns denne fisken er riktig fremavlet, og at dere ønsker å avle denne videre! Dette skjønner jeg faktisk ikke!! Så du får heller prøve å forklare meg dette Josef og gi meg noen argumenter for at du syns denne bør avles videre????
-Alle fargevariantene av papegøyefisk er forbudt i Norge pga at fargene kommer fra silikoninnsprøytning.

-Hvorfor kjøper man akvariefisker? Jeg kjøper de fordi de er pene å se på og fordi jeg tror jeg klarer å gi fiskene mine et godt liv. Jeg ser på akvariet som et kunstverk og på meg selv som kunstneren som skal lage et flott bilde.
Samtidig ser jeg på fiskenes liv som like verdifullt som mitt eget. Jeg respekterer dem og ønsker dem vel. Men jeg bryr meg lite og ingenting om at noen vitenskapsmenn tjener seg rike på at folk kjøper fisker som de har klart å produsere på "unaturlig" vis.
Jeg kjøper papegøyefisken fordi jeg synes det er en flott fisk.

-Til deg som skriver "Hadde en slik fisk vært så "vellykket og harmonisk" hadde nemlig naturen selv kommet på den "brilliante" idé å lage en slik fisk selv!" vil jeg si dette:

Hvis naturen er slik at den vil komme på alt mulig selv, hvorfor har naturen da innrettet seg slik at den har skapt mennesker som er intelligente nok til selv å produsere liv?
naturen har laget fine papegøye fisker. som jeg linket bilder til. og disse er fine. mens den hjemme snekkra er ikke fin. den er klumpete og ikke klarer og SKAFF DEG BRILLER DA MANN....og om du vil bruke mye penger på fisk finnes det maaaaange andre fine dyre fisker da.

selv har vi en gruppe med tropheuser til 300 kr stk. og det er 10+ av dem pluss yngel. og det er fin fisk og se til det ja.
Josef K: Jeg tror du har en helt annen tankegang enn de fleste andre av oss som er her inne.

Det virker som du har bestemt deg for hva du står for! Så det er like greit å avslutte denne diskusjonen nå, men tror de fleste av oss (både nybegynnere og erfarne) har uttalt oss om hva vi syns om denne "modifiserte" fisken!
Ja, det er smak og behag, det er jeg enig i! Flott at forumet har takhøyde for det!
mye her inne det ikke er takhøyde for her inne på af. og denne mislykkede fisken er en av dem det burde vært forbudt og diskutere. uannsett josefk eller enn hva du no egentlig heter så finnes det ikke noe fint med denne fisken da.
Inaktiv bruker
Linda Kristin
Et ord Josef: Nei!! Og forresten, hvis disse fiskene er så flotte, hvor er bildene??? Uansett hvor mye du argumenterer for disse fiskene så er fakta det samme: De er hybrider. De er menneskelagde fisker som er laget kun for penger. Og jeg hadde ikke brukt 300 kroner på en hybrid. Never. Go for it ElinH. Kunne ikke vært mer enig om jeg hadde sagt det selv.


jeg ser at der jeg bor så går di for lit over 100 kr i en dyrebutikk i nerheten så di er ikke så dyre =
david g
[QUOTE=Linda Kristin]Et ord Josef: Nei!! Og forresten, hvis disse fiskene er så flotte, hvor er bildene??? Uansett hvor mye du argumenterer for disse fiskene så er fakta det samme: De er hybrider. De er menneskelagde fisker som er laget kun for penger. Og jeg hadde ikke brukt 300 kroner på en hybrid. Never. Go for it ElinH. Kunne ikke vært mer enig om jeg hadde sagt det selv.


jeg ser at der jeg bor så går di for lit over 100 kr i en dyrebutikk i nerheten så di er ikke så dyre =

For å si det enkelt!! Jeg hadde aldri tatt de i mot GRATIS en gang!

Det er uheldigvis noen som liker disse fiskene, noe som i og for seg er greit nok, så lenge de ikke satser på å drette disse... Det er noe jeg personlig er helt i mot!

Diskusjonen rundt denne arten kan sikkert fortsette til vi bli "grå i håret", men de som har bestemt seg for at de vil bruke pengene på denne arten og liker den, er visst vanskelig å få til å endre mening!
Josef K har slengt med kjeften fra sitt aller første innlegg, og er registrert som bruker i dag. Jeg mistenker at dette er en som er kun ute etter å skape krangel, diskusjoner og å terge seriøse akvarister.

Som ny på et forum, ville de fleste mennesker trådd litt varsomt, gjort seg kjent med folk og vært høflig. Dette er ikke tilfelle her, det er kverulering og bastante utbrudd fra første innlegg. Jeg tviler derfor sterkt på at dette er en person man bør ta seriøst, og heller bare overse glatt. Så får vi bare håpe han går lei av å være en idiot som kun er ute etter å irritere folk....


Herregud, jeg håper virkelig ikke du er like uhøflig i ditt møte med folk ansikt til ansikt første gang, Josef...
mona o
Josef K har slengt med kjeften fra sitt aller første innlegg, og er registrert som bruker i dag. Jeg mistenker at dette er en som er kun ute etter å skape krangel, diskusjoner og å terge seriøse akvarister. Som ny på et forum, ville de fleste mennesker trådd litt varsomt, gjort seg kjent med folk og vært høflig. Dette er ikke tilfelle her, det er kverulering og bastante utbrudd fra første innlegg. Jeg tviler derfor sterkt på at dette er en person man bør ta seriøst, og heller bare overse glatt. Så får vi bare håpe han går nok lei av å være en idiot som kun er ute etter å irritere folk.... Herregud, jeg håper virkelig ikke du er uhøflig i ditt møte med folk ansikt til ansikt første gang, Josef...


Sier meg helt enig med deg her Mona!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap