Kur mot penselalger (side 2)

Jeg har da heller ikke satt ut andemat der frivillig, må ha fulgt med noe annet. Det var jo likevel artig å se at penselalgene forduftet som dugg for solen, selv om jeg er enig i at det er pest og kolera vi snakker om. Jeg har ikke noe tro på at pH må opp for å ta knekken på penselalger, pH i karet jeg snakker om her ligger rundt 6,5. Penselalgene har ikke kommet tilbake enda, på tross av at lysforholdene har blitt bedre, så jeg regner med at alt (eller i alle fall det aller, aller meste) tok kvelden.
At "andematkuren" funker skyldes vel delvis at plantene skjermer for lys, de forbruker det meste av næring, om ikke alt på 0,nix og bruker sikkert hvert mg Co2 i vannet som er å finne.
Det er altså ikke lengre ett livsgrunnlag for algene, og de forsvinner.

Jeg gjør stort sett det samme som Rose her. Lar det gå naturens gang, og rydder til nød vekk det mest algeinfiserte.

Har selv en gang fått andemat som blindpassasjer, og ble egentlig relativt raskt kvitt denne.
Sett ett pmupehode opp ned i karet. Sett på filterrister, slike som enten følger med Proflow svampene, eller Aquaclear partikkelfilter (alt etter hva som passer)
Kapp bunnen av den som blir øverst av disse ristene, og plasser dette slik at kanten på denne rist-saken ender rett under overflata. Ett par mm holder.
For å få størst sug ved overflaten, dekkes de ristene som blir nærmest pumpehodet med f.eks plastfolie.

Overflatevannet vil da hele tiden bli sugd ned i denne innsatsen, uten å komme ut igjen. Det er da bare å tømme den øverste rista med gjevne mellomrom, så er andematen borte i løpet av dager
Det grøvste må selvsagt først fjernes med håv, men det greier vel de fleste

Har man ikke slike rister, kan en liten tom fôrboks gjøre samme nytten. Lag ett hull i lokket som passer på stussen på pumpa, kapp av bunnen på boksen.
Ha i litt filtervatt\ svamp, slik at plantene ikke går gjennom pumpa.
Sett under overflaten, og vips så har du ett "overflatefilter"
pest og mer pest
Jeg holder på og teste ut frå Esha Gastropex som skla vist drepe alle snegler.
Så har sett det nå i 2 akvarium. en av dem var full af sandsnegler og pestsnegler. så jeg måtte flytte noen af sandsneglene først. 1 behandling var i dag og så er det 2 igen.

så etter planen skal det være sneglefritt om 2 dager.....håper jeg .
Aasgaard
Du kan jo evt. dekke til karet noen dager, se om det hjelper? Burde gjøre mye samme nytta skulle jeg tro. Eventuelt dimme lyset på et eller annet vis.

Jeg tror nok andematen gjorde mer enn å bare stenge ute lyset for penselalgene. Sannsynligvis sugde de opp store mengder næring, og kanskje ribbet de vannet helt for visse næringsstoffer som penselalgene er avhengige av, slik at de døde ut? Akkurat hva penselalger må ha for å overleve, er dessverre lite kjent. Kampen mot den forhatte algen pågår blant akvarister over hele verden, og ingen vet riktig hva som trigger dem i gang eller hva som skal til for å bli kvitt dem permanent.

Èn ting vet man imidlertid sikkert at penselalgene stortrives med; sirkulasjon! Jo mer sirkulasjon, jo bedre trives penselalgene - de sprer seg med lynets fart. Jeg har mer eller mindre penselalger i stort sett alle kar, og de oppstår alltid først rundt utblåset fra filteret.
De eneste karene der det ikke finnes, er akvarier med svak sirkulasjon, f.eks. der det brukes svampfilter drevet av en luftpumpe. Har også unngått en del penselalger ved å vri utblåsningsrøret fra utvendige filtere inn mot glasset/sideveggen. Når vannstrømmen da ikke fyker fra ene kortsiden og tvers over karet mot andre siden, hemmes utviklingen av penselalgene. Merkbart! Har blitt nesten kvitt dem i flere kar ved å gjøre det på den måten. Må bare fjerne et par infiserte planteblad et par ganger i mnd, på planter som står nærmest. Men det kan jeg takle, så lenge ikke hele karet dekkes av denne ufyselige algepesten!
Islensk
Jeg holder på og teste ut frå Esha Gastropex som skla vist drepe alle snegler. Så har sett det nå i 2 akvarium. en av dem var full af sandsnegler og pestsnegler. så jeg måtte flytte noen af sandsneglene først. 1 behandling var i dag og så er det 2 igen. så etter planen skal det være sneglefritt om 2 dager.....håper jeg .

Hmmm... Jeg har også prøvd denne gastropex. men den slår bare sneglene i svime, så man må plukke hvis man skal bli kvitt dem... Det er alltid noen som overlever...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap