Pestsneglene er offisiellt beseiret! :D (side 2)

Er disse rekene forresten så krigerske at hunn og hann kan være en fare for hverandre?
Bør jeg isolere hunnen fra hannen mens hun går med egg?
Nei jeg skiller ikke rekene, og de formerer seg veldig. Men at de er krigerske ja, de holder bestanden naturlig ned , når de blir for mange så blir de "kannibaler", dreper og spiser hverandre(men som sagt, bare når de blir veldig mange i karret).
Så jeg har reker i alle str. fra ny "fødte" til voksene, i samme karr-det er i hvertfall 20-30 stk i en 220 L.
Aggi
Hei, nå har hunnen min fått egg, og blir det rekebarn av dette, så kan jeg sende noen småreker til deg, Frank. :) Men da håper jeg det er greit at jeg sender dem ganske små... Siden du er så snill og vil gi meg eplesnegler, så skulle det bare mangle... ;) Krysser fingrene for at det blir noen rekebarn etter ferien :)
Høres jo helt konge ut Får vel snart hive meg til med å få satt opp noen flere kar til rekene. Er bare å få ut 170liter`n, så man får plass :p
Ken:
Godt å høre at jeg slipper å være megler blandt mine to, da

Frank: Jeg må bare skyte bjørnen før jeg kan "selge" den (Ref. gammelt ordtak)
Aggi
Frank: Jeg må bare skyte bjørnen før jeg kan "selge" den;) (Ref. gammelt ordtak)
Selvsagt Men du har jo lokalisert den om ikke annet
Jepp, og vel så det... Radiomerket ;P
Gullfisk og pestsnegler
Kjøpte meg en brukt 160 liter i dag som det fulgte sand og alt annet som trengs med. Alt i 110 literen ble flyttet over i 160 literen med unntak av en filterpute for å beholde litt gugge i 110 literen da filtermassen som fulgte med var ekkel. (Les gammel) Sanden var nettopp tatt utav karet da jeg hentet det og inneholdt også masse godsaker, tordde jeg. Fy farao, det auler av pestuser oppetter glasset og noen har til og med pels. Har aldri hatt en snegl i det karet før. Gullfisken er allerede flyttet inn så praktbotiaen er uaktuell å hive over. Hva i huleste gjør jeg her? Noen sjans for at gullfisk spiser sånne?
Snegler med pels? Mener du mugg eller alger? :X
Fikk du forresten kjøpt deg kloreker?
Nei. Tok utav alle eplene og kjøpte meg en praktbotia. Karet er kun 70 liter så jeg kunne få bytte den i en mindre når den ble for stor. Har ikke sett en eneste pestus i det karet etterpå.
Aggi
Snegler med pels? Mener du mugg eller alger?

Noe grønt som ligger på steinene. Ligner på pels. Så det ikke da jeg la de i. Gullfisken eter som bare det. Kunne ikke se noen snegler heller da jeg var nede sist. Kanskje gullfisk virkelig eter snegler. Får følge med i dagene framover.
Jeg har også hørt at de eter snegler, men at de likegodt kan finne på å drite dem levende ut igjen... Om det er noe hold i den teorien, det aner jeg ikke...

Men lykke til!
Huff da. Får da ikke håpe de kommer ut igjen. Gullfisken har ikke fått mat på nesten en uke. De har gått i et kar på 35 liter som plutselig ble hvitt over natten for tredje gang på kort tid. Har derfor bodd i mørket. Så unektelig litt komisk ut med en stor svart lakenhaug på kjøkkenbenken. Får håpe de "holder" på maten når de endelig fikk tilgang til den igjen. Kanskje jeg skulle putte oppi noe Idoform for å være på den sikre siden. He he
Hehehe... Den grønne pelsen er nok forresten alger
Så ut som om det lå en algeball i karet på bildet på Finn. Er ikke sikker for det bodde tre fisk i karet som jeg fikk med. En stripete ål på ca 10 cm, en hvit fisk som jeg ikke har fått identifisert og en 30 cm lang og 10 cm bred Malle. Disse fikk jeg med men mallen fikk "Torden". Hun har en 350 liter og holder på med en 1000 liter. Synes den var for stor til de små karene mine. Men tøff var den.
Å sende aggressive kloreker går helt fint, men man må gjøre det litt annerledes enn til vanlig. Man bruker de såkalte "pølseposene" og pakker et lite antall yngel av kloreker i hver pose. Er rekene halvstore pakker man dem enkeltvis.

Man trenger strengt tatt ikke mer enn et par for å få så mange som helst på sikt. Å sende yngre reker fungerer selvfølgelig bedre enn å sende voksne. Voksne reker tåler ikke reisen så bra. Dette gjelder også dvergreker (caridina sp).

Har forresten merket meg at caridina arter ikke bør være større enn 1.5 cm, men helst mindre for å tåle forsendelse uten mye svinn.
Takk for infoen! Skal huske dette når det blir aktuelt å sende
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap