- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Problemer med å få opp GH-verdiene!! (side 2)
Problemer med å få opp GH-verdiene!! (side 2)
La-sparkymen så også at man kan bruke vanlig gips fra apoteket? Er det dyrere enn GH+? Og hvor mye må jeg da tilføre i min 54 liter for å få Ghen opp til 10 fra 0
Billigste gipsen er alabastergips fra panduro. Apoteket er nok dyreste leverandør.
Mål deg fram til mengden som trengs for å få ønsket Gh i karet ditt.
Siden de fleste måler slikt med spiseskjeer etc, blir det hele ganske difust å svare på.
Sier jeg en spiseskje (toppet), kan min være mindre eller større enn din
Husker ikke eksakt mengde som skal til pr `gh, men skal se om jeg ikke rekker å ta en runde med test av dette i kveld.
Postet 06.08.07 kl 20:40
Postet 06.08.07 kl 20:49
Ingen spørsmål er dumme Husk nå endelig det
Har nå kjørt en test med Noraq Gh\Th+. Kan ikke begripe åssen jeg har greid å rote vekk en 10kg bøtte med gisp\ magnesium. Sier litt om meg og orden, vil jeg tro :p
Nøyaktig ett gram Gh\Th+ øker vannets Gh med 3,2`pr 10L.
Dvs 3g pr 10L til en økning på 10`.
I karet ditt er det neppe mer enn 45L vann, og dette skulle derfor tilsi en tilsetting på 13,5g, og tilsvarende mindre ved delvannsbytter.
Om skjeer er eneste veiemetode; Hos meg veier en strøken spiseskje mellom 7 og 9g, alt etter størrelsen på denne.
Øk gradvis, og test underveis. Stort bedre råd kan jeg nok ikke gi
PS: Det er svært lite forskjell i mengden som skal til mellom gips og overnevnte produkt
Har nå kjørt en test med Noraq Gh\Th+. Kan ikke begripe åssen jeg har greid å rote vekk en 10kg bøtte med gisp\ magnesium. Sier litt om meg og orden, vil jeg tro :p
Nøyaktig ett gram Gh\Th+ øker vannets Gh med 3,2`pr 10L.
Dvs 3g pr 10L til en økning på 10`.
I karet ditt er det neppe mer enn 45L vann, og dette skulle derfor tilsi en tilsetting på 13,5g, og tilsvarende mindre ved delvannsbytter.
Om skjeer er eneste veiemetode; Hos meg veier en strøken spiseskje mellom 7 og 9g, alt etter størrelsen på denne.
Øk gradvis, og test underveis. Stort bedre råd kan jeg nok ikke gi
PS: Det er svært lite forskjell i mengden som skal til mellom gips og overnevnte produkt
Postet 06.08.07 kl 21:01
gh
du kan se på nettet hva Gh+ koster, f.eks på aquamania.com eller akvasia.no. Det er ikke så ille, særlig hvis du kjøper litt annet stæsh med det samme, f.eks mat eller noen kjekke duppeditter du bare MÅ ha til akvariet ditt (for du må jo betale porto i tillegg).
Postet 06.08.07 kl 21:49
Postet 06.08.07 kl 22:13
Postet 07.08.07 kl 00:11
Endret: 07.08.07 kl 00:13
Odd Espen[QUOTE=La-sparky]Finner ikke GH + på noen av sidene, og jeg vil nok ikke bestille fra utlandet. Var innom tropefisk.no, men fant ikke noe... =/
Gh/th+ og Ghsalt på aquamanis... 78kr pr.stk. for begge!=D Jeg kjøpte min Gh/Th+ på buddys for 95kr, så her var det ikke gæern pris!
Tusen takk for linken.. =)
Vet du hvor mye portoen er på dette?
Postet 07.08.07 kl 16:50
La-sparky[QUOTE=Odd Espen][QUOTE=La-sparky]Finner ikke GH + på noen av sidene, og jeg vil nok ikke bestille fra utlandet. Var innom tropefisk.no, men fant ikke noe... =/
Gh/th+ og Ghsalt på aquamanis... 78kr pr.stk. for begge!=D Jeg kjøpte min Gh/Th+ på buddys for 95kr, så her var det ikke gæern pris!
Tusen takk for linken.. =)
Hva er best av de da. Gh/Th + eller det GH saltet?
Postet 07.08.07 kl 16:59
Postet 07.08.07 kl 20:24