Må kjøpe "ny" bil. Hva anbefaler dere? (side 2)

Ørfuz: Er ikke enig. Det med listene er et problem på f.eks. min bil. Men problemet på Audi og VW har alltid vært at selv om man får opp håndtaket så følger ikke mekanismen med
biXen
Ørfuz: Er ikke enig. Det med listene er et problem på f.eks. min bil. Men problemet på Audi og VW har alltid vært at selv om man får opp håndtaket så følger ikke mekanismen med :)

Det er helt sant som du sier der, men ofte kommer det av at det renner litt vann inn i listen som videre legger seg på låsemekanismen som da igjen fører til at det fryser om vinteren og lager problemer med å få opp døra. Som et par har vært inne på allerede så gjør det underverker med litt jevnlig smøring med låsespray. Det er ihvertfall min mening.
Ok, det kan nok stemme som du sier ja Låsespray gjør uansett underverker ja. Og da ofte før det fryser til som verst.
Takker nok en gang for tips
Kan høres logisk ut det du skriver Ørfus, og skal prøve å se om det blir bedre med enda mer smøring både i dørlås og på lister
Jeg har vært svært fornøyd med kjørekomforten i VW, man sitter høyt, og har god oversikt også på de eldre modellene. (En fordel når man ikke er spesielt høy).De har også vært ganske pålitelige til å starte og kjempegod på veien. Det eneste jeg ikke har vært fornøyd med er som tidligere nevnt dørlås som har frosset (muligens sjølforskyldt?), men også at det er endel hjulstøy. Det siste er sikkert blitt mye bedre på de nyere modellene. Jeg har likevel, etter 14 år som VW-eier lyst til å prøve et annet bilmerke denne gangen, og tar nok turen innom for å prøve flere forskjellige biler. Ser ut som både utvalget og prisene på bruktbiler er bedre lenger sør i landet:p
Kjempefint å "høre" andres erfaringer
Bra å høre at du har vært en trofast VW eier
Alltid moro å prøve noe nytt og se hvordan andre bilmerker er også. Du må huske på at det du sier med hjulstøy først og fremst ikke har noe med bilen å gjøre, men ofte dekkene du velger å kjøre med. Vet ikke hva slags vw du har kjørt, men de fleste vw er ganske godt lydisolert inne i kupeen i forhold til andre bilmerker i samme prisklasse. Bredde og størrelse på felg og som nevnt ikke minst dekkmerke er de største årsakene til hjulstøy.
Lykke til med valg av bil!
hva med en Toyota Yaris Verso
En Toyota Yaris Verso, den har du i allefall dritmye plass i.. i allefall i en slik liten bil. 1,3 motor må du nok gasse litt for å dra 700 kilo henger, men men. så en fin en her

og ja, jeg har kjørt de og ja jeg lurte på å kjøpe en slik, men kjøpte meg en VW Sharan 1.9 TDI 150 hk med 7 seter i stedet.
Takk
Ørfuz: du har nok rett i at dekk/felg har mye å si for støy i bilen, samt veidekket da selvfølgelig. Hos meg har det vært Ventoen-92, som har vært den egentlige bråkebøtta. Det er også den bilen jeg har hatt lengst. Der skiftet jeg også bildekk/dekkmerke (etter råd) til noen som skulle bråke mindre. Det hjalp noe, men ikke helt. Det som var litt rart var at den alltid bråkte mindre om vinteren, med piggdekk?! De andre to (Golf-87 og Passat-96)har vel egentlig vært mer "normal" mht. støy.

Mulle Mekk:Kjempetøff bil, men trenger en litt større bil med litt større motor. Ikke noe mindre enn 1,8 ifølge han jeg bor sammen med
Da jeg kjører cab, og vet det meste om hjulstøy kan jeg si at det kan løses så og si helt med riktig dekk. Dog ikke i Norge, pga. vi har så grov asfalt, men noen veier i Danmark var dekka mine så og si lydløse. Og i forhold til mange andre jeg har kjørt med er de nokså rolige på våre veier også. Dekk er noe man bør legge penger i uansett, det redder også potensielt liv og gjør bilen bedre å kjøre.

VW/Audi er utrolig bra biler, gode å kjøre, tilgivende clutch for ferske sjåfører, fint interiør og bra lagt opp osv. Dog vurderer jeg ikke en VW/Audi når jeg skal bytte ut min bil, men det er jo utrolig bra biler uansett. Litt overprisa dog.
Er enig i dette bixen, men de dekkene jeg hadde, ble anbefalt av bilforretningen, de hadde visst skåret godt på test mht. sikkerhet.Jeg har egentlig ingen forklaring på hvorfor de lagde sånn støy i bilen min. Men selv med andre dekk var det også temmelig mye hjulstøy i denne bilen.
Har også en bekjent med akkurat samme bil og årsmodell, og også hun klager over det samme problemet i sin bil....

Det må vel rett og slett være dårlig kupeisolering på bilen uansett da, siden jeg kjører med taket nede så hører jeg jo støyen direkte selv. Og dekkene kan være verdens beste med tanke på sikkerhet, kjøreegenskaper osv. og fremdeles støye voldsomt, så de tingene henger ikke sammen. Du må spesifikt vite hvilke som støyer og ikke for å få full pakke Har ofte sammenheng med hvordan sporet ser ut. Mine dekk er sportsdekk og derav mindre motstand mot veien (og litt dårligere på regn), mens de du har sikkert er sikre og dermed bedre på regn og dermed mer bråk
Jeg driver endel med biler på "privat"basis, og er vel deyt man kan kalle BMW frelst.
Skal du ha bil uten "problemer"og har opp mot 120 000,- så hadde ikke jeg vært i tvil-sats japansk. Mener selv du burde godt for en Honda modell, dem har masse spreke motorer, gode og kjøre + drift sikkerhet+vanlig sikerhet. Men de ligger litt over kjennomsnittspris iforhold til biler fra japan. Toyata og ligger veldig godt i pris-men er vel det nærmeste ma kan komme et "godt"bil kjøp i Norge. Mazda er også en kvalitetsbil, på linje med en Toyota, men er litt mere "spennende".
Og alle biler i fra japan, får du med nokså spreke motorer i(men det koster endel for hestekrefter og volum på biler i Norge, derfor "kryr"det av biler med små motorer i dette landet-men leter du litt så finner man stort sett den bilen man vil og med den motoren man vil ha.
Som sagt, skal du ha drift sikker bil-kjøp Japansk.
Hilsen en BMW"freaker" med masse motor-har en BMW 750i som "søndags"bil med 5 L V12 motor, da merker man at man ikke trenger flere hestekrefter uansett hvilken bil som vil forbi, dvs.den går fort nok, men dessverre så koster det flesk å kjøre den(så det er ingen pendler bil). Så til dagelig så kjører jeg en Mazda 323 1.6 16v(ca.110 hester), ingen racebil men billig å kjøre-bruker lite bensin og er billig å vedlike holde.
hehe, skal du la gubben bestemme
om det blir tilfelle, vil han vel helst ha minst 150 hester og 2.0 liters turbo maskin. Glem alt det derre.. om dere skal MYE ut med tilhenger og slikt har dere bruk for en bil med sprek motor. da helst en Turbodiesel. men ellers en 1300 med nesten 90 hester i, det er meeeer en nok for oss her i norge.
ikke at jeg er en sånn prippen miljø fyr, men rett og slett for at jeg har tatt til vettet.. (det at jeg har 150 hk turbodiesel ble en tilfeldighet, jeg trodde det var en 115 hk. men selger hadde trøkka feil i annonsen) hehe.. jeg kjører mye med tilhenger og campingvogn, da jeg driver å flytter på slike som jobb. hadde jeg da hatt "råd" hadde jeg kjøpte meg en Yaris Verso med diesel.. en liten sparegris.. hehe
(ps jeg er faktisk 37 år "ung")
Hjertlig takk for svar
Har tenkt å ta turen innom for å se på både japanske og franske biler i morgen.

Mulle Mekk: I og med at gubben blir nødt til å være med å betale halvparten synes jeg vel det er rimelig at han også får et ord med i lagetDette skal jo også være familiebilen som han om noen år tar over som arbeidsbil. (Vi bruker å gjøre det sånn).Han har som regel bilen fullastet med tungt utstyr og verktøy som han bruker i jobben sin, og har ofte arbeidsvei som verken er brøyta særlig godt eller er strødd. Det er derfor litt kjekt om bilen har god plass innvendig og litt størrelse på motor, og ikke er av de aller "letteste". Noe utpreget "bilkar" er han ikke, og bryr seg vel hverken om hvordan den ser ut eller hvor den kommer fra. Vi er derimot litt opptatt av at den ikke skal bruke altfor mye drivstoff

biXen
Det må vel rett og slett være dårlig kupeisolering på bilen uansett da, siden jeg kjører med taket nede så hører jeg jo støyen direkte selv. Og dekkene kan være verdens beste med tanke på sikkerhet, kjøreegenskaper osv. og fremdeles støye voldsomt, så de tingene henger ikke sammen. Du må spesifikt vite hvilke som støyer og ikke for å få full pakke :) Har ofte sammenheng med hvordan sporet ser ut. Mine dekk er sportsdekk og derav mindre motstand mot veien (og litt dårligere på regn), mens de du har sikkert er sikre og dermed bedre på regn og dermed mer bråk :)

Jeg tror også at det er en kombinasjon av både dårlig kupeisolering og sikkert sporet på dekkene. Skulle sikkert satt seg litt bedre inn i dette før man kjøper, istedet for bare å kjøpe de som forhandler anbefaler.
Panduro
Jeg tror også at det er en kombinasjon av både dårlig kupeisolering og sikkert sporet på dekkene. Skulle sikkert satt seg litt bedre inn i dette før man kjøper, istedet for bare å kjøpe de som forhandler anbefaler.

Jepp, vet at bla. Motor sine tester har med støyfaktoren.
Er dette greie tilbud?
Takk for tipset bixen. Jeg får lese litt flere tester, også som tar med støyfaktor neste gang det blir aktuellt å kjøpe nye dekk

Hva er det beste tilbudet av disse to:
1 Toyota Avensis 1,6 fra 2001, gått 76000 til 150000,- Eller:
2 Mitsubishi Galant 2,0 fra 2003, gått 90000 til 170000,- Denne er med automat. Ellers er begge stasjonsvogner, og var veldig gode å kjøre.-)
Begge hadde også nettopp vært igjennom service.

Vi har no prøvd Peugot 406, Opel Astra, Ford Mondeo utenom disse to. Mazda er det veldig få av i dette området for tiden.
Hadde egentlig ikke tenkt å bruke så mye penger på bil, men er jo litt lei av alle reparasjonene som vi har hatt på gammelbilene også.....
Jeg selv mener bil nr 2 er det beste tilbudet. Og der får du litt mere motor, noe man ofte behøver i en "stor"bil som en stasjonsvogn. Så er den også nyere, så reint biløkonomisk så mener jeg det er det beste kjøpet(fordi om alle bilkjøp i Norge er taps proskjekt).
Bruker seff litt mere bensin enn Toyotaen, men det er ikke mye-så har du de få men viktige flere hestekreftene som ikke Toyotaen har(eller få og få, det er vel 20-30 HK mere i bil 2 og det merkes).
Er prisene hos forhandler eller privat? Det har også litt å si, ang om det er bra kjøp eller ikke-privat så ligger bilene lavere i pris, men du som kjøper må også ta større risiko(ingen garanti osv.)
Eller kanskje en Volvo..?

Nr 2 er nok best bil, hvis dere kan bruke såpass. Denne er det vel faktisk garantitid igjen på også. Nokså fine biler også dette synes jeg, og sikkert litt mer drakraft enn den andre.
Skoda Octavia eller Toyota
Du får mest for pengene. Men ville foretrekket Skoda'en. Den er kulere enn en Toyota til samme pris.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap