Isopor eller lignende i bunn? (side 2)

kh92no
hørte med en fyr som hadde issapor i akvariumet sitt. Han sa at det råtnet. Kansje det bare var han som hadde noe dårlig issapor
Tror nok at det må dreie seg om noe annet enn isopor, om det er noe som råtner.

Isopor er laget av ekspandert polystyren (EPS). Plast råtner som kjent ikke
Polystyren er ett meget mye brukt plastmateriale, siden dette tåler så mye som det tåler. I isopor er det tilsatt pentan-gass for å bli den luftige massen isopor er
Inaktiv bruker
Frank Angell
[QUOTE=kh92no]hørte med en fyr som hadde issapor i akvariumet sitt. Han sa at det råtnet. Kansje det bare var han som hadde noe dårlig issapor
Tror nok at det må dreie seg om noe annet enn isopor, om det er noe som råtner.

Isopor er laget av ekspandert polystyren (EPS). Plast råtner som kjent ikke
Polystyren er ett meget mye brukt plastmateriale, siden dette tåler så mye som det tåler. I isopor er det tilsatt pentan-gass for å bli den luftige massen isopor er

ok
kh92no
[QUOTE=Frank Angell]Isopor råtner ikke. Hvor i alle dager har du det fra, kh92no?? At isopor kan smudre er riktig. Det er derfor man varmebehandler denne, for å smelte sammen kornene, før man har den i karet. Isopor eller tilsvarende støtdempende materiale er ett must i alle kar som utsettes for punktbelastning (mengder stein, store røtter med liten kontaktflate mot bunn etc.)

hørte med en fyr som hadde issapor i akvariumet sitt. Han sa at det råtnet.

Kansje det bare var han som hadde noe dårlig issapor

Hadde iospor i bunnen av 110 literen. Da jeg skulle flytte alt over i 160 literen fant jeg en død snegle i sanden. Det den hadde lagt var isoporen grønn og luktet død og råttenskap. Kanskje det var noe i bunnlaget som var råttent hos han du hørte med. Ellers var isoporen helt fin hos meg.
Frank Angell
At isopor kan smudre er riktig. Det er derfor man varmebehandler denne, for å smelte sammen kornene, før man har den i karet. Isopor eller tilsvarende støtdempende materiale er ett must i alle kar som utsettes for punktbelastning (mengder stein, store røtter med liten kontaktflate mot bunn etc.)

Her er jeg litt blank, hvordan varmebehandler man isopor? ...for oss som ikke har veldig avanserte saker i verktøyskrinet mener jeg... Mener å huske å ha lest noe sted at man kan bruke hårføner, bare man er tålmodig nok? Hvor viktig er det å varmebehandle?
Varmebehandling kan egentlig gjøres med det meste som kan lage litt varme.
Hårføner funker, men tar tid. For de som ikke har hår, er dette verktøyet like utilgjengelig som en varmluftspistol for andre
En god, gammeldags varmluftspistol er helt klart det både mest effektive og greie verktøyet å bruke.

Åpen varme kan også brukes, men duverden da skal en ha kontoll på flammene Isopor tar fort fyr, og så har man en liten sort klump med svært godt varmebehandlet materiale igjen etterpå - i tillegg til besøk av brannvesenet

Hvorfor varmebehandle? For å hindre inntrening av vann, samt for å hindre at fragmenter løsner. Begge deler er ganske viktig, syntes nå jeg
Espen
Strykejærn da? :D

Håper at du ikke har planer om å stryke dresskjorta etterpå, i alle fall

Vil nok bli ett jæskla kliss, om en har tilstrekkelig varme. Om en ikke har tilstrekkelig varme, da skjer det vel nada.
Husker mamma strøy pærler når jeg var liten :P Må vel legge litt matpapir i mellom ivertfall da
Tilfeldig bekjentskap
© Tone & Ib Damborg Karlsen
Reklame for plussmedlemskap