Svare på innlegg/spørsmål (side 2)

absolutatle
Som journalist er jeg veldig var på hvordan folk velger å ordlegge seg. Ofte er det en fin balanse mellom det å svare på en [B]informerende[/B], en [B]belærende[/B], eller en [B]nedlatend[/B]e måte.

Den der er jeg glad for at du nevner. Det skjer ganske ofte at svar blir skrevet på en nedlatende/belærende måte, når innleggene med bare en liten vridning i valg av ord kunne vært informerende.

Merker selv at jeg noen ganger kan være trett eller lei av de samme spørsmålene ang guppy, molly og svangerskapene deres ;0) Og svarer da kort på disse, men forsøker, og håper at jeg til nå har klart å være tålig høflig, og gitt svar på spørsmålene i stede for å være nedlatende.

Tror at det er viktig å huske på at vi ikke MÅ svare på alt vi mener å ha et svar på, dersom vi ikke har dagsformen og humøret inne. Vi kan vente til dagen etter, når overskuddet og humøret igjen holder på å flomme over *hihi*
absolutatle
Helt til slutt kan vi jo begynne å diskutere hva som er et [B]idiotspørsmål[/B] (uten å være nedlatende). For mitt vedkommende bør alt som har med Guppy-yngel være ganske obvious. Der skulle det meste av innfallsvinkler være dekket allerede. Men hvis noen har en ny teori om hvorfor det plutselig minker med yngel i et sultefôret selskapskar er jeg lutter øre.

Her synes jeg faktisk du tråkker ganske dypt ned i salatbollen selv, i og med at det var du som startet denne tråden...

For en nybegynner, som aldri har satt sine ben i et akvarium, så er det ingen verdens ting som er obvious, selv ikke når det gjelder guppy-yngel. Og da er det faktisk ganske så nedlatende å kalle spørsmål omkring det for idiotspørsmål.

Vi må ikke glemme at det er folk i alle faser innen denne hobbyen her på forumet...det er de som er i drømmefasen, de som er i nybegynnerfasen, og de om er skikkelig drevne. Og ja; alder ble nevnt...det er stor forskjell på en 10-12 åring, og de som er godt voksne. Det være seg hva det spørres om, hvordan det spørres, og hvordan svar mottas.
Carrera
[QUOTE=absolutatle] Helt til slutt kan vi jo begynne å diskutere hva som er et [B]idiotspørsmål[/B] (uten å være nedlatende). For mitt vedkommende bør alt som har med Guppy-yngel være ganske obvious. Der skulle det meste av innfallsvinkler være dekket allerede. Men hvis noen har en ny teori om hvorfor det plutselig minker med yngel i et sultefôret selskapskar er jeg lutter øre.

Her synes jeg faktisk du tråkker ganske dypt ned i salatbollen selv, i og med at det var du som startet denne tråden...

For en nybegynner, som aldri har satt sine ben i et akvarium, så er det ingen verdens ting som er obvious, selv ikke når det gjelder guppy-yngel. Og da er det faktisk ganske så nedlatende å kalle spørsmål omkring det for idiotspørsmål.

Vi må ikke glemme at det er folk i alle faser innen denne hobbyen her på forumet...det er de som er i drømmefasen, de som er i nybegynnerfasen, og de om er skikkelig drevne. Og ja; alder ble nevnt...det er stor forskjell på en 10-12 åring, og de som er godt voksne. Det være seg hva det spørres om, hvordan det spørres, og hvordan svar mottas.
Tror du misforsto det innlegget litt :0) Han mener vel at så lenge det kommer spørsmål, vil det også kunne dukke opp nye svar, som vil gi oss som synes det med guppy er obvious nye infallsvinkler og ideer?
Gry
Tror du misforsto det innlegget litt :0) Han mener vel at så lenge det kommer spørsmål, vil det også kunne dukke opp nye svar, som vil gi oss som synes det med guppy er obvious nye infallsvinkler og ideer?

Vel, da missforsto jeg også.
Det viser bare hvor lett det er å missforstå på internet, når man ikke ser personen som "snakker".

Edit: leste det atter en gang, og tror ikke jeg missforstod......
Jeg er ikke flink å ordlegge meg, så om han har sleivet slik som jeg kunne gjort er det så, men han sier:
"For mitt vedkommende bør alt som har med Guppy-yngel være ganske obvious. Der skulle det meste av innfallsvinkler være dekket allerede. Men hvis noen har en ny teori om hvorfor det plutselig minker med yngel i et sultefôret selskapskar er jeg lutter øre."

Dette virker både bedrevitende og nedlatende på meg......
Gry

Ok, hvis jeg misforsto, så beklager jeg det, og lar svaret mitt gå til de som passer inn under det.
Som nybegynner har jeg masse ting jeg lurer på.
Noe er lett å søke på, og noe er ikke så lett.
Jeg har for eksempel forsøkt å søke opp litt mer avanserte ting om platy enn "hvor lenge er de gravide?" og "er det lett å få dem til å leke?", men dette er nok en fisk som i for stor grad er nybegynnerfisk og ikke noe som mer erfarne har glede eller interesse for å bry seg mer om.
Da forsøker jeg meg på googling i stedet, men det er også vanskelig når jeg ikke har noe konkret jeg søker etter. "Platy" er et litt for vidt søkebegrep...

Jeg har opplevd (ikke på mine innlegg, tror jeg) at det er en nedlatende holdning i enkelte svar.
Fordi jeg har lett for å irritere meg over slike svar, har jeg yndet å gjøre mine spørsmål minst mulig dumme. Det er ikke alltid like lett.
Men det er ikke alt som er like lett å søke opp på sidene her heller.

Nå er det visst flere her som klager over tonene på svarene her inne, vær så snill og rapporter slike innlegg
Det er ikke tysting eller sladring, men en fin måte å hjelpe moderatorer på å holde forumet slik alle ønsker.
jeg er jo relativt ny her inne og kan jo dele min oppfatning av dette forumet. Jeg har "hengt" mye på forskjellige forum, spesielt utenlandske forum for oss musikk-artister.

Jeg vil ikke si at jeg har oppfattet noe negativt etter at jeg ble medlem her. Heller det motsatte. Jeg får som regel raske svar på det jeg spør om, konkret og enkelt. Ikke no' krims krams. (mye takket være Frank, McDarup, Gro og dere andre som svever der ute i akvarie-verdenen som innehar MYE kunnskap)
Jeg bruker søkemotoren MYE og har ved å søke på det jeg lurer på ofte funnet svaret +++++ mer rundt fiske-arten/sykdommen/utstyret jeg leter etter. Så derfor har jeg begynt å anbefale andre å gjøre det samme da jeg har kunnet "spare" meg for å starte nye tråder ofte.

Så mine erfaringer så langt har bare vært positive her inne og jeg har allerede blitt avhengig av dette forumet. Kun tre ting jeg sjekker hver morgen og akvaforumet er en av de tre

Så all ros til ikke bare moderatorene som holder orden, men også medlemmene generelt som jo egentlig er hele forumet.

Må legge til helt til slutt at søkeordet dere bruker ikke alltid trenger være:"hvor ofte føder en guppy-hunn unger" om det er det dere leter etter. Min erfaring er at korte stikkord ofte gjør søket mer suksessfullt, men det tilsier selvsagt også at dere tar dere tid til å lese gjennom postene dere får opp. Er klar over at ikke alle har like god tid, men jeg har lært mye nytt ved å lese gamle poster jeg egentlig ikke trodde inneholdt det jeg lette etter.
Men så er jo jeg en lesehest av dimensjoner! hehe
Jeg mener at om man på død og liv må komme med humoristiske eller frekke kommentarer til dumme og idiotiske spørsmål, så gjør det iallefall med overdreven ironi. Så alle skjønner humoren i det. Begynner å se meg lei av alle kommentarene hvor gryende akvarister blir bedt om å finne seg en annen hobby så snart de spør om gullfisk i en bolle! Så nettopp et eksempel på dette, hvor noen lurte på bobler/skum i en gullfiskbolle. Det virket som det skulle bli vanskelig å få svar på den tråden. For de første 5-6 svarene var "korte" og omhandlet kun det faktum at gullfisk ikke skal være i en bolle.
Nettopp dette har vært diskutert så mange ganger at her kan man trygt henvise til spesifikke tråder om dette emnet. Uten å skvise ut trådstarter.

MC: Du vil høre fra meg ang. frekke kommentarer og lign.
Jeg er iallefall ikke redd for å "tyste".

Så et lite tips til trådstarter: Forumet blir mye mer oversiktelig om man starter tråden i det underforumet som passer for tråden. Denne tråden kunne med fordel vært startet i underforumet- Om akvaforum eller Diverse.

Og viss noen er så lei av spørsmål om platy,guppy og andre nybegynnerfisk, kan dere vell slutte å lese på dette underforumet da. Eller få dere en annen hobby
Skulle vell hatt et underforum for viderekommende også
Kampfisken
Så et lite tips til trådstarter: Forumet blir mye mer oversiktelig om man starter tråden i det underforumet som passer for tråden. Denne tråden kunne med fordel vært startet i underforumet- Om akvaforum eller Diverse.

Meget godt poeng Tråden er derfor flyttet.

Må nesten oppfordre folket til å bruke 10 ekstra sekunder på å tenke på hvor trådene best plasseres. Slett ikke alt passer under nybegynner
Kampfisken
Jeg mener at om man på død og liv må komme med humoristiske eller frekke kommentarer til dumme og idiotiske spørsmål, så gjør det iallefall med overdreven ironi. Så alle skjønner humoren i det. Begynner å se meg lei av alle kommentarene hvor gryende akvarister blir bedt om å finne seg en annen hobby så snart de spør om gullfisk i en bolle! Så nettopp et eksempel på dette, hvor noen lurte på bobler/skum i en gullfiskbolle. Det virket som det skulle bli vanskelig å få svar på den tråden. For de første 5-6 svarene var "korte" og omhandlet kun det faktum at gullfisk ikke skal være i en bolle. Nettopp dette har vært diskutert så mange ganger at her kan man trygt henvise til spesifikke tråder om dette emnet. Uten å skvise ut trådstarter.

Når det gjelder gullfisk i boller så er det vel vi som har vært her en stund som er mest møkkleie av å høre dette. Ikke de som faktisk har gullfisk i en bolle, det er jo ikke sikkert de har hørt det før en gang.

Det ER jo et rart størrelsesforhold.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap