- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Med fiskestang i handa.... (side 2)
Med fiskestang i handa.... (side 2)
Postet 13.08.07 kl 19:41
Lillian UlriksenVære med? Ja, ikke noe problem det. :-) Halve slekta mi kommer hit hver sommer, og alle har dem med fiskestang.
Takker for tilbudet... Er litt for langt unna, da... Men jeg skal jammen meg ta min datter med til et vann i nærheten av der vi bor, kanskje vi får napp?
Er det ikke slik at folk under 16 har lov å fiske uten fiskekort?
Fisk er sundt. Faktisk favorittmaten til min datter også..
Men jeg har ikke særlig ærfaring med fiske, synd og skam, egentlig
Fersk fisk er jo så godt!
Postet 13.08.07 kl 19:45
Med mindre det ligger lokale bestemmelser for vannet, f.eks på grunn av anadrom laksefisk, er det fritt frem for unger å fiske å våre mange tusen vann, tjern, elver og bekkerAggiEr det ikke slik at folk under 16 har lov å fiske uten fiskekort?
Er vannet kortbelagt, skal man egentlig hente inn tillatelse via å få utstedt gratis kort, men dette er noe de færreste - både fiskere og kortutstedere, praktiserer.
Alt dette står forøvrig her
Postet 13.08.07 kl 21:41
Postet 13.08.07 kl 21:54
Min svigerfar er pensjonert yrkesfisker. Han har hele sitt voksene liv hatt egen båt. Sannøy en nå 25 år gammel sjark, 30 fot. Jeg elsker den båten! De litt større fiskene, har vi tatt på garn fra denne. Glemmer aldri de første gangene jeg opplevde å få være med på å dra opp Kveite!
Men det blir liksom noe helt spesiellt å fiske med stang. Kjenne kraften og styrken fisken har. Kjempe med den og se hvem som vinner. Skulle gjerne tatt en sei på 18 kilo Havengel!
Aggi; du burde absolutt ta med din datter ut! Turene mine foreldre tok meg ut på i skog og fjell da jeg var liten, de sitter som utrolige flotte minner.
Frank; hi hi. Jepp. Fiskeplasser er det også her hos meg mange av. Men på akvariesiden er det mildt sagt elendig.
Fredrik84; spennende jobb du har da! Eller hobby.
Jeg er opprinnelig østlending. Flyttet hit nord i -88. Naturen og dens muligheter her på Heleglandskysten slutter aldri å fasinere og trollbinde meg.
Det ble ikke stekt ørret på meg i går. Var ute med fiskestanga. Men det ble en av de få turene vi ikke fikk noen verdens ting.
Bildet er av Sannøy. Fortøyd ved naustet vårt i øygruppa Hortavær. (utfor Leka) Min manns familie var de siste som flyttet inn til fastlandet herfra, i nov-67.
mvh
Men det blir liksom noe helt spesiellt å fiske med stang. Kjenne kraften og styrken fisken har. Kjempe med den og se hvem som vinner. Skulle gjerne tatt en sei på 18 kilo Havengel!
Aggi; du burde absolutt ta med din datter ut! Turene mine foreldre tok meg ut på i skog og fjell da jeg var liten, de sitter som utrolige flotte minner.
Frank; hi hi. Jepp. Fiskeplasser er det også her hos meg mange av. Men på akvariesiden er det mildt sagt elendig.
Fredrik84; spennende jobb du har da! Eller hobby.
Jeg er opprinnelig østlending. Flyttet hit nord i -88. Naturen og dens muligheter her på Heleglandskysten slutter aldri å fasinere og trollbinde meg.
Det ble ikke stekt ørret på meg i går. Var ute med fiskestanga. Men det ble en av de få turene vi ikke fikk noen verdens ting.
Bildet er av Sannøy. Fortøyd ved naustet vårt i øygruppa Hortavær. (utfor Leka) Min manns familie var de siste som flyttet inn til fastlandet herfra, i nov-67.
mvh
Postet 14.08.07 kl 09:36
er det noen som vet hvordan jeg fisker rødspette?
er det noen som vet hvordan jeg fisker rødspette? kan jeg fiske fra land?
Postet 06.09.07 kl 20:42
Rødspette er en av de større flyndrefiskene, og lever for det meste på dypere vann en de fleste kan avfiske fra land. Små eksemplarer lever gjerne mer kystnært enn store, spesielt sommer og seinsommer.
For i det hele tatt ha sjangs til å få rødspetta til å bite, må en finne ett område der denne er tilstede. Å stå der å kaste sluker utover fjorden, det er totalt bortkasta.
Bunnmeite er eneste metode jeg har fått denne flyndrearten på, enten enget med reke, sild\ makrell, eller strandmark.
Best resultater har jeg hatt i store viker med sandbunn, som har passe helling mot dypere vann.
20-60 meters dyp er det som hos meg har gitt resultater. Det er desverre langt mellom hvert sted en kan fiske såpass dypt fra land.
På enkelte plasser kan jeg fiske med relativt lett utstyr, andre plasser må jeg fram med grovere skytts, med søkker på 100-300g. (surfcast)
Med sistnevnte utstyr, er jeg glad at det ikke biter alt for ofte, det kjennes på ryggen når en kaster ett kvartkilo utover fjorden
Siden flyndra er litt var av seg, bruker de fleste tackel som ikke merkes så godt av flyndra, og lange, slanke kroker. I alle fall jeg bruker sistnevnte, for å kunne fjerne kroken uten å skade fisken. Rett å slett da en ikke vet hva som byr seg i andre enden
Det er forøvrig mer vanlig med bifangst enn rødspettefangst.
Har selv fått det meste av fisk (som lever her nord) jeg ikke ville ha, når jeg har fisket etter rødspette.
For i det hele tatt ha sjangs til å få rødspetta til å bite, må en finne ett område der denne er tilstede. Å stå der å kaste sluker utover fjorden, det er totalt bortkasta.
Bunnmeite er eneste metode jeg har fått denne flyndrearten på, enten enget med reke, sild\ makrell, eller strandmark.
Best resultater har jeg hatt i store viker med sandbunn, som har passe helling mot dypere vann.
20-60 meters dyp er det som hos meg har gitt resultater. Det er desverre langt mellom hvert sted en kan fiske såpass dypt fra land.
På enkelte plasser kan jeg fiske med relativt lett utstyr, andre plasser må jeg fram med grovere skytts, med søkker på 100-300g. (surfcast)
Med sistnevnte utstyr, er jeg glad at det ikke biter alt for ofte, det kjennes på ryggen når en kaster ett kvartkilo utover fjorden
Siden flyndra er litt var av seg, bruker de fleste tackel som ikke merkes så godt av flyndra, og lange, slanke kroker. I alle fall jeg bruker sistnevnte, for å kunne fjerne kroken uten å skade fisken. Rett å slett da en ikke vet hva som byr seg i andre enden
Det er forøvrig mer vanlig med bifangst enn rødspettefangst.
Har selv fått det meste av fisk (som lever her nord) jeg ikke ville ha, når jeg har fisket etter rødspette.
Postet 06.09.07 kl 20:59
Postet 07.09.07 kl 21:31
Postet 19.10.07 kl 20:58
Postet 19.10.07 kl 21:06
Postet 19.10.07 kl 22:19
Postet 19.10.07 kl 22:26
Postet 19.10.07 kl 22:31