Caasberg's akvarierom (side 2)

Caasberg
Tar også gjerne imot tips&triks dere måtte ha. Er stort sett bare jeg som driver med dette her oppe, så alt jeg gjør er basert på internett og div forum ;)

Heisann Caasberg Du er ikke den eneste som driver med akvarier oppi her.. hehehe Artig å finne flere som driver med det samme..
Hilsen Roar B.
Hadde faktisk ikke tenkt på muligheten for at noen på Numedalssiden drev med akvarier

Er de andre på nett med jevne mellomrom? Kunne jo vært greit å sett om det gikk ann å få til litt kjøp/salg/bytting uten å måtte reise 14mil hver vei til kongsberg
Scalare eller Altum?
Hei Caasberg!

Det er meg en stor glede å lese innleggene dine. Du er en mer seriøs akvarist ift. meg. Synd med skader du nevnte. Kan det ha vært under fanging. Jeg tok dem med en stor fiskehov som mann bruker ute til storfisk. Jeg har 720 liter kar så det nyter ikke med en liten en. Ha litt salt i karet og hyppigere vannbytting for å forebygge infeksjon. De gror fort igjen det kan jeg forsikre deg om.

Disse scalare blir også kalt Peru Altum grunnet de ligner godt på dem men er ikke Altum. Jeg ble også lurt av den tanken. De har ikke de brune striper som Altum har. Men de er verdt turen til Oslo.
Det finnes faktisk noen fornuftige folk på denne siden av fjellet også Caasberg De andre her har jeg ikke sett på noen forum enda, men jeg skal snakke med de og få de innpå her. Du får slå på tråden når du er på denne sida av fjellet og stikke innom. alltid moro å høre andres synspunkter og meninger om ting. Jeg kommer nok over til deg en tur snart, det hadde vært artig å se hvordan det vannbyttesystemet ditt funker i praksis.
badat
Hei Caasberg! Det er meg en stor glede å lese innleggene dine. Du er en mer seriøs akvarist ift. meg. Synd med skader du nevnte. Kan det ha vært under fanging. Jeg tok dem med en stor fiskehov som mann bruker ute til storfisk. Jeg har 720 liter kar så det nyter ikke med en liten en. Ha litt salt i karet og hyppigere vannbytting for å forebygge infeksjon. De gror fort igjen det kan jeg forsikre deg om. Disse scalare blir også kalt Peru Altum grunnet de ligner godt på dem men er ikke Altum. Jeg ble også lurt av den tanken. De har ikke de brune striper som Altum har. Men de er verdt turen til Oslo.

De er verdt turen ja, helt klart. Har byttet ca 10% vann hver dag, og sårene gror fint.
Roar B
Det finnes faktisk noen fornuftige folk på denne siden av fjellet også Caasberg ;) De andre her har jeg ikke sett på noen forum enda, men jeg skal snakke med de og få de innpå her. Du får slå på tråden når du er på denne sida av fjellet og stikke innom. alltid moro å høre andres synspunkter og meninger om ting. Jeg kommer nok over til deg en tur snart, det hadde vært artig å se hvordan det vannbyttesystemet ditt funker i praksis.

*Ler*

Bare å komme innom det Roar
Badat : Det virker som det er omskifting av rang hos Scalarene

De 2 største (håper det er han og hun) jager stadig de 2 mindre. Mener du sa den minste var dominant når du hadde de...? Den minste av de er spesielt "utenfor"
Har div planter på tur nå, og håper det vil hjelpe. De er generelt litt nervøse, noe som ikke er rart siden det kun er 3 sverdpanter i karet.
Er jeg forsiktig kommer de og er nyskjerrige, men nærmer jeg meg fort fyker de avgårde...

Har akkurat byttet nye 10% vann og foret røde mygglarver som går ned på høykant
I zebraciklide tanken er det nok ting på gang. Hannen (4cm) og den minste hunnen (3cm) henger sammen som erteris, og hun er tykk som bare det. Buken er helt rødfarget, enten pga. egg, eller for mye rød mygglarver
Sist de ynglet holdt de liv i yngelen i ca 3 uker, ikke dårlig på første forsøk i en 540 tank med gullsøm på 15cm, Jack Dempsey par på 10cm og div slutne pleco'er på 7-15cm.

De greier seg nok, kaninene
Badat : Det virker som det er omskifting av rang hos Scalarene ;)
Det er ikke den minste som var "sjefete". Den minste tror jeg faktisk er en hun. Du får se etter de 2 som pleier å krangler. De er hanner. Den minste var sjefen hos meg. Han er mindre i kroppen men har flere brunne flekker og er mer vilt enn han andre. Han andre er ikke så hissig og slåss bare hvis han må. Ser ut som du har litt å stelle med.
Hilsen
Hendt lite her i det siste, har vært opptatt med div andre ting.

Alle karene fungerer fint, og vannbyttene går som en lek. Bytter ca 10-15% hver dag, samtidig som jeg forer relativt kraftig i alle kar.
Er tom for røde mygg larver, så nå går det i div ciklide-sticks og frossen mysis.
Har også fått tak i endel planter, men de vokser dårlig siden jeg ikke har noen plantegjødsel. Bestillte 5L Tmg fra webzoo, men pakken lar vente på seg. Første gangen noe tar mer enn 1uke drefra, så jeg regner med at den dukker opp ganske snart

I yngelkaret er alt som før, ansictrus'ene spiser og vokser (tror jeg) sakte men sikkert. De får spirulina tabeletter og rekepellets daglig. Karet er gullende rent.

I Sebraciklide tanken er det ingen endring, den ene hunnen er stinn av egg, men legger de ikke. Virker som om hun blir friket ut av yngeltanken ved siden av. Mallene sitter på skille-glasset, som hulen er gravd ut mot, rett i synet på hunnen. Skal sette en skiferhelle på høykant for å hindre utsikten i morgen.

I 540L med Jack Dempsey er alt som før. Ingen tegn til pardannelse ennå, selv om de 5 fiskene tidligre har vært 2 eggleggende par med frittsvømmende yngel....gir de litt mer tid før jeg prøver å skille de igjen.

I 720l har jeg gjort om endel. Fant den lille gullsøm hannen død i dag. Fant da ut at jeg ofret den andre store også, siden han ble terrorisert av den dominate. Nå er det kun en stor han, en middels hun, 2 små Oscar, 2 maller og en Senegal birchir i tanken. Tilsynelatende er det mye roligre nå. Har også innredet på nytt her. Satte inn en blåfiltermatte som dekker hele kortsiden. Bak denne sitter alle 3 pumpene, som gir en total effekt på 5000L/t i sirkulasjon. Pumpene er delt opp i slik at strømmen i karet ikke virker spesielt kraftig. Gullsømmene har fått 2 steiner i den roligste enden, og har stablet opp masse store røtter midt i tanken som ett skille. Håper dette vil fungere ganske bra.

I 540L med scalarer er ting også som de har vært. De spiser og trives godt, men ingen par dannelse ennå. De småkrangler og plukker litt på sverdplantene, men ikke noe mer.
Fant en Sebraciklide yngel på ca 5-7mm der i dag, den svinset over bunnen og koste seg tydeligvis. Har bare hatt ett kull på de, og det er ca 2mnd siden. Den har da overlevd en full renovering av tanken med 99% vannbytte, masse kaldt vann og ny-innflyttede scalarer. De er kjappe, så det er kanskje ikke så rart.
Foreløpig den eneste yngelen, bortsett i fra guppy, som har levd opp i lengre tid en 3 uker

Skal ta noen bilder i løpet av kort tid. Henter meg ett Cannon EOS 350D neste helg

I scalare tanken har eple sneglene lagt egg, har 3 klaser som venter på klekking. En er snart 2uker gammel, en er 1 uke og den siste er 2 dager gammel. Er Scalarene og 2 maller i tanken, burde jeg la de klekke naturlig eller flytte eggene? Vet ikke hvem som er småsnegle-spisere...?
Gratulerer!
Hyggelig at du har fått eplesneglebabyer. Både scalare og maler kan være potensielle spisere av små eplesnegler. Du kan prøve med den første klasen som er 2 ukers gammelt. La den klekke i karet å se om hvor mange unger klarer seg. Det tar ca. 4-5 uker fra egglegging til klekking. Hvis alt blir spist opp da kan du flytte de andre klasene til eget kar når de er 2-3 ukers gamle. Du trenger et lite kar med litt vann og noe steiner. Husk å ha lokk over med hull for lufting. Små eplesnegler kan komme seg ut av karet. Gi dem litt grønnsaker som mat. Det beste er å ha dem i et plantekar med små fisker.

Har scalarene dannet par etter flytting? De er fortsatt litt unge enda så du får ha litt tålmodighet. Lykke til videre!
Lar de være der de er tenker jeg. Går det dårlig får jeg heller flytte de.
Scalarene har ikke paret seg ut såvidt jeg kan se, men det kommer nok. Håper bare plantegjødslingen kommer snart, så de får litt tettere beplantning.

I sted klekket den første klumpen med snegle-egg, så den var nok eldre enn 2 uker... Er ca 2 timer siden og nå teller jeg 41stk på frontglasset og endel rundt i grusen. Husker ikke hvor mange egg en eplesnegle kan legge, men det er sikkert 70 småtasser løs nå, kanskje flere

Scalarene putler på som vanlig, 2cm unna småtassene, men prøver seg ikke. Er vel bare ett tidsspørsmål før de eller mallene gyver på de
Satte inn en ekstra varmekolbe hos scalarene i dag. Den ene jeg hadde fra før fikk ikke temp opp i mer en 25grader. Skal kutte ned litt på vannbyttene også, da ca 10% daglig er mer enn det som trengs. Belastningen er så liten her at en gang i uka holder i massevis

I 720 tanken er det endelig relativt rolig. Skulle bare mangle også, da det bare er 6 middels fisker der
Gullsøm hannen er den eneste bråkmakeren, men han styrer noe voldsomt om dagen. Rister og gjør seg til. Håper han ikke tar livet av de andre om hun er med på lek. Eller hun om hun ikke er det...

Sebraciklidene tror jeg har lagt egg. Hun er inne i ei hule hele tiden, og han står utenfor og passer på. Om de ikke er lagt må det være nære nå.

Fikk også sporingsnr på pakka fra Webzoo i dag, så da er plantenæringa på vei
Sebra hunnen kom ut av hula med ca 50frittsvømmende yngel i dag. Ingen stor prestasjon, men morro likevel. Ikke så stort kull, men hun er bare 2cm lang.

De fleste aplesnegle barna er borte, så enten har de gjemt seg, eller så har mallene hatt party
Flytter de 2 neste klasene over i en 20liter.
I dag ser jeg at den ene scalaren, usikker på kjønn, ligger på bunnen. Den puster tungt, og har skikkelig kraftige farger. Mye sterkere enn de 3 andre.
Prøvde å plukke den oppi sted og da gikk fisken som ei flyndre mot bunnen i ca 20cm, før den kom seg opp i normal svømmeposisjon. Den svømte rykkvis og dårlig frem til den andre enden av tanken før den seg ned på bunnen igjen og tippet over ende.

Vannverdiene er helt greie. Temp er 25 grader. Har byttet vann hver dag i det siste, ca 10%. De har kun fått flakfor og frossen mysis den siste tiden.

Jeg håper inderlig at den greier seg, eller at den ikke kommer til å smitte de andre, fordi jeg reiser vekk i dag...Blir borte til mandag :/
Kona mi skal fiske den ut hvis den blir dårligre.

Noen som har en ide?
Jeg tok livet av den 2 timer etter forrige innlegg. 2 eplesnegler satte seg på den, uten at den prøvde å komme seg unna. I min bok er man ferdig da...

Da jeg kom hjem i dag ser jeg at en annen av scalarene har fått sykdom. Den har hatt en rift i snuten siden jeg kjøpte den, men har ikke vist noe tegn til forverring. Nå ser det ut som om den har fått masse kviser, bare at fargen er sort. Kan tydelig se guffa inne i fisken.
Er dette hullsyke?
Tar en leterunde på nettet nå, men om noe vet sikkert er det jo greit om de sier ifra.

Så noe hyggeligere.

Jeg hentet det nye kameraet på lørdag, og fikk testet litt i kveld

Bilde 1 : Voksen snegle

Bilde 2 : Baby snegle, de fleste har greid seg likevel. Er en hel haug av de nede i grusen.

Bilde 3 : En av 6 klase som venter på klekking. 3 av de er lagt mens jeg var borte på lørdag og søndag
Bilde 1 : Mor og far med yngel

Bilde 2 : Mor og far med yngel

Bilde 3 : Yngeltanken
Tilfeldig bekjentskap
© MalawiThomas
Reklame for plussmedlemskap