- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegle egg snart? (side 2)
Snegle egg snart? (side 2)
AggiIkke så lett å se på fargede snegler, og det er ikke alltid at forskjellen er så tydelig som her uansett, men her er det iallefall illustrert:[IMG]http://applesnail.net/content/photographs/pomacea_bridgesi_sexdiff.jpg[/IMG]
Hehe, hvis dette stemmer har jeg ca 30-40 huer og 1 hanne :o)
Er det virkelig mulig?
Blacmolly :
Jeg kan gjerne sende deg ett par tre huer hvis dette stemmer, men de er nok litt mindre enn det dine er nå...... Også er mine gule :o)
Postet 13.08.07 kl 22:34
Postet 13.08.07 kl 22:38
Postet 13.08.07 kl 22:45
Endret: 13.08.07 kl 22:45
Postet 13.08.07 kl 22:52
Koser seg gjør de i hvert fall uansett størrelse. Har 5 stk som er 5cm+ og 4 stk som er ca 1 cm. Synes de henger sammen uansett størrelse jeg. Noen ganger leker de cowboy og. Haiker med andre ord. Har aldri hatt egg men risikerer vel at det detter en klase i hodet på meg en gang jeg skal løfte av toppen.
Postet 13.08.07 kl 23:01
Jeg har også lurt på hvordan man måler snegler....?
Har nå ni kikket på mine små (eller skal jeg si store?)
Den ene ser ut til å være gutt å den andre jente (etter ill foto fra Aggi).
Disse er på størrelse med golfballer, de har ikke vokst no i det siste, så regner med at de er voksne :o)
Noen andre jeg har er halvparten så store og alle har mørkt felt i krøllen (eller hva skal man kalle den :o)?)
De største er i allefall store nok vil jeg tro.
Aggi:
Du har jo kjønnsmodne snegler, ser du forskjell på kjønnene, sånn som på bildet du la ut?
Har nå ni kikket på mine små (eller skal jeg si store?)
Den ene ser ut til å være gutt å den andre jente (etter ill foto fra Aggi).
Disse er på størrelse med golfballer, de har ikke vokst no i det siste, så regner med at de er voksne :o)
Noen andre jeg har er halvparten så store og alle har mørkt felt i krøllen (eller hva skal man kalle den :o)?)
De største er i allefall store nok vil jeg tro.
Aggi:
Du har jo kjønnsmodne snegler, ser du forskjell på kjønnene, sånn som på bildet du la ut?
Postet 13.08.07 kl 23:08
SoVeKoser seg gjør de i hvert fall uansett størrelse. Har 5 stk som er 5cm+ og 4 stk som er ca 1 cm. Synes de henger sammen uansett størrelse jeg. Noen ganger leker de cowboy og. Haiker med andre ord. Har aldri hatt egg men risikerer vel at det detter en klase i hodet på meg en gang jeg skal løfte av toppen.
Du skriver jo størrelsen på sneglene dine SoVe, hvordan har du målt dem?
Postet 13.08.07 kl 23:10
Postet 13.08.07 kl 23:13
Endret: 13.08.07 kl 23:14
Postet 13.08.07 kl 23:16
Postet 13.08.07 kl 23:19
Skjer ting med en gang jeg putter dem i eget kar :o)
Får se i morgen da, om det har skjedd noe eller ikke.
Men ut i fra ill foto er jo dette litt gæærn vei......
I følge mine beregninger er den blå jente og den gule er gutt, men det er den blå som er hissig og følger etter den gule :o)
Har dere sett inne i et snegleskall før? Det hadde ikke jeg før jeg tok bilder nå, hehe, mye rart å se :o)
Bilde 1: Jente til venstre og gutt til høyre?
Bilde 2: Inni skallet på en gutte snegle?
Bilde 3: Acktion ved matfatet :o)
Blir det snegle egg her mon tro?
Har nå puttet oppi 6 hvite, 1 gul og en blå snegle, får se om det blir no resultat.
Får se i morgen da, om det har skjedd noe eller ikke.
Men ut i fra ill foto er jo dette litt gæærn vei......
I følge mine beregninger er den blå jente og den gule er gutt, men det er den blå som er hissig og følger etter den gule :o)
Har dere sett inne i et snegleskall før? Det hadde ikke jeg før jeg tok bilder nå, hehe, mye rart å se :o)
Bilde 1: Jente til venstre og gutt til høyre?
Bilde 2: Inni skallet på en gutte snegle?
Bilde 3: Acktion ved matfatet :o)
Blir det snegle egg her mon tro?
Har nå puttet oppi 6 hvite, 1 gul og en blå snegle, får se om det blir no resultat.
Postet 13.08.07 kl 23:54
Postet 13.08.07 kl 23:58
Postet 13.08.07 kl 23:59
Sauen666Men bilde en ser ut som to hanner O.o Ikke at jeg har noe peiling da, men det ser sånn ut:P
Jeg har heller ikke peiling, derfor spørsmålstegn :o)
Men i virkeligheten så ser den blå ganske mørk ut i "krøllen" i forhold til den gule....
Dette prosjektet gikk ganske fort for seg, så får se hva som skjer videre :o)
Har ikke no annet oppi karet enn snegler vann å mat, får ta et vannbytte i morgen tidlig.
Problemet nå, hvis det blir egg, da aner jeg ikke hvem som er hverken mor eller far :o)
Postet 14.08.07 kl 00:05
Postet 14.08.07 kl 00:24
Sauen666til blackmolly: Siden jeg ser ut til å være så uheldig å fått bare jenter og du bare har gutter, så kunne vi jo byttet?:P Hvor store er dine? mine er ca 4cm. Kjempefine bilder=D
Vi kan jo prøve. Mine er like store som dine, tenker jeg. Kan jo hende det hjelper om vi har tolket kjønnet rett.
Ingen eggeklaser på de gule i natt heller her enda de fikk et helt nytt miljøskift + agurkskiver.
Men det som er morsomt, er at når jeg glodde inn i 45 l hvor jeg plasserte de store lilla eplesneglene i går kveld, så hang det et eller annet ned fra kanten. Guri, tenkte jeg, det er jo en eggeklase!
Den skal jeg passe godt på. Senket vannstanden ennå mer i dette karet i går. Hvem vet hvorfor det akkurat skjedde der og da. Det var kun en eneste klase.
Postet 14.08.07 kl 07:07
Lene E[QUOTE=SoVe]Koser seg gjør de i hvert fall uansett størrelse. Har 5 stk som er 5cm+ og 4 stk som er ca 1 cm. Synes de henger sammen uansett størrelse jeg. Noen ganger leker de cowboy og. Haiker med andre ord. Har aldri hatt egg men risikerer vel at det detter en klase i hodet på meg en gang jeg skal løfte av toppen.
Du skriver jo størrelsen på sneglene dine SoVe, hvordan har du målt dem?
Målene jeg oppgir blir sånn ca diameter på huset. De er jo omtrent rund.
Postet 14.08.07 kl 07:37
Sauen666til blackmolly: Siden jeg ser ut til å være så uheldig å fått bare jenter og du bare har gutter, så kunne vi jo byttet?:P Hvor store er dine? mine er ca 4cm. Kjempefine bilder=D
Nei, jeg tok feil. Har visst bare jenter jeg også av de gule. De er jo mørke i krøllen alle sammen. Ble surret i hodet i går.
Da mangler vi begge en gutt eller to.
Postet 14.08.07 kl 07:37
Postet 14.08.07 kl 07:48
Postet 14.08.07 kl 09:04