Fiskebolle (side 2)

Finn Falkenhaug
Supert om jeg kan inspirere ander. Kanskje vi kan gi bollen litt bedre rykte, ingenting galt med bolle.
....så lenge det ikke er en alt for stor fisk i den...
Finn Falkenhaug
Supert om jeg kan inspirere ander. Kanskje vi kan gi bollen litt bedre rykte, ingenting galt med bolle.

Hva med noen ferdige forslag til oppsett i en artikkel under "akvarieskolen"? Inkludert vannbytterutiner og forslag til planter?
For oss er det selvsagt at man bytter ofte i små kar, men dette er jo ikke selvsagt for nybgynnere...

Vi vet jo at boller ned i 5 liter blir solgt til å ha fisk i, så hvorfor ikke lage spesifikke forslag for 5, 10, 15 liters kar og oppover? Noe som ikke blir kjedelig. Nybegynnere kjenner ofte yil fisker som guppy, kampfisk, gullfisk og piraya, og ofte er det derfor disse fiskene som kjøpes inn.. uten at de aner noe om reker, killi eller fredelige betta'er...

Jeg undres på om kampfisk ville vært like populær blant nybegynnere hvis den ble kalt "hysterisk brudefisk" ;P
boller er godt det.... å spise

Neida, den bollen din var helt ypperlig, skal innrømme det, MEN nå har jo du reker i den. Det trådstarter snakker om (og andre) er jo fisk som guppy, platy, black molly osv.
Jeg husker godt mine venninner som fikk black molly-dilla når vi gikk på barneskolen og hadde ca. 30 yngel i en bolle. Når de vokste opp døde jo mesteparten av dem, heldigvis....

I min mening er det mye mer som er galt med boller enn at folk har gullfisk oppi dem, men det er vel det som er dyrehensynet.

Den største, det er bøyd glass. Det er en grunn til at TVer er flate nå, rundt glass er uegnet til å se gjennom og forvrenger "bildet". Dessuten tar de mye plass i forhold til hvor lite man får oppi
Så lenge man passer på hva man har oppi en bolle så kan ikke jeg se noe problem med det. Hva jeg liker å se på har jeg ikke tatt hensyn til da smaken er som baken :p

Man kan få tak i boller helt opp i 60 liter og har man nok plass til visse dyr. Små reker burde hvertfall klare seg utmerket i en bolle.

Legger ved en link til biorb,ville tro at dette burde være godkjent for hold av små dyr.

Hehe og ja jeg vet at noen av bildene på siden deres viser gullfisk,men regner med at dette allerede er blitt bekreftet som fyfy

biorb
Bolle
hei ikke ta dette ille opp men bolle kan være fin en ting på kortsiktig bruk.
men............
det kommer alltid et men. jeg har en bolle med 2 guppy i.
minus med bolle. fisken yngler ikke så har bestemt meg for å gå et steg opp
og satse på et 54 liters akvarium.

konklusjon: bolle fin nybynner ''sak'' men bedre for fisken med noe større
guttn: Skriver du nå at Guppyene ikke får unger? Sikker på at du har to forskjellige kjønn? :P
anbefaler biorb 60 liter hvis du skal ha guppy, molly eller gullfisk det meste passer nesten (untat de som er for store da) men du kan jo også spørre de som jobber i butikken hvor du kjøper fisk.
SoVe
Hvis du leter i fiskebasen vil du ikke finne en eneste fisk som bør være i et akvarie under 40 liter.

Det stemmer vel strengt tatt ikke. Det er mange fisker i fiskebasen som kun trenger 20-30 liter, la meg nevne en del killiarter, trestripet knurregurami, og sikkert flere andre som er mindre vanlige også.
Finn Falkenhaug
Etter å ha lest mange tråder som dette bestemte jeg meg for å prøve bolle, forstår ikke hva som er så galt med bolle. Enest forskjellen på en bolle og et lite akvarie er formen, de fleste boller har bunnfilter som drives av luftpume og dermed er ikke liten overflate noe problem. Her er min [URLBLOCK1]

Flott å ha en link å referere til i bolletråder.

Din bolle er et eksempel på hvor flott det kan bli om man tar hensyn til bollens begrensninger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap