Hørt i butikken.... (side 2)

Det er vist en del som tror at de kan ha det meste i en bolle. Vistnok skal flere her lokalt ha bedt om boller, slik at de kan kjøpe av de 10cm pirayaene som er i butikken.
Jaudæffen, det ville funka knall det :p

Kan ikke annet enn å berømme de butikkene som vet å sette ned foten når kunder med mindre innsikt i hva de ber om enn hva jeg har når det gjelder strikking, tropper mannsterke opp
Jeg var innom en dyrebutikk her om dagen da en gutt kom og spurte innehaveren hva piraya spiser. Selgeren nevnte noe fòr og la til: "og så spiser de både død og levende fisk". Gutten ble litt lang i maska og svarer: "Ja, du skjønner det at da jeg kom hjem fra skolen i dag så fant jeg piraya i akvariet mitt. Det er brødrene mine som har puttet dem oppi der".
Djevelunger tenkte jeg da jeg gikk. (Vet ikke hvordan det gikk videre).
Sånn strengt tatt; kan en selger _nekte_ en kunde å handle?

Jeg mener, selvfølgelig kan han, og ikke minst _skal_ han,komme med anbefalinger og råd, men hvis kunden står på sitt, og sier at han skal ha det han vil ha, åkke som, hva da?

Og da tenker jeg ikke bare på tap av fortjeneste, og at kunden stikker over til konurrenten, vel vitende om hva han ikke skal si, men mer på hvilke retningslinjer en selger har å forholde seg til..
Det er jo her snakk om levende vesener, og hvis selger vet at de blir mishandlet/ikke blir behandlet slik de skal så må vel selger kunne nekte kunden å handle? Vil tro mattilsynet kan svare ordentlig på dette.
Det er igrunnen ikke selgers oppgave å leke politi/ mattilsyn, etter min mening.
Hvis kjøper da etter gjenntatte klare beskjeder om at "dette er ikke bra" likevel insisterer, ja da kan kunden få lov å kjøpe synes jeg.... men ikke uten beskjeden "Du trenger ikke komme hit og klage når det går galt". Dette gjelder ting som tross alt kan fungere en tid før det havarerer/ evt at kunden kommer på bedre tanker og likevel klarer å gi fisken bedre forhold.

Men det er klart - om kunden står og sier han skal ha "pirayamat - hvilken fisk bør jeg kjøpe?" eller kunden sier han skal ha en dverghamster å fôre slangen sin med- ja da er situasjonen atskillig mer akutt og en selger med normalt forhold til rett og galt bør da sette foten ned. Mener jeg.
Mye skremmsel historier fremme her nå, men jeg syntes at en selger aldri kan nekte kunden sin noe,"kunden har alltid rett" det gammle ordtaket er noe de norske kunder har friskt i minne. en selger kan bare veileide å prøve å få kunden til å forstå.

jeg syntes faktisk at det er akvarieklubbene som burde gjøre litt innsats da det kommer til dette,i de lokale klubbene er det jo ofte at noen fra butikkene rundt er med og. den berømte akvariedvd`n har jo blitt laget noe som jeg syntes er kjempe fin da man er nybegynner, men i tilegg så syntes jeg det skulle vært laget en informasjons folder om genrel fiskehold,som de i kassa kunne lese selv og gi med alle nye kunder...

informasjons foldern ville nok fått flere posetive effekter :

1)bidratt til at kunden hadde fått rett utstyr
2) kunden for med seg at det faktisk finnes et miljø rundt (klubber)
3) sjangsen for at kunden blir så skuffet at han ikke gidder mer,kan kansje unngås

= mer glade fisk og kunde (i think)

en fisk er et dyr i mine øyene,akkurat som en katt.. men ser egentelig dyrevernet sånn på det ?
Jeg mener helt klart at selger har ett ansvar for den en omsetter.
Det er enkelte lover som også ivaretar dyrenes behov, og når en så til de grader blir orientert om at dyret kunden skal ha, vil bli vannstelt, mener jeg at de kan si pell deg til noen andre.
Dyrevernlovens §2 er en passende paragraf her:
Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål
En piraya i en bolle er ett klart brudd på denne bestemmelsen

For å trekke noen sammenligninger:
Om en står i en malebutikk og en person kommer inn å åpenbart skryter av at dunken med rødsprit skal brukes til noe annet enn rens, nekter en salg.
Man selger heller ikke verken fyrstikk eller lighter til noen som sier at de skal tenne på nabolaget osv.

I vårt langstrakte land, er det slett ikke alle som kan hvile seg på en akvarieklubb.
Den nærmeste for min del, er 35 mil unna...
Informasjonsfoldere finnes i de fleste butikker, mattilsynet har en grei sak.
Men hvor mange orker å lese i denne før det har gått til he...?
Et enkelt svar på mange av spørsmålene i tråden her er: Selger har ansvaret!!!
Norsk lovgivning har lagt ansvaret for ALL uriktig bruk av Alt som kan brukes imot norsk lov, på selger!!!
Viss man tar seg tid til å lese de mange tusen lover og forskrifter som vi har i landet her, vil man faktisk oppdage at det er forbudt å selge en brødkniv uten å forsikre seg om at kunden kan å bruke den.
Viss en selger har det minste mistanke om at kunden har uærlige hensikter eller ikke har tenkt å holde seg innenfor lovverket med det han har kjøpt, er selgeren ansvarlig viss lovbruddet finner sted. Viss jeg kapper av meg hånda med en motorsag jeg ikke fikk opplæring i bruk av selger, er faktisk selger ansvarlig ovenfor mitt forsikringselskap og trygdekassen!
Om du synes dette høres snålt ut, kan jeg legge til at: ALT (untatt næringsmiddler, her gjelder egne regler) som selges i Norge, kan kun overleveres kunden,etter at erklæringen om ansvarsoverskrivelse og bekreftelse av nødvendig opplæring i bruk og sikkerhet er signert selger og kjøper. Disse papirene skal oppbevares sammen med gjennstandens samsvarserklæring, hos kjøper. Selger bør også ha en gjennpart av denne!

ALLE som har gjennomgått sikkerhetsopplæring (bil,mc,moped,kran,fly,osv) i offentlig eller privat regi, skal kjenne til disse reglene!

Er jeg en flisespikker? Jepp!! Men det er like relevant om man selger en fisk som om man selger en kasse sprengstoff!
Selger skal ikke selge til noen som missbruker gjennstanden!
Ops!! Glemte en liten ting! Unntaket for reglene jeg nettopp skrev om er: Viss gjenstanden brukes i lukket eller tilfredstillende avskjermet rom, uten adgang for mennesker,dyr eller maskiner. Og gjennstanden styres fra sikker avstand, enten over radiosignaler eller "by wire". Trengs ingen erklæring om opplæring i bruk og sikkerhet! Kravet er da at det skal være umulig at mennesker,dyr eller maskiner kan komme til skade.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap