palett-ciklide yngel, jippi! (side 2)

Hei!

I dag fikk jeg for første gang se palett yngelen min
Det som dere forteller om lek osv. har vært ganske likt hos meg også.
Lurer på om jeg skal fore med artemia, eller klarer de seg selv?

Mvh
Morten

Da får du nok se dine små innen 4-5 dager, om eggene er helt nylagte. Palettene klarer fint å finne mat til sine små til å begynne med, så barneforing trenger du ikke tenke på

Har akkurat plukka 170-180 palettyngel ut av 110litern, og det er enda ikke tomt
Jeg er nybegynner på dette området som dere sikkert forstår
Jeg lurer på hva dere gjør med all yngelen dere får. Blir dere kvitt den liksom ?
Jeg har også veldig lyst til å oppleve dette med lek,egglegging etc etc. Men blir litt skremt når jeg leser om alt fra 30-150 yngel. hva gjør jeg da liksom hehe
Tror faktisk dette kullet var på over 200
Jeg har iallefall alliert meg med en butikk, som mer eller gjerne tar imot. Paletter er jo lettsolgte som fy

Og i motsetning til annen nygel, ser palettene ut til å overleve det meste..
Jeg har ikke palettene ene og alene i akvariet, har noe stimfisk gående, og en ancistrus, så yngel forsvinner. Jeg tror ikke jeg kommer til å se mer enn kanskje 10 som vokser opp, muligens enda mindre.

Men jeg blir også skremt av dette Har ikke mulighet til å ha alle sammen, så kommer til å annonsere dem for salg her ihvertfall.
Plussmedlem
Tøff yngel!
Palettciklider er flinke foreldre, ikke tvil om det, men yngelen har "bein i nesa" de også.
Hadde en lettere rengjøring/sjekk av den utvendige Tetratec'en forleden. Og hva fant jeg der..? Jo, palettyngel fra to forskjellige kull. Noen på 5 mm og et par på 1 cm. Levende En god stund siden jeg så yngel i selskapskaret, så de har vært der "lenge". Trangt liv, ja. Og magre, ja. Og var de likbleike? Absolutt. Hehe. Lenge siden disse hadde "sett lyset".
Jeg har også hatt palett-yngel to ganger, men dessverre har det blitt "skilsmisssekrangel" begge gangene. Håper og tror det går neste gang.
har hørt om andre her inne som har slitt med foreldre-krangling mens de har yngel, men ofte viser det seg bare at de er unge, og mesteparten lærer etterhvert.
Vet du om ett nettsted med godt stoff om denne fisken ? Hvordan de leker, oppførsel,trivselkrav etc etc ?
hmm...kanskje McDarup kan svare på det? Hun er jo mer inni palett-ciklide-verdenen enn oss tror jeg

hehe
Jeg er ingen palett- ekspert nei.

Tror man kan finne ut masse av å søke på "palett" her inne, sjekke litt på google.. fiskebasen også

Det meste er beskrevet opp og ned her inne, og det er ikke noe hokus-pokus med de
Jeg har lest det som er å lese om de her (tror jeg).
Som regel på andre sorter som skalare osv så er det folk som skriver avhandlinger om arten liksom. Det finner jeg ikke på paletten snufs.
Åssen går det med yngelen din da frk Nilsen ?
Venter spent på bilder
Deviator
Jeg har lest det som er å lese om de her (tror jeg). Som regel på andre sorter som skalare osv så er det folk som skriver avhandlinger om arten liksom. Det finner jeg ikke på paletten snufs. Åssen går det med yngelen din da frk Nilsen ? Venter spent på bilder :)

Huff, ja er treig med bilder, men her kommer oppdatering

Strømpen på pumpa oppdaga jeg idag at det hadde gått noen masker i.
Merka også at yngel hadde forsvunnet så jeg tok kjapt ut pumpa og sjekka innholdet.

Ganske riktig lå det ihvertfall 15 yngel i pumpa. Jeg tømte dem kjapt uti akvariet igjen og håpa på det beste.
Ikke all yngelen fant foreldrene sine og la seg langs bunnen inntil akvarie-veggen. Vi antok at de ville bli spist, og da hunnen kom bort og plukka opp en 5-6 stykker trodde vi hun spiste dem fordi hun ikke visste det var hennes yngel.
Men neida, hun svømte rett bort til resten av ungeflokken og spytta ut yngel en etter en

Visste ikke palettene var i stand til å bære ungene i munnen jeg, men tydeligvis.

Jeg ble skikkelig fascinert av å se på ihvertfall
Dette her er egentlig litt sinnsykt men men.. Jeg sleit i går med nitritt problemer. Dette skyldes (trolig) en råtten vannlilje jeg hadde der som gikk i oppløsning. Uansett. Jeg tok den ut og nitritt har vært fin etter vannbyttene.

Så etter jobb i dag dro jeg på dyrebutikken og sikla på palettene. Etter å ha snakket med de ansatte så mente de på at jeg trygt kunne ta med ett par hjem. Jeg har også to platy fra før. Hele greia gror ut på at karet bare er ett par uker gammelt..

Vel uansett..Umidellbart etter å ha gjort seg kjent med karet. Undersøkt hulen og vist en ufattelig stor interesse for roten min så begynte de å riste og styre. Dette var vel rundt kl 1700 i dag.
Så og si hver gang de svømte tett over roten så kom de derre merkelige anfallene.

Akkurat nå kan jeg se noe som ligner egg under roten.
Er det virkelig mulig ?
Hunnen er der hele tiden og slikker på de...
Frk. Nilsen
Ganske riktig lå det ihvertfall 15 yngel i pumpa. Jeg tømte dem kjapt uti akvariet igjen og håpa på det beste. Ikke all yngelen fant foreldrene sine og la seg langs bunnen inntil akvarie-veggen. Vi antok at de ville bli spist, og da hunnen kom bort og plukka opp en 5-6 stykker trodde vi hun spiste dem fordi hun ikke visste det var hennes yngel. Men neida, hun svømte rett bort til resten av ungeflokken og spytta ut yngel en etter en :-) Visste ikke palettene var i stand til å bære ungene i munnen jeg, men tydeligvis. Jeg ble skikkelig fascinert av å se på ihvertfall :-)

Jeg har studert mine paletter og deres yngel mye de siste dagene. Med en gang noen yngel kommer for langt fra foreldrene, snapper mora dem opp i munnen og legger dem hvor hun vil ha dem! utrolig stilig å se på. Når de blir stressa eller skremt av noe som f.eks samboeren som kommer å henger opp klær, svømmer mora med yngel inn i kokkosnøtta til alle er inne.
Faren oppfører seg pent og passer på mens mora spiser eller gjør andre ting. Men han tar ingen inn i munnen.

Noe som jeg har sett som jeg ikke liker, er at av og til "jakter" mora på yngelet sitt. Hun tar et av ynglene sine i munnen og tygger litt før hun spytter det ut igjen og gjør det samme til det er dødt før hun tar det i munnen og presser det ut en annen plass lenger bak. :P Tror dette er kun når hun er litt stressa

Noen andre som sliter med det samme? Noen tips?

Mvh
Morten
MortenH - huff da, håper du får forklaringen på hvorfor de spiser noen. Jeg har ikke observert at mine har spist yngel, men hvem vet hva de gjør om nettene
Men det du beskrev om at de henta dem inn igjen har ikke jeg sett, var nytt for meg helt til jeg helte ut pumpe-innholdet. Yngelen er jo så stor og hunnen så liten, med fem unger i munnen tenkte jeg at førstemann må ha havna helt bak i gattåpningen, hehe.

Mine har flytta ut av hulen de la eggene i. De har nå gravd ut sand under en av røttene jeg har stående i karet, og om nettene svømmer yngelen under der mens foreldrene "ligger" på vakt foran åpningen. Hunnen er av og til inne, men tror ikke hannen engang er liten nok til å komme inn.

De som lurte på bilder, å ta gode bilder av fisk er veeeldig vanskelig. Og yngel gjør jo bare jobben enda verre, om ikke umulig. Nå er jeg ingen ekspert innen faget, og har ikke noe avansert kamera, men å ta bilde av fiskene mine er som å prøve å ta bilde av bikkjene mine når de springer løs.
(og de som har greie på hund, rasen er av greyhound, need I say more)
Men tok samboer i å se på litt mer avansert digitalt kamera på nett i går, så kanskje det er håp.
Deviator
Vet du om ett nettsted med godt stoff om denne fisken ? Hvordan de leker, oppførsel,trivselkrav etc etc ?

Forresten, har du søkt ute på nettet etter det engelske navnet/latinske navnet?
Hvis du er stø på engelsken vil jeg tro du kan finne endel informasjon som svever der ute i nett-verdenen
Jeg har vel søkt og søkt egentlig men finner ikke noe utdypende.
Men du frk.nilsen, så du eggene til ciklidene ? Kan det være noe annet enn egg som bildet viser under roten der ?
Slikker hunnen på eggene ?
Skjønner ikke at de kan legge egg så tidlig, kanskje fått den drektig fra butikken.
Jeg så eggene såvidt det var ja. Jeg aner ikke hva hunnen gjorde med dem, men hun holdt seg for det meste i hulen, og rundt den.

Litt vanskelig å se på bildet, men om disse to allerede var i lek i butikken er det kanskje egg
Hvordan ser hunnen ut nå i forhold til før da? Har buken blitt mindre og rødfargen forsvunnet. Har hun blitt blekere på kroppen også?
Det var slik jeg la merke til det, etterpå begynte jeg å se etter egg/yngel.
Om hun er full av egg og klar vil hun jo ha en gulfarge på kroppen. Buken vil være rød og ganske så rund

Du får vente og se en liten stund så kanskje du ser noen små yngel en dag.

edit: ah, så nettopp på bildene dine igjen, og hunnen din ser ikke ut som om hun er i leksfargene sine nå. Hun er mer blass og den runde røde buken er der ikke. Så da er det nok egg da
Det skal bli morro og følge med. Jeg som har brukt sinnsykt mye energi på å finne egnet hule etc så går hun hen og legger egg under en rot mitt i akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap