- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Oppdrett av L-maller.. (side 2)
Oppdrett av L-maller.. (side 2)
Selger unna litt fisk nå:har en gruppe med 6stk vf L-129,disse har hatt egg for ikke så lenge siden...var så dum at jeg flytta de uten å sjekke hula til alfahannen...der var det så klart egg..disse ble kastet ut av hannen av det jeg kunne se..vet ikke om noen av disse klekket..
Har også 3stk store vf L-015 som selges..2 av de er STORE...
Selger også en 290liter,dette er helglasskar med porsabord..er kun kar,bord og lys med..
Skal ha 2000kr for L-129ene 750 for L-015ene og 1000kr for akvariet...
Dette selges pga at det er nye ting på vei inn(selger disse med tungt hjerte....)
Skal ha inn en reol igjen pga det nye som er på vei..
Har byttet litt vann i dag så kanskje L-129ene går igang igjen så kan de selges med egg..har bud på 1800,-men syns de er verdt minst 2000,-så drøyer det litt....
Dette er en hobby som det er sinnsykt vanskelig å bli fornøyd med:er alltid noe jeg ser som er grisefint som jeg får lyst på men vanskelig med 3barn,dame og hus..er litt vanskelig å forsvare at en har brukt xantall tusen på fisk...så derfor bruker jeg kr som jeg har jobbet overtid for eller penger som kommer inn ved salg..pluss litt ekstra også da
Derfor er det veldig moro å snart få noe kult inn her(jeg syns det iallefall)
Grattis med dagen i dag Karlsen
Har også 3stk store vf L-015 som selges..2 av de er STORE...
Selger også en 290liter,dette er helglasskar med porsabord..er kun kar,bord og lys med..
Skal ha 2000kr for L-129ene 750 for L-015ene og 1000kr for akvariet...
Dette selges pga at det er nye ting på vei inn(selger disse med tungt hjerte....)
Skal ha inn en reol igjen pga det nye som er på vei..
Har byttet litt vann i dag så kanskje L-129ene går igang igjen så kan de selges med egg..har bud på 1800,-men syns de er verdt minst 2000,-så drøyer det litt....
Dette er en hobby som det er sinnsykt vanskelig å bli fornøyd med:er alltid noe jeg ser som er grisefint som jeg får lyst på men vanskelig med 3barn,dame og hus..er litt vanskelig å forsvare at en har brukt xantall tusen på fisk...så derfor bruker jeg kr som jeg har jobbet overtid for eller penger som kommer inn ved salg..pluss litt ekstra også da
Derfor er det veldig moro å snart få noe kult inn her(jeg syns det iallefall)
Grattis med dagen i dag Karlsen
Postet 03.11.10 kl 17:33
Malle frank
Takk for det Frank.
Morro og følge bloggen din her !!
Prater jo med deg så sjeldent om dag
Morro og følge bloggen din her !!
Prater jo med deg så sjeldent om dag
Postet 03.11.10 kl 23:10
Salg av fisk
Har nå solgt unna litt fisk for å få plass til nye fisk...ikke moro å selge unna fisk,har solgt gruppa med L-129 og trioen med L-015 som var SVÆRE og klare til lek,men enn må prioritere hva man har lyst på også..blir iallefall moro med noe nytt i huset snart.....Har solgt en 290liter og satt inn en reol med 3stk 152litere istedenfor så har da litt mer plass til de forskjellige mallene som kommer....
Postet 08.11.10 kl 14:30
Nye maller
Da er det maller på vei hittL-168 L-129 L-180 L-174 og Ancistrus Claro
Dette er 1-2 trioer som har ynglet så håper de kan fortsette dette her også
De hadde dessverre ikke de jeg helst ville ha(hadde vært kamp i karet tror jeg så den ene hadde død)L-028som var knallfine...men men kanskje neste gang...
Skal få tatt bilder etterhvert og legge ut....
Dette er 1-2 trioer som har ynglet så håper de kan fortsette dette her også
De hadde dessverre ikke de jeg helst ville ha(hadde vært kamp i karet tror jeg så den ene hadde død)L-028som var knallfine...men men kanskje neste gang...
Skal få tatt bilder etterhvert og legge ut....
Postet 09.11.10 kl 13:53
Nye maller
Skal selge unna L-046ene og kjøpe noe annet..
Har nettopp fått en fin gruppe med L-128 som har gitt masse yngel,så får håpe de fortsetter her også
Håper ikke dette blir tatt ille opp av Duckmen er jo min tråd så skryter litt av mallene mine jeg...
Imorgen så er det nye maller på vei inn igjen(vet ikke helt hva det blir men oppdaterer når de er i hus)
L-333ene mine er i full gang igjen,både de gule og de svarte og hvite yngler javnt og trutt nå...deilig
L-262ene og L-181ene vil ikke enda men de leker så kommer sikkert egg der snart også...pluss at L-340ene er i hule mange ganger i løpet av uka,så håper på egg der også....
Deilig med en egen egotråd asshehehehe
Har nettopp fått en fin gruppe med L-128 som har gitt masse yngel,så får håpe de fortsetter her også
Håper ikke dette blir tatt ille opp av Duckmen er jo min tråd så skryter litt av mallene mine jeg...
Imorgen så er det nye maller på vei inn igjen(vet ikke helt hva det blir men oppdaterer når de er i hus)
L-333ene mine er i full gang igjen,både de gule og de svarte og hvite yngler javnt og trutt nå...deilig
L-262ene og L-181ene vil ikke enda men de leker så kommer sikkert egg der snart også...pluss at L-340ene er i hule mange ganger i løpet av uka,så håper på egg der også....
Deilig med en egen egotråd asshehehehe
Postet 19.11.10 kl 19:44
Hei på deg:)
Du er jo like gærn som meg med maller du hehe
Jeg rydda opp i mallebestanden her før sommeren, men nå vart det jaggu fult her igjen, som vanlig.
Man får liksom aldri nok plass... så man må bare selge unna det man har mista interessen for, å satse på noe nytt og spennende
Jeg har kjøpt meg ett parr med L-262, de har ikke lekt her enda, har vel bare hatt dem en mnd tid eller noe.. i hvordan forhold leker dine?
Jeg får ta en ny opprydding i karrene, så får jeg kanskje plass til noe nytt å spennende jeg og
Jeg rydda opp i mallebestanden her før sommeren, men nå vart det jaggu fult her igjen, som vanlig.
Man får liksom aldri nok plass... så man må bare selge unna det man har mista interessen for, å satse på noe nytt og spennende
Jeg har kjøpt meg ett parr med L-262, de har ikke lekt her enda, har vel bare hatt dem en mnd tid eller noe.. i hvordan forhold leker dine?
Jeg får ta en ny opprydding i karrene, så får jeg kanskje plass til noe nytt å spennende jeg og
Postet 19.11.10 kl 20:01
Hei du.
Hehe får aldri nok vettu,men som du sier så må jeg fjerne noe etterhvert dessverre...
Mine L-262er leker i litt div verdier..men sånn ca 26-28grader har de..flytter de litt rundt så de har ikke like forhold å leke i hele tiden..har vanlig krannvann fra Særp så har ikke målt det i forhold til andre verdier...de har dessverre ikke lekt i det sistemen håper de starter igjen snart...(hadde ett vannbytte for lenge siden som nesten tok livet av de,litt mye kaldt vann..måtte fylle på med varmt igjen..da lå det egg i hula dagen etterpå..men er jo ikke å annbefale da)
Håper dine kommer igang da...
Vær litt obs ang ynglene:mine har en tendens til å ikke tåle å bli flyttet før de er over3-4cm...har mistet mange ved å flytte de for tidlig...
Noe fint inne hos Dahls da???
Mine L-262er leker i litt div verdier..men sånn ca 26-28grader har de..flytter de litt rundt så de har ikke like forhold å leke i hele tiden..har vanlig krannvann fra Særp så har ikke målt det i forhold til andre verdier...de har dessverre ikke lekt i det sistemen håper de starter igjen snart...(hadde ett vannbytte for lenge siden som nesten tok livet av de,litt mye kaldt vann..måtte fylle på med varmt igjen..da lå det egg i hula dagen etterpå..men er jo ikke å annbefale da)
Håper dine kommer igang da...
Vær litt obs ang ynglene:mine har en tendens til å ikke tåle å bli flyttet før de er over3-4cm...har mistet mange ved å flytte de for tidlig...
Noe fint inne hos Dahls da???
Postet 19.11.10 kl 20:12
Det er bestandig noe spennende der men er det maller du er på jakt etter annbefaler jeg deg å ta kontakt med meg (91878525) eller butikken. Vi tar inn mye rart på bestilling
(jeg kan ikke drive med snikreklame her på forumet:
Jeg har slitt med for høy temp i de øverste reolkarrene mine, det lå jevnt på 36 grader i hele sommer, uten varmekolbe! Nå når tempen ute har gått ned en del ligger karrene på 28 uten lyset på.. jeg regner med at Hypancistrus gruppene begynner å leke litt snart
Kanskje jeg til og med kan slå på lyset igjen
Jeg fikk foresten ett kull på L-114 i går sånt er bestandig morro!
Jeg har stort sett bare Pecoltia, Hypancistrus, Ancistrus, Leporacanticus og Psauacanticus arter av maller.. vurderer å selge ut Pecoltia, de liker meg ikke De VIL ikke leke hos meg! Da kan jeg heller gi dem vidre til andre som vil prøve syntes jeg..
Selv om det er surt å få tilbakemld en uke etter jeg ga fra meg fisken, om at kjøperen har fått egg.. Godt å kunne glede andre iallefall
Takk for råd om yngelen, men jeg blir å ta dem ut av hula like før de er ferdig med plommesekken slik jeg gjør med alle malleynglene.. tåler de ikke det er de ikke fisk for meg
(jeg kan ikke drive med snikreklame her på forumet:
Jeg har slitt med for høy temp i de øverste reolkarrene mine, det lå jevnt på 36 grader i hele sommer, uten varmekolbe! Nå når tempen ute har gått ned en del ligger karrene på 28 uten lyset på.. jeg regner med at Hypancistrus gruppene begynner å leke litt snart
Kanskje jeg til og med kan slå på lyset igjen
Jeg fikk foresten ett kull på L-114 i går sånt er bestandig morro!
Jeg har stort sett bare Pecoltia, Hypancistrus, Ancistrus, Leporacanticus og Psauacanticus arter av maller.. vurderer å selge ut Pecoltia, de liker meg ikke De VIL ikke leke hos meg! Da kan jeg heller gi dem vidre til andre som vil prøve syntes jeg..
Selv om det er surt å få tilbakemld en uke etter jeg ga fra meg fisken, om at kjøperen har fått egg.. Godt å kunne glede andre iallefall
Takk for råd om yngelen, men jeg blir å ta dem ut av hula like før de er ferdig med plommesekken slik jeg gjør med alle malleynglene.. tåler de ikke det er de ikke fisk for meg
Postet 19.11.10 kl 20:40
Postet 19.11.10 kl 20:47
..
Den er grei
Hmm peckoltia liker ikke meg noe særlig heller gett..så går for hyperancistruser for det meste...
Alltid moro med egg jaGrattis med L-114...blir vel en god klase der tenker jeg..
Har solgt unna mange grupper som har ynglet innen 14 dager hos nestemann,men bare koselig det gett...
36grader blir litt varmt ja....
Hmm peckoltia liker ikke meg noe særlig heller gett..så går for hyperancistruser for det meste...
Alltid moro med egg jaGrattis med L-114...blir vel en god klase der tenker jeg..
Har solgt unna mange grupper som har ynglet innen 14 dager hos nestemann,men bare koselig det gett...
36grader blir litt varmt ja....
Postet 19.11.10 kl 20:48
Har dessverre ikke de lenger,men skal høre med en kompis som har de jeg hadde[om de ikke er døde da]
Mener de kun kom som ancistrus black...så mer enn det vet jeg dessverre ikke..
Er det ikke lett for å bli whiplash hos en som ikke har det da???tenker da på salg av fisk som går i slike anlegg og blir solgt til en som har kranvann???
Mener de kun kom som ancistrus black...så mer enn det vet jeg dessverre ikke..
Er det ikke lett for å bli whiplash hos en som ikke har det da???tenker da på salg av fisk som går i slike anlegg og blir solgt til en som har kranvann???
Postet 19.11.10 kl 20:53
Jeg får heller kjøre en "tørkeperjode" sommerstid, det er jo stort sett bare VF og F1 fisk jeg har, så får jeg heller sette dem i lek på høsten når regntiden og tempen går litt ned
Aldri så vondt at det ikke er godt for noen
Første kull jeg fikk på L-114 var på 280 stk, denne gangen klarte jeg å redde 23 stk ut av hula, resten hadde hannen slipt i karret. Jeg har ikke vært så ivrig med lommelykta den siste tiden, så det kullet der kom som en overaskelse
Aldri så vondt at det ikke er godt for noen
Første kull jeg fikk på L-114 var på 280 stk, denne gangen klarte jeg å redde 23 stk ut av hula, resten hadde hannen slipt i karret. Jeg har ikke vært så ivrig med lommelykta den siste tiden, så det kullet der kom som en overaskelse
Postet 19.11.10 kl 20:55
Neida, jeg bruker osmosevann (når jeg gidder) på lekskarrene, da blir det stort sett lek.
Når jeg flytter yngelen tar jeg vann fra foreldrekarret og fyller opp en 54 liter, når jeg bytter vann på yngelkarret tar jeg vanlig kranvann.. så jeg selger yngelen i vanlig vann.
Jeg har aldri hatt problemer med dette jeg.. Dette har jeg hørt før, men jeg aner ikke hvor det har oppstått!?
Nå står osmoseannlegget å går for saltvannskarret sin del.. men jeg bruker å trigge mallene litt med osmosevann når jeg vil ha en spesiell art i lek.. dette gjør jeg etter en varmekur(32-34) for så å sette tempen ned sakte (25), så bruker jeg osmosevann samtidig som jeg setter opp tempen til malletemp igjen. Så forer jeg godt underveis.
Når tempen er høy bruker jeg stort sett bare proteinfor, når tempen er lav MÅ man bare bruke grønne tabbiser.
En varmekur fjerner flagelater, fiskene spiser som gale etter kuren er over, og er dunderklare for lek. Samtidig med ett godt regnskyll med div frossent for og osmosevann.. vil de fleste leke.
Iallefall de mallene som liker meg
Når jeg flytter yngelen tar jeg vann fra foreldrekarret og fyller opp en 54 liter, når jeg bytter vann på yngelkarret tar jeg vanlig kranvann.. så jeg selger yngelen i vanlig vann.
Jeg har aldri hatt problemer med dette jeg.. Dette har jeg hørt før, men jeg aner ikke hvor det har oppstått!?
Nå står osmoseannlegget å går for saltvannskarret sin del.. men jeg bruker å trigge mallene litt med osmosevann når jeg vil ha en spesiell art i lek.. dette gjør jeg etter en varmekur(32-34) for så å sette tempen ned sakte (25), så bruker jeg osmosevann samtidig som jeg setter opp tempen til malletemp igjen. Så forer jeg godt underveis.
Når tempen er høy bruker jeg stort sett bare proteinfor, når tempen er lav MÅ man bare bruke grønne tabbiser.
En varmekur fjerner flagelater, fiskene spiser som gale etter kuren er over, og er dunderklare for lek. Samtidig med ett godt regnskyll med div frossent for og osmosevann.. vil de fleste leke.
Iallefall de mallene som liker meg
Postet 19.11.10 kl 21:05
Oki..høres jo bra ut det da..hmmm får sjekke litt ang et slikt annlegg
De fleste jeg får i lek,leker som regel etter at jeg har flyttet de litt rundt i forskjellige kar med litt forskjellig temp og innredning og litt vannbytter og god foring...men noen er bare vansklige å få til...andre trenger jo kun vann
De fleste jeg får i lek,leker som regel etter at jeg har flyttet de litt rundt i forskjellige kar med litt forskjellig temp og innredning og litt vannbytter og god foring...men noen er bare vansklige å få til...andre trenger jo kun vann
Postet 19.11.10 kl 21:12
Postet 19.11.10 kl 21:43
Ja det er sant, det finnes coryfolk som tar coryen med i bilen ned på supern, omminnreder karret når de kommer hjem og slipper dem tilbake, vips så er det egg
Du får til masse maller uten osmose, så det er dumt å forandre på noe som fungerer slik det skal
Jeg drettet en masse fisk uten osmose, både Tetra, maller, Discus, Danio, regnbuefisker, Malawi, Tanganyika, Goby, Halvnebb, Labyrintfisk , Microrasbora, div ciklider både vestafrikanere og søramrikanske, barber og corydoras. Så prøvde jeg MED osmosevann, og jeg så den sinnsyke forskjellen det ble med å få fisken i lek, og ikke minst, KLEKKEPROSENTEN av egg!!
Og dette var på vestlandet, der det regnet fra oktober til og med ut Mars mnd.. jeg trodde jeg hadde leksvann i kranen før jeg satte opp ett osmoseannlegg..
Det er verd å prøve, og så koster det ikke allverden, ikke bruker det strøm og ikke tar det plass
Mallene her går ikke i rent omsmosevann, jeg bruker det kun når jeg virkelig prøver å å få igang en gruppe som ikke vil.. og til arter som trenger det lille ekstra, både for å leke og for at eggene skal klekke, alle eggene
Du får til masse maller uten osmose, så det er dumt å forandre på noe som fungerer slik det skal
Jeg drettet en masse fisk uten osmose, både Tetra, maller, Discus, Danio, regnbuefisker, Malawi, Tanganyika, Goby, Halvnebb, Labyrintfisk , Microrasbora, div ciklider både vestafrikanere og søramrikanske, barber og corydoras. Så prøvde jeg MED osmosevann, og jeg så den sinnsyke forskjellen det ble med å få fisken i lek, og ikke minst, KLEKKEPROSENTEN av egg!!
Og dette var på vestlandet, der det regnet fra oktober til og med ut Mars mnd.. jeg trodde jeg hadde leksvann i kranen før jeg satte opp ett osmoseannlegg..
Det er verd å prøve, og så koster det ikke allverden, ikke bruker det strøm og ikke tar det plass
Mallene her går ikke i rent omsmosevann, jeg bruker det kun når jeg virkelig prøver å å få igang en gruppe som ikke vil.. og til arter som trenger det lille ekstra, både for å leke og for at eggene skal klekke, alle eggene
Postet 19.11.10 kl 21:50
Christian T.Ser at det er folk som bruker betraktelig mer kr på fisk enn det eg gjør ja, blir jo bare å regne som smågutt i forhold til dere ja hehe. Mye nyttig å plukke opp her ja ang malleoppdrett, har slitt en stund med å få l-260paret til å leke så kansje å flytte de vil gjøre susen?
Jeg fikk først "diagnosen litersyken" av Bjarne her inne, så tok det litt av, så fikk jeg "kronisk litersyke" av samme mannen, begge artiklene ligger under diverse her på forumet Det kan ta litt av iblandt...
Mallesyken er ikke billig den heller, det er en dyr samlemani man lider av
Ja og flytte dem kan gjøre utslaget, hos meg bruker mallene å leke til slutt når de selv vil.. jeg kan gjøre mye greier, men de leker ikke før de selv vil. Så vær tålmodig, kjøp deg ett karr til å pusle med og glem L-260 for en stund, så skjer det sikkert ting Det å flytte dem, bytte ut pumpen, forandre på foret, rutinen på vannbyttet.. osv.. alt virker til slutt.. men de vil kun leke når de finner det for godt, uansett hva du gjør
Som vetrinæren jeg jobbet for sa: (vi jobbet med løpshester) Sparker du 100 syke hester i ræva, blir jo 90 av dem friske igjen..! (dette var til folk som brukte masse kjærringråd, og div greier for å gjøre såre hestebein friske i en fei, og sverget til akkurat sine metoder siden det virket der på akkurat den hesten)
Bruk tålmodighet, og sunt fiskevett, så ordner det meste seg Og, les mere av fisken du har i karret, enn bøker, da lærer du mere Og ikke vær redd for å prøve noe nytt, men bruk hodet underveis!
Postet 19.11.10 kl 22:12
Endret: 19.11.10 kl 22:31
Eddie!! Var du som fikk tak i det L262 paret ja. Du rakk det rett før meg. Hehe!
Frank, på tide med litt mer detaljer med hvordan du får mallene til å leke Har selv et L260 par som leker uten at jeg i det hele tatt gjør noe. Men L134 mine leker ikke ennå. Må innrømme at jeg ikke prøver veldig å få dem til å leke heller da.
Frank, på tide med litt mer detaljer med hvordan du får mallene til å leke Har selv et L260 par som leker uten at jeg i det hele tatt gjør noe. Men L134 mine leker ikke ennå. Må innrømme at jeg ikke prøver veldig å få dem til å leke heller da.
Postet 19.11.10 kl 22:18
juventusEddie!! Var du som fikk tak i det L262 paret ja. Du rakk det rett før meg. Hehe! Frank, på tide med litt mer detaljer med hvordan du får mallene til å leke ;) Har selv et L260 par som leker uten at jeg i det hele tatt gjør noe. Men L134 mine leker ikke ennå. Må innrømme at jeg ikke prøver veldig å få dem til å leke heller da.
Jepp hehe.. jeg har en "wanted" liste, der akvarister forteller meg hvilke arter fisk de er ute etter, så tar jeg kontakt etter som de dukker opp på fiskelistene Jeg gir beskjed om hva JEG er ute etter , så får jeg beskjed 5 sec etter de har kommet på forumene for salg Dette funker perfekt Jeg slipper å å følge med på nett
Jeg tror Frank steller fisken sin godt, bytter vann når han skal, og så har fisken ett godt øye til han (Det kan jo hende at han har slike blå piller han forer med en gang i uken også)
Postet 19.11.10 kl 22:44
Endret: 19.11.10 kl 22:45
Hehe, er sant det. Har fått høre det at du har folk på utkikk for deg. Fikk selv tak i en voksen han L262 for 200 kr rett før den annonsen kom. Jeg hadde ikke noe kjerring til han så jeg har den hos en god kompis av meg som har en L262 hun. Tror den hua kansje kommer fra Frank faktisk.
Hvor kjøper man osmoseannlegg? Og hva ligger de som regel pris.
Skal du selge alle L046 dine Frank? Plassmangel er vel akvaristen sitt største problem...
Hvor kjøper man osmoseannlegg? Og hva ligger de som regel pris.
Skal du selge alle L046 dine Frank? Plassmangel er vel akvaristen sitt største problem...
Postet 20.11.10 kl 08:42