Forskjellige ting jeg lurer på ang 400l (side 2)
Postet 28.12.07 kl 19:18
På 20ml-forpakningen så står det at det holder til 1000 liter, så da skal det vel holde til din 420 liter så sant du bruker standard-dosering og ikke må forlenge kuren.
Dessverre er det ikke uvanlig at en må begge deler, så jeg ville anbefalt deg å kjøpe ihverfall to flasker eller en større mengde. Det har vært lang holdbarhetsdato på de jeg har kjøpt, så ingen grunn til å stå der med skjegget i postkassa om en må øke dosering eller behandlingstid
Dessverre er det ikke uvanlig at en må begge deler, så jeg ville anbefalt deg å kjøpe ihverfall to flasker eller en større mengde. Det har vært lang holdbarhetsdato på de jeg har kjøpt, så ingen grunn til å stå der med skjegget i postkassa om en må øke dosering eller behandlingstid
Postet 28.12.07 kl 19:38
Endret: 28.12.07 kl 19:39
Ok, tusen takk.
Har allerede en eSHa Exit, men den er for tiden utlånt for å behandle en 96l.
Den jeg har, er iallefall holdbar til 2012 om jeg husker rett, så det skader ikke å ha en ekstra i skapet. Man vet jo aldri når man (eller andre) får bruk for det
Kjenner meg litt småredd, da jeg lurte på om jeg nå så en prikk i mitt kar også....
Om det skulle være hvitprikk har jeg forhåpentligvis nok til begge karene.
Bestilling på mere er sendt.
Ps Om det er brukt av flasken - holder medisinen seg fortsatt til "bør brukes innen"?
Har allerede en eSHa Exit, men den er for tiden utlånt for å behandle en 96l.
Den jeg har, er iallefall holdbar til 2012 om jeg husker rett, så det skader ikke å ha en ekstra i skapet. Man vet jo aldri når man (eller andre) får bruk for det
Kjenner meg litt småredd, da jeg lurte på om jeg nå så en prikk i mitt kar også....
Om det skulle være hvitprikk har jeg forhåpentligvis nok til begge karene.
Bestilling på mere er sendt.
Ps Om det er brukt av flasken - holder medisinen seg fortsatt til "bør brukes innen"?
Postet 28.12.07 kl 19:54
Det vet jeg faktisk ikke, men har gått ut fra det. Har ihvertfall tidligere hatt god virkning selv om flasken har stått åpnet en stund. Står jo ikke noe om det i bruksanvisningen heller. Dessverre så ser det nå ut som jeg har fått en gjenstridig hvitprikk som exiten ikke tar, men jeg brukte nå av en helt ny flaske så det skulle ikke ha noe med det å gjøre.
Postet 28.12.07 kl 20:06
Endret: 28.12.07 kl 20:07
Postet 28.12.07 kl 20:14
Postet 28.12.07 kl 21:29
Spørsmål om filterkapasitet:
Pga min økonomiske situasjon i høst, endte jeg opp med en mindre pumpe enn anbefalt. Dette skal rettes opp når jeg er inne i en "rik periode" igjen (livet går opp og ned vet du).
I 420l går det nå en utv. fluval 404 (opp til 400l), en modifisert fluval 4+ og en eheim aquaball.... husker ikke. Den har iallefall 3 kurver: 2 med blåfilter og en med fin svamp samt en liten med vatt.
Fiskene jeg har er:
10 kongotetra
5 skalarer
2 ancistrus
1 pleko
1 l134
1 l066
4 corydoras og
1 sae
Det virker som om det er tilstrekkelig filterkapasitet til disse fiskene. Ligger det i faresonen, eller går det med noen fisker til før nyfilteret er i hus?
I 420l går det nå en utv. fluval 404 (opp til 400l), en modifisert fluval 4+ og en eheim aquaball.... husker ikke. Den har iallefall 3 kurver: 2 med blåfilter og en med fin svamp samt en liten med vatt.
Fiskene jeg har er:
10 kongotetra
5 skalarer
2 ancistrus
1 pleko
1 l134
1 l066
4 corydoras og
1 sae
Det virker som om det er tilstrekkelig filterkapasitet til disse fiskene. Ligger det i faresonen, eller går det med noen fisker til før nyfilteret er i hus?
Postet 13.01.08 kl 17:15
Det kommer jo litt ann på størrelsen på fiskene, spesielt scalarene og plecoen.
Store plecoer driter jo tilstrekkelig til å engasjere opptil flere filtre
Men det ser ikke alt for galt ut, spesielt ikke med tanke på at 404 faktisk oppgis til å takle 500L akvarier (med ørten klyper salt - altså beregningen, ikke vannet )
Store plecoer driter jo tilstrekkelig til å engasjere opptil flere filtre
Men det ser ikke alt for galt ut, spesielt ikke med tanke på at 404 faktisk oppgis til å takle 500L akvarier (med ørten klyper salt - altså beregningen, ikke vannet )
Postet 13.01.08 kl 17:40
Skalarene er ikke så store - synes ikke de vokser særlig, men min søster forsikerer meg om at de har vokst, så da har de vel det. De skal bli mye større iallefall
Plecoen vet jeg ikke hva det er med: den er to år og ca 8? cm. Disse skal jo vokse utrolig fort har jeg forstått, men min gjør det altså ikke.
Den levde sine første 3-4 mnd hos meg i en 60l - da så jeg den aldri. Flyttet deretter til en 160l og kviknet til. Den har alltid sett fin ut: ikke tynn, fin i finnene ol. Ettersom jeg leser tips om hvor mye mat maller skal ha, føler jeg at jeg gir mine mer enn gjennomsnittet (ass. tabeletter, agurk og erter).
Plecoen vet jeg ikke hva det er med: den er to år og ca 8? cm. Disse skal jo vokse utrolig fort har jeg forstått, men min gjør det altså ikke.
Den levde sine første 3-4 mnd hos meg i en 60l - da så jeg den aldri. Flyttet deretter til en 160l og kviknet til. Den har alltid sett fin ut: ikke tynn, fin i finnene ol. Ettersom jeg leser tips om hvor mye mat maller skal ha, føler jeg at jeg gir mine mer enn gjennomsnittet (ass. tabeletter, agurk og erter).
Postet 13.01.08 kl 18:03