Blåfiltermatte, strips og poverhead.. -En usynlig akvarull? (side 2)

Skjønner veldig godt poenget ditt! Mine kar står i min egen lille "hule" så den ytre skjønnhet er ikke høyeste prioritet..
Men du skal ikke se bort ifra at mitt neste påfunn blir en rull! Får se når neste forsendelse med pumper komer.. he he.. alltid moro å teste ting som kan hjelpe en med enkle problemer! Håper du skriver litt videre om hvordan denne rullen virker over tid i forhold til rens osv..
Mvh Asle
Har hatt den i ca to måneder nå, og er fremdeles fornøyd. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk problemer med fluval4+...

Men jeg kan iallefall si at pumpa som er inni akvarullen er en Eheim Compact 1000 som jeg vurderte å kassere siden den bråkte infernalsk da jeg hadde den med filtermatte bakgrunn og sugekopper på glasset slik som du Asle har.
Nå merker jeg ikke bråk i det hele tatt. Svampen isolerer bort all støy.

Oppsettet burde kunne utvikles slik at man hadde finfilter innerst. Da vil den nok ha enda mer effekt.
Aggi
Matta er 5 cm tykk, og rullen ble vel 25 cm lang, kanskje? Det vil kreve mye mer plass fra karet dersom du skal ha den som filter i bakvegg eller endevegg. Ja, den blir tjukkere enn en fluval 4+, men den blir jo mye kortere. Og kledd med planter, så vil den nermest bli usynlig... Husk på at all denne svampen har jo en fitreringseffekt. Man ville ikke fått like mye svamp inn i en fluval 4.

Akkurat, Nå tenker jeg å erstatte den med en Fluval 2+ i et lite kar, og DA blir den svære klumpen jeg har laget nå litt for stor. Skal prøve å lage en mindre. Det er jo IKKE mye blåsvamp som går i en 2+, så det skal nok gå greit!
Lurer på om jeg skal prøve å ta en litt stor bit med tjukk blåsvamp og "hule" den ut så jeg får plass til pumpa, for så å bruke fiskesnøre for å snurpe den sammen rundt utblåserrøret...?
Nå har jeg laget en mindre filterdings, som jeg kaller "Akvaballen". Jeg tok den som jeg allerede hadde laget (og som jeg syntes var for stor), klipte av den litt i endene og sydde den igjen. Ja... det blir problematisk når pumpa stopper, men det gikk superfort å sy igjen, så det blir ikke noe storarbeid å klippe opp og sy igjen flere ganger heller, håper jeg.

Her er bilde av den. Det var i går, Nå i kveld har jeg surret på den litt javabregner. Ser ikke spesielt pent ut ennå, men jeg får håpe de vokser seg til fort!

Jeg lagde en til i går, da tok jeg en passe tykk bit av matta, klipte en spalte i den og dyttet pumpa inni. Lagde et hull til utblåserslange. Lot bare ledningen komme ut der jeg dyttet pumpa inn, og surret igjen rundt der.
Denne skal jeg la gå i en plastkasse fra IKEA ("Stabla", hvitaktig litt gjennomsiktig plast. Fant ut at jeg må ha et krisekar gående, siden ingen av akvariene er særlig egnet hvis en av Guramiene må ut av Overfloden på kort varsel)[External Image]
For en søt liten akvadott
Prinsippet er jo det samme Bortsett fra at min er kledd med planter.
Aggi
For en søt liten akvadott ;) Prinsippet er jo det samme :) Bortsett fra at min er kledd med planter. :)

Akvadott... Haha, det var en pent navn, du!
Dotten min er "kledd med planter" nå ;P Men det var en heller dårlig skredder. Får håpe moder natur og tidens tann gjør jobben sånn at det gror seg til. Noen anleggsgartner er jeg IKKE...
Hva tror du moderatorene sier om at jeg legger ut flere bilder av dotten min?
Ja vel, Aggi, siden det er deg...
(Akkurat som jeg stritter imot å legge ut bilder av den fine dotten min!)

Her er den sett fra sørsiden.
[External Image]

Og her fra nordsiden. Her ble det av en eller annen grunn litt snauere!
[External Image]

Fine Galaxyer, ikke sant?
Først hadde jeg en gammel dessertskål liggende under, men så fant jeg ut at den ble litt iøyenfallende (siden den hadde en lekker gullkant...!). Klarte liksom ikke skjule den helt. Så istedet laget jeg en grop i sanda og rylte den med runde steiner. Litt små nederst, og litt større oppå, så jeg ikke skal få sand i dotten (åh, det er SÅ gøy å skrive på denne tråden!!! )
Fungerer kjempefint, for nå er det god vanntilstrømning på alle kanter rundt dotten. Innsuget til pumpa er jo under, og jeg ser at grumset suges ned i steinene under dotten.
Hehehe. Dotten er jo ennå ung, og den blir finere når den blir litt mer gjengrodd... Alternativt kan du jo dekke den til med flere eh "fikenblader" (les: javabregner)...

Ser at galaxyrasboraene liker dotten allerede.

Takk for at du delte bildene av dotten din med oss... ;D
Sort blåfilltermatte
Gulli
Hadde TiE funne svart filtermatte på nettet? Det må jeg sjekke... Den blå er jo bittelitt skrikende...

Filtermatte 50x50x10 cm sort 20 ppi. Pris DKK 165,00
De var utsolgt, de du la ut bilde av i linken Nils.

Jeg kjøpte et par 3-pack med filtermatter på eBay, forresten, for i den pakka var en av filtermattene svart.

Har fått dem nå, og det var tynne greier Men de svarte var heldigvis den groveste svampkvaliteten, og jeg skal bruke dem utenpå noen blå til innv. hjørnefilter med powerhead. Den svarte skal altså skjule den skrikende blå filtermatten av den vanlige typen vi kjøper her til lands, for den svarte var ikke tjukk nok til å brukes alene.

Ja, jeg oppdaget det da jeg skulle bestille, men da finnes det ihvertfall sorte matter som det er mulig å få tak i. Legger inn en forespørsel om når unimati.biz kan levere disse.
Svart filtermatte
For en stund siden sendte jeg en e-post til JBL og spurte hvorfor de ikke lager Proflow Clear i andre, litt mere diskrete, farger. Her er en del av svaret:
"In our canisters we used black foam and had to learn a painfull lesson: Foam producer like the black colour, as it can hide many undesired ingredients. So we had to pay for dead fish at the beginning.... Therefore we decided to come back to blue sponge again in our new range of canisters and internal filters...."

Kanskje ikke lurt å bruke en ukjent svart filtermatte hos dine mest dyrebare fisk uten å teste den først ?

Jeg har kjøpt svart filtermatte i akvariebutikken i Strömstad og den har fungert helt uten problemer. Jeg tror det er den samme (produsert av Matala) som Tropex selger (utsolgt nå), men var billigere....
Den svarte er relativt grov og renser ikke ut små partikler (tåke), så jeg bruker finere blåsvamp i tillegg. Ser forøvrig at Tropex også har (hadde?) en litt finere utgave som er grønn.
Nå ble jeg litt engstelig for de svarte jeg har kjøpt... det lukter veldig sterkt "plast-aktig" av dem, ikke slik vanlige blå filtermatter lukter. Hadde uansett tenkt å bløtlegge og skylle dem godt og lenge før bruk, men nå vet jeg ikke om det hjelper en gang Tenk om det er noe muffens i dem? jfr. svaret fra JBL i innlegget ovenfor....
Syntes de farga svampene der minnet mistenkelig om vanlig skum, som brukes til emballasje når en sender ting i posten...
Kjennes de ut som svamp, eller mer som en gammal madrass?
Nei, de kjennes jo greie ut, iallefall den svarte. Den grønne er imidlertid tvilsom, den er så finporet at jeg aldri vil bruke den i akvarium iallefall. Det blir rett og slett tett med en gang, kan jeg tenke meg.

Den svarte er som sagt den som har de groveste porene. Det duger til å skjule de blå vanlige, tenkte jeg.

Dette er egentlig tenkt brukt i dam, etter hva jeg forstod på nettbutikken som solgte dem. Det var mest ting til hagedam de hadde. Og i en hagedam med kanskje mange tusen liter, ville kanskje ikke noen illeluktende svamper hatt så mye innvirkning. I et lite akvarium derimot...
Nå ble jeg engstelig altså!
(etter å ha lest JBLs utsagn om produsenten(-e) av svarte svamper)
Matala filtermatter
Fant tilfeldigvis filtermattene fra Matala også i nettbutikken til koi.no. De forskjellige finhetsgradene har forskjellig farge; ekstra fin er grå, fin er blå, medium er grønn og grov er sort.
Jeg tror Matala-mattene har mindre overflate pr volumenhet enn vanlig blåfilter og derfor ikke gir så god biologisk nedbrytning på samme volum, men har ikke sjekket det.
Uff, jeg driver enda og bekymrer meg så veldig... etter å ha lest det ovenforstående ang. skjulte urenheter og uønskede ingredienser i svartfarget svamp, begynner jeg nesten å lure på om jeg tør å bruke dem

Det var ikke meningen (i mitt tilfelle) at de grove, svarte svampene skulle stå for filtreringen alene. Mine svarte svamper er for det første for tynne til det, men hensikten bak kjøpet var å finne svart svamp som kunne skjule den vanlige, blå filtersvampveggen bak. Altså to lag, innerst blå, ytterst og synlig fra akvariet den svarte.

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre....
Er det jeg som ser syner, eller er de mattene laget av tett sammenfiltrede "tråder"? De er ikke fulle av "bobler" slik vanlig svamp er?
De så ganske annerledes ut?

FEW
Fant tilfeldigvis filtermattene fra Matala også i nettbutikken til [URLBLOCK1]. De forskjellige finhetsgradene har forskjellig farge; ekstra fin er grå, fin er blå, medium er grønn og grov er sort. Jeg tror Matala-mattene har mindre overflate pr volumenhet enn vanlig blåfilter og derfor ikke gir så god biologisk nedbrytning på samme volum, men har ikke sjekket det.
Matala filtermatter
Matala-mattene består av "krøllete plastfibre" som ligger på kryss og tvers i alle retninger (3 dimensjoner).
Så vidt jeg forstår er fordelen at den gir stor gjennomstrømning og hurtig nedbrytning. Litt mere info og data kan finnes her og her.

Jeg benytter den sorte som et for-filter før vanlig blåfilter bl.a. i "hjørneløsninger" og de går aldri tette !! De er også veldig robuste; i butikken der jeg kjøpte den (i Strömstad) fortalte de at de brukte høyttrykksspyler når de gjorde dem rene.

Kanske Frank skulle fått fingrene i disse og gjort en sammenlikning med vanlig blåfilter .....?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap