- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bygging av paludarium ! (side 2)
Bygging av paludarium ! (side 2)
Ett innvendig er helt klart lettere med tanke på de ganske høye veggene på karet. Men ett utvendig har så mange fordeler at jeg ikke er i tvil om hva jeg hadde valgt.
Du spør om det er forskjell: Lada og Rolls frakter deg fra A til B, begge to. Men du verden for en ulik måte dette gjøres på
En Ex700 bør gå greit, dersom du spanderer noen kroner ekstra på filtermasse.
Mye av svampen bør byttes ut for å få god bakteriekultur, rett å slett.
Her er hvordan jeg satte opp min:
Nederste kurv: Ehfimech, i stedet for medfølgende rørbiter. Øker flowen i filteret med ca 30%. Toppes med en av filterplatene (svamp) som følger med
Kurv 2 beholdes med bioballer.
De to siste kurvene fylles med ehfisubstrat pro, og den øverste toppes med filtervatt. Dette gir en bakterieoverflate som er ca 90* så stor som det opprinnerlige oppsettet.
Jeg ville rett å slett borret huller til slangene, i passende høyde. Glass er ikke det letteste å borre i, så en glassmester er vel neppe feil mann\ kvinne å be om assistanse
Går du for innvendig, ville jeg rett å slett gjort det hele annerledes. En plate blåsvamp i bakkant, med ett pumpehode bak, er den beste løsningen her.
Stjeler noen liter vann, men gir en biologisk effekt på 20-30 ganger eheim-filteret.
Du spør om det er forskjell: Lada og Rolls frakter deg fra A til B, begge to. Men du verden for en ulik måte dette gjøres på
En Ex700 bør gå greit, dersom du spanderer noen kroner ekstra på filtermasse.
Mye av svampen bør byttes ut for å få god bakteriekultur, rett å slett.
Her er hvordan jeg satte opp min:
Nederste kurv: Ehfimech, i stedet for medfølgende rørbiter. Øker flowen i filteret med ca 30%. Toppes med en av filterplatene (svamp) som følger med
Kurv 2 beholdes med bioballer.
De to siste kurvene fylles med ehfisubstrat pro, og den øverste toppes med filtervatt. Dette gir en bakterieoverflate som er ca 90* så stor som det opprinnerlige oppsettet.
Jeg ville rett å slett borret huller til slangene, i passende høyde. Glass er ikke det letteste å borre i, så en glassmester er vel neppe feil mann\ kvinne å be om assistanse
Går du for innvendig, ville jeg rett å slett gjort det hele annerledes. En plate blåsvamp i bakkant, med ett pumpehode bak, er den beste løsningen her.
Stjeler noen liter vann, men gir en biologisk effekt på 20-30 ganger eheim-filteret.
Postet 28.08.07 kl 19:04
Postet 28.08.07 kl 20:30
Endret: 28.08.07 kl 20:33
De fleste utvendige filtre trenger filtermasse, enten de leveres "komplett" eller ikke.
Den medfølgende filtermassen i f.eks tetra sine filtre er ikke noe å rope hurra for.
Det er stor forskjell på løftehøyden til de ulike filtrene, og det vil derfor være noe varierende hvor godt filteret fungerer dersom slangene henges over kanten på karet ditt, kanskje 180cm over bakken (aner jo ikke hvor høyt understell du skal benytte). Hva tenker du her, spesielt med tanke på cash?
Slangene skal ikke utrustes med blåsvamp. Den på sugeside har en rist som hindrer fisk å ende i filteret, den andre har ett strålerør som fordeler vannet ut over overflaten.
Det jeg nevnte med blåsvamp, er rett å slett hjemmelaget innvendig filter, med stor kapasitet.
Her er en artikkel som beskriver ett slikt filtersystem.
Personlig ville jeg endret systemet noe siden dette blir ett "hjørnekar", og hatt en 10cm tykk plate, i 45`vinkel fra glassene (ikke buet).
Av punpe bak, ville jeg nok selv valgt en som dytter omlag 1000L\t, men dette bestemmes mye av hvor mye\ hvilke fisk og planter en skal ha.
Den medfølgende filtermassen i f.eks tetra sine filtre er ikke noe å rope hurra for.
Det er stor forskjell på løftehøyden til de ulike filtrene, og det vil derfor være noe varierende hvor godt filteret fungerer dersom slangene henges over kanten på karet ditt, kanskje 180cm over bakken (aner jo ikke hvor høyt understell du skal benytte). Hva tenker du her, spesielt med tanke på cash?
Slangene skal ikke utrustes med blåsvamp. Den på sugeside har en rist som hindrer fisk å ende i filteret, den andre har ett strålerør som fordeler vannet ut over overflaten.
Det jeg nevnte med blåsvamp, er rett å slett hjemmelaget innvendig filter, med stor kapasitet.
Her er en artikkel som beskriver ett slikt filtersystem.
Personlig ville jeg endret systemet noe siden dette blir ett "hjørnekar", og hatt en 10cm tykk plate, i 45`vinkel fra glassene (ikke buet).
Av punpe bak, ville jeg nok selv valgt en som dytter omlag 1000L\t, men dette bestemmes mye av hvor mye\ hvilke fisk og planter en skal ha.
Postet 28.08.07 kl 21:19
Det blir blåsvamp om det ikke går å bygge et eksternt helt selv! (og det er like bra eller tilnermet like bra som et eksternt)
Litt viktig spørsmål:
Kan jeg også montere flere mindre her og der med en sterk pumpe?
Hva blir prisen på et slikt blåsvampfilter kontra et like bra som er eksternt??
(er det mulig å bygge er eksternt filter med samme kapasitet som et kjøpt om man har en god pumpe?) at vannet skal fordeles med overflaten, kan det være i form av en bekk? om ikke er det greit med en ekstra pumpe som pumper vann fra basenget til bekken?
slik som jeg har fattet det nå er det bare filter, varmekolbe og måleinstrumenter som mÅ kjøpes er det riktig, eller trenger jeg noe mer?
er nesten lit flaut å bombadere dere spesielt Frank med spørsmål! men jeg håper at når jeg førs er igang blir det ikke så ille :P
(en stoR beudrig til deg Frank for enorme kunskaper og at du gidder å svare nybynnere som meg)
Litt viktig spørsmål:
Kan jeg også montere flere mindre her og der med en sterk pumpe?
Hva blir prisen på et slikt blåsvampfilter kontra et like bra som er eksternt??
(er det mulig å bygge er eksternt filter med samme kapasitet som et kjøpt om man har en god pumpe?) at vannet skal fordeles med overflaten, kan det være i form av en bekk? om ikke er det greit med en ekstra pumpe som pumper vann fra basenget til bekken?
slik som jeg har fattet det nå er det bare filter, varmekolbe og måleinstrumenter som mÅ kjøpes er det riktig, eller trenger jeg noe mer?
er nesten lit flaut å bombadere dere spesielt Frank med spørsmål! men jeg håper at når jeg førs er igang blir det ikke så ille :P
(en stoR beudrig til deg Frank for enorme kunskaper og at du gidder å svare nybynnere som meg)
Postet 28.08.07 kl 21:47
Endret: 28.08.07 kl 21:59
For å si det slik, alt er mulig for den med penger og kunnskap. Men det å bygge ett eksternt filter, utenom ett sumpfilter, er ikke noe jeg anbefaler.
Skal ting bli tett (noe som er en stor fordel :p), må det gjerne lages noe som enten er sveis sammen, eller boltet sammen.
Vedlikehold med hjelp av vinkelsliper og sveiseapparat, det frister vel ikke særlig
Siden du spør om noe som kan tilsvare ett utvendig filter: det er lite som er i nærheten av å matche slikt.
En blåsvamp, av fineste korning, har en overflate til bakteriene på ca 10m2 pr liter.
Den mest brukte filtermassen til utvendige filtre, har en overflate på ca 450m2 pr liter. Den heftigste filtermassen til utvendige filtre, har en overflate på 1400m2....
Det er altså ikke spesielt enkelt å få til ett innvendig filter med noe i nærheten av kapasiteten til ett utvendig filter.
Du spør også om det er mulig å ha flere filtre enn ett stort innvendig: selvsagt. Men filtre er ikke det som jeg definerer som vakre innrettninger, og jeg ville nok vurdert færrest mulig. Om du ønsker vannrettningen i flere rettninger enn en, og går for den foreslåtte blåsvampen bak i karet, er det ikke noe i veien for å sette inn flere små pumpehoder.
Leker litt med skissen din av karet:
Den blå streken bak, er en blåfilterplate, i 10cm tykkelse. En plate på 50*50 er tilstrekkelig. For å få passformen til å stemme, lager du 45`vinkler på endene.
Den røde prikken, er en varmekolbe.
De tre grå, er pumpehoder. De to ytterste ville jeg selv hatt som Minijet 450, og den i midten som maxijet mj750.
Grønnt er rett å slett slanger for å få vannet fra pumpehodene og ut gjennom svampen.
For å holde glasset på plass, bruker du rett å slett noen lister av glass, som vist i artikkelen jeg linket til. 4-5mm er passe tykkelse. Om glasset er uslipt, gi det noen runder med pussepapir. Glass er som kjent noe som kan være kvast som bare fy
Pris? Blåfilter, ca 300.-
Varmekolbe, 150W Jager, pris ca 170.-
Minijet pr stykk ca 100.-
Maxijet ca 200.-
Silicon vil du jo uansett trenge til prosjektet, og glassbiter får du sikkert også til overs.
Du får altså ett kurant filter til den nette sum av ca 900.-
Det er slett ikke en gærn pris, etter min mening (skal vel nevnes at jeg har brukt ca 10* så mye på filtre i år selv. Rart en er blakk hele tiden??)
Med ett slikt oppsett, ender du med en tilstrekkelig filtrering uten å ha noe ut av karet.
Oppsettet er tilnærmet vedlikeholdsfritt, og det tjener både du og fisk på.
I tillegg er det ganske greit å sjule noe slikt, med planter\ røtter\ annet.
Edit: glemte en meter slange, som koster den blodige sum av 20 spenn
Skal ting bli tett (noe som er en stor fordel :p), må det gjerne lages noe som enten er sveis sammen, eller boltet sammen.
Vedlikehold med hjelp av vinkelsliper og sveiseapparat, det frister vel ikke særlig
Siden du spør om noe som kan tilsvare ett utvendig filter: det er lite som er i nærheten av å matche slikt.
En blåsvamp, av fineste korning, har en overflate til bakteriene på ca 10m2 pr liter.
Den mest brukte filtermassen til utvendige filtre, har en overflate på ca 450m2 pr liter. Den heftigste filtermassen til utvendige filtre, har en overflate på 1400m2....
Det er altså ikke spesielt enkelt å få til ett innvendig filter med noe i nærheten av kapasiteten til ett utvendig filter.
Du spør også om det er mulig å ha flere filtre enn ett stort innvendig: selvsagt. Men filtre er ikke det som jeg definerer som vakre innrettninger, og jeg ville nok vurdert færrest mulig. Om du ønsker vannrettningen i flere rettninger enn en, og går for den foreslåtte blåsvampen bak i karet, er det ikke noe i veien for å sette inn flere små pumpehoder.
Leker litt med skissen din av karet:
Den blå streken bak, er en blåfilterplate, i 10cm tykkelse. En plate på 50*50 er tilstrekkelig. For å få passformen til å stemme, lager du 45`vinkler på endene.
Den røde prikken, er en varmekolbe.
De tre grå, er pumpehoder. De to ytterste ville jeg selv hatt som Minijet 450, og den i midten som maxijet mj750.
Grønnt er rett å slett slanger for å få vannet fra pumpehodene og ut gjennom svampen.
For å holde glasset på plass, bruker du rett å slett noen lister av glass, som vist i artikkelen jeg linket til. 4-5mm er passe tykkelse. Om glasset er uslipt, gi det noen runder med pussepapir. Glass er som kjent noe som kan være kvast som bare fy
Pris? Blåfilter, ca 300.-
Varmekolbe, 150W Jager, pris ca 170.-
Minijet pr stykk ca 100.-
Maxijet ca 200.-
Silicon vil du jo uansett trenge til prosjektet, og glassbiter får du sikkert også til overs.
Du får altså ett kurant filter til den nette sum av ca 900.-
Det er slett ikke en gærn pris, etter min mening (skal vel nevnes at jeg har brukt ca 10* så mye på filtre i år selv. Rart en er blakk hele tiden??)
Med ett slikt oppsett, ender du med en tilstrekkelig filtrering uten å ha noe ut av karet.
Oppsettet er tilnærmet vedlikeholdsfritt, og det tjener både du og fisk på.
I tillegg er det ganske greit å sjule noe slikt, med planter\ røtter\ annet.
Edit: glemte en meter slange, som koster den blodige sum av 20 spenn
Postet 28.08.07 kl 22:54
Endret: 28.08.07 kl 22:56
Postet 28.08.07 kl 23:05
Endret: 28.08.07 kl 23:06
nubbeSynes dette prosjektet ser mer enn litt interressant ut;).. By the way: folk sier at slamkrypere er istand til å hoppe minst 20cm opp i været...
Godt jeg ikke er alene om dette Tenkte selv på ett lignende prosjekt for en tid siden, men i rektangulær form, og med en høyde på 180cm.
Det hele stanset i 4 ting: Tid, penger, plass og ikke minst: en fornuftig løsning på ett todelt frontglass (ett over, og ett under vann).
Og ja, slamkrypere kan hoppe godt. 20cm er vel mer unntaket enn regelen, men den jeg hadde skremte mer enn en gang det vesle vettet jeg har både hit og dit, når h*n kom hoppende etter rekebiter Verst var det når det ble finger h*n ble fôret med og ikke reker
Selv ville jeg ikke hatt slamkrypere i dette karet, siden det vil ha en stor utlufting av fukt. Slamkryperen kan rett å slett bli ille plaget med infeksjoner på grunn av for lav luftfuktighet.
Postet 28.08.07 kl 23:10
Postet 28.08.07 kl 23:10
Postet 28.08.07 kl 23:17
Postet 28.08.07 kl 23:31
Endret: 28.08.07 kl 23:34
Postet 28.08.07 kl 23:55
Postet 28.08.07 kl 23:58
vet det er ganske dyrt! krysser fingrene på at det ikke runder 2000 jeg da
Kapprester kommer sikkert an på hvilken glassmester du har, vår her i molde er en skikkelig gnier har jeg hørt :P
om prisene er helt i skyene kan jeg jo også vudrere å lage bunnen og sidene i kryssfiner slik som det er beskrevet på side 2 på denne linken!
Kapprester kommer sikkert an på hvilken glassmester du har, vår her i molde er en skikkelig gnier har jeg hørt :P
om prisene er helt i skyene kan jeg jo også vudrere å lage bunnen og sidene i kryssfiner slik som det er beskrevet på side 2 på denne linken!
Postet 29.08.07 kl 08:20
Endret: 29.08.07 kl 08:26
det tykkeste han hadde inne var på 8mm! men jeg tror det er nokk fordi jeg ikke skal ha hele som akvarium men bare en mindre del! lit over 100 l.
Er det andre syn på det??
glasset kostet 800kr per kvadratmeter så jeg lager bunn og de store bakplankene bak i kryssfine (forskalingsplater\ støpeplater)
prisen på de 4 glassplatene kommer da på ca. litt over 1000 kr!
Er det andre syn på det??
glasset kostet 800kr per kvadratmeter så jeg lager bunn og de store bakplankene bak i kryssfine (forskalingsplater\ støpeplater)
prisen på de 4 glassplatene kommer da på ca. litt over 1000 kr!
Postet 30.08.07 kl 13:50
8mm er mer enn tilstrekkelig til å holde vannet på plass.
Vær obs på at om du bruker finer, må denne behandles skikkelig med en egnet epoxy (anbefaler Rescon sin mapecoat DV). Denne er ikke helt billig...
I tillegg må det hele settes skikkelig godt sammen, det er kjedelig når ting går fra hverandre. Ser ikke bort i fra at en ramme utenfor plantene er det beste her.
Til sist: Å feste glass til finer, det er ikke det enkleste i verden. Selv ville jeg nok hatt kun frontglasset i finer, og dette innfellt i en finerplate.
Anbefaler deg på det sterkeste å se på denne artikkelen, selv om prosjektet her er i en litt annen skala
Prinsippet er det samme; ting skal være tett
Jeg er slett ikke sikker på at det lønner seg å gjøre dette i finer, kontra glass.
Trelast er blitt jæ... dyrt dette året, og med utstyr for å få dette tett, epoxy, kanskje fiberstrie ++++++++++ løper sedlene og VISA`n om kapp.
Vær obs på at om du bruker finer, må denne behandles skikkelig med en egnet epoxy (anbefaler Rescon sin mapecoat DV). Denne er ikke helt billig...
I tillegg må det hele settes skikkelig godt sammen, det er kjedelig når ting går fra hverandre. Ser ikke bort i fra at en ramme utenfor plantene er det beste her.
Til sist: Å feste glass til finer, det er ikke det enkleste i verden. Selv ville jeg nok hatt kun frontglasset i finer, og dette innfellt i en finerplate.
Anbefaler deg på det sterkeste å se på denne artikkelen, selv om prosjektet her er i en litt annen skala
Prinsippet er det samme; ting skal være tett
Jeg er slett ikke sikker på at det lønner seg å gjøre dette i finer, kontra glass.
Trelast er blitt jæ... dyrt dette året, og med utstyr for å få dette tett, epoxy, kanskje fiberstrie ++++++++++ løper sedlene og VISA`n om kapp.
Postet 30.08.07 kl 14:50
Endret: 30.08.07 kl 14:52
blir vell byggmaker i morgen! for å feste glasset i bunnplaten i galsset kan jeg jo be folkene på byggmaker om å frese en 8mm stripe helt nederst??
for meg høres det ikke dumt ut! muligens kan det også gjøres på sidene! i tilleg til silikon burde det jo holde rimelig bra! (får sikkert tips fra glassmester og byggefolk og)
prisen på platene kan sikkert ikke matche 800 kvadraten tror jeg :\ !
(er det noe som bør gjørest det med glassfibergreiene før epoxy??)
for meg høres det ikke dumt ut! muligens kan det også gjøres på sidene! i tilleg til silikon burde det jo holde rimelig bra! (får sikkert tips fra glassmester og byggefolk og)
prisen på platene kan sikkert ikke matche 800 kvadraten tror jeg :\ !
(er det noe som bør gjørest det med glassfibergreiene før epoxy??)
Postet 30.08.07 kl 15:54
Postet 30.08.07 kl 20:49
Postet 30.08.07 kl 22:11
AggiObs! Å frese inn noe som helst vil jo ikke hjelpe deg til å få det tett mellom glass og tre... Jeg antar at det bare blir en masse lekkasjer av det... Det er ikke lett å tette mellom glass og andre materialer, fordi silicon som fester seg best til glass, fester seg svært dårlig til andre ting....
ehhh nope.
Silicon fester seg ypperlig til de fleste byggematerialer så lenge de er fettfrie og aller helst slette. Men jeg ville droppet fresingen.
Det beste er å lage en ramme som glasset legge mot. Akvarieglasset skal da hvile i en seng av silikon.
Der det er glass mot glass limes sammenføyningen med silicon. Søk litt runft på forumet så finner du både bilder og beskrivelser av glassliming.
Du kan ta en titt på denne tråden der jeg sier litt om bygging med kryssfiner (som er svært mye billigere og lettere enn glass). Der ser du hva jeg mener med ramme. Den trenger ikke være så bred som på dette karet men noen cm må det jo være.
Jeg skal forsøke å huske å oppdatere tråden med liming av selve glasset i morgen. Akkurat nå finner jeg ikke notatene mine
I denne artikkelen finner du også bilder av både ramme i kryssfiner og børstet stål (som er jæ... dyrt).
Postet 30.08.07 kl 22:27
Endret: 30.08.07 kl 22:30
Postet 31.08.07 kl 11:00