Svarte flekker.. (side 2)
Postet 19.09.08 kl 11:44
Postet 19.09.08 kl 11:48
Hei Vofsi.
Jo da, jeg hadde i Metronidazole. Da var det bare delfinen og ahli-hua som hadde disse prikkene. Begge fiskene tror jeg ble bedre av det.
Delfinen har oppført seg normalt hele tiden, men ahli´en var tydelig svekket.
Har begge fiskene enda, og begge er like prikkete, men ahli-hua oppfører seg helt normalt, bortsett fra at hun er mager.
Jeg fikk et glass med formalin av veterinæren så hun kunne få den hvis den døde, men får meg ikke til å avlive den enda. Bl.a fordi jeg ville se om prikkene forsvant over tid.
I et annet forum Ciklider.se-Prickar? fikk jeg til svar at et middel som heter Octozin hjelper mot dette, men etter en kur kan det ta flere måneder før prikkene er borte.
Flagellol kjenner jeg ikke til.
Den byllen som callainosen fikk var nok en svulst. Den bare vokste og begynte og dytte ut øyet, så da avlivet jeg den. Så det trenger ikke å ha noe med disse prikkene å gjøre. Den hadde kanskje problemet allerede da jeg kjøpte den (?).
Jeg har ikke noe godt svar å komme med, men har slått meg til ro med dette: Microber som flaggelater o.l. finnes i akvariene til enhver tid. Hvis en fisk blir svekket av stress, avmagring pga ofte tygging osv, vil den få dårlig immunforsvar, og kan komme inn i en ond sirkel: Dårligere form -> flere parasitter-> dårligere form osv.
F.eks den golden-hua jeg hadde: Den stod tilslutt konstant i den sterke vannstrømmen fra filteret og klasket seg i glassruta. Antagelig for å kvitte seg med parasitter og lindre kløe. Den spiste, men fikk vel ikke nok i forhold til den energien den brukte, og bukket under, stakkar.
Derfor er jeg nå nøye med ukentlige vannskifter, variert og riktig fòr, kjøpe bare sunne ciklider, stabile vannverdier og ekstra vannskifte hvis noen får en skade e.l. Hunner som har ynglet får litt ekstra fòr for å bygge seg opp igjen.
Denne lista forebygger vel mot det meste kanskje, men det har fungert hittil. De 13 andre ciklidene har ikke disse symtomene.
Vet ikke om det her ble til noe hjelp, men lykke til allikevel.
Vil gjerne høre hvordan det går
Jo da, jeg hadde i Metronidazole. Da var det bare delfinen og ahli-hua som hadde disse prikkene. Begge fiskene tror jeg ble bedre av det.
Delfinen har oppført seg normalt hele tiden, men ahli´en var tydelig svekket.
Har begge fiskene enda, og begge er like prikkete, men ahli-hua oppfører seg helt normalt, bortsett fra at hun er mager.
Jeg fikk et glass med formalin av veterinæren så hun kunne få den hvis den døde, men får meg ikke til å avlive den enda. Bl.a fordi jeg ville se om prikkene forsvant over tid.
I et annet forum Ciklider.se-Prickar? fikk jeg til svar at et middel som heter Octozin hjelper mot dette, men etter en kur kan det ta flere måneder før prikkene er borte.
Flagellol kjenner jeg ikke til.
Den byllen som callainosen fikk var nok en svulst. Den bare vokste og begynte og dytte ut øyet, så da avlivet jeg den. Så det trenger ikke å ha noe med disse prikkene å gjøre. Den hadde kanskje problemet allerede da jeg kjøpte den (?).
Jeg har ikke noe godt svar å komme med, men har slått meg til ro med dette: Microber som flaggelater o.l. finnes i akvariene til enhver tid. Hvis en fisk blir svekket av stress, avmagring pga ofte tygging osv, vil den få dårlig immunforsvar, og kan komme inn i en ond sirkel: Dårligere form -> flere parasitter-> dårligere form osv.
F.eks den golden-hua jeg hadde: Den stod tilslutt konstant i den sterke vannstrømmen fra filteret og klasket seg i glassruta. Antagelig for å kvitte seg med parasitter og lindre kløe. Den spiste, men fikk vel ikke nok i forhold til den energien den brukte, og bukket under, stakkar.
Derfor er jeg nå nøye med ukentlige vannskifter, variert og riktig fòr, kjøpe bare sunne ciklider, stabile vannverdier og ekstra vannskifte hvis noen får en skade e.l. Hunner som har ynglet får litt ekstra fòr for å bygge seg opp igjen.
Denne lista forebygger vel mot det meste kanskje, men det har fungert hittil. De 13 andre ciklidene har ikke disse symtomene.
Vet ikke om det her ble til noe hjelp, men lykke til allikevel.
Vil gjerne høre hvordan det går
Postet 19.09.08 kl 18:27
Endret: 19.09.08 kl 18:29
Takk for svar!etter gode råd og medisinhjelp fra Frank angell håper jeg dette vil rette på seg.Denne zebraen med byll klarte og rive den av på en stein i går og blødde litt.Den spiser men sturer litt og siden medisin er rundt hjørnet tenkte jeg å prøve før jeg evnt avliver den.skal oppdatere tråden etterhvert,har også endel bilder av de syke fiskene jeg skal legge ved.Syntes selv det er mye lettere å stille en diagnose ved å se bilder.Takk for hjelpen
Postet 21.09.08 kl 13:42
Black patches
Jeg fant en side om Black Patches.
Der står det sitat: "Black markings often appear in areas where the skin has been damaged by ammonia burns, bacterial infections, parasitic infestations, and injuries".
Altså at svarte felt er et resultat av ulike sår (fra parasitter, ammoniakk ++).
Videre: " ..... the blackened areas are a sign that the healing process has already begun. Keep water in top condition and the areas will gradually fade in less than a couple of weeks".
Med andre ord: De svarte flekkene er arr, eller som veterinæren sa: Melaninceller. De er immunceller, som responderer på irritasjon.
Dette bare understreker at svarte flekker er et symtom på at
noe er eller har vært galt.
Der står det sitat: "Black markings often appear in areas where the skin has been damaged by ammonia burns, bacterial infections, parasitic infestations, and injuries".
Altså at svarte felt er et resultat av ulike sår (fra parasitter, ammoniakk ++).
Videre: " ..... the blackened areas are a sign that the healing process has already begun. Keep water in top condition and the areas will gradually fade in less than a couple of weeks".
Med andre ord: De svarte flekkene er arr, eller som veterinæren sa: Melaninceller. De er immunceller, som responderer på irritasjon.
Dette bare understreker at svarte flekker er et symtom på at
noe er eller har vært galt.
Postet 21.09.08 kl 17:02
Endret: 21.09.08 kl 17:03
ShiramorFantastisk å bo på Frøya, altså. Her ringer jeg til en lakse-veterinær for å spørre om råd og så kommer hun like godt hjem og tar prøver av fisken. Bilde får jeg samme kveld. Men se hva hun fant da (UÆÆÆH) skikkelig stygging!!! Det er vel en slags midd. Hun har sendt inn prøver for identifisering. Hun skriver (sitat):” Sender bilder av parasitten jeg fant på skjellene. De var ganske ekle, og store, og beveget på seg. Ikke rart fisken blir syk. Jeg klør over hele kroppen nå”. Synes jeg må sende inn bildet så dere får se selv (skal ikke forstørre det). Må bare beklage hvis det begynner å klø hos dere også. Grunnen til at jeg styrer med dette er at jeg ser det blir sendt inn en del spørsmål om svarte prikker / flekker på fisk, ikke bare her på AF, men også på svenske og danske sider. Da er ofte spirulina nevn i svaret, mens jeg ser på innsendte bilder at fiskene har de samme symtomene som de jeg har sendt inn bilder av. I tillegg så er mine fisker fra forskjellige eiere, så da er det kanskje et problem som må undersøkes nærmere. Kan hende midden er i karene konstant og bare slår ut på svak / stresset fisk. Jeg vet ikke. Ille er det for de fiskene som får det i hvert fall. Jeg har ikke prøvd metro enda, tenkte jeg ville finne ut hva flekkene kom av først. Hun skriver om metro (sitat): ”Det er et kjemoterapeutikum (dvs kunstig fremstilt antibakteriellt middel), som bla finnes I et preparat som heter Flagyl I Norge”. Så nå lurer jeg på om metro fremdeles er det beste middelet, eller er det noe annet dere vet om som bør prøves? Forslag taes imot med et hjertelig takk!! Disse skal bort snarest, og det kan ta tid før jeg får svar fra laboratoriet.
Fikk du svar på hva slags midd det var? Vanskelig å se på bildet, men det er jo ganske klart en midd. Det hadde vært kjekt å visst hva det var og hvor utbredt den er. Det var ikke flere bilder?
.. Det er jo en stund siden nå...
Postet 25.09.10 kl 01:28
Snakket med veterinæren pr telefon så jeg husker ikke helt hva som skjedde, men skjellprøven ble sendt videre. Laboratoriet hadde visst ikke funnet noe rart, så jeg fikk aldri svar fra dem.
Den Ahli-hunnen levde vel et års tid, men døde plutselig (drept)? og det var ikke så mye igjen av henne. Derfor ble den ikke sendt inn.
Jeg ble ikke overbevist om at det er den midden / lusen som er årsaken, men har fremdeles formalinglasset stående i tilfelle jeg får tak i en annen fisk med sånne plager.
Jeg ser jo at det er mange malawi-ciklider som har dette.
Ingen av mine har det så ekstremt heldigvis, men litt flekker blir det etter skader i finner
Den Ahli-hunnen levde vel et års tid, men døde plutselig (drept)? og det var ikke så mye igjen av henne. Derfor ble den ikke sendt inn.
Jeg ble ikke overbevist om at det er den midden / lusen som er årsaken, men har fremdeles formalinglasset stående i tilfelle jeg får tak i en annen fisk med sånne plager.
Jeg ser jo at det er mange malawi-ciklider som har dette.
Ingen av mine har det så ekstremt heldigvis, men litt flekker blir det etter skader i finner
Postet 25.09.10 kl 10:59
Endret: 25.09.10 kl 11:03
Postet 25.09.10 kl 11:00
Endret: 25.09.10 kl 11:00
Hmm. Hvorfor tror du ikke den (disse) hadde noe med det å gjøre? Blir litt nysgjerrig, er det en spesiell grunn?
Dyret ligner veldig på en sarcoptiform midd av type astigmata. Å parasittere på fiskens ytre celler kunne være typisk for et slikt dyr. F.eks hører skabb til denne gruppen midd. Evt kunne det kanskje være en larve av en trombidiform midd, prostigmata. I denne gruppen er det flere vannlevende midd, her er typisk larven parasitt, mens den voksne ikke er det... Etter hva jeg her forstått, men jeg er jo ingen acarolog.
At miljøfaktorer og andre faktorer som svekker fiskens immunforsvar eller bedrer middens vilkår, spiller inn, er jo allikevel åpenbart.
Dyret ligner veldig på en sarcoptiform midd av type astigmata. Å parasittere på fiskens ytre celler kunne være typisk for et slikt dyr. F.eks hører skabb til denne gruppen midd. Evt kunne det kanskje være en larve av en trombidiform midd, prostigmata. I denne gruppen er det flere vannlevende midd, her er typisk larven parasitt, mens den voksne ikke er det... Etter hva jeg her forstått, men jeg er jo ingen acarolog.
At miljøfaktorer og andre faktorer som svekker fiskens immunforsvar eller bedrer middens vilkår, spiller inn, er jo allikevel åpenbart.
Postet 27.09.10 kl 17:51
StigSHmm. Hvorfor tror du ikke den (disse) hadde noe med det å gjøre? Blir litt nysgjerrig, er det en spesiell grunn?
Hei Stig, og så artig at du også er interessert i dette
Nei da. Det er ikke det at jeg ikke tror, men ble bare ikke overbevist siden jeg ikke fikk forklaring på hva dyret er, og hva det gjør.
Hva heter det i jussen?: All tvil skal komme den skyldige til gode (eller noe sånt).
Jeg kan sende deg bilder av midden pr E-post hvis du vil, men bildene er ganske like (samme dyret).
Skal forresten sende inn bildet til nettsiden 'Spør en biolog'. Der får man svar på det meste.
Postet 27.09.10 kl 18:26
Da er det gjort. Her er link til
Spør en biolog.
Spør en biolog.
Postet 27.09.10 kl 18:54
Det hadde vært supert med bilder Det gjør ikke noe om de er nesten like, kanskje noen kjennetegn eller detaljer kommer bedre fram på andre bilder. (Synes det er kjempe gøy med invertebrater, sykdommer, parasitter etc... sært )
Et typisk kjennetegn på midd, bortsett fra 8 bein, fire i hver retning, er at de har seks ledd i hvert bein. Det ser jo tydelig ut som denne har det. Dessverre er bildet så uskarpt at det er vanskelig å se plater, sammenføyninger eller kanskje evt hår. Spiraklene er det som bestemmer hvilken underorden av midd det er.
Men bare søk på skabb og se hvordan den ser ut, så ser du at det er mange likhetstrekk.
Et typisk kjennetegn på midd, bortsett fra 8 bein, fire i hver retning, er at de har seks ledd i hvert bein. Det ser jo tydelig ut som denne har det. Dessverre er bildet så uskarpt at det er vanskelig å se plater, sammenføyninger eller kanskje evt hår. Spiraklene er det som bestemmer hvilken underorden av midd det er.
Men bare søk på skabb og se hvordan den ser ut, så ser du at det er mange likhetstrekk.
Postet 27.09.10 kl 22:22
Er etterhvert ganske sikker på at det er en midd av typen Halacaridae. Dette er små vannlevende midd. En gruppe det er forsket relativt lite på. Det er ikke godt å si hvor i verden den kommer fra, men de er ofte ganske like over store områder. De fleste er marine, men noen lever i ferskvann. Antar at det finnes over 60 arter i norske ferskvann. De er rovdyr, noen ytterst få av disse er parasitter. Vet ikke om de parasitterer fisk eller insekter. I utgangspunktet virker det ikke usannsynlig at de kunne leve på fisk, men det kan jo absolutt bare være en midd som tilfeldigvis var der. De finnes nærmest over alt.
Postet 30.09.10 kl 10:09