Hardføre fisk blir svakere (side 2)

Synd med fiskene dine.
Hvor stort er akvariet? Jeg ville ha byttet halvparten av vannet.
Hvis du startet med 0 i gH, så har du økt for fort, ja.. Men de skal kunne tåle en økning på 3-4 gH over ett døgn..
Jeg tror nok det er nitritten som har tatt knekken på fiskene dine...
Aggi
Synd med fiskene dine. Hvor stort er akvariet? Jeg ville ha byttet halvparten av vannet. Hvis du startet med 0 i gH, så har du økt for fort, ja.. Men de skal kunne tåle en økning på 3-4 gH over ett døgn.. Jeg tror nok det er nitritten som har tatt knekken på fiskene dine...

Nei, GH har vært 6 hele tiden. Økte kun 2 gr.

Ja, jeg tror også det var nitriten. Torde ikke bytte halvparten av vannet og rense pumpa samtidig. Men jeg bytter 15 l igjen i kveld. Karet mitt er på 54l.
Huff, det var trist å høre om fiskene dine blackmolly
Håper du får beholde resten av de du har igjen.

Lykke til :o)
Det er sant som du sier at fisker som før ble ansett som sterk fisk nå er mye svakere. Levendefødere i butikk er slett ikke sterke fisker lengre. Og vannparametrene som er nevnt i fiskebasen gjelder ikke for mange av disse fiskene før etter eventuell tilvenning.

Fiskene går hos mange grossister i vann med konstant tilførsel av medisiner i vannet. Med en gang de kommer i "normalt" vann får de trøbbel. Noen grossister tilbyr butikker å kjøpe denne "forebyggende" medisinen for å unngå tap på å måtte erstatte død fisk.

Det er få grossister som avler selv, og de som leverer mest til norge tar mye fisk fra tsjekkia og asia. Noen butikker importerer selv direkte fra disse landene. Importerer de fra aktører som ligger på meget lave priser er kvaliteten på fisken tilsvarende lav. Butikkene tjener også mer penger pr solgte fisk da de selger den med høyere fortjeneste.

Tar butikkene seg tid til å tilvenne ny fisk over lang tid går det som oftest greit å få dem tilpasset nytt miljø. Derfor bør også kunde som kjøper fisken igjen gi lang tilvenningstid på nyinnkjøpt fisk.

Når jeg selv jobbet i butikk ble alle nyankommede levendefødere stående på "drypp" under tilvenning. Hadde luftslange ut av akvariet fisken skulle gå i. I enden var det kran som ble stilt inn slik at en og en dråpe akvarievann ble tilsatt vannet i posen til fisken. Dette pågikk i flere timer, gjerne hele dagen. Dette så ut til å redusere tapene betraktelig. Videre ble ikke spesielt gjort utenom delvannsbytter og etterfylling av fordampet vann.

Mvh
André

Det var et oppklarende svar, imperator.

Det er en masse svake og syke fisk i butikkene. Vet at når de f.eks mottar guppy, dør mange samme dagen og første natta. Tror nok heller ikke de har tid nok til å tilvenne de nye fiskene.

Jeg har mistet lysten på levendefødere rett fra butikken. Nå har jeg samlet alle levendefødere jeg har i ett kar. Dette karet er 54 l, nitritfritt; PH 7,5, KH og GH på 6. Tror jeg lar GH være som det er inntil videre.

Ettersom disse fiskene vil forbli i privat eie, så har jeg nå guppy, molly, platy og endlers sammen. Har masse flyteplanter og gjemmesteder, så det skal bli spennende å se hva som nå skjer i tiden fremover.

Ennå en guppydame er død. Hun døde mens hun fødte. Tror jeg faktisk har kun 6 hanner igjen + noen bitte små babyer som kom ut før mamma`n døde. Det er alt jeg har igjen av guppy.

Da blir det ingen flere guppyfødsler, og det er nok det beste. Guttene er heldigvis aktive og friske, ser det ut som.

Endring:

Jeg fant, jeg fant. En fullvoksen guppydame er fortsatt i live; nå er jeg spent på om hun overlever med den store magen full av babyer.
blackmolly
Har nå fylt opp en bøtte vann (10 l), blandet 2-3 gr med pulver og rørt ut. Må vente til i kveld med å bytte vann i karet. Da håper jeg Gh blir høyere. Må dette gjøres hver eneste gang man bytter vann? Akkurat dette har jeg ikke peiling på.

Ja, for å opprettholde samme gH-nivå, må man jo tilsette nytt vann med samme gH som gH-verdien på vannet man tømmer ut.
Det er "jobben" med å endre vannverdier ifht det man har i vannkranen. Mange akvarister må gjøre dette, for å kunne tilby fiskene optimale vannverdier.

Selv bruker jeg litt pH-senkende middel i alt det nye vannet jeg bruker. Har 30 liters tønner på gulvet til mellomlagringen og tilsetter dråpene med eikebark-ekstrakt der slik at pH er riktig før jeg tømmer vannet i karene.
Alt blir en rutine, og dette går automatisk nå. Doseringen er lik hver gang, for jeg bruker pipette med ml-mål til å dosere.
Når du tilsetter gH-pluss pulver, blir du nok så rutinert på mengden at du ikke trenger å finmåle alt hver gang for å sjekke at man tok korrekt dose. Det går på øyemål, og det beste er jo da at du hver gang bruker akkurat samme skje til doseringen. Da ser du at det er likt hver gang.

Fiskene takler fint en relativt rask forhøyning av gH, de er ikke like ømtålige for endring i gH som i pH. Så du kan nok ta det i løpet av en dag.

Når det er sagt, så tviler jeg på at det er gH-verdien i karet ditt som svekker fiskene dine. Tusener og atter tusener av akvarister har guppy og molly i akvarievann med betraktelig lavere enn den gH 6 som du har nå, og mister ikke fisk av den grunn. Guppy og molly-artene vi i dag får i butikkene, er ganske fjernt fra sine slektninger i naturen mht gH.
Mine guppy lever i gH 3 - 4. Har ikke hatt noen nevneverdige problemer med min guppystamme av den grunn. Jeg øker den litt, men i blant glemmer jeg det, og da lever de i gH 1 - 2 en stund...

REDIGERT:
Ser nå at tråden gikk over flere sider Så ikke det da jeg svarte på et tidlig innlegg i tråden
Legger ved et par bilder av noen av mine guppy-hunner. Jeg prøver å drive selektiv avl og beholder kun guppyene som blir blå. Dessverre var jeg litt treg en gang på vårparten med å fjerne en hann med gult i seg, og han har "ødelagt" mye ved å spre de gule genene sine. Jeg må nesten starte forfra, slik at jeg ender opp med en helt blå stamme igjen. I sommer har det vært litt for mange avkom med gul hale...

Men det er artig og interessant å se hva man får til ved selektiv avl, og guppy er jo i så måte en takknemlig fisk å avle med.

Mine guppy går i 250 literen min, og jeg har hatt flaks med min guppystamme som har vist seg å være både hardføre og tøffe. Alle jeg har og har hatt, stammer fra fire blå voksne jeg kjøpte i en zooforretning på et kjøpesenter.

[External Image]

[External Image]
PH og GH hos meg er henholdsvis 7,5 og 6 i alle kar, og det er et jevnt nivå hele tiden.

Tror ikke jeg gjøre noe for å få GH høyere ennå.

Og du har nok rett, Mona at guppy og mollystammene man kjøper i zoobutikkene, rett og slett er for svake.

Om de få guppyynglene overlever, så kan jeg isolere disse, og så bygge opp en egen stamme som forhåpentlig er sterkere enn de man kjøper. Håper jeg da.

Det er i alle fall tragisk når jeg plukker opp døde fisk slik jeg har gjort de siste par dagene.
mona o
Mine guppy går i 250 literen min, og jeg har hatt flaks med min guppystamme som har vist seg å være både hardføre og tøffe. Alle jeg har og har hatt, stammer fra fire blå voksne jeg kjøpte i en zooforretning på et kjøpesenter.

Det er kanskje ikke ofte man får kjøpt voksen guppy i zooforretningen. Men du verden så flotte guppyer du har.

Jeg har 2 guppyhanner med flotte blå haler, og får jeg kjøpt hunner med blå hale, så skal jeg jamen i meg prøve - om mine overlever. De er nyinnkjøpte for en uke siden, og bare ungdommer ennå.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap