Ancistrusegg... - Har jeg gjort en megatabbe? (side 2)

De bildene er i fra et vanlig "guppy" fødekar jeg hengte i samme akvarie de ble født i, tok bare ut eggene fra hulen og la de i boksen sammen med en luftestein og en snegle.
Samt at utblåse fra filteret blåste delvis gjennom.
De kommer seg ikke ut av en sånn fødeboks av seg selv.
Jeg tok de over i et større oppforings kar noen uker etter at de var ferdige med plommesekken.
Aggi:
Jeg hadde flere par med ancistrus gående i samme kar og ingen av disse så ut til å bry seg om eventuelle egg som havnet utnfor hulen. Men det er mulig jeg har oppdratt mine godt?? ( Ikke spise andres unger!! står over karet med lang pekefinger!! ) he he..
Jeg får være klar med pekefinger'n da.... Hehe
Ser heller ikke ut til at kirsebærrekene gjør noen skade
Hannen har det fryktelig travelt inni hula, så jeg er veldig spent på hvor mange som er inni der... Det vil vel vise seg om et par uker, tenker jeg
Asle
De bildene er i fra et vanlig "guppy" fødekar jeg hengte i samme akvarie de ble født i, tok bare ut eggene fra hulen og la de i boksen sammen med en luftestein og en snegle. Samt at utblåse fra filteret blåste delvis gjennom. De kommer seg ikke ut av en sånn fødeboks av seg selv. Jeg tok de over i et større oppforings kar noen uker etter at de var ferdige med plommesekken. Aggi: Jeg hadde flere par med ancistrus gående i samme kar og ingen av disse så ut til å bry seg om eventuelle egg som havnet utnfor hulen. Men det er mulig jeg har oppdratt mine godt?? ;-) ( Ikke spise andres unger!! står over karet med lang pekefinger!! ) he he..


Okei, men det går vel trolig ikke med ciklideegg og slikt? Det går vel igjennom?
Er det den gul-orange tingen med en liten strek (hale?) hengende ut du mener?
Nå har jeg 7 små bandidos i det fri! (les: 7 wigglers utenfor hula)

Det dukker stadig opp klekkeklare egg. Hvor kommer de fra?

Jeg bytta vann nettopp, og da jeg hellte vannet i karet, så virvlet det fram to nye egg. Hvilket det ene klekket mens jeg så på.

Så nå vet jeg nøyaktig hvordan det foregår.
Merket en bevegelse inni egget, og så skle den ut av eggkapselen, som lå igjen som et hvitaktig, tomt hylster. Deretter så yngelen ut som et gult egg med hode og hale. Plomma blir først oval, og deretter nesten hjerteformet når de suger seg fast i glasset. -Og så logrer de som små nyfødte, pattende grisunger.

Nå skulle jeg hatt et skikkelig kamera, så kunne jeg ha filmet dette underet.
GRATTIS!!!
Så moro da Aggi :o)
Håper de vokser seg store og fete.
Ser ingen tendenser til hverken det ene eller det andre her hos meg, får vel bare ta tiden til hjelp sånn som du har gjort :o)
Dette unte jeg deg virkelig.
Takk! Det er fryktelig gøy dette her
Nå er de ti som skater rundt på glasset, og det er lett å se forskjell på dem som ble klekt i går, og dem som er helt nyklekte. Det betyr jo at det går rette veien, og at de utvikler seg..

Jeg er forresten veldig glad jeg ikke har andre fisk i karet. Tror ikke de ville hatt store sjangser siden de er utenfor hula...
Hold oss oppdatert, alltid gøy med bilder :o)
Skjønner hvordan du har det i forhold til dine små, tenker bare på hvordan reaksjon jeg fikk når jeg fant eggklasene til eplisene, hehe, det er gøy å være akvarist :o)
Så fint at de ikke har noen fiender i karet, da er jo sjangsen for at de skal vokse opp veldig stor.
Lykke til videre med vidundrene!
Gratulerer Aggi Du er heldig som har fått se selve klekkingen og alt, vanligvis ligger jo eggene godt beskyttet i en hule med hannen som sperrer for innsyn

Husk på en ting med små Ancistrus: de tåler veldig lite mht temperaturforandringer. Ved vannbytter bør du derfor sørge for å varme opp vannet (med varmekolbe i bøtta f.eks) før du bruker det i akvariet, slik at det er omtrent samme temperatur som det i akvariet.
Kaldtvannbytter har jeg drept utallige ancistrus-yngel med...:-/

De spiser det samme som voksne Ancistrus fra starten av, men siden de har så små munner kan du jo prøve å forvelle grønnsakene først (agurkskiver og squash er finfin voksemat for små ancistrus i vekst) slik at maten blir litt mykere og lettere å få i seg?
Takk, Mona
Det jeg gjorde ved vannbytte, var at jeg fyllte en vinkagge dagen før. Jeg bruker ikke varmekolbe, så romtemperaturen er ganske lik temperaturen i karet. Dette gjorde jeg også da jeg bytta vann på danio-yngelen, så jeg tenker det går greit. De overlevde iallefall første vannbytte

Når det gjelder kostholdet, så har jeg bl.a. tenkt på forvellet brokkoli(er det slik det skrives?). Det må da være bra? I tillegg så fórer jeg med algetabletter, selvfølgelig.
Jeg tror jeg glemte å skrive at jeg og har brukt mye brokkoli til alle typer maller. kokte de litt lenger de jeg ga til yngelen, samme med erter, frosne som jeg tinte og klemte av det ytterste skallet..
Morsomt når en faktisk ser at de kommer ut av egget da.. Det har aldri jeg fått sett...
Ja, jeg er heldig Bare så synd ar jeg ikke har kamera som filmer skikkelig på så nært hold... Det blir bare grums... Og med biltemasand som underlag, så forsvinner alle lyse farger i et hav av lys :-/
Åh, heldige dere som får det til! Hannen min er ganske voldeleg overfor hoa, så ho vert berre skremt bort frå han... I tillegg nappar og bit han i alle finnane hennar, så dei er stygge og flisete. Har prøvd å isolere dei for så å gjenforene dei, men det går ikkje!
kan egentlig ikke skryte av å ha fått det til enda
Må få yngelen stor først.
Men det er en helig følelse å ha små rumpetroll i karet, ja

Kanskje du trenger flere hoer til hannen din? Så han får fordelt energien sin?
Kjøpte nylig ein liten ung ein, litt for tidleg å seie kjønnet endå, men om det også er ein hann, så vil eg enkelt og greit "bytte om" på dei, så han store får gå åleine ei stund, så håpe at den nye er fredelegare av seg.

Om det er ei hoe skal ho oppi samme karet som dei andre! kan jo vere at d vil lønne seg

Takk!
Ja, jeg har et par unge reserver jeg også, men de går i andre kar. Egentlig så er det de unge som er flinkest til å ta alger, synes jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap