Oppdrett av Herotilapia Multispinosa. (dagbok) (side 2)

16 liters vannbytte morgen og kveld, foret 7 ganger i dag.

Observerte i dag at yngelen tydligvis har blitt for stor for sera's micro orm i tørrpulver format. Prøvde å gi dem dette i måltid nummer 2, og de viste da svært liten anstrengelse for å fange maten idet foret drev forbi dem slik de tidligere har gjort.
Det betyr at jeg nå i dag kun har foret med babyshrimps og at jeg i morgen vil prøve å knuse litt tetra flakfor igjen, for å se om de har blitt store nok for dette nå.
Variasjon Av For Er Viktig !
Det blir nok en ny tur til akvariemagasinet i løpet av helgen for å kjøpe frossen avskallet artemia tenker jeg.

Jeg klarer å telle ca 20 små fisk i karet, det betyr at jeg har hatt en del frafall. Men det er jo ventet, så sånn er det bare. Til gjengjeld er de gjenværende små blitt dobbelt så store, hvis ikke større enn de var første dag og det er jo gøy.

Ulempen med å prøve seg på oppdrett for første gang er at man har null erfaring og må prøve seg fram. Men heldigvis har jeg en viktig ting i min favør, Tålmodighet !

Som sagt tidligere, det er bare hyggelig med innspill fra andre
Ukes oppdateringer.
Nå som de første 14 dager har gått forbi, har yngelen utviklet seg fra "rompetroll" med hode og tynn hale, til små fisk.
De tar nå knust flakfor og det øker mulighetene mine for en god og variert foringsrutine.
Vil legge ut bilder av ynglene fra uke til uke for å dokumentere progresjonen.

Ettersom hver dag blir temmelig lik vil jeg heretter skrive innlegg med en oppsumering av hver uke.
Disse bildene er tatt i dag, 16 dager etter at yngelen ble frittsvømmende.
Kommer til å legge ut bilder sammen med info i slutten av hver uke fremover, og de bebisene som klarer seg til mål søker da nye hjem, når den tid kommer
Oppdretta selv multispinosa for noen år siden. Da hakka jeg opp tetra sitt flakfor med et barberblad i så små biter jeg klarte. Dette forte jeg med fra dag en. Hvor stort frafall jeg hadde husker jeg ikke men det var vel de sterkeste som klarte seg. Lykke til videre, fascinerende fisk og drive oppdrett med.
Frank Thrana
Oppdretta selv multispinosa for noen år siden. Da hakka jeg opp tetra sitt flakfor med et barberblad i så små biter jeg klarte.

Takk for tipset!
DAG 23
Tre uker har gått og jeg sitter forsatt igjen med 20-30 fisk, Yngelen har vokst godt den siste uka, og er nå i overkant av 1 cm.
De er fortsatt for små for annen mat enn frossen "babyshrimps", men det varer vel ikke så alt for lenge.
Jeg la merke til at de har begynt å forandre adferden litte gran før i dag. Når de senser fare, så svømmer de under ei rot o.l. for beskyttelse, for dette har de ikke gjort tidligere.
Holder fortsatt på med vannbytte morgen og kveld, og mater dem 5-7 ganger i døgnet, bruker kun frosne babyreker.

Foreldrene deres har klekket et nytt kull, og de små har vært wigglers i to dager nå. Er litt nyskjerrig på hva som vil skje hvis jeg flytter det nye kullet over til de andre små.
Skal gjøre et forsøk på å flytte over 5-10 stk etter at de har blitt frittvømmende, og se hvordan det går.

Har også tenkt å skaffe meg en gjeng røde krystalreker som kan ta seg av restemat, for det blir det nok av i dette karet.
DAG 23
Slik ser karet der yngelen oppholder seg ut. Noen spredte hurtigvoksende planter tar seg av det verste næringsoverskuddet, og holder algeveksten sånn nogenlunde under kontroll.

I dette karet bruker jeg rådasand i kornstørrelse 0,8 - 1,2.
Rota er en bit jeg har knekt av en større mangroverot.
Skifersteinen er strategisk plasser i front med et formål, nemlig å dempe vannstrålen fra bøtta under vannbytte. Blei lei av gropene som vannbyttene medførte, og løste da saken på denne måten
Forann innsuget på pumpa i toppen har jeg lagt nylon'netting som har grove nok masker til at mat og partikler slipper igjennom, men ikke yngelen.
DAG 33, m.a.o 1 mnd og to dager.
Nå er det bare 5-6 stykker igjen, men de er blitt større og adferden deres har forandret seg betraktelig. De står nå under blader, røtter o.l. og er blitt mere sky. Finner og munn sees nå tydelig, og jeg har også begynt å gi dem cyclops.

Bare litt til nå, så kan jeg registrere mitt første oppdrett

hva skejdde med antallet yngel? fra 20-30 til 5-6 stykker. var det noen grunn til dette voldsomme frafallet? Jeg har selv Sajica yngel i en 45 liter som er ca 3 uker gamle nå. Jeg forer kun med artemiapulver (ferdigkjøpt) og disse er nå 7 til 9 mm , jeg har ikke registert noe frafall enda. er ca 50 stk av de nå. Jeg bytter dog ikke vann så ofte som deg kun 10 liter en gang i uken.
Har slamsugd grusen med hevert to hanger, lurer på om noen gikk med der. Neste gang blir grusen fjernet før yngelen settes inn, for lettere å rengjøre karet for for-rester og dritt.
Når lystoppen taes vekk blir de små umulig å se, derfor må jeg slamsuge iført hodelykt for å se bedre

Fant også ut her i går at det innvendige filteret har en inngang ved siden, helt nede ved grusen. Har ikke lagt merke til dette før, og misstenker at en god del har tatt kvelden i bunn av pumpa.
Her må det modifisering til, bruker finmasket nylon'netting på inngangen øverst. Må nok sette dette på i bunn også ved neste kull.(som forøvrig blir scalarer, mer om det i en fremtidig tråd).
Fjernet en rot i karet i dag, fant ut at den passet bedre inn i 240 da jeg har omdekorert der i dag. Dette stuntet gjorde karet mer oversiktelig, og jeg kan telle ca 10 små fisk der.
Har også satt inn en ancistrus på 3-4cm i dag, for alger blir det nok av i et oppforingskar.

Har også funnet ut av det store tapet av yngel jeghar hatt på veien. Samboeren min bruker stikkontakten der jeg har plugget inn kolben til andre ting innimellom, og senest i dag tidlig fant jeg kolbekontakten uplugget.
Dette resulterte i en drastisk nedgang av temperatur i karet, og eg skjønner godt at de svakeste ynglene ikke tålte dette.

Når sånne ting skjer må mann bare se det positive i det, jeg sitter nå igjen med kullets 10 sterkeste og tøffeste!
Ber hu om å bli ditcha...?

Ferske bilder av fisken?
Kesol
Ber hu om å bli ditcha...? Ferske bilder av fisken?

Ja, hadde hu ikke vært morra til ungene mine.. hehe..
La ut 3 bilder i går som ble tatt på samme tidspunt, ligger tre hakk bakover i tråden
6 uker
Idag er det 6 uker siden jeg flyttet yngelen til eget kar, og de som er igjen har blitt 2 cm store.
Etter at kilden til frafall, nemlig samboers utnapping av kolben på kveldstid har blitt avslørt så har jeg ikke mistet flere yngel.

Yngelen har måttet dele litt på plassen da jeg skal gjøre om 240 l til malawikar, og coryene og 4 sae'r måtte over i yngelkaret inntil videre.
Yngelen er mye framme, og de bryr seg fint lite om de nye innbyggerne.

Jeg har sluttet å gi dem "sallys baby brine shrimps", og forer nå kun med cyclops og flakfor. Dette fordi sallys blir for smått, og yngelen tar bare de største bitene. Det er heller ikke nødvendig å knuse flakforet før jeg har det oppi. Tar en liten klype som jeg klemmer litt mellom fingrene, så blir det passe stort for alle grupper.
Kommer ikke til å fore mer en to ganger pr dag fremover fordi det er blitt fler fisk der.
Har reduser vannbyttene til et bytte på 30% hver 3 dag, og satt in 4 ancistrus som senere skal over i malawikaret når dette blir ferdig.
Heretter står karet som et selskapskar, og jeg annser oppdrettet som vellykket. Har registrert oppdrett, så vi får se om det blir godkjent.
Legger ut en bildeserie i kveld eller i morrakveld.
7 uker
Slik ser tassene ut pr dags dato. Oppdrettet er regisrtert og jeg kan si at fremgangsmåten har vært suksessfull. Hadde det ikke vært for samboers innblanding på kolben hadde nok kullet vært mye større.

Fiskene for cyclops og flakfor.
Inaktiv bruker
.
Inaktiv bruker
Morsomt!! :)
Har selv oppdrett på disse nå, er ca 200 yngel 5 dager gammel. Noen tips og råd?
Pass på at de ikke forsvinner i pumpeinnsuget. Mer gjemmesteder = mindre sky fisk! Mat lite og ofte. Ikke slurv med vannbyttene.

Good luck!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap