Installasjon av bakgrunn i juwel kar (side 2)

ok. men da kan jeg jo kjøpe sånn boks med lady fargeprøve for det får jeg i allefall tak i

Takk for det.
Skal nok ikke skyte nei, ikke før i mårra i allefall, og da blir det nok ikke på deg uansett
da er første strøk med maling lagt på

Så var det bare å vente til malingen har tørket før andre strøk legges.
Ser ut til å bli veldig bra dette her. Tror jeg kommer til å bli fornøyd med resultatet.

Har forresten fått svar fra Juwel ang. om det er mulig å fjerne ramma på akvariet.
Det de skreiv var at dette desverre er umulig da ramma er en del av selve akvariet.

Vel... Jeg klarte det da fint fordet, fikk av å på ramma lett som ingenting egentlig. Og den sitter nå like godt som den gjorde før jeg fjernet den.
Såå, det ser da ut til at det ikke er umulig likevell.

Mangler bare varmekabler og blåfiltersvamp og slanger til pumpa så er det klart for vann Snart lønning

Legger ved bilder av maleprossessen for de som er interessert.
og slik ble det seende ut

Ganske fornøyd med resultatet.
PS: malingen ser blassere ut på bildene enn den egentlig er.
Jeg har nå motatt blåsvamp, powerhead og varmekabler som skal monteres i dag.

Blåsvampen og power head skal benyttes til filter bak bakgrunnen og varmekabler under sanda.

Legger ut bilder seinere.
Her ser dere bilder av filteret bak bakgrunnen.

Det er to innsugsrister (markert med gule piler) som slipper vannet inn bak bakgrunnen.
Vannet blir så trekt gjennom blåsvamp filteret, mot innsuget på pumpa + power head.

Vannet strømmer så gjennom pumpa og ut i akvariet gjennom ett lite hull i bakgrunnen. Vann strømmer også gjennom power head og ut i akvariet på samme måte.

Power head er en MAXI-JET PH mp1200. denne tar 1100l/t.

Pumpa er en EHEIM PROF.3 ELECTRONIC som pumper 1650l/t. (Regner ca 1000l/t på denne med slanger,filtermateriale og belastning)

Har også lagt inn varmekabler fra HOBBY på 50w som er 6 meter lange. Denne er festet med silicon punkter mot bunnglasset.

Legger ut bilder av varmekablene i denne tråden
Flott kar

Men hvorfor har du ikke kjørt blåsvampen helt opp? Skal du se vannlinja i karet?
Har den helt oppe

Måtte bare kjøpe ekstra svamp.
Den matta jeg hadde var ikke høy nok.
Stod akkurat i dag og spekulerte på hva jeg skulle gjøre med kortendene på et par akvarier med innv. bakgrunn og blåsvamp bak. Ikke så delikat å glane rett inn i gørra bak der.

Da poppet denne tråden opp Selvsagt! Så nå er det frem med malesakene.
mona o
Stod akkurat i dag og spekulerte på hva jeg skulle gjøre med kortendene på et par akvarier med innv. bakgrunn og blåsvamp bak. Ikke så delikat å glane rett inn i gørra bak der. Da poppet denne tråden opp:-) Selvsagt! :-) Så nå er det frem med malesakene.

Du kan også kjøpe selvklebende folie på malerbutikken i forskjellige farger. Så limer du bare denne på akvariet, slår på lyset og kutter etter silhuetten av bakgrunnen, og fjerner det som er for mye. Jeg betaler under 30 kr/m for denne her i Tromsø. Enkel å lime på og enkel å fjerne.
Får ikke kutta den forbaska rammen med tapetkniv, og har ikke noe annet dugende som jeg kommer helt innpå med. Noen formeninger om det er ille å sage av midtstaget og silikonere/lime det igjen etterpå? Får bare kutta gjennom silikonen et par plasser under den rammen, blir helt stuck de andre plassene
biXen
Får ikke kutta den forbaska rammen med tapetkniv, og har ikke noe annet dugende som jeg kommer helt innpå med. Noen formeninger om det er ille å sage av midtstaget og silikonere/lime det igjen etterpå? Får bare kutta gjennom silikonen et par plasser under den rammen, blir helt stuck de andre plassene :)

hvor stort er akvariet? jeg ville ikke kutta over midtstaget da dette vil bli for svakt, og kanskje ikke holde.
ødelegger vel også garantien tror jeg

jeg brukte vanlig brødkniv og "sagde" langs kanten flere ganger etter hverandre for å få den løs.
dette tok forferdelig lang tid. mye pirkearb, og slit.

Er 125 liter. Hmmm, får kanskje prøve meg med en brødkniv jeg også da. Holdt på i evighet med tapetkniv også og virket som jeg kutta i silikonen. Men er ikke i nærheten til å rikke rammen ihvertfall.
brukte en liten evighet selv. Delvis skar, delvis stakk meg gjennom siliconen. Stakk kniven opp til jeg støttet mot toppen av ramma, også pressa jeg kniven bortover.

var ganske skeptisk en stund selv.
Sleit i godt over en time totalt etter forrige melding. Men nå er dritten av :P

Når du tok det på igjen, fjerna du all siliconen og la ny på rundt hele med like mye som var? De har jo smørt temmelig tykt på kan man si :P

Og hva er fordelen med slik innsugsrist som det i forhold til å bare lage hull og bruke gammel håv som "netting" silikonert fast bak, utenom at din sikkert lett kan tas ut?
skar bort det værste av silicon, la på masse masse oppi ramma, og klemte den på igjen. satte bordet oppned oppå i ett døgn for at den skulle feste seg.

Har erfart at det ikke blir helt tett, så anbefaler å legge en siliconkant på innsiden av akvariet langs ramma også.

ang. ristene så er de siliconert fast. funker også med netting som du sier. begge delene tetter seg ganske fort med planterester, så de må renses ofte

jeg har jo to så det ikke skal bli for tett.

Bakgrunnen er også noe lavere enn akvariet, så blir det tett renner det bare over kanten og bak.
Ok, fint med tips. Merka at den bakgrunnen her har et støkke opp til ramma også ja. Blir lav vannstand i forhold til før, hehe.

Ok, jeg tror jeg drar av det grøvste av silikon og legger på et lag omtrent som de har og får pressa det på etterpå. Må først mekke på bakgrunnen. Når det ikke blir tett, renner det ned kondensvann fra ramma da?

Hva bruker du til å "sikte" utløpet fra utvendig filter mot utløpshullet i bakgrunnen egentlig? Jeg tenkte på å skvise denne ledningen gjennom et stykke filtersvamp i som jeg plasserer i hjørnet.
Nå er dette karet til salgs, så om det er interesse send meg mail på mats_j.s@hotmail.com
Det ble veldig pent med sånn bakrunn, men den tar jo utrolig mye av plassen i akvariet da. Synes de kunne laget den så den ikke bygget ut så masse. Eller kanskje det finnes det også. Men tror man må ha et ganske stort akvarium for å ha denne typen bakgrunn. Min 128 liter hadde ikke hatt mye ledig plass igjen om jeg hadde puttet nedi en slik bakgrunn.

Synes også det er rart at akvarier produseres slik at man ikke får bakgrunnen nedi. De midt støttene burde gått an å ta løs for isetting av bakgrunn. Ikke alle som er så flinke at de klarer å demontere kanten på akvariet, og sette den på igjen.

har du bilde av karet nå?
kan få lagt ut noen bilder i løpet av uka ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap