Sand fra norske strender (side 2)

Ørret og diverse annen fisk enn Laks da? Har lyst på norske ferskvannsfisker i det ene akvariet mitt...
Cato-Andrè.

Du må i alle fall forvisse deg om at elva/vannet ikke er lakseførende, her gjelder spesielle regler.

Ang. norske ferksvannsfisker i akvarium.

Hyggelig at du synest dette er spennende. Jeg har drevet med dette i årevis, og det er veldig fasinerende. Hovedsakelig røye og ørret. Men, og det er et men. Her må du forberede deg nøye, for det er ikke bare å hive noen ørretter opp i et akvarium. Særlig nå på sommeren med høye vann og luft temperaturer, kan det så absolutt være en utfordring.

Men jeg skal ikke skremme noen, det går så absolutt å få till!

Har skrevet litt om dette tidligere .

-Tore-
En fjær ble til 5 høns.

Og:

Grus fra en norsk sandstrand, nok til å fylle bunnen på et akvarium ble til rullesteiner, trilleborlass og hengerlass og derved "rasering" av den norske fauna!

mona o
Du har ikke mye respekt for fredede områder og norsk natur, har du vel? Du kan ikke bare gå og ta! Mange områder er fredet, andre er privateide, og andre bør få stå i fred uten at folk skal komme og grafse til seg og ødelegge. Vis litt respekt og ta hensyn. Så enkelt er det. Hvis alle mente det var deres rett å bare ta fra det de ser ute, ville nok mange strender og naturskjønne områder vært ganske ramponert. Rullestein for eksempel, er populært å bruke i hager og landskapsarkitektur for tiden. Det finnes norske strender som er nesten ødelagt fordi de er loppet for naturlig rullestein pga folks grådighet. Og da snakker vi ikke om at noen tok med seg EN stein. Nei, det er trillbår og tilhengerlass! Så grådige og lite omtenksomme folk er det mye av.

Skal virkelig si du har tillit til den norske akvarist! Siden du skriver dette på et Akvaforum, må det jo være oss akvarister du sikter til. (Tror ikke det er så mange andre som leser på disse forumene.)

Jeg har en helt annen oppfatning av den norske akvarist. Jeg tror ikke vi "bare tar" er respektløse, grafser og ødelegger, og er lite omtenksomme.

Imidlertid tror jeg at akvaristen som ikke vil benytte biltemasand, henter en bøtte sand ikke på en badestrand, men på en av våre mange 10.000 strender der en bøtte sand, er som " å pisse i havet".
Akvaristen som skal fylle i et kjempekar på flere 1000 l. ja han tar trillebora og henter sanden på et dertil egnet sted.

Rullesteiner: Jeg tror de aller fleste har funnet ut at det er mye lettere å besøke et grustak, der ligger "rullesteinene" pent stablet opp (I påvente av å bli knust) Her er det bare å velge å vrake, samt at her kan en få hjelp til både å lesse opp og kjøre steinene hjem.

-Tore-

Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap