Kva er eit akvaruim verdt etter tid? (side 2)

Jeg kjøpte en 64 liter (resun) nå i høst. I butikken kostet den 619,-.
Det var med heldekkende armatur og varmekolbe. Kjøpte am top pumpe til ca 300,-.

Jeg har sett tilbud på 54 liter med lys, pumpe og varme til 599,-.

Første gang jeg sjekket priser på slike ting var i slutten av september. Og jeg snakker da bare om det jeg har sett i Ålesund. Har ikke sjekket på Moa eller søre sunnmøre.

Ikke tale om at jeg ville betalt mer for et brukt kar i ca samme størrelse, enn det jeg må betale for et nytt. Med så små kar synes jeg ikke det er såå nøye hvilken sort det er.

Her i distriktet er det ikke så mange brukte kar til salgs, og det er lite som skiller nye og brukte kar i pris. Jeg kommer til å kjøpe et lite kar til. Det blir kjøpt nytt, i butikk eller på nett, for da har jeg gyldige garantier også.
Til ca samme pris, eller mindre...
Inaktiv bruker
Judosola
[QUOTE=Marte L][QUOTE=Frank Angell]Hadde jeg hatt ett saltvannskar, Marte, ville jeg aldri kvittet meg med det ;)

Har eg et saltvanskar?!

Du spurte jo på forrige side (og for ei god stund siden) om han ikke hadde et billig saltvannskar å selge deg. ;p

hehe, ikkje helt våken her nei.... :/
Inaktiv bruker
Åshild
Jeg kjøpte en 64 liter (resun) nå i høst. I butikken kostet den 619,-. Det var med heldekkende armatur og varmekolbe. Kjøpte am top pumpe til ca 300,-. Jeg har sett tilbud på 54 liter med lys, pumpe og varme til 599,-. Første gang jeg sjekket priser på slike ting var i slutten av september. Og jeg snakker da bare om det jeg har sett i Ålesund. Har ikke sjekket på Moa eller søre sunnmøre. Ikke tale om at jeg ville betalt mer for et brukt kar i ca samme størrelse, enn det jeg må betale for et nytt. Med så små kar synes jeg ikke det er såå nøye hvilken sort det er. Her i distriktet er det ikke så mange brukte kar til salgs, og det er lite som skiller nye og brukte kar i pris. Jeg kommer til å kjøpe et lite kar til. Det blir kjøpt nytt, i butikk eller på nett, for da har jeg gyldige garantier også. Til ca samme pris, eller mindre...

Grunnen til at du finner så få er vel først og fremst innstillingen her desverre. Det er mengder til salgs her i området. Prisen er ca halv pris av ny, av og til noe over da det er med utstyr som er kjøpt utenom. Så en må regne med å betale noen kroner.
En pumpe til 300 kr kjøpt i butikk er desverre ikkje mye til pumpe med tanke på kraft og filterområde. Men funker sikkert for dei som ikkje har dei store behovene for det. Anbefaler at du neste gang handler t.d på akvasia, en fluval 3 pumpe koster litt over 350 kr der, og er virkelig verdt pengene.

64 literen.. det tilbudet har dei enna også. Grunnen er at dei rett og slett ikkje får solgt dei. Kansje litt slemt sagt å snakke så negativt om det, men prøv å se inn frå ene hjørnet framme og du ser grunnen.. Det er rett og slett umulig å se inn.. (Bua hjørne, ala dei verste som er på jebo kara)
Dei har også desse kara i eit hakk større, fremdeles like billig, men med samme hjørna.. Greie kar for dei som liker dei.Dei største har også "jebo pumpesystem" i lokket. Det pumpesystemet jebo har er rett og slett noe skrap, så tviler på at dette "merkeløse" akvariet er noe bedre..
Moa er som regel jamt over billigere enn sentrum.

Og når akvariene er brukt bare i en periode, så er garantiene der enda, også på pumpene. Dei har faktisk 3 år. Er noe usikker på sjølve akvariet, tror kansje det er 1 år, men 100% sikker er eg ikkje.
Hvordan kan innstillingen min ha innvirkning på hvor mange små kar jeg finner annonsert?
Jeg har lett på akvaforum, søre sunnmøre akvarie-klubb og i Sunnmørs posten. Er det på diverse nett-auksjoner det er mengder til salgs? Der har jeg ikke lett, men det burde jeg vel...

Jeg vil ikke betale for det utstyret som er kjøpt utenom, siden jeg ikke vil ha det utstyret. Jeg vil ha kar med lys, varme og pumpe, ikke noe annet. Men jeg har ikke sett mange annonsert, hverken med eller uten ekstra utstyr.

Jeg leste en del her på forumet før jeg kjøpte pumpe. Det jeg så anbefalt til så små kar var Fluval 2 og am top. Jeg kjøpte am top, og både jeg og fiskene mine er førnøyd med den.

Det er vel ikke slemt å si meningen sin om et kar? Joda, Marte har rett i att dette ikke er det peneste karet. Men buen i hjørnet er så krapp at det ikke er mye til bue. Det er derfor vi kaller det hjørnet? Denne skjønnhetsfeilen er ikke nok til at jeg vil betale mer for et brukt kar, enn det jeg betalte for dette nytt.

Takk for tipset om prisforskjell Moa kontra Ålesund. Greit å vite...

I forhold til garantien så holder det ikke å vite ca hvor gammel varen er. Du må ha kviteringen.

Det er sikkert en del kvalitets-forskjell på karene, men så mye at det nye skal være billigere enn det brukte?
Viss jeg hadde kjøpt pumpa billigere hos f.eks. akvasia, så ville det blitt enda større prisforskjell på det jeg kjøpte nytt, og det Marte selger brukt...

Uten bilder vet jeg ikke hva jeg ville gitt for dine kar. Men jeg har en rio 240 med masse utsyr. Nypris til sammen ca 12 000. Jeg ville nok ikke fått mer enn 3-4000 for det. Spørs litt hvem som handler. Det er forresten litt over 1 år gammelt.

Så konklusjonen er at et akvarie synker kraftig i verdi
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap