- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Valgets kvaler? (side 2)
Valgets kvaler? (side 2)
Skal ærlig innrømme at jeg ikke orker styret med lokalvalg. Hva spiller det for rolle hvem som administrerer pengekassa, når de gjør det likt alle mann?
De få kronene kommunene får tildelt, gir ikke akkurat rom for de store spillerom, og da spiller det heller liten rolle om det er Svein-Roar eller Ingolf som sitter ved roret.
Var tidligere meget politisk aktiv, på lokalt nivå, men innså ganske fort hvor bortkasta energi dette var.
Men jeg har stemt ved fotokonken - mye kjekkere kandidater er det også å velge mellom :p
De få kronene kommunene får tildelt, gir ikke akkurat rom for de store spillerom, og da spiller det heller liten rolle om det er Svein-Roar eller Ingolf som sitter ved roret.
Var tidligere meget politisk aktiv, på lokalt nivå, men innså ganske fort hvor bortkasta energi dette var.
Men jeg har stemt ved fotokonken - mye kjekkere kandidater er det også å velge mellom :p
Postet 11.09.07 kl 11:21
Postet 11.09.07 kl 11:56
Frank AngellSkal ærlig innrømme at jeg ikke orker styret med lokalvalg. Hva spiller det for rolle hvem som administrerer pengekassa, når de gjør det likt alle mann? De få kronene kommunene får tildelt, gir ikke akkurat rom for de store spillerom, og da spiller det heller liten rolle om det er Svein-Roar eller Ingolf som sitter ved roret. Var tidligere meget politisk aktiv, på lokalt nivå, men innså ganske fort hvor bortkasta energi dette var. Men jeg har stemt ved fotokonken - mye kjekkere kandidater er det også å velge mellom :p
På en måte er jeg enig med deg her, Frank, men i enkelte kommuner er ikke alle ordførerkandidater like aktuelle.
I min kommune er det et parti som tar styringa og bestemmer masse teite ting som snur opp ned på vår lille bygd, noe som fraviker helt fra standaren slik stedet bør og skal være, med utbyggelser hele tiden, stor stygge bygg osv...... og flere planer er kjempeskumle om de fortsetter å regjere.....men men...
Jeg er ikke kjempe politisk engasjert, men ser hva noen partier får gjennomført som er kjempe synd. Slik er politikken og slik vil det nok være.
Postet 11.09.07 kl 12:22
I år ødela de rikspolitiske politikerne min entusiasme for hele valget, jeg gadd ikke stemme. Det var bare en gjeng som satt og klagde på FrP, og FrP som satt på defensiven og sa hvor mye bra forslag de har hatt som ble nedstemt.
Gidder ikke stemme på trass, og på valgvaken så det ut til at noen av dem forsto dette kunne være noe som skjedde i heimen. Men Høyre gjør mye bra her, så jeg er fornøyd med utfallet med å sitte på ræva :P Så lenge det ikke ble noe rød/grønt drit her så var det safe å være passiv, og det visste jeg jo.
Gidder ikke stemme på trass, og på valgvaken så det ut til at noen av dem forsto dette kunne være noe som skjedde i heimen. Men Høyre gjør mye bra her, så jeg er fornøyd med utfallet med å sitte på ræva :P Så lenge det ikke ble noe rød/grønt drit her så var det safe å være passiv, og det visste jeg jo.
Postet 11.09.07 kl 13:22
Postet 11.09.07 kl 13:26
Trass er vel kanskje ikke det beste ordet. Men når en skal velge mellom pest eller kolera, da lar jeg andre ta det valget. Spiller nada rolle, resultatet er det samme (de går te hæl...)
Og jeg tror egentlig at utelatt stemme kan bety like mye som en avgitt stemme. Lar tilstrekkelig mange være å stemme, vil dette kanskje åpne øya til en del trangsynte politikere, og de vil kanskje oppfatte at vi er tenkende mennesker. De fleste partier må nok revurdere ett og annet om de skal forvente at vi stemmere skal orke å engasjere oss.
Og jeg tror egentlig at utelatt stemme kan bety like mye som en avgitt stemme. Lar tilstrekkelig mange være å stemme, vil dette kanskje åpne øya til en del trangsynte politikere, og de vil kanskje oppfatte at vi er tenkende mennesker. De fleste partier må nok revurdere ett og annet om de skal forvente at vi stemmere skal orke å engasjere oss.
Postet 11.09.07 kl 13:30
Postet 11.09.07 kl 13:36
Postet 11.09.07 kl 13:57
I visse tilfeler lønner det seg å forholde seg passiv dersom man er uenig.. Men å forholde seg passiv i forhold til valget, resulterer bare i at man ikke får være med å mene noe... Man blir forbigått politisk... Om det lønner seg?
Ja det lønner seg for dem som er i flertall... Men da er det dumt hvis du holdt med mindretallet ;P
Ja det lønner seg for dem som er i flertall... Men da er det dumt hvis du holdt med mindretallet ;P
Postet 11.09.07 kl 14:01
Endret: 11.09.07 kl 14:01
AggiUnnskyld meg, men å la være å stemme på trass, er nå en merkelig form for trass, synes nå jeg ;P Jeg stemmer [B]på grunn[/B] av trass.. Så kan vi lure på hvem som er mest trassig.. ;)
Nå henger det litt sammen med at mine meninger er klart i flertall i denne byen fra før da. Jeg hadde kanskje vært litt mer hypp hvis vi hadde noe som i min mening var rødt og fælt. Så jeg var ikke så trass igrunn :P
Jeg synes Norge er et snålt land sånn internasjonalt sett. I USA er de som er mest mot venstre grufullt mye til høyre i forhold til våre partier, mens i Norge har til og med Høyre såpass mange sosiale verdier høyt oppe, og egentlig FrP også hvis man ser bort fra de mest ekstreme meningene at det strengt tatt er tåpelig av mange partier å snakke om de fattige i landet og så forvente at veldig mange skal stemme på dem.
Vi har fattige vi også, men sånn som lønningene fyker i været her så er jeg snart fattig selv blant mengden :P
Kunne forøvrig aldri blitt involvert i politikk, det hadde nok bare gjort meg voldelig, og det er jo noe jeg egentlig ikke er Men skolepolitikken er de på jordet med. At det fremdeles finnes lekser er uforståelig.
Postet 11.09.07 kl 15:04
Endret: 11.09.07 kl 15:05
Nå er jeg skikkelig drittlei hele valget, etter å ha vært 3 timer i møter med andre partier. Og det er enda 2 uker med stress igjen.
Lokalpolitikk spiller en rolle. Det er alltid en diskusjon hvor kuttene skal komme, og det er jo i grunn like interessant som hvor det skal brukes penger.
For min egen kommunes del kommer det mer penger om 2 år, når lånet er over den verste kneika, og da kan det (endelig) drives politikk igjen.
(Og nei, det er ikke kjempekult å bli halvert i prosentvis oppslutning, men vi gikk heldigvis bare ned en representant, fra 3 til 2)
Lokalpolitikk spiller en rolle. Det er alltid en diskusjon hvor kuttene skal komme, og det er jo i grunn like interessant som hvor det skal brukes penger.
For min egen kommunes del kommer det mer penger om 2 år, når lånet er over den verste kneika, og da kan det (endelig) drives politikk igjen.
(Og nei, det er ikke kjempekult å bli halvert i prosentvis oppslutning, men vi gikk heldigvis bare ned en representant, fra 3 til 2)
Postet 11.09.07 kl 19:50