Ønsker meg malawikar (side 2)
Har ikke vært i Strømstad så det vet jeg ikke, men har alltid sagt at fisker og akvarieutstyr er billigere i Sverige. Helt til jeg fant Aquamanias, Tropefisk og Webzoo. Disse er billigere enn i Sverige.
Siden det tar litt tid til du får satt opp dette karet så kan du jo få en trio med golden av meg når karet ditt er ferdig. Har yngel som begynner å vokse til. Så kan vi bytte yngel når de yngler. Da får man ikke så mye innavl. Har denne avtalen med ei annen og det er veldig lurt.
Mvh Linka
Siden det tar litt tid til du får satt opp dette karet så kan du jo få en trio med golden av meg når karet ditt er ferdig. Har yngel som begynner å vokse til. Så kan vi bytte yngel når de yngler. Da får man ikke så mye innavl. Har denne avtalen med ei annen og det er veldig lurt.
Mvh Linka
Postet 20.09.07 kl 18:38
Postet 20.09.07 kl 22:38
Postet 20.09.07 kl 22:50
JIPPI :o)
Ble ingen Sverige tur pga sykdom, heller ingen hjemmelaget kar, fordi det ble alt for dyrt å lage selv......
Men så kommer det jeg vil fortelle alle, hehe, jeg har blitt eier av ett akvastabilkar på 325 liter :o)
Fulgte med en stor utvendig eheim pumpe, men vet ikke hvilket nr enda (skal det stå ett eller annet sted på pumpen? evt hvor?), var bare oppsatt på å få den fort i gang i karet for at bakteriene skulle overleve.
Karet kom i hus nå i kveld, så fisker er det ikke enda, men det kommer :o)
Nå er jeg så spent på hva det blir oppi der, klarer nesten ikke å sitte stille når jeg skriver........ Dette skal bli så gøy :o)
Nå vil jeg gjerne ha noen tips på hvordan malawi som er snille, kan gå i sammen med golden å ikke krever større plass enn 325 liter.
Ønsker alle medakvarister en god natt :o)
Men så kommer det jeg vil fortelle alle, hehe, jeg har blitt eier av ett akvastabilkar på 325 liter :o)
Fulgte med en stor utvendig eheim pumpe, men vet ikke hvilket nr enda (skal det stå ett eller annet sted på pumpen? evt hvor?), var bare oppsatt på å få den fort i gang i karet for at bakteriene skulle overleve.
Karet kom i hus nå i kveld, så fisker er det ikke enda, men det kommer :o)
Nå er jeg så spent på hva det blir oppi der, klarer nesten ikke å sitte stille når jeg skriver........ Dette skal bli så gøy :o)
Nå vil jeg gjerne ha noen tips på hvordan malawi som er snille, kan gå i sammen med golden å ikke krever større plass enn 325 liter.
Ønsker alle medakvarister en god natt :o)
Postet 27.09.07 kl 02:06
Malawi Mbuna
Synd at turen ble avlyst, men GRATTIS med nytt kar !
Liste over forslag til fisk følger:
Detter er kun et utdrag fra cichlid forum, men du får litt å velge mellom.
Denne linken tar deg rett til siden.
Lake Malawi Mbuna Aquarium
Blue and Yellow Mbuna Setup:
Select only 1 from A or B and 1 from C:
Group A: Blue:
• Pseudo. elongatus "Likoma Is." - 7
• Metriaclima callainos - 10
Group B: Blue & Yellow Dimorphism:
• Pseudotropheus sp. "Msobo" - 7
• Pseudotropheus saulosi - 12
• Melanochromis johanni - 8
Group C: Yellow:
• Labidochromis caeruleus - 10
Purple and Yellow Mbuna Setup:
• Pseudotropheus sp. "Acei" - 8 adults
• Labidochromis caeruleus - 10 adults
-OR-
• Pseudotropheus sp. "Acei" - 14 juveniles
• Labidochromis caeruleus - 16 juveniles
* See note.
• Pseudotropheus sp. "Elongatus Chailosi" - 2:4
• Metriaclima estherae - 6
• Metriaclima greshakei - 4
• Labidochromis sp. "Hongi" - 5
• Synodontis multipunctatus - 3-6
Select 4 species (Max 5 of each):
• Pseudotropheus polit
• Pseudotropheus saulosi
• Pseudotropheus sp. "Msobo"
• Pseudotropheus sp. "Acei"
• Cynotilapia axelrodi
• Labidochromis caeruleus
• Labidochromis sp. "Hongi"
• Labidochromis sp. "Perlmutt"
• Labidochromis chisimulae
• Iodotropheus sprengerae
• Cynotilapia afra
Do not mix any two species of Labidochromis, the
Pseudotropheus saulosi with the Pseudotropheus
deep or any two Cynotilapia species.
• Labidochromis caeruleus - 3
• Pseudotropheus sp. "Acei" - 3
• Pseudotropheus sp. "Elongatus Chewere"- 3
• Pseudotropheus socolofi - 3
• Labeotropheus fulleborni - 1:2
• Pseudotropheus saulosi - 1:2
• Synodontis multipunctatus - 6
Larger, More Aggressive Mbuna Setup
Select 1 species from 4 of the various groups below (Max 4 of each) , for a max total of 4 groups, and 16 fish. :
Group A:
• Labeotropheus trewavasae
Group B:
• Melanochromis johanni
• Melanochromis cyaneorhabdos
• Melanochromis auratus
Group C:
• Metriaclima callainos
• Metriaclima estherae
• Metriaclima lombardoi
Group D:
• Labidochromis species
Group E:
• Tropheops tropheops
Group F:
• Pseudotropheus elongatus types
• Pseudotropheus flavus
Group G:
• Cynotilapia afra
Morro at du fikk tak i et kar da. Er selv veldig glad i akvastabil karene.
Kan også sjekke min profil og se hva jeg har i karet mitt.
Lykke til.
Mvh Linka
Liste over forslag til fisk følger:
Detter er kun et utdrag fra cichlid forum, men du får litt å velge mellom.
Denne linken tar deg rett til siden.
Lake Malawi Mbuna Aquarium
Blue and Yellow Mbuna Setup:
Select only 1 from A or B and 1 from C:
Group A: Blue:
• Pseudo. elongatus "Likoma Is." - 7
• Metriaclima callainos - 10
Group B: Blue & Yellow Dimorphism:
• Pseudotropheus sp. "Msobo" - 7
• Pseudotropheus saulosi - 12
• Melanochromis johanni - 8
Group C: Yellow:
• Labidochromis caeruleus - 10
Purple and Yellow Mbuna Setup:
• Pseudotropheus sp. "Acei" - 8 adults
• Labidochromis caeruleus - 10 adults
-OR-
• Pseudotropheus sp. "Acei" - 14 juveniles
• Labidochromis caeruleus - 16 juveniles
* See note.
• Pseudotropheus sp. "Elongatus Chailosi" - 2:4
• Metriaclima estherae - 6
• Metriaclima greshakei - 4
• Labidochromis sp. "Hongi" - 5
• Synodontis multipunctatus - 3-6
Select 4 species (Max 5 of each):
• Pseudotropheus polit
• Pseudotropheus saulosi
• Pseudotropheus sp. "Msobo"
• Pseudotropheus sp. "Acei"
• Cynotilapia axelrodi
• Labidochromis caeruleus
• Labidochromis sp. "Hongi"
• Labidochromis sp. "Perlmutt"
• Labidochromis chisimulae
• Iodotropheus sprengerae
• Cynotilapia afra
Do not mix any two species of Labidochromis, the
Pseudotropheus saulosi with the Pseudotropheus
deep or any two Cynotilapia species.
• Labidochromis caeruleus - 3
• Pseudotropheus sp. "Acei" - 3
• Pseudotropheus sp. "Elongatus Chewere"- 3
• Pseudotropheus socolofi - 3
• Labeotropheus fulleborni - 1:2
• Pseudotropheus saulosi - 1:2
• Synodontis multipunctatus - 6
Larger, More Aggressive Mbuna Setup
Select 1 species from 4 of the various groups below (Max 4 of each) , for a max total of 4 groups, and 16 fish. :
Group A:
• Labeotropheus trewavasae
Group B:
• Melanochromis johanni
• Melanochromis cyaneorhabdos
• Melanochromis auratus
Group C:
• Metriaclima callainos
• Metriaclima estherae
• Metriaclima lombardoi
Group D:
• Labidochromis species
Group E:
• Tropheops tropheops
Group F:
• Pseudotropheus elongatus types
• Pseudotropheus flavus
Group G:
• Cynotilapia afra
Morro at du fikk tak i et kar da. Er selv veldig glad i akvastabil karene.
Kan også sjekke min profil og se hva jeg har i karet mitt.
Lykke til.
Mvh Linka
Postet 27.09.07 kl 08:59
Hei!
Så du ble syk og ikke kunne dra til Strømstad denne helga. hvis du skal dit senere en gang skal jeg prøve å forklare deg veien.
Vet ikke hvor kjent du er i Strømstad, men butikken ligger rett ved siden av Domus.
Hvis du går fra polet f.eks og ned mot byen kommer du til en bro. den ligger rett ved domus. ikke gå over broen, men ta til høyre i stedet. da ligger butikken på venstre hånd. Der jobber richard som er en hyggelig fyr. han hjelper deg med det du måtte trenge. priser på fisk er litt billigere enn i Norge, men akvarium og annet tilbehør er mye billigere(stort sett)
Har bestilt meg rio-400liter der og skal hente til mandag eller onsdag. Gleder meg som en unge men det vet du vel alt om som nå skal begynne med malawi.
Jeg hadde vanlig selskapskar i 1 år. skiftet til malawi nå i juni og angrer ikke et skund. fikk helt dilla og har byttet ut mitt 240liter til 400 liter.
Lykke til, og håper du skjønte noe av min beskrivelse
Så du ble syk og ikke kunne dra til Strømstad denne helga. hvis du skal dit senere en gang skal jeg prøve å forklare deg veien.
Vet ikke hvor kjent du er i Strømstad, men butikken ligger rett ved siden av Domus.
Hvis du går fra polet f.eks og ned mot byen kommer du til en bro. den ligger rett ved domus. ikke gå over broen, men ta til høyre i stedet. da ligger butikken på venstre hånd. Der jobber richard som er en hyggelig fyr. han hjelper deg med det du måtte trenge. priser på fisk er litt billigere enn i Norge, men akvarium og annet tilbehør er mye billigere(stort sett)
Har bestilt meg rio-400liter der og skal hente til mandag eller onsdag. Gleder meg som en unge men det vet du vel alt om som nå skal begynne med malawi.
Jeg hadde vanlig selskapskar i 1 år. skiftet til malawi nå i juni og angrer ikke et skund. fikk helt dilla og har byttet ut mitt 240liter til 400 liter.
Lykke til, og håper du skjønte noe av min beskrivelse
Postet 27.09.07 kl 12:55
Hei knutiano.
Tusen takk for beskrivelsen, men nå har jeg jo fått meg kar, så sverige er ikke no must lengre :o)
Nå er tiden inne for å velge fisker, det er en så spennende der i undervannsverdenen.
Har du noen andre forslag kanskje, enn de jeg allerede har fått?
Syns det er vanskelig å lese om fisker på engelsk, noe jeg tidligere har skrevet i tråden....
Er så glad for all hjelp jeg har fått her på forumet :o)
Tusen takk for beskrivelsen, men nå har jeg jo fått meg kar, så sverige er ikke no must lengre :o)
Nå er tiden inne for å velge fisker, det er en så spennende der i undervannsverdenen.
Har du noen andre forslag kanskje, enn de jeg allerede har fått?
Syns det er vanskelig å lese om fisker på engelsk, noe jeg tidligere har skrevet i tråden....
Er så glad for all hjelp jeg har fått her på forumet :o)
Postet 27.09.07 kl 13:29
Lene EHei knutiano. Tusen takk for beskrivelsen, men nå har jeg jo fått meg kar, så sverige er ikke no must lengre :o) Nå er tiden inne for å velge fisker, det er en så spennende der i undervannsverdenen. Har du noen andre forslag kanskje, enn de jeg allerede har fått? Syns det er vanskelig å lese om fisker på engelsk, noe jeg tidligere har skrevet i tråden.... Er så glad for all hjelp jeg har fått her på forumet :o)
forumet er til stor hjelp. ingen tvil om det.
når det gjelder fisker syns jeg du har plukket ut en fin gjeng. eneste er cyntolapia afra som jeg tror kan være litt hissig. ble iallefall rådet til å ikke kjøpe de av en i en akvariebutikk. da hadde jeg allerede kjøpt 4. mine har ikke vært så ille, men litt jaging er det.
nå er ikke jeg noen ekspert og fortsatt i læringsfasen. men jeg har lært mye bare på de få månedene jeg har holdt på. jeg råder deg til å lese mye. søk på malawi her og du finner mye som andre har spurt om før. her står det og på norsk
du kan og gå inn i fiskebasen her og se etter fisker. når du kommer inn på første side blader du deg litt ned på sida. der kan du søke etter lokasjon/biotop. Skriv malawisjøen der og søk. når du får opp siden da går du helt nederst og der finner du fisk fra malawisjøen. tror det er ca 100 du får opp da med bilde (på de fleste).
Postet 27.09.07 kl 21:44