Jeg har en 160 liter selv, og de har som oftest målene 100 x 40 x 40. Det er en grei størrelse
Hvis du går for en av de mindre botia-artene, f.eks. den jeg foreslo, så hadde ikke jeg nølt med å sette inn sju-åtte av dem
De burde klare å holde karet sneglefritt. Men husk at botia er veldig aktive fisk som suser rundt hele tiden, så altfor mange av dem kan bli litt "kaos" og virke litt forstyrrende. Du kan jo heller fylle på flere senere om du ser at det går an med flere, men ikke start med altfor mange.
Vil ikke "male fanden på veggen" for deg enda, altså
men tenkte jeg skulle nevne dette for deg med det samme:
Det sies at botia har lett for å få sykdommen hvitprikk når de er nyinnkjøpte, så husk dette når du kjøper dem. La dem gjerne være alene i karet noen uker før du setter inn dine andre fisker, så fungerer det som en slags karantene for dem.
For skulle hvitprikk-sykdommen slå ut, er det ingen andre fisk som rammes iallefall. Det kan ta opptil 15 dager før hvitprikk-parasitten slår ut på nyinnkjøpte fisk (min erfaring), så la karantenetiden være minst to og en halv uke!
Botia er skjelløse fisk
om jeg ikke husker feil, de har altså "hud" og ikke fiskeskjell på kroppen. Dette gjør dem ganske ømtålige for ikke bare hvitprikk, men også en del av de vanlige medisin-typene.
Varmekur (32 C) mot hvitprikk ville jeg kanskje forsøkt med botia i så fall, istedenfor medisin.
Jøss, når jeg først begynner å prate...
Richard Thinghaugen
Skal vel ikke akkurat skryte på meg ett veldig stort kar enda, er ganske så nybegynner.
Men holder nå på og sette opp en 160 liter.
Hvor mange botiaer kan jeg putte inn der?
vet altså at jeg kan putte inn mange, men hvor mange kan jeg ha der?;)