- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Kan noen fortelle meg hva dette er? (side 2)
Kan noen fortelle meg hva dette er? (side 2)
Jeanett89Men kan jeg bruke vanlig sand, eller må det være steiner?
Hvis du skal beholde corydorasen, bør du ha sand. Corydoras har små barter som er viktige for dem når de leter etter mat. Dersom bunnlaget består av noe med skarpe kanter, kan bartene skades. Forresten elsker corydoraser sand
Men det står at den kan bli ca 50cm? Denne er bare 5cm, den..
Jeg garanterer ikke at det er en vanlig pleco, pga. at bildene er såpass uklare. 5 cm. nå, ja. Men de vokser fort! Hvis det kan trøste deg, så kjøpte jeg min første pleco til et 12-liters kar. Så flere har gått i den fellen.
Jeg elsker plecoer, men de har altså den uvanen å bli store.
Postet 23.09.07 kl 21:16
Postet 23.09.07 kl 21:52
Mannen i dyrebutikken har ikke visst hva han snakket om. Det går bra å ha de sammen, men pansermallen foretrekker å ha flere (min. 4-5 stk til) av sin egen art sammen med seg ettersom den er en stimfisk. Hadde jeg vært deg hadde jeg i allefall levert tilbake plecoen og helst den andre fisken og. Pansermallen trenger sandbunn og flere venner, så innred akvariet deretter, og for fiskenes skyld, få tak på et filtreringssystem til akvariet hvis du ikke allerede har det. Lykke til! Det er fort gjort å gjøre "dumme" nybegynnerfeil etter "gode råd" fra heller uvitende butikkansatte.
Postet 23.09.07 kl 22:03
JudosolaMannen i dyrebutikken har ikke visst hva han snakket om. ;) Det går bra å ha de sammen, men pansermallen foretrekker å ha flere (min. 4-5 stk til) av sin egen art sammen med seg ettersom den er en stimfisk. Hadde jeg vært deg hadde jeg i allefall levert tilbake plecoen og helst den andre fisken og. Pansermallen trenger sandbunn og flere venner, så innred akvariet deretter, og for fiskenes skyld, få tak på et filtreringssystem til akvariet hvis du ikke allerede har det. Lykke til! Det er fort gjort å gjøre "dumme" nybegynnerfeil etter "gode råd" fra heller uvitende butikkansatte. :)
hehe, nei han har ikke peiling på noe av det som skjer i butikken:p Jeg har kjøpt en undulat der, og han ante ikke hva han pratet om! Men jeg er blitt så glad i de to fiskene mine (Jim og Jonny):p Så jeg skal inrede akvarie etter fiskenes behov Det er filtersystem i det akvariet, men det var noe som ikke helt stemte.. vannet ble fort gromsete, vi måtte skifte ut alt vannet veldig ofte! Jeg leser her inne at folk bytter ut halvpraten av vannet en gang i blandt, men så enkelt var det ikke.. vet ikke hva det var jeg? Men jeg skal se på det
Postet 23.09.07 kl 22:08
Postet 23.09.07 kl 22:12
Jeanett89[QUOTE=Dyrehagen]Ut fra de to siste bildene, vil jeg si vanlig pleco.
ok. Men det står at den kan bli ca 50cm? Denne er bare 5cm, den.. Om 6 måneder er den 25 cm. Lever den tilbake til butikken. Hvor i alle dager har du handlet? Jeg vet det er mye steinvillt av informasjon ute å går i butikkene, men dette tar kaken. Les deg opp her inne på forum du. Les om oppstart av kar, les om hva de forskjellige fiskene trenger av plass og vannverdier, så skal du se du kan få stor glede av denne hobbyen. Slik du nå har startet vil du bare oppleve fiskedød og frustrasjon, og da er det ikke lenge før du får nok av alt som heter kar. Det ville være synd.
Postet 23.09.07 kl 23:03
Postet 23.09.07 kl 23:05
GryDu skal ha lys på om dagen, og av om natten. Plecoen skal ha masse røtter å gjemme seg under. Disse røttene er den avhengig av fordi den også gnager på dem, og på den måten får i seg viktig fiber. De skal også ha egne malle-alge tabletter.
Og røtter er ikke lett å få i en bolle!:p
Odd EspenLigner kansje litt på [URLBLOCK1]? eller [URLBLOCK2]?
Ok, jeg ser det ikke er de i hvert fall...:p så bare på hale, og syns det så sånn ut i starten...=D
Postet 23.09.07 kl 23:08
GryJeg vet det er mye steinvillt av informasjon ute å går i butikkene, men dette tar kaken.
Jeg har dumpet borti det titt og ofte, jeg, både på egne vegne, og hva jeg har overhørt. Som sagt: min første pleco ble kjøpt da jeg bare hadde et 12-liters akvarium. Det er riktignok over 10 år siden... Det er en av grunnene til at jeg grøsser hver gang jeg går inn i små, lokale dyrebutikker. Det er alltid fisk som ikke burde selges til andre enn med digre akvarier, som f.eks. vanlig pleco eller gibbiceps. Har noen noensinne vært i en akvariebutikk hvor ikke en av disse to fiskene selges? Og likevel har de færreste av oss stort nok akvarium til å huse dem. Det er særlig to "begrunnelser" man får fra dyrebutikkene på dette: "Fiskene dør som regel før de blir så store". Dette er en utrolig betenkelig holdning, og ikke helt rett. Når det gjelder vanlig pleco, har jeg ikke hatt noen annen fisk som har vært så seiglivet som denne. Jeg vil tro at gibbi kommer i samme kategori. Begrunnelse 2: "Fiskene vokser etter størrelsen på akvariet". Dette er en myte. Selvsagt hvis fisk får misstell og generelt dårlige vilkår, vil det selvsagt påvirke veksten - men da er det snakk om mishandling av fisk. Og pleco og gibbi blir store uansett, og de blir store fort! Og likevel er de av de mest solgte sugemallene i Norge. Grøss og gru!
Postet 23.09.07 kl 23:26
Postet 24.09.07 kl 10:04
Postet 24.09.07 kl 11:02
Postet 24.09.07 kl 12:46
Postet 24.09.07 kl 13:12
Postet 24.09.07 kl 13:12
Fredly[QUOTE=Kesol]Jeg ser seriøst ikke fisken på det bildet. :p Sand på dyrebutikker er ikke veldig vanlig, men grus/elvegrus finner du overalt. Sand finnes billigst i naturen eller på Biltema.
Jeg har hørt at det ikke er lov og hente sand fra naturen? Eller gjelder dette kun strender?=/
Jeg mener det gjelder værnede områder...
Feks enkelte strender på jæren. Sikkert andre steder også.
Postet 24.09.07 kl 13:15
Postet 24.09.07 kl 13:18