regler for fotokonken (side 2)

Bettina
Ingen ting her kan kontrolleres, men mindre et evt bilde ser skikkelig falskt ut. Så lenge reglene er slik, må vi forholde oss til dette.

Hva med å forholde seg til etikk, moral og ærlighet?
Ja jeg er mer enn enig i at dette skal være en fotokonk, ikke photoshop konk, men vi MÅ forholde oss til reglene slik det er nå, og de som ønsker kan redigere, klippe og lime så mye man vil, kan og ønsker.

Sånn er det bare.

På hvilken måte skulle du ha visst at vinnerbilde ikke er reelt? hvis det ikke ble avslørt, han var flink med redigereing og klarte å lure de fleste til å stemme på han.... Jeg synes det er juks til tusen, men uasett er det retningslinjer som er bestemmt her, og som skal følges
Men det kan uansett gå an å diskutere ulike synspunkter selv om det er et regelverk tilstede. Det går faktisk an å forandre et regelverk også. Det er ikke et statisk system. Hvis ikke hadde ikke kvinner fått lov til å stemme ved valg enda...(ok, litt satt på spissen, men bare for å få frem et poeng)

Men det med stemmegivingen så har ikke de fleste kompetanse nok til å skilne mellom de kriteriene som Geir Kristiansen legger til grunn i sitt innlegg.
Jeg har det iallefall ikke. Jeg stemmer ofte på et bilde som jeg synes har et morsomt tema/situasjon, og kanskje har et dårligere teknisk grunnlag.
Hvis jeg hadde satt meg bedre inn i det tekniske aspektet, så hadde jeg nok (kanskje) stemt annerledes. Men likvel skal jeg like et motiv.
gorbjo
Men det kan uansett gå an å diskutere ulike synspunkter selv om det er et regelverk tilstede. Det går faktisk an å forandre et regelverk også. Det er ikke et statisk system. Hvis ikke hadde ikke kvinner fått lov til å stemme ved valg enda...(ok, litt satt på spissen, men bare for å få frem et poeng;-))

Poenget er at det hjelper lite å irritere seg over godt manipulerte bilder, når det er lov å legge inn slike bilder.

Diskutere kan du gjøre, men tviler på at regelverket blir endret av den grunn. Lykke til da :o)
Hehe, verden blir et kjedeligere sted hvis en ikke kan diskutere saker og ting Må innrømme at jeg er totalt uenig med deg, Bettina. Hvis det i det hele tatt ikke diskuteres går det ikke an å forandre på noe som helst. Da står vi på stedet hvil uten å kunne utvikle oss i det hele tatt. (Dette gjelder også Akvaforum)
Greit nok hvis ikke regelverket endres, men det må da kunne gå an å prøve hvis en vil? Er selve prinsippet jeg er uenig i her.

Beklager den veldige off-topicen her. Skal ikke si noe mer om den saken

Skal bare si meg enig i poengene som Dyrehagen har kommet med angående on-topic
Jeg tror ikke regelverket blir endret uannsett hva som sies i denne tråden.
Og hvis det kommer et bilde til som er manipulert kommer ikke vedkommende til og si noe... Akkuratt som mitt bilde. Hadde jeg ikke sagt noe hadde ikke noen merket noe som helst.

Jeg kommer ikke til og manipulere flere bilder "been there done that".
bare så det er sagt.

Det er et kult bilde selv om det er manipulet.
Jeg hadde reknet med kommentarer om, levendefor er fyfy, det er det ingen som har nevt enda.

[External Image]

Andreas Bjørvik
gorbjo
Hehe, verden blir et kjedeligere sted hvis en ikke kan diskutere saker og ting;-) Må innrømme at jeg er totalt uenig med deg, Bettina. Hvis det i det hele tatt ikke diskuteres går det ikke an å forandre på noe som helst. Da står vi på stedet hvil uten å kunne utvikle oss i det hele tatt. (Dette gjelder også Akvaforum) Greit nok hvis ikke regelverket endres, men det må da kunne gå an å prøve hvis en vil? Er selve prinsippet jeg er uenig i her. Beklager den veldige off-topicen her. Skal ikke si noe mer om den saken;-) Skal bare si meg enig i poengene som Dyrehagen har kommet med angående on-topic;-)

For min del kan du diskutere så mye du vil..har aldri nektet det jeg...skriv en mail til moddene da vel, og foreslå regelverk endring...... Jeg er like mye imot manipulerte bilder, men hvis moddene ikke er int eller ønsker å endre reglene, kan hvem som helst skape et kreativt bilde som fanger mange stemmer. Thats it!!!

Men om moddene spør oss medlemmer hva vi ønsker, er det vel stor fare for at regelverket vil endres.....men alikevel går det ann å jukse....

Jeg synes det virker som tullete misunnelse her inne, såpass ærlig må jeg være. Det beste med bildet er ikke reka der, selv om det hjelper på å skape en situasjon. Det er skarpt med veldig mye bra farger som komplementerer hverandre bra, blant annet "stjernehimmel" bakgrunnen, fisken selv, planter osv. Jeg ville satt det på toppen i akkurat denne runden ihvertfall uten reka også. Når jeg så gjennom alle bildene først for å få førsteinntrykket (pleier aldri stemme med en gang) la jeg ikke merke til reka en gang, men bildet gjorde jeg.

Og det å si at det er fotokonkurranse og ikke photoshopkonkurranse er helt tullete. Det finnes massevis av bilder i konkurransene her som greier seg temmelig uredigerte og kommer høyt opp pga. det. Selv har jeg mange faktorer i karet som ødelegger muligheten til å bruke et umodifisert bilde ofte, bla. storvokste planter som skygger, brun bakgrunn, penselalger osv. Det gjør at det ofte er vanskelig å få akkurat rette vinkel til situasjonen osv. Blir ikke like sprekt uten redigering. Photoshop er et verktøy til fotografier, og det er det også i tilfellet med det siste vinnerbildet. Han har ikke tegnet reka inn, det er en del av et fotografi den også.

Jeg er enig i at det å ta med noe som ikke er der egentlig blir litt "juks". Men det er nå uansett lov. Og noen av dere prater som om Photoshop og fotografi er to forskjellige ting. Finnes lite fotografier som bruker noen plass nå til dags som ikke photoshoppes, enten de brukes i nyheter, reklamer eller hva. En fotokonkurranse er like mye kunstnersk og artistisk. Kanskje vi alle bare burde få lov å ta på auto. innstillinger da og levere umodifiserte bilder :P

Når du har tatt et bilde og overført det til din PC er bare halve jobben gjort. Det at du ikke behøver å redigere det er et unntak til regelen. Dette gjelder selvsagt ikke all fotografering, men ofte ved slike situasjoner der man må kapre øyeblikket i begrensa lys og vinkler. Noe annet når en kan rigge seg opp ute i 2 timer og finstille. Selv driter jeg i hvordan bildene i konken blir til så lenge de er flotte å se på, og det er det mange som er, uredigerte og redigerte.
Hmm jeg skal allerede i dag sete meg ned å begyne å redigere meg fram til mitt bidrag...

Spørsmålet er hvilken situasjon jeg skal klippe og lime meg fram til. All den tid reglene er så liberale setter bare fantasien grenser.

For å ha det slått fast, alt har sin grense og personlig synes jeg det å lime inn ekstra elementer i bildet er juks så det holder.
Jeg har selv ikke noe problem med å kombinere to bilder til ett. F.eks. tar jeg ofte 10 bilder av samme motiv og situasjon, hvis lysforhold eller uttrykk på fiskene er bedre på to forskjellige bilder så kombinerer jeg dem heller til et bilde.

Det vil jo også mange her mene er "juks". Men det er noe fotografer bruker heler tiden. Men jeg mener mer at det at det er et nytt element i vinnerbildet som gjør den store forskjellen. Dog er jo begge deler lovlig i henhold til reglene. Jeg foreslår at Andreas neste gang bare tier
biXen
Det vil jo også mange her mene er "juks". Men det er noe fotografer bruker heler tiden. Men jeg mener mer at det at det er et nytt element i vinnerbildet som gjør den store forskjellen. Dog er jo begge deler lovlig i henhold til reglene. Jeg foreslår at Andreas neste gang bare tier :D

Det er en stor fare for at jeg ikke sier noe neste gang. Men jeg tror ikke det blir noe mer manipulering fra min side. Jeg er eller's ganske enig med deg biXen

Arne Kristian: hvis du har tent og manipulere et bilde så sørg for og gjør en såpass god jobb at ingen legger merke ver det. Det er somregel ikke vanskelig og se når et bilde er manipulert. Hvis det er satt sammen mer enn 2 elementer, pgr forskjellige lysforhold osv... Hvis du studere bilde som jeg hadde med i mnd's forokonk og ser på reke og scaleren ser du nemlig dette ganske godt.

Andreas
Jeg tror vi er litt gammeldagse, mange av oss Vi henger igjen i de tider da fotografier ble fremkalt fra filmrull, og et ordtak het;
"Kameraet lyver aldri"...

Det må man nesten si de gjør nå til dags, og jeg tror vi først som sist bare kan innse at de digitale bildene er kommet for å bli og med dem; fotoredigeringsprogrammer. Vi bør bare venne oss til det, selv om jeg i utgangspunktet egentlig ikke setter pris på for sterk manipulasjon av bilder. Det skurrer litt

Men ok, det gir flotte resultater Så jeg jobber litt med meg selv der, for jeg vet at jeg etterhvert bare må godta at så godt som alt som leveres inn i fotokonkurranser o.l. er redigert. Hvor mye avhenger bare av fotografens tilgang og ferdigheter i slike dataprogrammer

Men.... noen ganger er redigeringen mer påfallende enn andre, blant annet har jeg i en fotokonkurranse på et annet forum sett stadig flere fisk som er klippet ut og en helt svart bakgrunn føyd til. Disse bildene får vanligvis mange stemmer og vinner ofte. Ingen tror vel disse bildene er naturlige??? En helt beksvart bakgrunn og en krystallklar fisk svevende midt på i perfekt posisjon?

Champ_nr1
Jeg lurer på hvofor det ikke er noen regler i fotokonken mot bildemanipulering. Jeg synes anders sitt vinner bildet var morsomt og fint, men at bilder som er manipulerte til å vise en helt annen hendelse enn det som faktisk er tilfelle er litt juks. For hvis dette er lov skal virkelig jeg sette meg ned med photoshop også manipulere alle bildene mine også. Jeg mente dette var en FOTO konk. ikke en Photoshop Konk. Synspunkter??

Jeg er enig med Champ_nr1 her. Greit at bildet er morsomt og flott, men tror det sanket mange stemmer på grunn av situasjonen, at det var ett skikkelig blinkskudd. For meg mister bilder en del av verdien når man får vite at det er "juks". Men for all del all kreditt til fotografen, for bildet er veldig bra!

Men som det også er nevnt flere steder så er det vanskelig å lage regler for slike ting.

For meg så er det greit å gjøre "image enhancement", men har ikke samme sansen for å sette sammen flere bilder. Greit at det skjer modifikasjoner allerede i det tidspunkt man tar bildet, når det komprimeres , behandles og vises på forskjellige skjermer. Det blir vanskelig å sette regler på hva som er lov og ikke, når går man fra å bare forbedre bilde til å manipulere det, eller gjøre ting som ikke er "lov".

Noen syns slik manipulering er greit, mens andre misliker det.
Du er nok innpå noe der Mona. Det er jo en stund siden nå at man sa bildene ikke løy, var jo mange som mente allerede ved månelandingen at noen hadde vært ute med paintbrushen

Jeg blir litt engasjert av sånne diskusjoner, fordi jeg føler mange slenger ut meninger uten å egentlig vite hva det er snakk om. Jeg synes det hørres idiotisk ut når folk sier det er Fotokonkurranse og ikke Photoshop konkurranse, fordi som du ser av ordet så henger de i sammen. Photoshop er ikke et kreativt verktøy i bunn og grunn, det er et redigeringsverktøy. Man kan ikke kreere noe uten bildet i grunn. (såklart kan man, men det er ikke det det er tenkt til i programmets kjerne). Jeg synes det hadde vært morsomt om det var mer artistiske bilder med. For et bra bilde er bare et bra bilde.

Det å maskere et bilde, som jeg ALLTID gjør med hovedelementet, enten det er svart bakgrunn eller ei er noe man lærer seg fort, og er forsåvidt lettere i et enkelt program som Fireworks enn i Photoshop. Jeg pleier stort sett skarpe opp fisken og fase ut bakgrunnen litt ekstra i noen tilfeller, eller stille på lys osv. Man kan såklart bruke det til å lime fisken inn en annen plass også

For min del kunne man godt lagt til i reglene at man ikke skal legge til vesentlige elementer som ikke var der når bildet ble tatt. Så får jury/stemmegivere selv bedømme når den tid kommer. Men det kan bli unfair på de som ikke har klippa og lima da, og jeg tror det er derfor Bjarne og co. kvir seg for dette Ingen stemmer på morsomme situasjoner nå fordi de tror det er Photoshoppa :P
Bixen, hvordan klipper man ut fisken og setter inn en helt ensfarget, svart bakgrunn i Photoshop egentlig? Jeg finner ikke ut av det, og plundrer noe voldsomt... (nei, jeg har ikke lest brukermanualen
Jeg er egentlig midt i mellom alle meningene her jeg nå, synes det er kult med et redigert bilde som fanger interessen min, men skikkelig sjipt hvis det er varianter med dårlig klipp og lim og man ser tydelig at dette er dårlig redigert bilde.

Jeg er ikke flink til å redigere, synes slike programmer er vanskelige

Jeg tror også at mange vil tenke seg om til den ny fotokonken, og jeg tror også mange er mere obs på at bilder kan være manipulert av ulike slag. Uansett bør man stemme på bilde en selv synes er mest spennende ellersom fanger deg.
Mona O: Kluet er jo å maskere området rundt fisken. Men det finnes et par måter å gjøre dette på.

Dette kan du gjøre med enten Magic Wand (tryllestaven), hvor du justerer hvor sensitiv den er til fargeforskjellene og så bare velger hele området rundt fisken ved å holde inne Shift og klikke flere ganger til alt er markert, eller du kan tegne rundt fisken med Lasso tool, eller en kombinasjon. Holde inne Shift når man skal legge til område og hold inne Alt når man vil fjerne område. Hvis du velger å markere området rundt fisken må du velge Select og Inverse etterpå (CTRL+SHIFT+I) for å gjøre at fisken blir valgt istedet.

Det er også et nytt verktøy i Photoshop for å velge områder, som er lettere, men det har jeg brukt for lite til å si noe om.

Når dette er gjort, når du har fisken valgt, så velger jeg Layer menyen, og så New, og der velger man Layer via Copy (CTRL+J). Da kopierer du bare den utklippa fisken oppå originalbildet med fisken intakt der. Det foretrekker jeg. Men det er helst etterpå at de fleste gjør noe annerledes. Jeg foretrekker å ta det nye layeret med utklippa fisk, legge en maske oppå og så rentegne kantene på fisken med dette. Mens mange andre bare bruker eraser rett på layeret.

Når fisken er rentegnet er det egentlig bare til å klaske inn et nytt layer bak med svart fyll. Hvis den ikke blir rentegnet skikkelig vil du se kanter, så det er der arbeidet ligger Skikkelig nøye maskering trengs. Du kan såklart gjøre det med eraser også, men da ville jeg gått inn i Preferences og satt Undo steps til 99 :P

Finnes en del tutorials til dette, men den absolutt mest geniale er til Fireworks. Så jeg har ingen til Photoshop for hånden. Hvis du ikke vet hvordan man legger på vektor maske så foreslår jeg manualen for dette, jeg vet ikke shortcut til det. Men det er i layers boksen, så er det et ikon, nr. 2 nederst fra venstre, holder du musen over står det vektor mask. Når du legger det på fiskelayeret så kan du tegne med svart farga "paintbrush" for å ikke vise noe fra det underliggende fiskebildet, dermed kan du rentegne rundt kantene på fisken og mykne de litt, uten å "slette" noe fra fiskebildet under.

Kanskje jeg bare burde skrevet en skikkelig manual på dette her, så slipper vi all den sytinga. Men sikkert ingen som gidder ta seg tid likevel, og Photoshop er jo ikke allemannseie
Jeg syntes vinnerbildet var veldig bra, men jeg mener bestemt jeg ikke stemte på det.
Grunnen var at jeg tenkte: hvorfor har du disse artene sammen når det ender slik? Det hadde stilt seg litt annerledes dersom det var en fiskeyngel som ble "spist".

Fotofiksing er av det gode, men å legge inn "falske" elementer er for drøyt for meg.

Tror jeg forbigår fotokonkurransene i stillhet heretter
Mona den måten som er lettest er vel kansje og bruke "Brush Tool"
og sette fargen på svart. Og male hele bakgrunnen svart. Det som er fordel med denne måten er at man kan stille på "Hardness" på børsten slik at overgangen fra fisk til svart i er hard. Jeg pleier og sette denne på ca 50- 60

Alt som ikke har noe med fisk og gjøre kjører jeg hardheten opp i 100% Slik at jeg ikke skal glemmer noe. For dere som har LCD Pc.skjerm så er det et lite triks.. Ta tak skjermen og bøy den ned slik at du ser på den "Oven ifra" da ser du med en gang om det er dårlig svartnet!!

Nr.1 Org bilde

Nr.2 gjøre bilde svart i grove trekk

Nr.3 Ferdig svart

Som du kan se er det ganske lyst gjennom finnen på fisken. Det er noe som ikke tar seg bra ut på bilde i det hele tatt, Hvis man ønske og gjøre et bilde svart bør man se på hva som er bak finnen på fisken før man begynner med dette.

Dette er den lettest måten og gjøre det på, men tar lang tid.

Det er også en annen måte og gjøre det på, men den er litt mer avansert. Og inneholder klipp/lim metode "Quick mask mode"

Andreas

PS: Litt off topic her men håper det går greit
Her kommer bilde av det som biXen mener.. tror jeg

Det er en Kobbertetra.

Andreas
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap