Alternativ artemia sil (side 2)

Ok. Har sjøvann pH på 8? Og hva med lyset? Har dette også med mengde vann å gjøre?

De hadde forresten ikk slikt gjenbrukbart kaffefilter på europris. Kanskje jernia har? Men da e det nok dyrere. :S
SnittPh langs norskekysten er 8,15, selvsagt varierende etter dybde, værforhold, mengde ferskvann etc.
Hadde en enklelt kunnet nappe ut saltet i vannet, og beholdt resten, var det jo konge tangalawi-vann :p

Lysmengden er mest viktig å øke om en klekker i store kar, der en snakker om dybde. Rett å slett for å få lyset til å trenge gjennom beholderen. Vet at kveiteoppdrettere som klekker artemia i stor stil, gjerne bruker 500W halogen på ett par hundre liter vann.
For den ekstra interesserte, les denne "kveitemanualen" :)
Tone Andreassen
Hehe... er det noe papir som er laget nettopp for å skylle vann gjennom det, så er det jo kaffefilter ;-)

Det er så, men ikke rett ned i papirsømmen Det pleier å være en haug med kaffegrut over som "beskyttelse" mot vannet.

Dessuten sildrer det vel ned temmelig svakt når vannet kommer ut av en kaffetrakter, i forhold til det man ville bruke for å skylle noe under en vannkran. Uansett er det ingen kaffegrut som kan ta av for vanntrykket, og da revner det... ofte!

Takker for info, folkens
Da får jeg sette på lyset døgnet rundt, da...
Skal alltids klare å få silt kveldens ladning på et eller annet vis... Hvis det blir noe av dem , da...
Nå har jeg spurt etter artemiasil i 4 butikker, og det er nesten underholdning når man får reaksjonen... -Hafornoe? Artemi-asyl? Hæ?
Ny forklaring: Artemia er levendefór til fisk. Har dere en sil som kan sile dette?
Så finner de fram en traktformet rist med huller som passer til å holde larver fra store melbiller...
Nei, nei... Det er nyklekkede artemia. De er bittesmå! Man kan alternativt bruke en veldig fin saltvannshåv...
Da roter man fram en liten grønn ferskvannshåv... Denne her er fin, vel?
Nei, det er ferskvannshåv. Saltvannshåv er i hvitt stoff... Så blir det plukket fram et fødekar med hvit netting....
Nei, jeg tror jeg fortsetter å bruke kaffefilter i papir, jeg....

Nøyaktig det samme prosedyren har jeg gått gjennom i to-tre bav disse butikkene... Jeg måtte bare flire en smule.
Å herre min apekatt Såpass udugelige butikker på dine breddegrader...
Har du hørt med Tropefisk eller aquamanias om de har, og om de kan putte denne i en konvolutt for deg? Blir ikke mange kronene i frakt om de sender som brev.
Ser at Tor på Tropefisk i alle fall har den på lager
STEFFEN_93
Noen som vet hva jeg kan bruke som artemia sil i stede for sånn du kjøper.

En bit nylonstrømpe? F.eks festet til en avsaget plastflaske e.l.?
Aggi: Jeg tror jeg har en sånn Artemiasil. Fant den blandt noen ting jeg fikk med et akvarium. Jeg har ikke bruk for den, så jeg tenkte kanskje du ville ha den? Vi kan jo kanskje bytte? Planter eller noe?

Her er bilde av den jeg fant:
Syns den ligner på en Artemiasil :P
Og den er helt hel

Si bare ifra hvis du vil ha den
Vi kunne godt ha bytta med noe, takker for det, men jeg synes egentlig trådstarter skal få første sjangsen, da? Han har leita lengre enne meg, vet du.
Åja, tenkte ikke på det.. :P

STEFFEN_93: Vil du ha den? Har du noe å bytte?
Og der var forsøket på å snike inn litt kjøp og salg effektiv stoppet
sorry for at eg ikke svarte.

Vært i sverige

Sender deg en mail malin.P
STEFFEN_93
Sender deg en mail malin.P

Den er grei
Tenkte bare si at Dahls Dyrerike i Moss fører denne silen.

Klekket selv min første gjeng artemia i dag og brukte flasken-opp-ned-med-luftpumpe-og-salt-metoden Denne hang på badet hvor det er ca 26grader hele døgnet med vanlig taklys om dagen og uten lys om natten, og dette funket fantastisk bra! Silte ca 0,5L av vannet i flasken (ca 1/2parten) gjennom kaffefilter (de tomme eggeskallene fløt til overflaten og ble ikke med) og skylte bort salt med dråpeteller etterpå. Ganske skånsomt for filteret. Fisken jublet

Forresten noen som vet hvordan jeg holder liv i artemiaen etter de er klekket? Jeg har blitt fortalt at de er mest næringsrike som nyklekkede, men det blir for mange på en gang til mine (alt for få) fisker....
(burde kanskje startet egen tråd?- er ganske uerfaren i dette forum *unnskylder meg*)
Jeg fikk mange gode tips her. Står også om fóring av artemia.
avada
Forresten noen som vet hvordan jeg holder liv i artemiaen etter de er klekket? Jeg har blitt fortalt at de er mest næringsrike som nyklekkede, men det blir for mange på en gang til mine (alt for få) fisker....

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2927&HKatID=]Liquizell artemiaføde[/URL]

Tekst sitert fra Webzoo om dette produktet:
"Liquizell er startfôr for artemia og invertebrater. 48 timer etter at Artemia-naupliene er klekket er de avhengig av å bli fôret, får de ikke tilgang på phytoplankton vil de sulte og verdien som yngelfôr er borte. Liquizell er startfôr for artemia og invertebrater fram til dag 10. Etter denne dag fortsetter du å mate artemian med Mikrozell. "
Aggi de har artemia-sil på midtunzoo (80kr)
Takker, men jeg har skaffet meg et klekkesett. Der fulgte det sil med.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap